no-img
نوین اطلس

استفاده از زبان بدن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

استفاده از زبان بدن
zip
آذر ۳, ۱۳۹۷

استفاده از زبان بدن


گاهی اوقات حرکات بدن شما بیشتر از چیزی که می گویید اهمیت دارند. به همان اندازه که شما بدن تان را کنترل می کنید، بدنتان نیز شما را کنترل می کند. باید بدانید که حرکات ساده ی زبان بدن از نظر روانشناسی می تواند تاثیر زیادی بر تعاملات شما با دیگران بگذارد و تصور دیگران را در مورد شما تغییر دهد. شما نیز اگر بدانید چگونه زبان بدن دیگران را بخوانید می توانید روابط بهتری با آن ها برقرار کنید و متوجه می شوید با هر فرد چگونه باید رفتار کرد.

قبل از هرچیز برای اینکه زبان بدن دیگران را بخوانید باید بدانید زبان بدن چیست و برای تحلیل آن چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید و رعایت کنید. همچنین نوین اطلس در این مطلب یک بخش ویژه برای شما را در نظر گرفته است با عنوان زبان بدن در روابط عاشقانه که در مورد آن صحبت خواهیم کرد و اطلاعاتی به شما ارائه می دهیم.

زبان بدن چیست

زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آن که صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دست ها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژست ها (حالت ها، اطوارها، اداها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ ها باشد.

زبان بدن در روانشناسی

یکی از مهم ترین خصوصیات انسان که او را نسبت به سایر موجودات برتری می دهد قدرت سخن گفتن او می باشد. او می تواند با به کارگیری کلمات و جملات احساسات و نیات درونی اش را بیان کند و دیگران را از آن آگاه نماید.

از طرفی روانشناسی ثابت کرده است خواسته یا ناخواسته در فضایی که آن را سکوت و خاموشی می نامیم و با زبان بی زبانی تنها با آنچه “body language” یا زبان حرکات بدن و اجزای آن خوانده می شود، می تواند به خوبی احساسی را انتقال داده یا معنای کلامی را تغییر دهد. هرگز اظهار دوستی و علاقه شخصی در حالی که اخم کرده، قابل قبول نیست. بنابراین به کارگیری این ۲ زبان در یک جهت و راستا می تواند به خوبی در بیان هیجانات، عواطف و احساسات به کار رود.

چگونه زبان بدن را بخوانیم

زبان بدن، آنچه در ذهن دیگران می‌گذرد را افشا می‌کند، به شرط آنکه بدانید دنبال چه چیزی بگردید. چه کسی هست که حداقل چند باری نخواسته باشد فکر دیگران را بخواند؟ با نشانه های زیر می توانید زبان بدن را بخوانید:

روی هم انداختن دست‌ها و پاها نشانه‌ی مقاومت است

روی هم انداختن دست‌ها و پاها مانعی فیزیکی است که نشان می‌دهد طرف مقابل با آنچه شما می‌گویید موافق نیست. حتی اگر این فرد لبخند می‌زند و صحبت دلپذیری دارید، باز هم زبان بدن حقیقتِ نهفته را آشکار می‌کند. جرارد آی نیرنبرگ (Gerard I. Nierenberg) و هنری اچ کلرو (Henry H. Calero) برای کتابی که درباره‌ی زبان بدن نوشتند، بیش از ۲۰۰۰ مذاکره را ضبط ویدئویی کردند. در هیچ یک از مذاکره‌هایی که در طول صحبت حداقل یکی از طرفین دست‌ها یا پاهایش را روی هم انداخته بود، موافقتی صورت نگرفته بود!

لبخند واقعی کنار چشم‌ها چین و چروک می‌اندازد

شاید لب‌ها لبخندی دروغی بزنند، اما چشم‌ها نمی‌توانند! لبخند واقعی چشم‌ها را هم درگیر می‌کند، پوست را در هم می‌کشد و کنار چشم‌ها چروک می‌اندازد. اغلب آدم‌ها لبخند می‌زنند تا آنچه را واقعا در ذهن و احساسشان می‌گذرد پنهان کنند، پس اگر دفعه‌ی بعد خواستید بدانید که لبخند شخصی واقعی است یا نه، به چروک کنار چشم‌هایش دقت کنید. اگر چروکی وجود ندارد، آن شخص سعی دارد با لبخندش چیزی را پنهان کند.

تقلید زبان بدن نشانه‌ی خوبی است

اگر با طرف مقابل موافق باشیم، ناخودآگاه زبان بدن او را تقلید می‌کنیم
آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که در جلسه‌ای باشید و هر بار که پاهایتان را روی هم می‌اندازید و یا برمی‌دارید، طرف مقابل هم همین کار را انجام دهد؟ یا برای مثال گردنش را همان‌طور که شما موقع حرف زدن کج می‌کنید، کج کند؟ این در واقع نشانه‌ی خوبی است. وقتی با طرف مقابل موافق هستیم و احساس نزدیکی می‌کنیم، ناخودآگاه زبان بدن او را تقلید می‌کنیم. این یعنی گفتگو خوب پیش می‌رود و طرف مقابل پذیرای پیام شماست. دانستنِ این موضوع زمانی مفید است که در حال مذاکره هستید. آن وقت است که نشان می‌دهد طرف مقابل درباره‌ی معامله با شما در واقع چه نظری دارد.

نحوه‌ی ایستادن، حقیقت را بیان می‌کند

در یک جلسه یا مهمانیِ کاری هستید. شخصی وارد اتاق می‌شود و شما سریعا متوجه می‌شوید او رئیس است. تا به حال این اتفاق برایتان افتاده؟
این اثر تا حد زیادی به خاطر زبان بدن است. راست ایستادن و حرکت‌هایی با کفِ دست رو به پایین و در کل حرکت‌های باز چنین اثری دارند. مغز طوری برنامه‌ریزی شده که میزان قدرت را با مقدار فضایی که افراد می‌گیرند برابر می‌داند. ایستادن با شانه‌هایی رو به عقب، وضعیت قدرت است؛ این‌طور ایستادن، مقدار فضایی که شما می‌گیرید را به حداکثر می‌رساند. از سوی دیگر، وقتی خودتان را ول می‌کنید، خمیده می‌شوید و به نظر می‌رسد فضای کمتری می‌گیرید و این وضعیت قدرت کمتری به همراه می‌آورد. خواه یک رهبر باشید و خواه نه، حفظ یک وضعیت خوب، احترام به دنبال دارد و تعامل با دیگران را افزایش می‌دهد.

نکات زبان بدن

نکات اصلی شخصیت شناسی زبان بدن

کف دست نشانه چیست
باز بودن کف دست، یک نمایشس از صداقت و درستکاری باستانی محسوب می شود. در دادگاه ها برای قسم خوردن و گفتن حقیقت کف یک دست روی قرآن و کف دست دیگر به سمت کسی قرار میگیرد که با او صحبت می شود ، باز بودن کف دست با مفاهیم حقیقت، درستکاری، وفاداری و فرمانبرداری تلفیق شده است.

خنده و چین و چروک دور چشم
چین و چروک کم در اطراف چشم به معنی یک لبخند مصنوعی است.

در صورت زدن خنده واقعی و از ته دل اطراف چشم چروک می شوند در غیر اینصورت یک لبخند مصنوعی را میبینید. در یک تحقیق ، محققان متوجه شدند که افراد به راحتی میتوانند وانمود کنند که خوشحال هستند در صورتیکه شاید آنقدر ها هم نباشند ، پس چروک اطراف چشم لزوما به معنی خوشحالی فرد نیست.

بالا بردن ابروها اغلب نشان دهنده ناراحتی است
خانم سوزان کراوس استاد دانشگاه ماساچوست میگوید:بالا بودن ابروها میتواند نشان دهنده اضطراب، شگفت زدگی یا ترس باشد. با این تفاسیر اگر کسی با ابروهای بالا انداخته از مدل موی جدیدتان تمجید کرد، به نظرش شک کنید احتمالا صادقانه نیست.اگر ابروها چین نخورده باشد و به بالا نرفته باشد احتمالا فرد خیلی هم ناراحت نیست.

انگشت اشاره و دست مشت شده
زمانی که یک فرد کف دستش را جمع می کند (به حالت مشت) و انگشت اشاره اش را بالا می گیرد به معنای نشان دادن تسلطش بر موضوع و اتفاقی است که پیرامون وی واقع شده؛ هر چند این حرکت همیشه هم مصداق چنین موضوعی نیست. اما در اکثر مواقع فرد با چنین حرکتی می خواهد نشان دهد که شنونده و طرف مقابل خود را شکست داده و بر اوضاع مسلط است. انگشتی که اشاره می کند یا دستی که مشت شده تلاشی برای نشان دادن سلطه گری است اگرچه همیشه بدین معنا نیست. وقتی دو نفر برای مدتی با هم هستند، حرکات و ژست های یکدیگر را میگیرند ، دلیل این کار رابطه ایی است که با طرف مقابل حس میکنید.

ارتباط چشمی نشانه علاقه است _ هم مثبت هم منفی
اگر شخص مقابل تان با چشمانی باز به شما خیره شده و خیره شدنش نامتعارف است احتمالا درحال دروغ گفتن می باشد. خیره شدن به یک غریبه میتواند به معنی ترس یا تهدید باشد اما خیره شدن به همسر میتواند یک دعوت جنسی را همراه خود داشته باشد.

زبان بدن در روابط عاشقانه

در یک رابطه عاشقانه، اگر فردی زیاد به شما نگاه کند، در واقع در حال تلاش برای نمایش علاقه و توجه خود به شماست. یا اگر فردی که با او صحبت می کنید، سعی می کند تا نگاهش را از شما بدزدد، مطمئن باشید که حوصله تان را ندارد و نمی خواهد هم کلام او باشید.

وقتی طرف مقابل به شما برای مدت زمان طولانی تر از آنچه انتظار دارید به شما می نگرد، یعنی از شما خوشش آمده است. اگر این کار را هر چند دقیقه یک بار تکرار کند، شک نکنید که حتما حس خوبی نسبت به شما پیدا کرده است.

وقتی در طول مکالمه، طرف مقابل سعی می کند بدن خودش را به سمت شما بچرخاند، یعنی به شما علاقه مند شده است. حتی اگر او پاهایش را روی هم انداخته باشد هم، جهت پاهایش را به سمت شما انتخاب خواهد کرد .
وقتی یک زن از مردی خوشش بیاید، به صورت ناخودآگاه بدن خود در حالی که کمرش صاف و کشیده است را به سمت مرد موردعلاقه اش خم خواهد کرد .

مردها هم وقتی از یک خانم خوششان بیاید، سعی می کنند خود را بزرگ تر و قوی تر نشان دهند. مثلا دست هایشان را به کمر می زنند. یا هنگام مکالمه، یک دست را در جیب شلوار گذاشته و دست دیگری را به دیوار تکیه می دهند تا یک فضای شخصی برای طرف مقابل ساخته و او را احاطه کنند .(نگاه کنید به زبان بدن در روابط عاشقانه)

مطالب مرتبط:

تحلیل زبان بدن

آشنایی با زبان بدن در فروش

زبان بدن: وضعیت اشتیاق

خواندن زبان بدن، ارزیابی منفی از یک شرایط

زبان بدن در حالت دروغ

کلماتی که باعث جذاب تر شدن رابطه می شود



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.