no-img
نوین اطلس

عشق یا منطق در ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

عشق یا منطق در ازدواج
zip
آبان ۲۱, ۱۳۹۷

عشق یا منطق در ازدواج


ضرورت منطق هنگام انتخاب همسر و ازدواج گاهی این تصور را ایجاد می کند که عشق و علاقه قبل از ازدواج غیر ضروری است. اما چنین نیست، عشق و علاقه هم برای انتخاب همسر و هم برای تداوم زندگی مشترک امری ضروری و واجب می باشد. هیچ وقت نمی توان گفت احساس در انتخاب همسر بهتر است یا عقل و منطق زیرا هر دو باید در کنار هم قرار بگیرند. در کنار انتخاب عاقلانه میزان علاقه ای برای قبل از ازدواج ضروری و لازم است.

یکی دیگر از سوالات رایج در این مورد از بین رفتن عشق بعد از ازدواج می باشد. در این مطلب برای شما توضیح می دهیم عشق در چه صورتی بعد از ازدواج از بین می رود.

عقل یا احساس در انتخاب همسر

مطالعات نشان داده مسئله ی عقل و احساس هنگام انتخاب همسر بسیار پر رنگ تر از انتخاب فردی برای دوستی و رابطه ی عاشقانه ی زودگذر می باشد. ازدواج یک تصمیم بزرگ است و ادامه ی زندگی به آن بستگی دارد پس باید هنگام انتخاب همسر به مسئله ی انتخاب با عقل یا انتخاب با احساس بیشتر توجه داشت تا بتوان رابطه ی موفقی را تجربه کرد. عشق شدیدتر لزوما با خوشحالی و رضایت بیشتر پس از ازدواج همراه نیست، اما با پایدار ماندن این رابطه مرتبط است. البته ممکن است هرچه افراد عشق بیشتری را تجربه کنند، احساس شادمانی بیشتری هم داشته باشند. پس عاشق بودن و عاشقانه زندگی کردن اثر مطلوب و شناخته‌شده‌ای بر ازدواج دارد. اما انتخاب عاقلانه است که می تواند یک زندگی عاشقانه برای شما به همراه داشته باشد.

انتخاب عاقلانه در ازدواج

همانطور که گفته شد ازدواج یعنی انتخاب یک شریک همه جانبه! شما اگر قرار باشد چند میلیون پول را با کسی شریک شوید تا کار اقتصادی بکنید، آیا بدون فکر و منطق پیش می روید؟ چطور می توانید برای شراکت مادام العمر و همه جانبه ی ازدواج، تنها به عشق و عشقی اکتفا کنید و عقل و ذهنتان را نادیده بگیرید؟

البته از طرفی نمی توان انتظار داشت که بدون علاقه و محبت، با کسی پای سفره ی عقد بنشینید. شاید حفظ توازن بین کشش های احساسی و تصمیم گیری منطقی، مهم ترین عامل یک ازدواج موفق باشد.

احساس بهتر است یا منطق ؟

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که عقل، دل، احساس، شهود و… در یک فرهنگ اصیل و متعالی، هرکدام تعریف و جایگاه ویژه ای دارند و در مخالفت با هم قرار ندارند ولی نکته اصلی در اینجاست که نباید بدون تامل و توجه، از این تعبیرات برای توصیف و توجیه رفتار خود استفاده کرد.

بی تردید متابعت از احساسات کور و لحظه ای بدون نورانیت عقل فاقد فائده نهایی برای کمال انسان است. بنابراین عقل فطری انسان که می تواند برای تکمیل و شکوفایی خود از نشانه ها و هدایت های دینی استفاده کند به عنوان پیامبر و راهبری درونی می تواند انسان را هدایت کند.

احساس و عشق و شهود و اشراق و … بذاته امور مقدسی هستند ولی فقدان معرفتی روشن در مورد مبدا و معاد آنها و نبودن هدایتی عقلی و دینی به عنوان راهنما و جهت دهنده این حالات قلبی و روحی، باعث سردرگمی انسان شده و چه بسا همین احساسات درونی تبدیل به حالات و صفات ضد خود شده و فرد را به ساحل نجات نخواهد رساند.

میزان علاقه قبل از ازدواج

اصلا اگر ابراز عشق و علاقه وجود نداشته باشد رابطه آغاز نمی‌شود. اما مشکل در اینجاست که برخی از ما بعد از ایجاد و شروع رابطه، حد متعادل را در ابراز عشق و علاقه خود در پیش نمی‌گیریم.

ما می‌بینیم که همه به هم «دوستت دارم‌» و «عاشقتم‌» را می‌گویند و کسانی که درایت بیشتری دارند کمی با شک و شبهه بیشتری وارد چنین رابطه‌ای می‌شوند که فرد از همان ابتدا به شکل افراطی و اغراقی این جملات را به کار می‌برد.

اتفاقا به نظر من حد عشق ورزی اگر معقول باشد و افراطی نباشد، محتاطانه استفاده کردن از‌ جمله‌های ابراز عشق معقول است. من در جلسات زوج درمانی هم می‌گویم که دیدن عشق در رفتار فرد بسیار مهم‌تر از شنیدن آن است.

گفتن را همه بلد هستند و به هم می‌گویند. مهم این است که چه کسی واقعا آن را در رفتار نشان می‌دهد. مراجعانی دارم که شکایت دارند که خسته شدم از شنیدن «دوستت دارم.» اینکه یک نفر هر روز و هر ساعت ابراز علاقه کلامی دریافت کند، از اساس تاثیر جملات از بین می‌رود و کارکرد اساسی خود را نخواهد داشت.

آیا عشق بعد از ازدواج از بین می رود

عشق ابتدا و پایانی ندارد. اگر قرار است عشقی معنا پیدا کند باید بر پایه های بنیادین بنا شده باشد. یعنی انسان بتواند حریم خصوصی و اجتماعی دیگری را درک کند و پا را فراتر از آنچه هست، نگذارد. باید به این نکته توجه کرد که عشق درونی است اما بیان احساسات، جنبه های بیرونی را نشان می دهد و زمانی می توان گفت عشقی وجود دارد که فرد بتواند جنبه های درونی و بیرونی را ترکیب کند و معجونی به نام عشق بسازد.

البته به جوان ها توصیه می کنم عشق کورکورانه نداشته باشند و به جنبه های مثبت و منفی افراد بیندیشند و در دام عشقی که بر مبنای هوس است، اسیر نشوند. زیرا اگر این عشق واقعی و منطقی باشد بعد از ازدواج از بین نمی رود و حتی بیشتر خواهد شد.(همچنین نگاه کنید به دلسرد شدن از عشق)

مطالب مرتبط:

دلایل درست ازدواج

ازدواج با عشق

تداوم عشق بعد از ازدواج

تصویر سازی ذهنی برای ازدواج

نشانه های پایان یک عشق



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.