no-img
نوین اطلس

مشاوره بعد از خیانت


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مشاوره بعد از خیانت
zip
آبان ۱۲, ۱۳۹۷

مشاوره بعد از خیانت


امروزه پشت در دفتر خیلی از مشاوره های خانواده می توانید صفی از زوجین را پیدا کنید که برای مشاوره بعد از خیانت اقدام کرده اند. ممکن است در نگاه اول بگویید مشاوره بعد از خیانت دیگر چیست؟ مگر خیانت هم مشاوره می خواهد؟ مگر نتیجه ی خیانت چیزی جز طلاق و جدایی نیست؟

در اینکه خیانت امری دردناک در زندگی مشترک خواهد بود شکی نیست. در مرحله ی اول خیانت غیر قابل بخشش و مشاوره ی بعد از خیانت مسئله ای غیر منطقی به نظر می رسد اما همیشه اینطور نیست. اما در خیلی از موارد خیانت را می توان بخشید و به بهبودی رابطه پرداخت. بهبودی رابطه بعد از چنین تنش بزرگی تنها با مشاوره بعد از خیانت امکان پذیر خواهد بود.

هم در مورد خیانت شوهر و هم در مورد خیانت زن به مرد مشاوره نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. برای درمان خیانت زناشویی و برخورد با خیانت همسر راهکارهای مختلفی وجود دارد که تنها یک مشاور می تواند شما را از این راهکارها آگاه کند.

مشاوره در مورد خیانت شوهر

در مبحث مشاوره بعد از خیانت حقایقی درباره خیانت مردها به همسرشان وجود دارد که به احتمال زیاد نمی دانید، پس با ما همراه شوید. با مشاوره در مورد خیانت شوهر می توانید از چنین مسئله ای خودداری کنید:

حقیقت شماره ۱: اغلب مردانی که خیانت می کنند، همچنان عاشق همسرشان هستند.

خیانت مردان به این معنا نیست که دیگر عاشق همسرشان نیستند، بلکه اغلب از وضعیت کنونی خود رضایت ندارند. خیانت معمولا در زمانی اتفاق می افتد که زوجین دارای فرزند هستند و روال زندگی شان یکنواخت شده است. با وجود آنکه از بسیاری جهات تامین اند، عواطف آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد و زن و مرد رضایت کافی از یکدیگر ندارند.

حقیقت شماره ۲: مردها اغلب با کسی دوست می شوند که با او آشناییِ قبلی دارند.

خیانت کننده معمولا دوست خود را در خیابان و یا مهمانی نمی جوید. بلکه این شخص اغلب همکار، دوست خانوادگی و یا کسی است که به نحوی با او آشنایی قبلی دارد.

بسیاری از زنان تصور می کنند همه زنانی که با مردان متاهل دوستی می کنند زنانی بوالهوس و هرزه هستند، در حالیکه اکثر این روابط در ابتدا تنها یک دوستی و معاشرت ساده بوده است و اغلب خیانت ها در محیط کار اتفاق می افتد.

حقیقت شماره ۳: مردان برای نجات ازدواجشان به خیانت روی می آورند.

مردها عاشق همسر خود هستند، اما نمی دانند چگونه مشکلات رابطه شان را برطرف کنند. بنابراین برای پر کردن هر گونه خلاء به بیرون از ازدواجشان پناه می آورند. آن ها بجای مقابله و حل مشکل اصلی از آن طفره می روند و با خود می اندیشند که با پر کردن کمبودهای عاطفی شان با زنی دیگر، می توانند به خوبی و خوشی به زندگی با همسرشان ادامه دهند.

مشاوره خیانت زن به مرد

در جلسه های مشاوره بعد از خیانت به این موضوع تاکید می شود: قبل از هر چیز باید بدانیم که خیانت یک عمل اتفاقی و یک شبه نیست بلکه شاید روزها، ماه‌ها و یا سال‌ها زمینه آن در خانواده و در ارتباط با همسر ایجاد می‌شود و بعد از گذشت مدت‌ها از وجود این عوامل زمینه ساز، خیانت اتفاق می‌افتد. متأسفانه با گذشت زمان آمار عدم پایبندی به تعهد و ازدواج یا همان خیانت افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد بررسی دلایل و ریشه‌های این موضوع می‌تواند به پیشگیری از آن کمک شایانی کند.

علم مشاوره بعد از خیانت معتقد است از دلایل خیانت زن به مرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم تأمین نیاز عاطفی زن از سوی همسرش: بررسی‌ها نشان داده است که بخشی از زنانی که وارد روابط فرازناشویی می‌شوند، کسانی هستند که به اندازه کافی نمی‌توانند از همسر خود ابراز کلامی و غیرکلامی محبت و عاطفه دریافت نمایند. متأسفانه این دسته از افراد برای تأمین نیاز عاطفی خود متوسل به فردی غیر از همسر خود می‌شوند.

نداشتن جایگاه ارزشمند در خانواده: زنانی که در خانواده به شدت مورد توهین، تحقیر و انتقاد هستند، زمانی که در جایی بیرون از این محیط و توسط شخصی غیر از همسر خود برای اولین بار طعم احترام و ارزشمندی را می‌چشند، در سودای داشتن همیشگی این احترام و جایگاه ارزشمند، وارد روابط فرازناشویی می‌شوند.

ضعف در ارزش‌های اخلاقی: قطعاً تأمین نشدن نیازها به خودی خود هرگز توجیه مناسبی برای خیانت نیست. آنچه که باعث می‌شود فرد به سوی این رفتار سوق داده شود، زمینه ضعف در ارزش های اخلاقی است. منظور از این ارزش‌ها، باید و نبایدهایی است که فرد در طول رشد خود و به ویژه در بستر خانوادگی می‌آموزد و بر اساس آن‌ها عمل می‌کند.

راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی

با توجه به آسیب دیدگی حاصل از خیانت جنسی، می‌توان به مدیریت بحران به عنوان بخشی از درمان اشاره کرد. به عبارتی آموزش مدیریت بحران به زوجین کمک می‌کند تا به شکل صحیح، منطقی‌ و به دور از هیجانات مخرب با پیامدهای حاصل از خیانت که همان افسردگی، اضطراب، عزت نفس از دست رفته و … است، کنار آمده تا به این ترتیب از تخریب بیشتر سلامت روان آن‌ها جلوگیری شود.

همچنین در راستای درمان و مشاوره بعد از خیانت، چنانچه زوجین درصدد جدایی و طلاق هستند، می‌بایست آن‌ها را با پیامدها و تبعات آن آگاه کرد و به این ترتیب زوجین را با مرحله سوگ حاصل از طلاق آشنا کرد و چنانچه زوجین به بودن در کنار هم تمایل داشته باشند، بهتر است فرایند بخشش در پیش گرفته شود و برای بهتر شدن رابطه زخمی ایجاد شده، تکنیک‌های حل مسئله و فنون لازم را آموزش ببینند.

راه برخورد با خیانت همسر

آنچه درهنگام خیانت از ذهن همسرتان گذر کرده، ممکن است منطق را به چالش بکشد. سعی نکنید زمان زیادی را صرف تلاش برای آوردن یک دلیل مناسب برای این اتفاق بکنید و در عوض، تلاش کنید رو به جلو حرکت کنید.

بر اساس مشاوره بعد از خیانت، راه برخورد با خیانت همسر این است که خودتان را سرزنش نکنید. دلایلی که همسرتان به شما خیانت کرده همیشه آشکار نیست، و ممکن است احساس کنید سرزنش کردن خودتان امری طبیعی است. شاید فکر می کنید که از هم دور شده اید، یا که در اتاق خواب خیلی بهم نزدیک نشده اید. شاید اجازه داده اید کار، تمام وقت شما را بگیرد و زمان کافی برای رابطه تان اختصاص نداده اید. با این حال، ممکن است اینها دلایلی باشند که باید بیشتر بر روی رابطه تان کار کنید، اما باید بدانید که هر کاری که انجام دهید هرگز نباید باعث شود همسر تان به شما خیانت کند ، و شما هرگز نباید خود را بخاطر اشتباهات همسرتان مقصر بدانید.

به همسرتان گوش بدهید. هر چند شما احساس می کنید در این رابطه صدمه دیده اید، به شما خیانت شده است، عصبانی هستید، ولی مهم این است که بنشینید و به همسر خود گوش دهید. شاید این آخرین کاری است که دوست دارید انجام دهید ولی برای دریافت حقایق، باید داستان را از جانب او هم بشنوید تا از احساسات جدید و یا سرخوردگی اش که از آن بی خبر بودید، آگاه شوید.

مطالب مرتبط:

راه های مقابله با خیانت مردان

درمان خیانت زنان

نکات روانشناسی همسرداری

جلوگیری از طلاق عاطفی

راههای جلب اعتماد



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.