no-img
نوین اطلس

حساسیت زن نسبت به شوهر


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

حساسیت زن نسبت به شوهر
zip
آبان ۹, ۱۳۹۷

حساسیت زن نسبت به شوهر


اکثر زنان و مردانی که در حال تجربه زندگی مشترک هستند، نسبت به همسر خود حساسیت های ویژه ای داشته و البته تمایل دارند که در این روابط تنها خودشان دو نفر سهیم باشند و نفر سومی وجود نداشته باشد. این مساله کاملا طبیعی است و در اصطلاح نوعی حساسیت زناشویی می باشد. حساسیت زن نسبت به شوهر بیشتر دیده می شود. زنان ذاتا وقتی ازدواج می کنند نسبت به شوهر خود حسادت دارند و غیرتی می شوند.

اما گاهی این حساسیت در رابطه بیش از حد شده و به شک و تردید نسبت به همسر تبدیل می شود. در این صورت باید این حساسیت بیش از حد را که ریشه ی روانشناختی دارد درمان کرد.

غیرت زن نسبت به شوهرش

غیرت زن نسبت به شوهرش وقتی از شکل طبیعی خود خارج می شود، باعث می گردد که زن بر روی روابط همسر خود حساس شده و نسبت به هر ارتباطی که با زنان دیگر دارد (اعم از سلام و احوال پرسی و یا صحبت های معمولی ) واکنش شدید نشان دهد. در برخی از زنان این ویژگی چنان شدت پیدا می کند که نگاه های همسرشان را در کوچه و خیابان دنبال می کنند تا ببینند آیا او به زنان دیگر نظر دارد یا نه؟ و یا حتی برخی از مردان هنگام مراجعه به مشاور از این مساله شکایت دارند که حتی جرات تماشاکردن فیلم ها، سریال ها و یا برنامه هایی را که زنان در آن حضور دارند را نمی کنند.

حسادت زن به شوهر

حسادت نوعی خشم درونی است که تا حدی از آن در همه افراد وجود دارد ولی ممکن است در بعضی کمتر و در برخی بیشتر دیده شود؛ اما آنچه در ادبیات قدیم ایرانیان یافت می شود این است که زنان حسودتر از مردان دانسته شده و حتی در روان شناسی امروز نیز برخی معتقدند که زنان در روابط بین فردی و در رابطه با جنس مخالف حساس تر و حسودتر از مردان هستند.

حسادت می تواند خود را در رقابتی پایدار و یا در کناره گیری از همه رقابت ها آشکار سازد. بین مردان حسادت بیشتر جنبه رقابت دارد و رقابت آن ها در مسایل خارج از مالکیت مشاهده می شود. اما به نظر می رسد که حسادت در زنان به خصوص نسبت به شوهر خود شکل دیگری به خود گرفته و آن ها بیشتر نسبت به مقوله هایی به شدت تحریک می شوند که تصور می کنند تحت مالکیت آن هاست و یا می خواهند با تلاش خود آن را تحت کنترل و مالکیت خود قرار دهند.

حساسیت در رابطه

در هر رابطه عاطفی، زنان به دلیل حساسیت بیشتر در احساسات خود و ریزبین بودن، ممکن است در برخی از مراحل زندگی زناشویی خود افکار وسواس گونه ای راجع به عشق و رابطه خود داشته باشند. این افکار وسواس گونه و حساسیت در عشق اغلب اوقات مشکلات زناشویی بسیار زیادی به دنبال دارد که در این مقاله قصد داریم تعدادی از آنها را برای شما شرح دهیم. برخی از خانم ها می توانند احساسات منفی و وسواس گونه خود را کنترل و مهار کنند اما دسته ای دیگر از زنان هستند که در هیجانات خود حساس تر عمل کرده و مشکلات زیادی در زندگی خود به وجود می آورند.

شک داشتن به شوهر

در همه ما یک حس مالکیت وجود دارد، در واقع آدم ها نسبت به هرچیزی که دوست دارند نوعی احساس مالکیت دارند و این حس ناشی از یک ترس درونی است، ترس از دست دادن. در حقیقت پشت رفتارهای کنترل گر و سوءظن آمیز ترس از دست دادن وجود دارد. این افراد انگار در وجودشان چیزی را کم دارند و جای چیزی برایشان خالی است و می خواهند به نوعی این جای خالی را پر کنند، در حقیقت رفتارهای شکاکانه و سوءظن آمیز آن ها نسبت به بیرون و آدم مقابلشان نیست بلکه این شک نسبت به خودشان است و به نوعی طرف مقابل و اتفاقات مختلف آینه ای است برای آن ها تا خودشان را ببینند.

وقتی من نسبت به خودم شک داشته باشم یعنی به توانایی ها و دوست داشتنی بودن خودم شک دارد و شک دارم که آنقدر خوب باشم که طرف مقابل حاضر شود با من بماند. ولی اگر من اطمینان داشته باشم که آنقدر خوبم که طرف مقابل با من بماند دیگر به این نیازی ندارم با رفتارهای کنترل گر طرف مقابل را مجبور کنم که با من بماند یعنی دارای خودارزشی و اعتماد به نفس کافی هستم، باور دارم طرف مقابل به خاطر من در رابطه می ماند ولی کسانی که به خودشان و توانایی های شان شک دارند، فرافکنی کرده و به طرف مقابل شک می کنند چون می دانند آنقدر خواستنی نیستند که طرف مقابل در رابطه بماند.

درمان حساسیت بیش از حد

برای درمان حساسیت بیش از حد به توصیه های زیر توجه کنید:

احساسات عمده ای که بر روحیه ی فعلی شما تاثیرگذار هستند را پیدا کنید:خلق و خوی خود را تجزیه و تحلیل کرده و اصلی ترین احساسات تاثیرگذار بر آن را پیدا کنید.
کارهایی که این احساسات اصلی را تحریک کرده و آن را افزایش می دهند متوقف کنید: آیا دلیل اصلی روحیه ی فعلی شما احساس گناه است؟ کاری انجام ندهید که احساس گناه کنید!
احساسات منفی را از بین ببرید: احساسات منفی را از خود دور کرده و آن ها را از بین ببرید. (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به درمان حساسیت بیش از حد)

مطالب مرتبط:

شوهر بی توجه

حریم خصوصی در زندگی مشترک

شوهرداری حضرت زهرا

روابط زن و مرد در محیط کار

مهارت های همسرداری



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.