no-img
نوین اطلس

علت دعوای زیاد زن و شوهر


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

علت دعوای زیاد زن و شوهر
zip
آبان ۳, ۱۳۹۷

علت دعوای زیاد زن و شوهر


دعوای زن و شوهر با یکدیگر از جمله اتفاقات و مسائل طبیعی می باشد که در هر خانواده ای وجود دارد، با شناسایی علت های اصلی این اختلافات از بروز مشکلات جدی بعد از دعوا می توانید جلوگیری کنید. منظور از مشکلات جدی چیست؟

دعوا هم مثل هر چیز دیگری در زندگی مشترک قوانین خودش را دارد، مثلا کتک کاری هنگام دعوا امری است که اصلا نباید اتفاق بیفتد. در چنین مواردی باید از مشاوره برای اختلافات زناشویی کمک بگیریم. نوین اطلس در این مطلب علاوه بر این موارد نظر اسلام را نیز در مورد دعوای زن و شوهر بررسی می کند.

علت اختلاف زن و شوهر

اختلاف بین همه ی زن و شوهر ها وجود دارد. در یک زندگی زناشویی چیزی که مهم است و باید به آن توجه کرد علت اختلافات است که در زوج های مختلف متفاوت می باشد. اگر بتوانیم اختلافات را ریشه یابی کنیم حل کردن آن ها دیگر مشکل نخواهد بود. برخی از مهم ترین علت های اختلاف بین زن و شوهر موارد زیر می باشد:

مشکلات مالی 

از مهمترین دلایل بحران های خانوادگی در جهان مشکلات مالی و عدم تأمین معاش و برآورده نشدن روحی و جسمی است.

جاسوسی کردن یکدیگر

آغاز بحران بزرگ در خانواده و رابطه زناشویی آنجاست که زوجین نگران کارهای پنهانی شریک خود می شوند و شروع به جاسوسی در کارهای او می کنند . اگر این کار مداوم باشد و ادامه پیدا کند به مرور زمان عشق از رابطه رخت برمی بندد.

رعایت نکردن حد و مرزها در ارتباط با خانواده

زوجین بعد از ازدواج برای ارتباط با خانواده خود باید حد و مرزی را رعایت کنند و این ارتباط در چارچوب خاصی بوده و مرزبندی هایی داشته باشد.

انجام کارها و وظایف روزانه و خستگی حاصل از آن

این مشکل تنها مربوط به شخص خانم ها است ، خانم ها باید توجه داشته باشند که برخی کارها زنانه است و نباید انتظار انجام همه این کارها را از همسرشان داشته باشند زیرا برخی از مردان هیچ اهمیتی به امور زنانه نمی دهند.

مشاوره اختلافات زناشویی

اختلاف بخش جدایی ناپذیر زندگی زناشویی است و به خودی خود برای زندگی زناشویی خطرناک نیست، آنچه می تواند خطرناک باشد نحوه مواجهه همسران با اختلافاتشان است. اگر اختلافات به درستی حل نشود می تواند زندگی زناشویی را دچار بحران های جدی کند. بر اساس تکنیک های مشاوره اختلافات زناشویی، زوجین در مواجه با این اختلافات و تعارضات معمولا سه نوع برخورد دارند:

۱. از صحبت کردن در باره اختلافات اجتناب می کنند و معتقدند مشکل خود به خود حل خواهد شد.

۲.  واکنش های هیجانی و افراطی بروز می دهند؛ برای مثال با یکدیگر دعوا می کنند و درگیری های مکرر ایجاد می شود.

اما به کارگیری هر یک از روش های گفته شده نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه تنش و نارضایتی را در خانواده بیشتر می کند و مشکلات و اختلافات روز به روز پیچیده تر می شود.

راه حل سوم:

اما برخی از همسران از راه حل دیگری برای حل اختلافات خود استفاده می کنند:

۳. اختلافات و تعارضات بین خود رابه صورت اصولی ومنطقی حل می کنند. حل اختلافات زناشویی قواعد واصولی دارد که در ادامه به مهم ترین آن اشاره می شود:

زمان و مکان مناسبی را برای صحبت در باره اختلافتان در نظر بگیرید.

وقتی که خسته، گرسنه یا عصبانی هستید زمان مناسبی برای گفت و گو و حل مشکل نیست. همچنین در محیط های پر سر و صدا و یا در حضور دیگران به ویژه فرزندانتان از بحثکردن اجتناب کنید.

احساس منفی خود را بیان کنید.

گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می گذارند. مثلا اخم می کنند، حرف نمی زنند، داد و فریاد می کنند و… نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید، همسرتان متوجه نمی شود که شما چه احساسی دارید. به جای نمایش احساسات با رفتارهای ناسنجیده با کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را در شما به وجود آورده است، فراهم می کنید.

قوانین دعوای زن و شوهر

حفظ پیوند زناشویی در اوج تنش الزامی است. قرار نیست اصول دعوا کردن را از همان سال اول ازدواج یاد بگیرید. شاید در سال چهارم ازدواج به یک سری قوانین دعوا متناسب با سبک زندگی خودتان دست پیدا کنید و شاید سال هشتم تازه بتوانید به تمام قوانینی که خودتان گذاشته‌اید، عمل کنید! قبله همیشه به یک سمت است. اصول دعوا هم به نوعی یک قبله ارتباطی است و باید جهت درست آن را شناسایی کنید. اگر بین شما و همسرتان چه در باور، چه در اعتقاد و هر موضوع دیگری دعوایی صورت گرفت، این را بدانید که نباید با همسرتان به همان شکلی که با دیگران دعوا می‌کنید، مشاجره کنید. فرض کنید در خیابان تصادف کرده‌اید یا با فردی در پارک دعوای‌تان شده و چهار تا ناسزا هم بر زبان آورده‌اید، هرگز نباید اجازه دهید چنین فضایی در دعوای زناشویی به وجود آید.(نگاه کنید به عشقم قهر کرده چیکار کنم)

در دعوا هیچ موضوعی را صرفا به خاطر اینکه کم نیاورید، مطرح نکنید!

یکی از قوانین دعوای زناشویی این است که به خانواده‌های هم توهین نکنید. زن و مرد با هم محرم هستند، این محرمیت معنای عمیقی دارد. این محرمیت است که باعث می‌شود همسر شما از اسرار خودش و خانواده‌اش به شما بگوید. پس حواس‌تان باشد این اسرار در دعوا تبدیل به گروکشی نشود. چیزی که ربطی به موضوع دعوا ندارد را صرفا به خاطر اینکه کم نیاورید، مطرح نکنید! زمانی که همسران در رابطه با خانواده‌شان با هم صحبت می‌کنند، یعنی همدیگر را محرم اسرار می‌دانند.

موضوع دعوا را عوض نکنید

در مورد همان موضوع خاص بحث کنید و نه هیچ چیز دیگر. به‌طور مثال شاید از این موضوع شاکی باشید که چرا پیراهنی که دوستش داشتید را بیرون گذاشته است؟ این درست که پیراهن کهنه بوده اما زمانی که فوتبال بازی می‌کردید، این پیراهن را می‌پوشیدید و حس خیلی خوبی نسبت به آن داشتید. بسیار اشتباه نادرستی است که خانم خانه در پاسخ به این گفت‌وگو بگوید: شما خانوادگی کلا آدم‌های خسیسی هستید! پس در حین دعوا فقط باید در رابطه با همان پیراهن بحث کنید و نه چیزی دیگر.

به دنبال گل زدن به هم نباشید

فراتر از مهارت حل مساله این است که زوج‌ها مهارت درگیری و دعوا را بلد باشند. در اوج درگیری هم باید حواس‌تان به این موضوع باشد که با چه کسی دعوا می‌کنید؟ بعضی‌ها مشکل غریب‌پنداری دارند؛ یعنی یادشان می‌رود فرد مقابل، همسرشان است!

این افراد به یکباره آلزایمر عاطفی می‌گیرند. دوست دارند همسرشان را جوری مغلوب کنند که همیشه خودشان برنده دعوا باشند! چشم‌های‌تان را نبندید و بگویید من وقتی دعوا می‌کنم هیچ چیزی متوجه نمی‌شوم! تمرین کنید در حین دعوا دچار آلزایمر عاطفی نشوید و در دعوا دنبال گل زدن به هم نباشید.

قهر نشانه قدرت نیست

همه اعضای خانواده باید مثل قبل در کنار هم باشند؛ مرد خانه باید خرید را انجام دهد و زن خانه باید غذا را آماده کند. اجازه ندهید با وجود دعوا، سرما خانه شما را فرا بگیرد. شما در اوج درگیری نباید اجازه دهید ریزترین پیوندها قطع شود. غذا را باید با هم بخورید. فقط بعد از دعوا چند روزی از هم فاصله بگیرید و با خودتان کنار بیایید تا فشار روانی کمتر شود. با هم مکالمه کنید و مثل قبل به زندگی ادامه دهید.

کتک کاری زن و شوهر

وقتی «کتک» سنگ محک عشق می شود

یکی دیگر از علل بروز خشونت خانگی که عجیب هم هست، ابراز خشونت برای آزمودن عشق و وفاداری همسر است! در این مورد فرد از لحاظ عاطفی به هسمرش وابسته است. اما بر سرش فریاد می زند تا ببیند آیا همسرش همچنان او را دوست خواهدداشت یا خیر! بعد یک پله جلوتر می رود و او را کتک می زند تا ببیند آیا خانمش بعد از کتک خوردن هم به زندگی با او ادامه می دهد یا خیر!

البته معمولا افرادی با اختلال شخصیت مرزی با اختلال شخصیت سادیستیک با چنین روش خشونت آمیزی محبت طرف مقابلشان را می سنجند و این عمل کاملا غیرطبیعی است. در این مورد هم ممکن است فرد در دوران کودکی در محیط خانوادگی خشنی رشد کرده باشد یا پذیرش چنین رفتاری با مادرش داشته و او هم به عنوان الگو، این رفتار را آموخته و این باور غلط در ذهنش جای گرفته که «زن خوب، زنی است که مثل مادر من بسوزد و بسازد!»

دعوای زن و شوهر در اسلام

دعوای زن و شوهر و قهر طولانی آن ها از نظر اسلام محکوم است. می توانید احادیثی را در این باره در ادامه مطالعه کنید:

۱. رسول خدا -ص- فرمود : هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به‏ همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید .

حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند :
هر زنی که شوهرش را با زبان اذیت کند از او هیچ توبه و فدیه و حسنه ای قبول نمی شود تا این که شوهر از حق او راضی شود ، اگرچه روزها روزه بدارد و شب ها را در عبادت باشد بنده ها آزاد کند و اسب های نیکو در راه خدا برای جهاد بدهد پس او اول کسی ست که وارد آتش می شود و همچنین است مردی که نسبت به زنش ظالم و ناسازگار باشد.

مکارم الاخلاق فی حق الزوج و المراه به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام ، شرح نراقی

۲. امام محمد باقر علیه السلام فرموده اند :

به راستی که خداوند عزوجل بر زنان و مردان جهاد را واجب کرده است اما جهاد مردان آن است که (برای حفظ دین و مملکت) مال و خون خود را بذل کنند تا در راه خدا کشته شوند و اما جهاد زن آن است که در مقابل دشواری های زندگی همسرش صبر کند.مکارم الاخلاق فی حق الزوج علی المراه (ط بیروت ص ۲۱۵)

۳. و نیز فرمودند :

جهاد زن مواظبت مراقبت و نگهداری شوهر است.

به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام ، شرح نراقی ۴. از امام باقر علیه السلام روایت شده ، زنی نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد :

ای رسول خدا! حق مرد بر زن چیست ؟

حضرت صلی الله علیه و آله فرمود : این که او را اطاعت کند و سرپیچی نکند و از خانه چیزی را بدون اجازه او تصدق ندهد و بی اجازه او روزه مستحبی نگیرد و در هر حال در امر زناشویی او را ممانعت نکند و از منزل خارج نشود مگر به اذن و اجازه او و اگر بدون اجازه او از خانه خارج شود ، ملائکه آسمان و زمین و فرشته های غضب و رحمت او را لعنت می کنند تا وقتی که به منزل برگردد.

مکارم اخلاق فی حق الزوج علی المراه (ط بیروت ص ۲۱۴) به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام ، شرح نراقی

مطالب مرتبط:

راهکار زندگی با مردی که دست بزن دارد

درمان اختلافات زناشویی

نارضایتی از ازدواج

مشاوره جلوگیری از طلاق

تفاوت عشق در زن و مرد

مشاوره مشکلات خانوادگی

درمان مرد بد دهن



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.