no-img
نوین اطلس

نکات خانه داری


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نکات خانه داری
zip
آبان ۱, ۱۳۹۷

نکات خانه داری


به مجموعه کارهای مربوط به گرداندن امور یک خانه، خانه داری می گویند. بیشترین امور خانه داری عبارت است از آشپزی، نظافت منزل، شست وشوی ظروف و پوشاک، اتوکشیدن، باغبانی، خرید منزل، تربیت فرزندان و … ، به فردی که به این امور می پردازد خانه دار گفته می شود. خانه داری و کدبانوگری به این راحتی ها هم نیست. خانه داری نکات ریزی می خواهد و باید سلیقه ی زیادی داشته باشید. مثلا برای خانه داری خوب و مدرن باید راهکارهای تزئینات خانه را بدانید و ترفندهای آشپزی یاد بگیرید زیرا مردها به غذا اهمیت زیادی می دهند. نوین اطلس در این مطلب این موارد را به شما آموزش می دهد.

نکات ریز خانه داری و کدبانوگری

تازه عروس ها در روزهای اول که وارد زندگی مشترک می شوند کمی سردرگم هستند و نمی دانند کارهای خانه داری شان را باید از کجا شروع کنند. شما هم اگر جو این دسته افراد هستید پیشنهاد می کنیم این ترفندهای خانه داری و کدبانوگری و نکات ریز آن را از ما یاد بگیرید.

انجام برخی کارهای روزمره کمک می‌کند وسایل زودتر تمیز شود و به وقت زیادی برای تمیز کردن نیاز ندارند. بعد از هر وعده غذایی که می‌خورید، میز ناهارخوری را تمیز کنید. مایکروویو و اجاق گاز هم از دیگر مواردی است که می‌توانید بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید تا در زمان صرفه‌جویی کنید. اپن آشپزخانه یکی از قسمت‌هایی است که به خاطر قرار گرفتن وسایل مختلف، در معرض آلودگی قرار می‌گیرد.

با تمیز کردن مداوم آن، آلودگی آن کمتر می‌شود. سعی کنید هر روز کف اتاق‌ها و آشپزخانه را تمیز کنید. یخچال را به طور هفتگی پاک کنید و موادغذایی باقیمانده را دور بریزید. به دلیل سر و کار داشتن زیاد با کابینت‌ها، بهتر است آنها را هفتگی تمیز کنید تا از میکروب پاک شود.

برای این که بیشتر و سریع‌تر کارهایتان را انجام دهید، برای آن زمان تعیین کنید تا بیش از حد برای انجام کاری زمان نگذارید. استفاده از یک زمان‌سنج می‌تواند به شما در زمان‌بندی کارها کمک کند. وقت مشغول تمیز کردن نقطه‌ای یا اتاقی هستید، تمام وسایل پاک‌کننده و مورد نیاز خود را یک‌جا قرار دهید تا زمان زیادی برای آوردن آنها هدر ندهید و تنها روی تمیزکاری تمرکز کنید.

اگر شاغل هستید و زمان زیادی برای انجام کارها ندارید، سعی کنید همزمان با کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون، گردگیری یا جارو کنید. لباس‌ها را سریع پس از شست‌وشو از ماشین لباسشویی خارج کنید، این کار علاوه بر این که مانع از چروک شدن بیش از حد لباس‌ها می‌شود، بلکه زمان خشک شدن آنها را هم پایین می‌آورد.

خانه داری مدرن

بی شک همه ی شما با نکات و جزییات بزرگ و کوچک خانه داری تا حدودی آشنایی دارید اما اگر دوست دارید در امر خانه داری حرفه ای تر عمل کنید و خانه داری مدرن را یاد بگیرید بهتر است با این بخش همراه باشید تا با هم با نکات خانه داری بیشتر آشنا شویم. این نکات شما را به یک آشپز حرفه ای در خانه تان تبدیل می کند:

۱. برای تازه نگه داشتن نان یک شب کامل، یک ساقه کرفس را همراه با نان در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا نان رطوبت و طعم تازه خود را حفظ کند‎.‎

۲. برای داشتن یک تخم مرغ صبحانه متفاوت و جالب، کافیست تخم مرغ را قبل از آب پز کردن محکم تکان دهید تا زرده و سفیده مخلوط شوند.‏

۳. مربای باقی مانده در ته شیشه را دور نریزید به مقدار مساوی روغن زیتون و سرکه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید، سپس روی سالاد بریزید‎.‎

۴. برای جلوگیری از چسبیدن گوشت یا ماهی به ته ظرف، ابتدا ته ظرف یک لایه از برش های لیمو قرار دهید و سپس گوشت یا ماهی را روی آن بگذارید‎.‎

۵. پیازهای ریز را ابتدا در آب جوش قرار دهید تا به آسانی پوست شان گرفته شود‏‎.‎‏ این روش برای پوست کندن گوجه فرنگی هم موثر است. گوجه فرنگی های تازه و سالم را چند ثانیه در آب جوش بیندازید و بعد در آب سرد قرار دهید. خواهید دید که پوستشان به راحتی کنده می شود.‏

۶.برای از بین بردن طعم تلخ هر گیاهی، آن را به مدت یک ساعت در آب یخ قرار دهید‎.‎

۷. برای کند کردن روند فاسد شدن گوجه فرنگی، آن را از محل اتصال به ساقه به پایین قرار دهید؛ این امر مانع از ورود هوا می شود‏‎.‎

۸. ماکارونی را در‏ هنگام گرم کردن مجدد، گرد کرده و به شکل دونات در بیاورید تا سریع تر گرم شود‏‎.‎‏ ‏

خانه داری و تزئینات

ایده های کوچکی که به وسیله آن ها بتوان خانه را طبقه بندی و نظم دهی کرد، همیشه موضوع جالب و جذابی برای خانم های خانه دار بوده و هست و می تواند در امر تزئینات به آن ها کمک کند. برخی از این ایده ها را در ادامه می بینید:

۱- ایده ای کوچک برای مخفی کردن وسایل زیر میز
در خانه های کوچک امروزی باید از تمام فضاهای موجود در خانه به نحو مناسب استفاده کرد، زیر میز ها معمولا جای مناسبی برای قرار دادن وسایل دم دستی می باشد. پس برای این که بتوانید هم از این فضا ها استفاده کنید و طوری آن ها را بپوشانید که دیگران قادر به دیدن آن نباشند، می توانید برای میز هایتان از رومیزی های بلند استفاده کرده و یا برای زیر میزهایتان پرده های فانتزی بدوزید.

۲- دوخت کوسن های فانتزی برای اتاق ها
کوسن ها قدرت زیادی برای ایجاد تغییر و تحول در طراحی دکوراسیون داخلی منزل شما دارند، پس اگر در منزل تکه پارچه هایی دارید که تصمیم دارید آن ها را دور بریزید، چیدانه به شما پیشنهاد می کند که از آن ها استفاده بهتری کرده و از آن ها کوسن هایی خلاقانه بسازید که بتوانید برای تزیین اتاق نشیمن خود از آن ها بهره ببرید.

۳- دکوراسیون داخلی منزل و پشتی های رنگارنگ
برای تزیین دکوراسیون داخلی می توانید از پشتی های رنگارنگ که حس و حال ایرانی رو به فضا القا می کنند، استفاده کنید. این پشتی ها با طرح ها و نقش های سنتی خود می توانند احساس خوبی را به شما منتقل کنند و باعث می شوند تجربه جدیدی از یک فضای شاد داشته باشید.

۴- استفاده از وسایل قدیمی برای تزیین خانه
از وسایل قدیمی و از کار افتاده ی منزل تان می توانید به عنوان وسایل تزیینی جدید استفاده کنید. به عنوان مثال سینی های قدیمی و رنگ و رو رفته خود را می توانید دوباره رنگ بزنید و از آن ها به عنوان پنل هایی برای یادداشت های روزانه خود استفاده کنید.

۵- سینی هایی برای آویزان کردن به دیوار
حتی از این سینی ها می توانید به عنوان تابلوهایی برای تزیین دیوار آشپزخانه و یا حتی اتاق کارتان استفاده کنید. داخل این سینی ها را با طرح های فانتزی و خلاقانه تزیین کنید و از دیدن آن ها لذت ببرید.

سلیقه در خانه داری

برای انجام خلاقیت در خانه نیازی به صرف هزینه های زیاد و سنگین نیست و با کمی ابتکار و با وسایلی که در منزل دارید میتوانید بهترین ایده ها را در منزل اجرا نموده و از هنر و ابتکارات جدید خود لذت ببرید. در ادامه چند نمونه از این خلاقیت های باسلیقه و جالب و مورد توجه را معرفی می کنیم:

۱. خلاقیت در ساخت و تهیه جاکفشی
کفش ها از مواردی هستند که اغلب باعث شلوغی منزل و نامرتبی آن می شود، خصوصا برای خانم ها که تنوع بالایی در این زمینه دارند ایجاد وسیله ایی برای جمع آوری کفش ها و کیف ها می تواند ایده مناسب و خوبی در منزل باشد. برای اینکار میتوانید از انواع چهارپایه یا نردبان استفاده کنید.

۲. مکانی مناسب برای جمع آوری وسایل
یکی از دغدغه ها شلوغی خانه با وسایل ریز از جمله بطری ها و وسایل ریز آشپزخانه است که البته با کمی ابتکار میتوانید مکانی مناسب برای جمع آوری این اشیا تهیه کنید.

۳. خلاقیت در ساخت گلدان با بطری های قدیمی
با استفاده از بطری های قدیمی و بدون استفاده می توانید گلدان های مناسبی برای انواع گل تهیه و از آنها در تزیینات منزل استفاده کنید. ساخت این نوع گلدان ها ایده و خلاقیت جالب و زیبایی است که می توانید در منزل به کار ببرید.

۴. ساخت جاقلمی خلاقانه با استفاده از قوطی
با قوطی و ظرف های فلزی و پلاستیکی میتوانید ظروف مناسبی برای جمع آوری قلم و وسایل ریز تهیه کنید که این نوع خلاقیت در خانه و وسایل تزیینی علاوه بر کمک به جمع کردن یک سری از وسایل، به نوعی دکوری زیبایی به حساب می آید و در نقاط مختلف میتوانید از آن استفاده کنید.

ترفندهای آشپزی

هرچقدر هم در پخت و پز ماهر باشید باز ممکن است ترفندهای آشپزی وجود داشته باشد که شما ندانید. پس بهتر است این ترفندهای جدید را نیز یاد بگیرید.
بعضی کارهایی که ما انجام می دهیم به نظر درست می آید، زیرا ما قبلا این کار را انجام داده ایم. اما چنین رفتار معمولی در آشپزخانه ما را از کشف استعدادهای آشپزی مان محروم می کند و یا حتی تمایل ما به آشپزی را کم می کند.

ما برخی از ترفندهای آشپزی را جمع آوری کردیم که پخت و پز را آسان و دلپذیر می کند.

۱- همه سبزیجات نباید در یخچال نگهداری شوند

بسیاری از مردم هنوز هم میوه و سبزیجات خود را در یخچال نگهداری می کنند تا ظاهرا آنها را به مدت طولانی تر حفظ کنند. با این حال، این یک اشتباه است: و ترفندهای آشپزی می گویند که بهترین حالت نگهداری سیب زمینی، گوجه فرنگی، موز و سیب خارج از یخچال است.
سیب زمینی به دلیل دمای پایین بیش از حد شیرین می شود، در حالی که بقیه اتیلن ترشح می کنند که منجر می شود میوه ها سریع تر برسند و پوسیده شوند.

۲- گوشت یخ زده را در یخچال بگذارید

یکی دیگر از ترفندهای آشپزی این است که گوشت منجمد را در یک کاسه مناسب قرار دهید و آن را در یخچال قرار دهید تا به مرور یخ آن باز شود. گوشت را در آب نگذارید، به خصوص آن را در آب گرم نگذارید، زیرا این کار ظاهر و طعم آن را خراب می کند.

۳- از مخلوط کن برای له کردن سیب زمینی پخته استفاده نکنید

مخلوط کن باعث می شود که سیب زمینی ها چسبناک شوند زیرا به آنها نور و هوا نمی رسد. بهتر است از یک گوشت کوب ساده استفاده کنید که ظاهر سیب زمینی را جذاب تر می کند و کمک می کند غذا خوشمزه تر شود.

۵- ماکارونی که در آب جوش است را هم بزنید

اینکه هر ماکارونی باید در آب جوش قرار داده شود، راز نیست. اما یکی از ترفندهای آشپزی این است که ماکارونی را در اولین دقیقه بهم بزند تا ته ماکارونی ها به قابلمه نچسبد و بالای آنها سفت بماند.

۶- به جای افزودن نمک زیاد، از سرکه استفاده کنید

ترفندهای آشپزی مناسبی هم برای سالم سازی غذا وجود دارد، با استفاده از آب لیمو و سرکه بالزامیک، سرکه انگور و یا سرکه سیب می توانید عطر و طعم شورتری به غذا بدهید و از مصرف مقدار زیادی نمک دوری کنید. مطمئن شوید که سرکه در حال پخت غذا تبخیر شود.

۷- پختن پیتزا ترد و طلایی

اگر در خانه پیتزا می پزید و می خواهید یک پوسته ترد و طلایی روی آن باشد، قبل از پخت آن باید اقداماتی را انجام دهید.

نکته اول: خمیر را به مدت ۲-۳ دقیقه قبل از قرار دادن چاشنی بر روی آن در فر قرار دهید. این کار پایه را از رطوبت محافظت می کند.
نکته دوم: خمیر را روی یک ورق گرم قرار دهید و سپس آن را تزئین کنید.

مطالب مرتبط:

مهارت های همسرداری

توقعات مرد از همسرش

نکات زندگی زناشویی

آموزش شوهر داری



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.