no-img
نوین اطلس

مهارت های همسرداری


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مهارت های همسرداری
zip
آبان ۱, ۱۳۹۷

مهارت های همسرداری


وقتی زندگی مشترک شروع می شود، زن و مرد هر یک به نوبه ی خود آگاهانه یا نا آگانه تعهد پیدا می کنند که برای ایجاد و داشتن زندگی مشترک شاد و موفق در کنار هم تلاش کنند. روشهای همسرداری، آیین همسرداری برای زنان و رازهای همسرداری برای آقایان و همچنین دانستن ریز نکات تقویت روابط عاطفی با همسر برای داشتن روابط زناشویی موفق لازم است. در این مطلب از نوین اطلس در مورد این موارد صحبت کرده و آیین همسرداری از دیدگاه قرآن را برای شما شرح خواهیم داد.

روشهای همسرداری موفق

نیازها و احتیاجات مردان و زنان در بسیاری از جهات یکی هستند اما در مواردی دیگر نیز با هم متفاوتند. از آنجایی که همه انسان ها ذاتا علاقه دارند که مورد توجه و احترام قرار بگیرند مسلما اگر ما با نیازهای دو طرف آشنا باشیم روابطمان با همسرمان رو به بهبود می رود.  در این بخش قصد داریم نکات و روشهایی مهم و کاربردی برای همسرداری موفق را برای شما شرح دهیم:

۱. اجازه دهید متوجه شود چقدر وجودش برای شما اهمیت دارد.

۲. حتی اگر با شما مخالفت می کند، باز هم به صحبت های او گوش دهید.

۳. از او تقاضای کمک کنید.

۴. به او بگویید که او را دوست دارید و به وجودش افتخار می کنید.

۵. بگذارید برای خود سرگرمی داشته باشد.

۶. به او اعتماد داشته باشید.

۷. وقتی با هم بیرون می روید، درباره مشکلات صحبت نکنید.

۸. بر روی اعمال خوب او متمرکز شوید.

۹. به علایق او احترام بگذارید.

۱۰. در کارهای تان با او مشورت کنید.

۱۱. برای رسیدن به اهدافتان با هم برنامه ریزی کنید.

۱۲. بیش از اندازه کار نکنید، برای او نیز وقت بگذارید.

۱۳. اگر مرتکب اشتباهی شد، او را ببخشید.

۱۴. طوری رفتار کنید که به او نیاز دارید.

۱۵. مغرور نباشید و اشتباهات تان را بپذیرید.

روابط زناشویی موفق

نشانه های روابط زناشویی موفق:

با یکدیگر مهربان بودن

آیا نسبت به یکدیگر مهربان هستید و یا سعی می کنید یکدیگر را کنترل کنید و راه خودتان را بروید؟ آیا با مهربانی کردن نسبت به همسرتان احساس خوشحالی و رضایت می کنید؟ یکی از نشانه های ضروری یک رابطه ی سالم محبت کردن به یکدیگر است نه اینکه با تحکم طرف مقابلتان را کنترل کنید.

به یکدیگر عشق ورزیدن

آیا وجودتان سرشار از گرمای عشق است و آنرا بی اختیار نثار یکدیگر می کنید؟ آیا همواره زیبایی ها و خوبی های طرف مقابلتان را می بینید و یا تنها بر روی اشتباهات و نقاط ضعف او متمرکز هستید؟ آیا احساسات درونی او را درک می کنید؟ آیا از عشق ورزیدن به یکدیگر لذت می برید؟ گرما و عشق داشتن نسبت به یکدیگر یکی از نشانه های رابطه ی سالم با شریک زندگانی تان است.

با یکدیگر شوخی کردن

آیا دوست دارید با یکدیگر بازی و شوخی کنید؟ از شوخی و بامزگی های طرف مقابلتان لذت می برید؟ سعی می کنید در بحرانها و مشکلات او را شاد کنید و بخندانید؟ آیا مانند بچه ها با یکدیگر راحت و بی غل و غش برخورد می کنید و مدام در حال شوخی کردن با هم هستید؟ یکی از بزرگترین ارکان رابطه ی سالم همین خنده و شوخی است.

به عشق یکدیگر پایبند بودن

آیا فکر می کنید در دشوارترین شرایط باز هم عاشق یکدیگر هستید؟ آیا می توانید در صورت اشتباه و خطای طرف مقابل باز هم عاشق او باشید؟ آیا می دانید عشق درمورد خود شخص است نه درمورد کارهایی که او انجام می دهد؟ برای داشتن یک رابطه ی سالم باید به این سطح از عاشقی رسید.

آیین همسرداری برای زنان

می‌توان گفت تقریباً همه مردها نفوذ‌ پذیرند، به‌شرط آنکه شما نافذ خوبی باشید . سعی کنید شیوه نفوذ همسر خود را بشناسید و با تأمل و سنجیده در این مسیر گام بردارید. (نگاه کنید به آموزش سیاست شوهرداری)

برخی از نکات آیین همسرداری برای زنان این است که:

۱- شاید یکی از دلایل این‌که شما بیش از دیگران از زندگی‌تان گله‌مندید این است که به جزئیات بیش از حد توجه می‌کنید.

۲- این شما هستید که اقتدار و غرور مردانه یک مرد را شکل می دهید و بهبود می بخشید.

۳- هرگز شوهرتان را با شخص دیگری مقایسه نکنید؛ مگر آنکه در آن مورد برتری با همسر شما باشد.

۴- از لحاظ خلقی، خود را به ایده‌‌‌آل همسرتان، نزدیک و نزدیک‌تر کنید.

۵- توقعات و نیازهای مالی خود را فقط زمانی مطرح کنید که مطمئن باشید شوهرتان قادر به برآوردن آنهاست.

۶- در برنامه‌ریزی‌های مالی چنان تصمیم بگیرید که هرگز باعث ضرر نشوید.

رازهای همسرداری برای آقایان

گر دنیای زنانه را بشناسید و رازهای ارتباط با آنان را فرا گیرید، می توانید احساس خوشبختی کنید و آرامش و تسکنه را نیز به همسرتان هدیه دهید. با ارتباط سالم و صمیمانه است که می توان کرامت انسانی را پویا و فعال کرد و در فضایی امن و شاد، به رشد و تعالی رسید.

ابراز محبت؛ همیشه و همیشه
شاید شما دیوانه وار عاشق همسرتان باشید اما اگر علاقه تان را پنهان کنید، او هرگز متوجه محبت بی پایان شما نسبت به خود نخواهد شد، به عبارت دیگر، هرچقدر هم که همسرتان را دوست داشته باشید اگر ابراز علاقه نکنید فایده ای ندارد و بی تردید همیشه نیز از جانب او به بی مهری متهم خواهید بود.

چون کوه استوار باشید
زنان هر قدر هم که قوی و مقتدر باشند، فطرتا نیازمند تکیه گاهی امن و مطمئنی از جنس مخالف می باشند، و غالبا همسرشان باید چنین نقشی را در زندگی شان ایفا کنند. آنان دوست دارند همسرشان را قدرت محض زندگی شان بدانند تا به وقت کاستی و نیاز، با سر گذاشتن بر شانه های نیرومند همسرشان بیارامند و امنیت بیابند.

تکریم همسر، فراموشتان نشود
زنان دوست دارند همیشه معشوقه مورد احترام همسرشان باشند.گاهی حرکت ناخوشایندی از جانب مرد، زن را چنان در خود فرو می برد و بی مهری همسر را بر دل می نشاند که هزاران محبت شاید هرگز جبران مافات نکند.

خانواده همسرتان را گرامی بدارید
تعلقات عاطفی زنان باعث می شود که آنان حساسیت افراطی به خانواده و خویشاوندانشان داشته باشند، این مهم، رازی است که بسیاری از مردان آن را نادیده می گیرند و به گمان غلط با فرو ریختن دیوار احترام و بهانه گیری های بجا و نابجا سعی می کنند زهر چشم از همسر بگیرند و یا با تحقیر آنان خود را والا و باارزش معرفی کنند.

آیین همسرداری از دیدگاه قرآن

اصول قرآنی همسرداری

قرآن کریم اصولی را بیان می‌کند که رعایت آن موجب تقویت و تحکیم پیوندهای خانوادگی و در نهایت کسب سعادت اخروی می‌شود. درست است که روانشناسان و مشاوران خانواده بر اساس مطالعات و تجربیات خود اصولی را به زوجین می‌آموزند که در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین قصد داریم به طور اختصار اصول قرآنی را مورد توجه قرار دهیم:

اصل آرامش بخشی

یکی از اصول مهم همسرداری در قرآن کریم، اصل آرامش بخشی است. اصلی که از علل آفرینش همسر بوده و یکی از دلایل ازدواج نیز دست‌یابی به آن است.
قرآن کریم رابطه و نقش تکمیلی زن و مرد در چارچوب نهاد خانواده را مایه سکون و آرامش طرفین در فضایی آکنده از مودت و مهربانی برمی‌شمارد:

وَمِنْ آَیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً (روم/۲۱)

و از نشانه‌های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.

بعضی از اشخاص می‌پندارند که آرامش، تنها با آسایش به دست می‌آید، به همین دلیل از آرامش خود هزینه می‌کنند تا به آسایش برسند. غافل از اینکه گم شده‌ی بشر، آرامش است. هیچ کسی منکر نیاز انسان به آسایش نیست، لکن آسایش مقدمه‌ای برای رسیدن به آرامش است. قرآن کریم راه‌های رسیدن به آرامش را نشان داده که از جمله این راه‌ها، یاد خداوند است:

الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بذکرِ اللَّهِ أَلا بذکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (الرعد/۲۸)

آن‌ها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا مطمئن و آرام است. آگاه باشید، با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد.
مفسران نوشته‌اند، مقصود از اطمینان در آیه‌ی فوق، همان سکون و آرامش است. (طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج ۶، ص ۲۴۹)

عجیب است که قرآن کریم افزون بر یاد خدا، همسر را نیز آرامش‌بخش نامیده است. تعبیر «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» در آیه مذکور، مبین همین معنی می‌باشد. همچنین در سوره مبارکه اعراف، تعبیر دیگری از آرامش‌بخشی همسر ذکر شده و در آن آمده است:

هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زوجها لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا … (اعراف/۱۸۹)

او خدایی است که همه‌ی شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید.

مطالب مرتبط:

سیاست زنانه در همسرداری

سیاست مردانه در همسرداری

حساسیت زن نسبت به شوهر

چگونه همسرم را خوشحال کنم

تعریف زندگی مشترک

نکات خانه داری

آشنایی با سیاست  های زنانه



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.