no-img
نوین اطلس

نقش فضای مجازی در طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نقش فضای مجازی در طلاق
zip
مهر ۲۹, ۱۳۹۷

نقش فضای مجازی در طلاق


امروزه در بسیاری از طلاق‌ها و نابسامانی ها وخیانت‌ها در روابط زوجین نقش شبکه­ های اجتماعی مجازی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بسیار پر رنگ است و به چشم می خورد. تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی قدم در مسیری به شدت منفی گذاشته است و حتی طلاق عاطفی زوجین را در پیش دارد. البته همانطور که معایب شبکه های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، تاثیرات مثبت آن نیز نباید نادیده گرفته شوند. پس بهتر است در مورد همه ی این موارد اطلاعات داشته باشید. نوین اطلس در این مطلب این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد.

فضای مجازی و طلاق عاطفی

چند سالی است که طلاق عاطفی زمینه ساز طلاق های امروزی شده و آثار مخرب فردی و اجتماعی بسیار زیادی بر افراد خانواده به ویژه بر فرزندان گذاشته است.

امکانات، بالا رفتن سطح توقعات زوج ها و پیشرفت تکنولوژی نه تنها مشکلات زندگی انسان را حل نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت ها و از هم پاشیده شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است.

در حال حاضر مشکلات اقتصادی، اعتیاد و عدم تفاهم همه از مسائلی هستند که باعث جدایی و از هم پاشیده شدن روابط عاطفی و احساسی افراد می شود که شاید ریشه اصلی آن را بتوان زندگی بی روح، خشک، خالی از شادی و نشاط دانست که این روزها با گسترش فضای مجازی نیز بیشتر شده است.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی

از مهمترین تاثیرات منفی و آسیب‌های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ایجاد روابط فرازناشویی و خیانت محسوب می‌‌شود، در این میان این نکته جالب توجه است که آسیب‌های رفتاری که در این زمینه مشاهده شده بیشتر از طریق آقایان صورت گرفته است، اما خانم‌‌ها نیز در بسیاری موارد به دلیل شکست خوردن‌‌های عاطفی ناشی از خیانت و جدایی، در رفتاری که بیشتر نوعی جدیدی در شبکه‌ها و فضاهای مجازی می‌‌شوند، تا خلاء عاطفی شان را از آن طریق جبران و به نوعی سر خود را گرم کنند.

نقش فضای مجازی در خیانت همسران

اغفال و خیانت در دنیای واقعی ، عمدتا از سوی مردان دیده می شود ؛ این مساله می تواند در فضای مجازی نیز رخ دهد و زمینه روابط فرازناشویی را فراهم کند.
فتحی می افزاید: فضای مجازی ، اعتماد بین زوج ها را متاثر می کند ؛ هنگامی که یکی از زوج ها بطور افراطی از شبکه های اجتماعی استفاده کند موجب برانگیختن واکنش های اعتراضی می شود.

این واکنش های اعتراضی خود را از یک تذکر ساده تا ابراز احساس نارضایتی و شکایت ، نشان می دهند. وقتی که یکی از زوج ها درگیر شبکه های اجتماعی است ، مجبور است برخی مسائل را پنهان کند این مساله موجب بروز بی اعتمادی بین زوج شده و زمینه سوء ظن و شک را به وجود آورده و در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی می انجامد.

بررسی ها نشان می دهد که یکی از دلایل گرایش زنان به روابط فرازناشویی ، نارضایتی عاطفی است و فضای مجازی روابط عاطفی و جنسی همسران را کمرنگ کرده و زن و شوهر را به روابط فرازناشویی و خیانت سوق می دهد.

یکی دیگر از چالش های پرداختن زوج ها به فضای مجازی این است که این مساله ایجاد اضطراب و نگرانی در یکی از زوج ها می کند و همواره نگران است که آیا همسرش در شبکه های اجتماعی با کسی ارتباط دارد و ادامه این روند، سوء ظن ها را تقویت می کند.

دلایلی که موجب می شود فرد به سمت ارتباطات فرازناشویی و خیانت برود ، نارضایتی عاطفی ، ویژگی های فردی و عوامل اجتماعی است و فضای مجازی در این بین، نقش تسهیل گر را دارند.

معایب شبکه های اجتماعی

خیلی خوب است پیش از آن که بر روی این شبکه های اجتماعی – چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ زمانی – سرمایه گذاری زیادی کنید از معایب و مزایای آن ها به طور متقابل آگاه شوید.

معایب شبکه های اجتماعی

۱. در معرض خطر قرار گرفتن روابط چهره به چهره

بزرگترین مزیت شبکه های اجتماعی دارای یک عارضه جانبی منفی است که آن را به مهم ترین عیب این شبکه ها تبدیل کرده است. این شبکه ها روابط چهره به چهره اجتماعی را کاهش و یا به کل از بین می برند. زیرا شبکه های اجتماعی به نوعی استقلال و آزادی به وجود می آورند و افراد می توانند یک دنیای فانتزی برای خود ساخته و وانمود کنند که فرد دیگری هستند.

۲. مزاحمت های سایبری و جرایم علیه کودکان

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند افراد را در معرض آزار و اذیت و ارتباطات نامناسب با دیگران قرار دهد. با اینکه والدین محتوای اینترنت را برای اعضای خانواده ی خود فیلتر می کنند اما با این حال باز هم کودکان در معرض آزار های جنسی و محتوای های نامناسب هستند.

۳. جعل هویت و کلاه برداری

چه خوشتان بیاید چه نه، اطلاعاتی که شما بر روی اینترنت می فرستید می تواند در دسترس هرکسی که به اندازه کافی باهوش و زیرک باشد قرار بگیرد . اکثر سارقان تنها به مقدار کمی اطلاعاتی ضروری از شما نیاز دارند تا با جعل هویت تان، زندگی شما را به کابوس تبدیل کنند. گزارشی در CNET نشان می دهد که ۲۴ میلیون امریکایی اطلاعات شخصی خود را با قرار دادن در شبکه های اجتماعی در معرض خطر قرار می دهند.

۴. اتلاف کننده زمان

گزارشی در Nielsen نشان می دهد که شبکه های اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای اتلاف کننده وقت هستند بطوریکه ۱۷ % از زمان استفاده از اینترنت را بدون هیچ گونه بهره وری به خود اختصاص می دهند. گرچه بخشی از این زمان صرف انجام کارهای مهم تجاری، اجتماعی و حرفه ای می شود. البته صرف نظر کردن از بازی ها، چت و دیگر کارهای غیر ضروری و اتلاف کننده های وقت کار آسانی است. دوری کلارک (Dorie Clark) از هافینگتون پست گزارش می دهد که کاربران فیس بوک ماهانه ۶ ساعت از زمان خود را در این سایت می گذرانند. این در حالی است که کاربران شبکه های اجتماعی سه برابر زمانی که به فعالیت های آنلاین دیگر مانند ایمیل زدن اختصاص می دهند را صرف این شبکه ها می کنند.

تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی

همانطور که گفته شد معمولا همیشه از معایب شبکه های اجتماعی صحبت می شود اما این فضای مجازی تاثیرات مثبتی هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. این تاثیرات می توانند در زندگی زناشویی زوجین نیز نقش آفرینی کنند:

۱. انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی

اخبار شبکه های اجتماعی بدون سانسور منتشر می شوند و این می تواند یک مزیت تلقی شود؛ هرچند امکان تکثیر اطلاعات مخدوش و نادرست نیز در این شبکه ها بیش از نسل قبلی رسانه ها است. البته امکان مقایسه و تحلیل اطلاعات برای مخاطبان وجود دارد و نباید بنا را بر اعتماد به هر آنچه در این شبکه ها تولید و بازنشر می شود، گذاشت. تحلیل اخبار متناقضی که در این نوع پایگاه ها منتشر می شود، قدرت نقد و نگاه عمیق تر به مسائل اجتماعی را فراهم می کند. این نوع پایگاه ها به مخاطبان خود فرصت می دهند تا از تبعیت کورکورانه فاصله گرفته و در درازمدت به خرد نقادانه روی آورند.

۲. امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف

امروزه شبکه های اجتماعی، مهد تمدن ها و فرهنگ های مختلف بشری است. وجود زبان های مختلف در رسانه های اجتماعی، امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم می کند که می توانند فرهنگ حاکم بر جامعه خود را به معرض دید عموم بگذارند. اینکه یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند، باعث می شود تا این رسانه ها به مکانی تبدیل شوند که وی بتواند فرهنگ ها و آداب و رسوم کشور خود را به دیگران معرفی کند و به اشتراک بگذارد. همچنین در این شبکه ها ایده های جدید جهت گسترش جامعه، معرفی شده و مورد بحث قرار می گیرند. سازمان ها نیز می توانند فرهنگ و دیدگاه خود را در معرض دید تمام جوامع قرار دهند.

۳. شکل گیری و تقویت خرد جمعی

یکی از شاخصه های مهم شبکه های اجتماعی مجازی، پدیدار شدن خرد جمعی است. خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنین محیط هایی اطلاق می شود که به مثابه یک پردازشگر عظیم، اطلاعات را پردازش و پایش می کند. همانند دنیای ابر کامپیوترها که قدرت پردازشی آنها، از ترکیب چندین پردازشگر منفرد حاصل می شود، نیروی تفکر و ذهن کاربران شبکه اجتماعی، به مدد تعاملات اجتماعی اینترنتی و بهره گیری از ابزارهای اینترنتی با یکدیگر ترکیب و همراه می شوند و نیرویی عظیم با قدرت پردازشی بالا پدید می آورند. این مطلب به خوبی ضرب المثل بزرگمهر را که گفته است: «همه چیز را همگان دانند» در ذهن تداعی می کند.

مطالب مرتبط:

چگونه از طلاق جلوگیری کنیم

درمان طلاق عاطفی

عواقب طلاق برای مردان

عواقب طلاق برای زنان



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.