no-img
نوین اطلس

مشکلات عقد طولانی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مشکلات عقد طولانی
zip
مهر ۲۹, ۱۳۹۷

مشکلات عقد طولانی


از وقتی که دوران عقد به بیشتر از یک سال رسیده، طعم این دوران هم دیگر مانند گذشته نیست. دوران عقد طولانی نه تنها طعم شیرینی ندارد بلکه خیلی هم تلخ است و گاهی این تلخی آرزوهای یک زوج را خراب می کند. دوران عقد طولانی معایب زیادی دارد که یکی از آن ها دعواهای بیش از انداره ی زوجین در این دوران می باشد به همین دلیل است که امروزه بهره گیری از مشاوره دوران عقد به شدت توصیه می شود.

نوین اطلس در این مطلب به شما کمک می کند با کنترل رفتارهای خود با همسر در دوران عقد و جلوگیری از رفت و آمدهای زیاد این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید.

معایب دوران عقد طولانی

اغلب عقدکرده هایی که به اختلاف بر می خورند، کسانی هستند که عقدشان طولانی شده است. این به معنای آن است که این افراد اختلاف جدی با هم نداشته اند (چرا که اگر اختلاف جدی باشد معمولا قبل از یک ساله شدن عقد جدا می شوند) و مشکلاتی هم که به وجود آمده اند، به صورت تدریجی و حاصل طولانی شدن این دوران بوده است. بعضی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

۱. وقتی دختر و پسری عقد می کنند، توقعات زن و شوهری از یکدیگر دارند. این در حالی است که بر طبق عرف، تا وقتی که زوجین به خصوص دختر در خانه پدر هستند باید قوانین آن و برآورده کردن توقعات قبلی خانواده را رعایت کنند. این وضعیت وقتی طولانی بشود، آن ها را با اختلال روانی رو به رو کرده و باعث اختلاف می شود.

۲. از همان روز عقد، فامیل و آشنا در هر بار دیدار از زوجین و والدین او سوال می کنند که “عروسیتان کی است؟”. وقتی هم که عقد طولانی می شود سوالات دیگری اضافه می شوند مانند “رابطه تان خوب است؟” و … . این فشارها کم کم زوجین و خانواده ها را خسته می کند و باعث می شود که همدیگر را سرزنش کنند.

۳.  خیلی از خانواده های دختر خانم ها اجازه نمی دهند که دخترعقد کرده شان شب بیرون از خانه پدری بخوابد یا با شوهرش به مسافرت برود. یا وقتی از خانه بیرون می روند برای برگشت او ساعت تعیین می کنند. این مسئله شوهر را ناراحت می کند و روی رابطه آن ها اثر می گذارد.

مشاوره دوران عقد

اوقات عقد به عنوان شیرین‌ترین دوره زندگی به دلیل فقدان آگاهی و مهارت لازم، به تلخ‌ترین دوره زندگی تبدیل می‌شود. نتایج پژوهش کیفی میان همسران یکی از شهرهای بزرگ کشور از زوایای متفاوت نشان داد، شناخت عمیق و دقیق مشکلات این دوران و رفع و پیشگیری از بروز آن‌ها می‌‏تواند در بهره‌مندشدن از دوران عقدی شیرین و به‌یادماندنی‌ کمک بزرگی باشد.

بر اساس نتیجه مصاحبه‌های عمیق این مطالعه با همسران، بیشترآنان با توجه به مشکلات ریز و درشت در این دوران «تلخ‌کامی دوران عقد» را تجربه می‌کنند و اذعان دارند که دوران پس از عروسی رضایت بیشتری از زندگی زناشویی‌شان داشته‌اند، البته بی‌تردید با توجه به افزایش مشکلات تجربه‌شده همسران، این تلخ‌کامی نیز دارای سطح‌بندی است.

تجارب نامطلوب می‌تواند در روابط همسران در دوران عقد تاثیر بگذارد. هر یک از زن و شوهر با تاریخچه زندگی قبلی خود، وارد زندگی زناشویی می‌‏شوند. تمامی تجربه‌های پیشین بر روند تصمیم‏گیری و رفتار همسران با یکدیگر و اطرافیان اثر خواهد گذاشت؛ همان کد کلیدی که همسران لازم است به یاد داشته باشند و اقدامات مقتضی را برای کمرنگ‌تر کردن اثر این کد انجام دهند. گاه خودآگاهی نسبت به این تجربه‌ها و اثرات آن در این دوران به‌تنهایی می‌تواند اثر این کد را کاهش دهد.

رفتار با همسر در دوران عقد

دوران عقد فرصت طلایی اما زودگذری است! شما فرصت دارید تا پیش از شروع زندگی مشترک، همدیگر را بیشتر بشناسید و آماده تر زندگی تان را زیر یک سقف شروع کنید اما اضطراب انتخاب درست، مواجه شدن با مسائلی که پیش بینی اش را نمی کردید، و آماده شدن برای برگزاری مراسم عروسی شما را مشوش می کند و تا چشم به هم می زنید، می بینید که فرصت تمام شده است!

رعایت کردن نکاتی ساده در زمینه رفتار با همسر در دوران عقد می تواند به بهتر شدن رابطه شما کمک کند و در عین حال بیشترین شناخت را برای شما به همراه داشته باشد:

** ارتباط با همسر و خانواده اش به طور مستقیم یا غیرمستقیم به صورت کلامی و غیرکلامی، آگاهانه یا ناآگاهانه، انتقال دهنده پیامی است، پس بیندیشید هر بار چه پیامی می دهید!

**ارتباط با همسر، حساس، پر بها و زیباست اما برای آنکه به وظایف شغلی، تحصیلی، خانوادگی شما و اطرافیان تان لطمه نخورد، برای ارتباط تان برنامه داشته باشید.

**با شنیدن صحبت های همسرتان، ارزیابی هدایای او، انتخاب هایش، (نوع و رنگ لباس، کتب و…) علاقه ها، سلیقه ها، احساسات، عواطف و نقاط حساس شخصیت او را پیدا کنید و در عمل آن ها را لحاظ کنید.

**رفتار احترام آمیز، بهترین شیوه حفظ حریم های فردی – اجتماعی و مقدمه ارتباط مثبت است.

**برقراری و حفظ یک ارتباط پایدار و سازنده با شناخت ویژگی های زیستی، تمایلات و نیازهای روانی امکان پذیر خواهد بود.

**چگونگی ارتباطات دوران عقد، تعیین کننده روابط بعدی شماست؛ پس این دوران را تنها صرف احساسات عاشقانه نکنید.

دعواهای دوران عقد

دوران نامزدی و عقد، معمولا با تنش ها، دعواها و برخوردهایی همراه است که اگرچه ناخوشایندند، اما تا حدود زیادی طبیعی به نظر می رسند.

شما به هر حال دو آدم با دو جنسیت متفاوت هستید که نه تنها در دو خانواده متفاوت رشد کرده اید، بلکه محیط و شرایط متفاوتی را تجربه کرده اید و قطعا نگاه های متفاوتی به بعضی از مسائل دارید.

از آن مهم تر این که هنوز یک متاهل نصف و نیمه هستید که باید هم هوای خودتان را داشته باشید، هم هوای همسرتان را و هم بخشی از وجودتان را وقف رضایت خانواده خود کنید و بخشی را وقف خانواده همسرتان! به این ترتیب شما مجبورید به تنهایی در چهار جبهه متفاوت مقاومت کنید و البته گاهی اوقات بجنگید! پس تا حد زیادی این دعواها طبیعی بوده و اگر بیش از حد و اندازه نشود نباید نگران آن باشید.

رفت و آمد زیاد در دوران عقد

یکی از دوره‌های زندگی که شیرینی خاص و ماندگاری ویژه‌ای دارد دوران عقد است. اگر با این مقطع از زندگی، با ظرافت و منطقی برخورد شود و به وظایف ویژه آن عمل گردد، نقش قابل توجهی در بالندگی، پُرباری و استحکام دوره‌های بعدی زندگی خواهد داشت.

رابطه ی دختر و پسر و خانواده هایشان در این دوران، باید گرم و صمیمی باشد؛ امّا به افراط و زیاده روی کشیده نشود. اعتدال در هر کاری پسندیده است.

اگر رفت و آمدها و مهمانی ها زیاد شود، دو طرف خسته می شوند و این خستگی به محبت ها لطمه می زند؛ به خصوص اگر این دوران، طولانی بشود. بسیار پیش می آید که جوانان می پرسند:

در دوران نامزدی و فاصله ی بین عقد و عروسی، چه قدر باید رفت و آمد کرد؟ چند روز یک بار؟ هر هفته چند بار؟

در جواب می گوییم:

اندازه ی معین و استانداردی ندارد، بلکه باید ببینید زمینه، چه قدر مهیاست و پذیرش، به چه اندازه است؛ نه آن قدر کم که دل سردی بیاورد و نه آن قدر زیاد که خستگی آور شود؛ نه تکبّر و سرسنگینی و بی اعتنایی و نه زیاده روی و سبک کردن خود و به زحمت انداختن دیگران.

اندازه نگه دار که اندازه نکوست.

در ضمن در این رفت و آمدها باید تلاش کرد که تا جایی که ممکن است هیچ گونه تحمیل و تکلّفی وجود نداشته باشد و هیچ یک از طرفین نباید از دیگری توقع پذیرایی مفصّل و سفره ی رنگین و هدیه های گران قیمت داشته باشد.

همچنین بر عروس و داماد لازم است که حریم عفّت و حیا را رعایت کنند؛ به خصوص در خانواده هایی که دختر و پسرهای دیگری نیز وجود دارند. بی پروایی نسبت به حریم عفّت و حیا، باعث بی حرمتی عروس و داماد نزد والدین و موجب انحراف و گمراهی دیگر دختران و پسران خانواده خواهد شد.

مطالب مرتبط:

برخورد با خانواده همسر در دوران عقد

قهر طولانی در دوران عقد

علت دعوا در دوران نامزدی

رفتار با همسر در دوران عقد

مشاوره رابطه زناشویی

مشکلات زوج های جوان

پشیمانی از ازدواج در دوران عقد



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.