no-img
نوین اطلس

علت دروغ گفتن شوهر به زن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

علت دروغ گفتن شوهر به زن
zip
مهر ۲۹, ۱۳۹۷

علت دروغ گفتن شوهر به زن


بعضی از مردان معتقدند که نباید به همسرشان حقیقت را بگویند و تصور می کنند با دروغ گویی می توانند همسر خود را قانع کرده و به قول معروف گول بزنند . اما در اکثر موارد این مسئله به نتیجه نامطلوب می رسد و سبب اختلافات شدید خانوادگی می شود زیرا مردان مانند زنان آن قدر با ظرافت دروغ نمی گویند که دروغشان برای همیشه پنهان بماند، درواقع می توان گفت تشخیص دروغ مردان برای زنان راحت است و دروغ گفتن آن ها به همسرشان می تواند عواقب بدی در پی داشته باشد.

اما دلایل دروغ گفتن مردها چیست؟ اگر در جستجوی راهی برای درمان دروغ گویی شوهر هستید باید ابتدا دلایل آن را بدانید و متوجه شوید مردتان چه مشکلی دارد که دروغ می گوید. اسلام نیز دروغ گفتن به زن را محکوم کرده است. نوین اطلس در این مطلب در مورد این موارد توضیحات تکمیلی ارائه خواهد داد.

تشخیص دروغ مردان

مردان دروغگو با حرکات چهره و بدن خود را لو می دهند فقط کافی است به جزییات چهره آن ها دقت کنید تا دروغهایشان را تشخیص دهید. نشانه های کلامی و زبان بدن مردی که دروغ می گوید:

۱.حرف زدن زیاد:
افرادی که دروغ میگویند، خیلی سریع حرف میزنند و جزییاتی بیشتر از نیاز میدهند تا فرد را قانع کنند که آنها دروغ نمی گویند این وراجی ها ممکن است با ژستهای افراطی مانند”من حقیقت را می گویم” یا “در حال حاضر من با شما کاملا صادق هستم” نیز همراه باشد.

۲.جزییات حرکات چهره:
جزییات حرکات چهره ،همان چیزی است که صورت ما بیانگر آن است که اگر به آن توجه کافی نشود ، دیده نمیشود و آنها در لحظه ای ظاهر و ناپدید میشوند. وقتی شخصی دروغ می گوید ،ممکن است ابروی خود را بالا ببرد، یا با لبهایش حرکات تکراری بکند.

۳.تضادها:
اگر ما صادق باشیم ، ماجرا را بارها و بارها بدون هیچ گونه تغییری، حتی حذف یک ویرگول بیان میکنیم اگرچه وقتی دروغ میگوییم ،از عبارات کاملا متضاد استفاده میکنیم ، مثلا گفتن اینکه هوا بارانی بود و بار دیگر هوا آفتابی بود ، یکی از نشانه های دروغگویی است ؛ ممکن است همچنین تضادها بین کلمات و زبان صورت و بدن باشد. اگر فردی در مورد یک مسئله ناراحت کننده، صحبت می کند ولی لبخند به لب دارد و یا برعکس ، نیز ممکن است دلیلی بر نگفتن حقیقت باشد.

۴.لمس کردن بینی و دهان:
این یکی از رایج ترین نشانه های فرد دروغگو است، این یک عمل غیر عادی است، که می تواند نشان دهد که فرد در هر حال فکر کردن است.”من لبهایم را به خاطر دروغ هایی که می گویم ؛ می پوشانم.” یا اینکه” نمی خواهم وقتی حقیقت را پنهان میکنم ، به لبهایم نگاه کنند.” وقتی شخصی اجبارا بینی اش را لمس میکند و این به دلیل حساسیت یا سرماخوردگی نیست، ممکن است به دلیل افزایش آدرنالین در مویرگهای بینی باشد که به دلیل برانگیختگی و استرس ناشی از دروغ گفتن است.

دلایل دروغ گفتن مردها

بسیاری‌ از مردان‌ از این‌ که‌ احساس‌می‌کنند زنان‌ تحمل‌ شیندن‌ دروغ‌ را ندارند، به‌ سادگی‌ دروغ‌ می‌گویند. شاید دروغ‌گویی‌ آن ها فقط به‌ خاطر ناراحت‌ نکردن‌ همسرشان‌ باشد. بعضی‌ از مردان‌ در برابر غر زدن‌ زنان‌شان‌ مجبور به‌ گفتن‌ دروغ‌هایی‌ می‌شوند که‌ در انجام‌ وبرآورده‌ ساختن‌ آن‌ ناتوان‌ هستند.

مردان‌ برای‌ این‌ که‌ در برابر همسر خود به‌قول‌ معروف‌ کم‌ نیاورند، سعی‌ می‌کنند دروغ‌ بگویند. بعضی‌ از زنان‌ عادت‌ دارند مزایای‌ مردان‌دیگر را به‌ رخ‌ همسر خود بکشند. برای‌ مثال‌ می‌گویند شوهر دوستم‌ مرد بسیار شجاعی‌ است‌ و یا این‌ که‌ بسیار دست‌ و دلباز است‌ و همه‌ مال‌ واموالش‌ را در اختیار همسرش‌ گذاشته‌ است‌.

مردان‌ به‌ این‌ مسئله‌ حساسیت‌ نشان‌ می‌دهند و دوست‌ ندارند همسرشان‌ مرد دیگری‌ را برتر از او ببیند شاید یک حس‌ حسادت‌ ناخودآگاه‌ باشد که‌ زنان‌ باید به‌ این‌ حس‌ توجه‌ کنند. گاهی‌مردان‌ در برابر تمجید همسرشان‌ از مرد دیگر دروغ می گویند.

دروغ گفتن به زن در اسلام

دروغ گفتن به زن از دیدگاه مراجع اسلام به شرح زیر است:

مطابق نظر آیت الله خامنه ای

سوال: ۱- آیا دروغ به زن خود جایز است ؟ ۲- آیا دادن وعده های الکی به زن گناه است ؟

ج ۱) دروغ مطلقا حرام است حتی در فرض سؤال.
ج ۲) شایسته است به وعده های خود عمل نماید.

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

دروغ گفتن برای جلب محبت همسر
پرسش : دروغ گفتن به زن براى جلب محبّت او چه حکمى دارد مثلا بگوید: امروز از صبح تا به حال یک لحظه از فکر تو بیرون نبودم و حال آن که چنین نباشد؟

پاسخ : دروغ جایز نیست مگر در موارد ضرورت.

مطابق نظر آیت الله سیستانی

پرسش: می گویند از موارد دروغ مصلحتی این است که مرد به زن خود وعده ای بدهد که قصد انجام آن را ندارد چون زن اصرار بر آن خواسته دارد. آیا این حرف صحیح است؟

پاسخ: خلف وعده با اهل وعیال به احتیاط واجب جایز نیست.

درمان دروغگویی شوهر

دروغگویی شوهر قابل درمان است؟

بیشتر از نقش درمانگر، همکاری خود شخص مهم است. اگر از این رفتار خسته شده باشد و بخواهد تغییر کند، می‌توان به این فرد کمک کرد. تغییر همیشه با قدم‌های کوچک اتفاق می‌افتد همیشه قرار نیست یک فرد با دو جلسه مشاوره زمین تا آسمان تغییر کند؛ البته محیط هم باید به گونه‌ای مهیا باشد که فرد وقتی در حال اصلاح خودش است مدام به او شرایط گذشته یادآوری نشود.

عواقب دروغ گفتن به همسر

“نه عزیزم! تو چاق نشدی”
“من اون دختر جذاب رو نگاه نمی کردم”
“من سیگار نکشیدم”
“من گلدان رو نشکستم”
“اوه عزیزم! یادم رفت از بازار ماهی بخرم. میتونی خودت از مغازه سفارش بدی؟”
“اون فقط یه دوسته، داری زیادی بهش فکر می کنی”

این دروغ گفتن شوهر به زن هرچند هم کوچک باشد، روشی برای او است که به همسرش اطمینان دهد به ازدواج شان پایبند است. اما از عواقب دروغ گفتن به همسر در بلند مدت این است که چنین دروغ هایی زندگی مشترک دو طرف را مسموم می کنند. این دروغ های سفید می توانند با ورود شریک قبلی مرد به زندگی اش رنگ خیانت به خود بگیرد. مرد ممکن است دیدارهایش با شریک قبلی را پنهان کند تا با همسر فعلی اش درگیری ایجاد نشود. همین امر بذر خیانت را در زندگی آن ها می کارد. پس دروغگویی به تدریج رابطه زناشویی را فرسوده می کند. اما اگر زن حواسی جمع داشته و هوشیار باشد می تواند پیش از آن که دیر شود علائم و نشانه های دروغگویی همسر خود را شناسایی کند و آنها را با سیاست خود از بین ببرد.

مطالب مرتبط:

نکات روانشناسی همسرداری

زبان بدن در وضعیت دروغ

شوهرم از ازدواج با من پشیمان است

دعا برای سر به راه شدن شوهر



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.