no-img
نوین اطلس

موانع ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

موانع ازدواج
zip
مهر ۲۶, ۱۳۹۷

موانع ازدواج


امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد بوده که جوانان را برای ازدواج بر سر یک دو راهی قرار داده است. به دلیل موانعی که برای ازدواچ کردن وجود دارد یا باید قید ازدواج را زده و یا آن را به تعویق بیندازند.

ازدواج امروزه موانع متعددی دارد. موانع فرهنگی، فردی و موانعی که به خصوص در کشور ما ایران در چندین سال اخیر به وجود آمده اند از مواردی هستند که ازدواج را برای جوانان سخت کرده اند.

نوین اطلس در این مطلب در مورد همه ی این موانع صحبت خواهد کرد. همچنین موانع ازدواج را از دیدگاه اسلام بررسی می کنیم و به شما نشان می دهیم راه حل مشکل ازدواج جوانان امروزی چه می تواند باشد.

موانع فرهنگی ازدواج

موانعی برای ازدواج هستند که از موانع فرهنگی محسوب می شوند. برخی از این موانع به تدریج وارد فرهنگ ما وارد شده‌اند و برخی دیگر ناشی از دگرگونی های اخیر در شیوه زندگی ما هستند و نسل جوان امروز ما همه این موارد را با سختی تجربه می‌کند.

موانع شناخت

آشنایی و شناخت مقدمه ازدواج است و شکل‌گیری آشنایی با فرصت‌های ارتباطی به دست می آید. بیشتر خانواده‌های ایرانی آشنایی از طریق خانواده‌ را شیوه سالم‌ و قابل قبول می‌دانند. فرصت‌های چنین ارتباطی میان خانواده‌ها در گذشته نزدیک بیشتر بود. اما امروزه متاسفانه خانواده ها کمتر با هم در ارتباط هستند و نمی توان شناخت درستی نسبت به طرف مقابل پیدا کرد.

انتظارات ما برای تشکیل زندگی مشترک

انتظارات عمومی ما از امکانات مادی و پولی لازم برای آغاز زندگی مشترک، روز به روز گسترش می‌یابد. برخی خانواده‌ها مایلند فرزندانشان در شروع زندگی از امکانات روز برخوردار باشند و این بخشی از آرزوهای خانواده‌ها را برای خوشبختی فرزندانشان است. انتظارات مورد نظر از مسکن و وسیله نقلیه آغاز می‌شود و به اثاثیه و لوازم متعدد یک خانه چندساله، حتی ساندویچ‌ساز برقی در آشپزخانه می‌رسد. واضح است که این آرزوها و انتظارات از زندگی به طور مستقیم یا غیر مستقیم به شرط و شروطی بر سر راه ازدواج تبدیل می‌گردد و مانع ازدواج می شوند.

جهیزیه و مهریه

در فرهنگ ما جهیزیه وظیفه خانواده دختر و مهریه وظیفه داماد است. اعداد و هزینه‌های مورد انتظار برای این اقلام شگفت‌آور است. شگفتی آنجاست که مقدار معمول این هزینه‌ها به وضوح فراتر از توان خانواده‌های ماست. بر اساس آمار سال ۱۳۹۳، هزینه تهیه جهیزیه متعارف حداقل سی میلیون تومان، و مهریه نیز با فرض بسنده کردن خانواده‌ها به مقدار سقف قانونی فعلی نزدیک به صد و چهارده میلیون تومان است. با این حال مقدار مهریه تعیین ‌شده اغلب به مراتب فراتر از سقف قانونی می باشد.

موانع ازدواج از دیدگاه اسلام

در ریشه یابی موانع ازدواج از دیدگاه اسلام به طور کلی با بررسی جامعه امروز ما، سه دسته موانع پیشرو است: موانع اقتصادی، موانع اخلاقی، موانع عقیدتی. قابل توجه آنکه در تعالیم اسلامی نسبت به این موانع موضع گیری های روشن و واضحی وجود دارد که انسان را به این نتیجه می رساند که علت اصلی شکل گیری این معضلات، دورشدن جامعه از معارف دینی و تن دادن به تفکرات بی پایه و اساس است.

موانع فردی ازدواج

مسائل اقتصادی مهم ترین مانع فردی ازدواج جوانان است

مسائل اقتصادی مهم ترین مانع ازدواج و الگوبرداری از فرهنگ غرب در برگزاری مراسم ازدواج از جمله مهم ترین دلایل بی میلی بسیاری از جوانان به ازدواج است، اما آیا نمی توان با تغییر زاویه نگاهمان به مساله ازدواج و فراهم کردن امکانات و شرایطی ساده تر برای جشن و خرید عروسی و تهیه جهیزیه باعث ترویج الگوی صحیح ازدواج در بین جوانان شد؟!

ترس از تصمیم گیری

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر جوانی است و داشتن ترس و اضطراب از این انتخاب سرنوشت ساز کاملا طبیعی است. اغلب جوانان به این می اندیشند که مبادا ازدواج ناموفقی داشته باشند یا بعدها از ازدواج شان پشیمان شوند، از این می ترسند که شاید درباره طرف مقابل قضاوت درستی نداشته باشند و تصمیمی بگیرند که آینده شان را تباه کند، انتخاب احساسی داشته باشند و با گذر زمان متوجه انتخاب اشتباهشان شوند یا این که اختلاف سلیقه و تفاهم نداشتن برایشان مشکل ساز شود.

کمبود اعتمادبه نفس

از دیگر موانع فردی ازدواج کمبود اعتماد به نفس می باشد. افراد با اعتمادبه نفس پایین به این دلیل که خود را کمتر از دیگران می بینند و همیشه تصور می کنند نسبت به دیگران از ویژگی های مثبت کمتری برخوردارند، در انتخاب هایشان دچار هراس شده و نمی توانند بدرستی خواسته و نیازهای خود را در زندگی بشناسند و همسر مورد علاقه و مناسب خود را برگزینند. معمولا این افراد از ترس این که فرد مقابل، آنها را نپذیرد یا به دلایلی مانند مشکلات خانوادگی، تحصیلات، ضعف مالی و… به آنها جواب منفی دهد، دچار استرس شده و هرگز حاضر نمی شوند شانس خود را برای ازدواج امتحان کنند و موردهای پیشنهادی را محک بزنند.

روابط عاطفی بی حد و مرز

برقراری رابطه عاطفی با جنس مخالف و خارج از عرف اگرچه در ظاهر خوب و ایده آل به نظر می رسد اما اثرات جبران ناپذیر آن می تواند زندگی آینده جوانان را تحت الشعاع قرار دهد؛ مثلا هرچه تعداد روابط عاطفی پیش از ازدواج بیشتر باشد به همان نسبت تصمیم گیری برای انتخابی مهم و دائمی دشوارتر خواهد بود؛ چون فرد به خاطر تجربه افراد متعدد، دیگر اعتمادی به جنس مخالف نداشته و از ورود به رابطه ای پایدار می هراسد.

موانع ازدواج در ایران

تغییر نگاه جوان های امروزی در ایران به زندگی مشترک، تحصیلات بیشتر و رفاه بالاتر به خودی خود تغییر نگاه مثبتی است اما وقتی مانع از یک هدف بزرگ به نام ازدواج شود، تبدیل به تغییری آسیب زا می شود که باید آن را مدیریت کرد.

۱ – مشکلات خانوادگی
مشکلات خانوادگی یکی از موانع مهم ازدواج در ایران است؛ مشکلاتی همچون تفاوت سطح فرهنگی خانواده ها، افزایش سطح توقع خانواده ها در انتخاب همسر، کفیل یا سرپرست خانواده بودن پسر، بیماری والدین، آسیب های اجتماعی خانواده مثل فوت، طلاق، اختلاف والدین، اعتیاد و سوء سابقه. در این مورد، باید گفت که مساله به گونه ای نیست که به سادگی از کنار آن بگذرید. مشکلات خانوادگی به طور جدی می توانند روی زندگی مشترک سایه بیندازند و روابط زوج ها را بحرانی کنند.

۲- سخت گیری در انتخاب
معیارها مرتبا به روز می شوند و دیگر کسی به دنبال شخص مناسب نیست. همه بهترین را می خواهند. پسرانی که به ۴۰سالگی رسیده اند، برای ازدواج دنبال دخترانی که سن متناسب با آنها داشته باشد نمی گردند. بلکه هنوز زنی بیست و چند ساله را انتخاب می کنند. پسرانی که تحصیلات عالیه ندارند، به دنبال زنانی تحصیل کرده، اجتماعی و موفق می گردند. دخترانی که وضع مالی خانواده شان متوسط بود، انتظار دارند خواستگار ثروتمندی از راه برسد و رفاهی را برای آنها فراهم کند که پدرشان بعد از سال ها تلاش و کار نتوانسته برایشان فراهم کند و….این یعنی معیارها جا به جا شده و افراد بدون توجه به تناسب، انتخاب های سختگیرانه و رویایی دارند. انتخاب هایی که شاید به سادگی محقق نشود و سن ازدواج را بالا ببرد.

۳ -نداشتن خواستگار مناسب
مسئله تحول زندگی های کنونی به خصوص در شهرهای بزرگ، مهاجرت ها، گسستگی های قومی و فرهنگی و نبود ارتباط های محلی، باعث شده که فرصت های شناخت خانوادگی در بین خانواده ها کم شود؛ بنابراین خواستگارهای مناسب با شرایط خانوادگی دختران کم می شود. به خصوص که دختران امروزی بیشتر اجتماعی، مستقل و تحصیل کرده هستند و دیگر نمی توانند با چهارچوب های سنتی قدیمی ازدواج کنند. بنابراین به دنبال پسرانی هم کفو خود می گردند که شاید به سادگی پیدا نشوند.

راه حل مشکلات ازدواج جوانان

عمده ترین و شایع ترین مشکلی که بر سر ازدواج جوانان وجود دارد را می توان مشکلات مالی دانست که با معضلات ساختگی جامعه و دور شدن از فطرت دینی و غرق شدن در مادیات ، عیش و نوش ، خوش گذارانی ، تجملات ، چشم تو هم چشمی ، کلاس اجتماعی ، خرج کردن های بعضاً واقعاً بی مورد و … هر روز خود را در لباسی جدیدتر نشان می دهد .

راه حل :

اول ایجاد این باور که هر خانواده ای فرهنگ ، توان مالی ، سلیقه و آداب خاص خود را دارد و رکورد زنی در خرج کردن در چنین مراسم هایی با تشریفات بی معنا ؛ نه بر احترام می افزاید و نه شهرت به وجود می آورد . اگر هم به نظر برخی ها این مسائل را در پی دارد ؛ خیالی واهی و تنگ نظرانه ای بیش نبوده و در مدت زمانی کوتاه از خاطر خواهد رفت و محو می شود .

دوم این که اگر خود را مسلمان می دانیم و به خداوند و وعده های او ایمان داریم ؛ باید این یقین نیز حاصل شود که خداوند و فرستادگان خاص او این وعده را داده اند که اگر در مجردی فقیر هستی ، با ازدواج غنی و بی نیاز خواهی شد . البته اینگونه استنباط نشود که در خانه باشی و خدواند بی نیازی را بر تو ارمغان آورد!! از تو حرکت ؛ از او برکت . منظور از این وعده ها یعنی گشایش و مدد الهی در بهتر پیش روی امورات و کسب روزی حلال . حال به چند نمونه توجه کنید :

سوره نور، آیه ۳۲ : جوانان بدون همسر را همسر دهید … اگر فقیر باشند ، خداوند ؛ با فضل و رحمت خود ، آنان را غنی و بی نیاز می کند… .

در کتاب همان مأخذ ، ص ۷ از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که می فرماید :« همسر بگیرید که به یقین ، رزق شما را زیاد می کند» .

دیگر اطمینان و بد گمانی به این وعده ها به ایمان شخصی هر فرد بر می گردد!!

و سوم این که اگر کمی از تجملات بکاهید و ساده زیستی و یا خرج کردن در توان هر دو خانواده ( نه یک جانبه ) را سر لوحه قرار دهید ؛ با وام های ازدواج و تسهیلاتی که برای ازدواج و مسکن و … داده می شود می توان کمی نسبت به این مسئله خوش بینانه تر بود و روند مبارزه با بیکاری نیز که در حال رشد هست و این یعنی اُفُقی روشن برای کسی که می خواهد بنیان مقدس خانواده را پی گیری کند. این را هم فراموش نکنید که کسب و آبروی شخص متأهل از مجردی که به سن ازدواج رسیده ولی به این عمل مبادرت نکرده ؛ بسیار بیشتر خواهد بود . هم از بُعد اجتماعی و مزایا و تسهیلات ؛ هم از بُعد عبادی

مطالب مرتبط:

چرا بعضی پسرها ازدواج نمی کنند

چرا ازدواج سخت شده

ترس از تعهد ازدواج

اگر ازدواج نکنیم چه میشود

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.