no-img
نوین اطلس

اصول ازدواج صحیح


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

اصول ازدواج صحیح
zip
مهر ۲۶, ۱۳۹۷

اصول ازدواج صحیح


این روزها انتخاب همسر یکی از دغدغه های بزرگ و اساسی و از طرفی مهمترین تصمیم دختران و پسران جوان شده است، و هنگامی که انتخاب همسر  و ازدواج به شکل صحیح انجام شود می توانیم خودمان را برای یک زندگی مشترک با آرامش خیال و طولانی آماده کنیم و همچنین برای نسل ها و آیندگان بعد از خود نیز مشکلات کمتری به جای بگذاریم.

مهم این است که بدانیم باید در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم. اگر از دیدگاه اسلام به انتخاب همسر بپردازیم می توان گفت خطای کمتری در این زمینه خواهیم داشت.

سن و شرایط مناسب برای یک ازدواج موفق نیز امری ضروری است که نوین اطلس این موارد را نیز از دیدگاه روانشناسی بررسی خواهد کرد.

در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم

اولین و مهم ترین نکته در انتخاب همسر این است که انتخاب با ناامیدی را به هیچ عنوان انتخاب خوبی تلقی نکنید. فقط به خاطر اینکه مثلا چهل ساله هستید و هنوز مجردید نباید این حس را در شما القا کند با ناامیدی کسی را انتخاب کنید. چنین کاری قطعا بزرگترین اشتباه زندگی شما خواهد بود. ترس و ناامیدی را دور بریزید و سپس به دنبال نیمه گمشده خود بگردید.

در ۹۸ درصد مواقع عشق طبیعی شکل می گیرد. این بدان معناست که شما نباید برای دوست داشتن کسی خودتان را مجبور کنید. بگذارید خودش اتفاق بیوفتد. برای انتخاب بهترین فرد از بازی شیر یا خط استفاده نکنید. ممکن است به این نتیجه برسید که هیچ کس فرد مناسبی برای شما نیست و در نتیجه تنها بمانید. قطعا تنها ماندن بهتر از این است که تحت تاثیر احساسات انتخاب اشتباهی انجام دهید.(همچنین نگاه کنید به تست مرد مورد علاقه)

شرایط ازدواج موفق

تناسب در اعتقادات دینی یک اصل مهم و یکی از مهم ترین شرایط برای یک ازدواج موفق است. البته در این مورد سخت‌گیری و سهولت بیش از اندازه توصیه نمی‌شود. متعصب بودن و پافشاری روی مواردی که از مستحبات دین به شمار می‌رود ضرورتی ندارد. از طرفی کسی که به واجبات دین پایبند نبوده را هم نمی‌توان با ازدواج تغییر داد. درباره اهمیت داشتن دو ملاک اخلاق و دین در یک خواستگار پیامبر(ص) فرمودند:”وقتی کسی که به خواستگاری می‌آید و اخلاق و دینش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.”

لازم است بدانید برای ازدواج و برای شروع یک زندگی مشترک باید صبر داشته باشید و گفت‌وگوهای دو نفره را جدی بگیرید تا ازدواج موفقی را تجربه کنید. برای به نتیجه رسیدن عجله نکنید و جلسات بیشتری را به صحبت اختصاص دهید تا همه ی ابهاماتتان رفع شود.

انتخاب همسر از دیدگاه اسلام

ازدواج و انتخاب همسر در نگاه هر کس معیارهایی دارد. با این حال، معیارهایی که بزرگان دین در اسلام معرفی کرده‌اند، سالم‌ترین و مطمئن‌ترین معیارها است. به همین دلیل در این بخش معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام را معرفی می کنیم.

شرط اول، ایمان

در اسلام شرط اول انتخاب همسر ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا بیشتر از همسری که تقوای کمتری دارد، می تواند اعتماد و آرامش شما را تامین کند.

حس خلق

توصیه بعدی اسلام درباره ملاک های ازدواج، حسن خلق است. مردی در این زمینه با امام رضا (علیه السلام) مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده ولی اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: اگر بدخلق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور. ( وسائل الشیعه، ج۱۴،ص۵۴).

وصلت خانوادگی

ازدواج یک پیوند خانوادگی است نه پیوند دو نفر. از سوی دیگر، خانواده اولین و مهم ترین ریشه هر فرد و آموزشگاهی است که او داشته هایش، خلق و خو، عادت ها و نگاهش به زندگی را از آنجا کسب کرده. بنابراین مهم است با خانواده ای سالم و اصیل وصلت کنیم.

سلامت

سلامت جسم و روح در ازدواج همیشه مورد تاکید اسلام بوده است. امام صادق (علیه السلام) از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده اند که آن حضرت فرمود: «از ازدواج با احمق بپرهیزید که هم نشینی با او مایه اندوه و بلاست.» (جعفریات، ص ۹۲.)

شرایط مناسب ازدواج

دختر و پسری که می خواهند ازدواج کنند باید دارای شرایط لازم جسمانی ، روانی ، عقلی ، اجتماعی و اخلاقی باشند که در زیر ، هر یک از این ویژگی ها مورد بحث و تحلیل قرار خواهد گرفت.

۱ـ رشد جسمانی
در شناخت میزان رشد جسمانی دختر و پسر، نه فقط باید ارتباط و همبستگی ابعاد گوناگون رشد را در نظر گرفت، بلکه رابطه رشد جسمانی با عوامل روان شناختی حائز اهمیت بسیار است .

۲ـ رشد عقلی
رشد عقلی، عبارت است از مجموعه فعالیت های فرد که به ادراک، فهم ، تشکیل مفاهیم ، بررسی معانی ، تفکر و تعقل ، پیش بینی و استنتاج ، برنامه ریزی ، تعیین هدف و انتخاب راهبردهای برای رسیدن به هدف می باشد. اندیشه ، دیدگاه و نگرش فرد نسبت به زندگی جنبه عقلانی شخصیت فرد است .

۳. رشد عاطفی
انسان موجود چند بعدی و در عین حال بسیار پیچیده است . با تمامی ارزش هایی که برای عقل متصور است ، اما تمام سعادت بشر در گرو تکامل عقل نیست ، بلکه سرمایه ی مهم دیگری به نام عواطف و احساسات در انسان وجود دارد که به اندازه ی عقل مهم است . انسان به کمک عقل و عاطفه ( دوش به دوش هم ) راه تعالی و تکامل را طی می کند .

۴ـ رشد اجتماعی
رشد اجتماعی، رابطه ی نزدیکی با رشد عقلی و رشد عاطفی دارد . انسان دارای چهار دنیای اجتماعی است : خانواده ، مدرسه ، شغل و دوستان که فرد را باید از نظر اجتماعی در آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار داد . فردی که از رشد اجتماعی برخوردار است روابط اجتماعی را بهتر درک می کند ، به دیگران احترام می گذارد ، حقوق دیگران را محترم می شمارد و نقش ، وظایف و مسئولیت های مربوط به خویش را به نحو احسن انجام می دهد.

سن ازدواج از نظر روانشناسی

مطالعه‌ی جدیدی روانشناسی درباره‌ی بهترین سن ازدواج نشان می‌دهد که اگر افراد نمی‌خواهند حداقل در ۵ سال اول زندگی مشترک‌شان طلاق بگیرند، باید بین ۲۸ تا ۳۲ سالگی ازدواج کنند.

نیک ولفینگرِ جامعه‌شناس این پژوهش را در دانشگاه یوتا انجام داد و مؤسسه‌ی مطالعات خانواده آن را چاپ کرد. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که بین سنین ۲۸ تا ۳۲ سالگی ازدواج می‌کنند، در سال‌های آتی به‌احتمال کمتری طلاق می‌گیرند. این اظهارنظری جدید است؛ جامعه‌شناسان پیش از این معتقد بودند که ازدواج در سنین بالاتر معمولا به ثبات بیشتر منجر می‌شود و هیچ سقف سنی خاصی برای ازدواج موفق وجود ندارد.

ولفینگر داده‌های سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مربوط به بررسی ملی رشد خانواده را تجزیه‌وتحلیل کرد. او نوعی منحنی زنگوله‌ای وارونه پیدا کرد. ولفینگر می‌نویسد: «با سپری‌شدن سنین نوجوانی و رسیدن به اواخر دهه‌ی ۲۰ یا اوایل دهه‌ی ۳۰ زندگی احتمال طلاق کاهش می‌یابد. سپس با رسیدن به اواخر دهه‌ی ۳۰ و اوایل دهه‌ی ۴۰، احتمال طلاق دوباره افزایش می‌یابد.» این مطالعه می‌گوید که به‌ازای هر سال پس از ۳۲ سالگی، احتمال طلاق حدود ۵ درصد بالا می‌رود.

مطالب مرتبط:

انتخاب مرد مناسب برای ازدواج

رازهای زندگی زناشویی موفق

دیدگاه اسلام در مورد ازدواج

سوالات شناخت قبل از ازدواج

زود ازدواج کنیم یا دیر

ازدواج با مرد بزرگتر از خود

ارتباط صحیح با همسر

تست ازدواج موفق

دلایل درست ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.