no-img
نوین اطلس

چرا ازدواج سخت شده


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چرا ازدواج سخت شده
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
مهر ۱۹, ۱۳۹۷

چرا ازدواج سخت شده


کم کم شوخی‌های خانوادگی درباره عروس و داماد کردن پسران و دختران از جمع‌های خانوادگی بیرون رفته است و خانواده‌ها به طور جدی درباره ازدواج فرزندان و نوه‌هایشان حرف نمی‌زنند. ازدواج بسیار سخت شده است و جوانان کمتر زیر بار مسئولیت می روند و ازدواج نمی کنند. اما دلیل آن چیست؟ چرا جوانان ازدواج نمی کنند؟ اصلا اگر ازدواج نکنیم چه می شود؟ مجرد بودن بهتر است یا متاهل بودن؟

نوین اطلس در این مطلب هم در مورد مزایا و فواید مجرد بودن و هم در مورد عواقب آن صحبت می کند تا با مقایسه ی آن ها بتوانید یک تصمیم درست برای زندگی خود بگیرید. ضمن بررسی این مزایا و عواقب و مقایسه ی آن ها با هم به سوالات بالا نیز پاسخ خواهیم داد.

اگر نتوانیم ازدواج کنیم

گرچه ازدواج موقعیت خوبی برای رشد شخصیتی و ارضای نیازهای جسمی و روحی می باشد اما وجود انسان های بزرگی مثل حضرت عیسی علیه السلام، حضرت یحیی علیه السلام،‌ بانو حضرت معصومه سلام الله علیها که ظاهرا به خاطر وضعیت خاص زندگیشان نتوانستند ازدواج کنند، نشان می دهد اگر موفق به ازدواج نشویم، رشد و رسیدن به هدف نهایی زندگی غیر ممکن نیست.

توصیفات قرآن کریم درباره حضرت یحیی علیه السلام می گوید: سلام بر او روزی که متولد شد و روزی که می میرد و روزی که مبعوث می شود.

حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در کرامات الهی و انسانی زنی کم است که کمتر همتایی دارد.

این ها نشان می دهد که باید تلاش خود را در هر زمینه به کار ببریم اما هدف نهایی زندگی را هیچ گاه رها نکنیم و به رضای الهی راضی باشیم.

شاید اگر کسی بتواند ازدواج کند اما به بهانه های نابجا این کار را نکند،‌ لطمه های بسیاری ببیند اما کسی که می خواسته ازدواج کند اما به هر دلیل ممکن نشده است، تقصیری ندارد و خداوند مهربان هم مشکلات احتمالی ناشی از این مورد را برایش جبران می کند.

چرا جوانان ازدواج نمی کنند

اگر نگاهی به دور و بر خود بیندازید حتما جوانانی را که از نشستن پای سفره عقد خودداری می‌کنند بدون آنکه دلیل قابل قبولی داشته باشند خواهید دید. راستی تا چه اندازه می‌توان دلایل جوانانی را که برای ازدواج اقدامی نمی‌کنند، پذیرفت؟ و آیا واقعا این دلایل به اندازه‌ای مهم هستند که به موانعی برای ازدواج تبدیل شوند؟ برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

بالا بودن هزینه ازدواج

بالا بودن هزینه یکی از مهم‌ترین موانع ازدواج در جامعه ما و به ویژه در جوامع شهری به شمار می‌آید، بالابودن مهریه، شیربها، هزینه‌های مراسم عروسی، مسکن و هزینه‌های روزمره و… مانع بزرگی را در برابر جوانان جویای ازدواج ایجاد کرده است.

فراگیر شدن فرار از ازدواج

می‌توان ادعا کرد که فرهنگ ازدواج گریزی به سبک کنونی در جامعه ما با شکل گیری حرکت کنترل جمعیت شروع شد. واضح است که ازدواج فاکتور اصلی افزایش جمعیت است، طرفداران کنترل جمعیت گرچه صراحتا ازدواج گریزی را تبلیع نمی‌کردند، اما در لفافه و کنایه، از طریق وسایل ارتباط جمعی دیداری، شنیداری و نوشتاری ذهنیتی را برای جامعه ایجاد کردند که یک جوان یا ازدواج نمی‌کند و یا خیلی دیر برای ازدواج اقدام می‌کند.

کمال گرایی

معمولا در ابتدای بلوغ، به علت قوت غرایز، مهم‌ترین دلیل ازدواج پاسخ گویی به غریزه است و بیشتر افراد کمتر به تشکیل خانواده، ملاک‌ها و چگونگی آن می‌پردازند. اما به تدریج که فرد از سن بلوغ فاصله می‌گیرد، هدف ازدواج به جز پاسخ گویی به نیاز جنسی رنگ و بوی آینده نگری و محاسبات مختلف به خود می‌گیرد. هرچند این تامل و دقت درباره موضوع مهمی مثل ازدواج لازم و ضروری است اما باید دانست که‌گاه در سنین بالا‌تر این دقت جای خود را به وسواس می‌دهد و نکاتی ریز و‌گاه بی‌اهمیت جای مهمی در ذهن فرد پیدا می‌کند. تجربه نشان داده است چنین افرادی بعد از کاهش نسبی غرایز، تمایلشان را به ازدواج از دست می‌دهند و به یافتن شریک زندگی مناسب به دید آرزو نگاه می‌کنند.

احساس محدودیت

بسیاری از جوانان که قبل از ازدواج روابط جنسی آزاد داشته‌اند، ازدواج را نوعی محدودیت می‌دانند، چرا که باید با ازدواج ارتباطات سابق خود را قطع کنند، و بسیاری از آزادیهای زمان مجردی را به فراموشی بسپارند. منطق آن‌ها این است که با وجود سهولت دسترسی به بازار آزاد جنسی، محدودیت کمتری دارند، تنوع بیشتری دارند، هزینه کمتری دارند، و بخاطر دوری از نق زدن‌ها و جر و دعوای احتمالی زناشویی اعصاب راحت تری دارند.

عواقب مجرد ماندن

سن ازدواج بالا رفته و دختر و پسرهای امروزی به دلیل تغییر معیارها، مشغولیت های اجتماعی زیاد، مشکلات مالی یا درگیری زیاد در کار و درس، اولویت پایین تری برای ازدواج قایلند. در اینجا از آثار مجرد زندگی کردن و بازتاب های آن در زندگی را برایتان خواهیم گفت:

هجوم ترس

وقتی ازدواجتان را به تاخیر می اندازید، کم کم ترس جای اشتیاق را می گیرد و به جای آنکه به مزایای ازدواج فکر کنید، مغلوب ترس هایتان می شوید و مرتب به شکست در ازدواج، مشکلات اقتصادی و … فکر می کنید. این وضعیت آنقدر ادامه می یابد که در نهایت ممکن است قید ازدواج را بزنید چون با ذهن منفی نگری که پیدا کرده اید، ازدواج سراسر ترس و نگرانی و ناکامی است.
اما این ترس، با تجرد تسکین پیدا نمی کند و ترس های دیگری هم به آن اضافه می شود. ترس از تجرد!

زنگ خطر بیماری

تجرد، اضطراب آور است و اضطراب زمینه ساز بیشتر اختلالات روانی است. فرد مجرد بیشتر در معرض افسردگی، وسواس و پارانویا قرار دارد. اعتماد خود را به دیگران از دست می دهد و امیدی برای ادامه ندارد. این افراد سخت پسندتر می شوند و وقتی در موقعیت ازدواج قرار می گیرند، با خود می گویند: من که این همه صبر کردم، حالا اگر انتخاب خوبی نداشته باشم دیگران چه خواهند گفت؟ این وسواس در همه ابعاد زندگی آنها سایه می اندازد و آنها را در موقعیتی که دارند تثبیت می کند.

آسیب پذیر می شوید

ازدواج نکردن و گذشتن از سن ازدواج ، فرد را منزوی می کند. چون احساس می کند نگاه اجتماع بسیار آزارنده است و همه روی ازدواج نکردن او متمرکز شده اند یا او را وادار به ازدواج می کنند و به او فشار می آورند. در نتیجه، از همه فاصله می گیرد، حتی از خانواده خود. این فاصله گرفتن و انزوا، فرد را آسیب پذیر و رنجور می کند. با کوچکترین نشانه ای، می رنجید و احساس می کنید دیگران شما را طرد کرده اند.

فواید مجرد ماندن

همیشه و همه جا گفته میشود که زن و مرد برای شاد بودن به زیستن در کنار یکدیـگـر نـیـاز دارنـد امـا گاهی اوقات افراد به دلایلی توانایی ازدواج را نداشته و به ناچار به زندگی مجردی می پردازند. خبر خوب برای چنین اشخاصی این است که همانطور که ازدواج دارای محاسن و فوایدی بسیاری است، مجردبودن هم برای خود مزایا و فوایدی دارد که بیان آنها خالی از لطف نمی باشد.

مجبور نیستید بداخلاقیها، نق زدنها و سرزنشها را تحمل کنید

آیا بخاطر می آورید چند هزار نفر را دیده اید که به خـاطر دلایل غیر قابل فهم و رفتارهای تحمل ناپذیر همسرشان سر به کوه و بیابان زده اند. از اینکـه قـربـانـی خلق و خوی غیر قابل فهم کسی نیستید و از آرامشی که حاصل عدم وجود نق زدنها است، لذت ببرید.

برای انجام فعالیتها از وقت بیشتری برخوردارید

وقتی مجرد هسـتید، دلـیـلی بـرای یک گـوشـه نشستن و هیچ کاری انجام ندادن وجود نخواهد داشت. دوست دارید بدن سازی بروید؟ سازی بـنـوازید؟ در مـورد تماشای فیلم “مرگ سخت” برای یازدهمین بار چطور؟ چه کسی جلوی شما را می گیرید؟

حتی می توانید بجای وقت گذاشتن بـرای نامـزد خود، بـا دوستانتان اوقات بسیار خوشی را در کوهستان بگذرانید.

می توانید هر کاری را در هر موقعی که بخواهید انجام دهید

مجرد بودن شما را از انجام کارهای یکنواخت و حلقه محاصره عادات روزانه خارج میکند. زمـانی کـه تـوانش را دارید، شهامت بخرج دهید. بـا دوسـتـان خـود بـه مـاهـی گـیـری و سفرهای هیجان انگیز بروید. همه این کارها را بدون اینکه مجبور به جواب پس دادن بـه فرد دیگری باشید، می توانید انجام دهید. این نهایت و اوج آزادی است.

می توانید فرصتی برای پیدا کردن همسر ایده آل خود بدست آورید

در ایام تجرد میـتـوانید سعی و تلاش خود را برای یافتن محبوب و معشوق حقیقی خود بکار ببندید. به عبارت دیگر با این کار از ازدواجهای عجولانه و نابخردانـه کـه مـمکن است یک عمر شما را به دردسـر انـداخـتـه و مـشـکـلات غیـر قابل جبرانی ایجاد کند، خودداری خواهید نمود.

مـتاسفانه برخی از افراد به دلایل نادرست زیر ممـکن اسـت نـسـنـجیده و بـدون در نـظر گرفتن فاکتورهای اصلی، اقدام به ازدواج نمایند:

رسیدن به سنی بخصوص
ازدواج کردن همه دوستان دیگر
ترس بخاطر از دست دادن نفر فعلی
عدم موفقیت آنچنانی در روابط پیشین و اینکه نفر فعلی اولین شخصی است که علاقه نشان می دهد

با وقت گذاشتن و بررسی بیشتر در مورد عوامل و فاکتورهای ازدواج موفق می توانید از دوران تـجرد بـه عنـوان تـجـربه ای ارزشـمند برای شروع یک زندگی موفق و طولانی بهره ببرید.

مجرد بودن بهتر است یا متاهل بودن؟

ازدواج تولد یک خانواده جدید است، وقتی مجردی خانواده ات همانی است که بود؛ ازدواج هویتی جدید برای مرد و زن است، وقتی مجردی چیزی جز دختر یا پسر خانواده نیستی؛ ازدواج یک دنیا وظیفه و تعهد است، وقتی مجردی، وظیفه و تعهد زیادی نداری و دوران پس از ازدواج با زمانی که مجردی از زمین تا آسمان فرق دارد.

باید پای حرف تمام افراد متاهل و مجرد نشست و صحبت هایشان را مو به مو گوش داد و آنوقت نتیجه گرفت که دنیای تاهل جذاب تر است یا دنیای تجرد، البته اگر همه آنهایی که سفره دلشان را پهن کرده اند راست گفته باشند و از احساسات واقعی شان پرده برداشته باشند.

بیشتر آدم ها هیچ وقت از شرایطی که دارند راضی نیستند، آنها هر وقت به چیزی می رسند باز هم افسوس گذشته را می خورند یا نگاهشان به داشته های دیگران است، پس وقتی از ازدواج و تجرد هم حرف می زنند دچار همین حس می شوند برای همین است که حرف آدم ها در مورد این دو دوره از زندگی را نمی توان ملاک قضاوت صد درصدی قرار داد؛ ولی فارغ از این بحث ها آنچه که نمی شود در آن شک کرد مزایایی است که به واسطه ازدواج سهم آدم ها می شود و محدودیت هایی که پس از ازدواج دست و پای آدم ها را می بندد.

وقتی ازدواج می کنی از زندگی قبلی ات کنده می شوی از تمام چیزهایی که پدر و مادرت برایت خواسته اند و همه شان دلخواهت نبودند، آن وقت خودت خانم یا آقای یک خانه می شوی درست مثل پدر و مادرت با همان خوبی ها و البته بدی ها و نقص هایی که نمی خواهی میراث دارشان باشی.

وقتی ازدواج می کنی اگر عاشق همسر و زندگی جدیدت باشی، طعم خوش زندگی ۲ نفره را حس می کنی و حاضر نمی شوی دیگر به دوران تنهایی ات برگردی؛ دورانی که مجرد بودی و هیچ وقت هویت جداگانه ای از خانواده ات نداشته ای. وقتی ازدواج می کنی دیگر خودت هستی و همسرت با یک دنیا مسوولیت و تعهد که هیچ کس جز خودت و او نباید زیر بارشان برود.

با تمام این اوصاف مجرد ماندن بهتر است یا متاهل بودن؟!

مطالب مرتبط:

اگر ازدواج نکنیم چه میشود

ترس از تعهد ازدواج

مجردی یا متاهلی

موانع ازدواج

نقش پول در ازدواج

بخت دختر چگونه باز میشود

افسردگی به دلیل ازدواج نکردن

انگیزه ازدواج

تعبیر خواب آماده شدن برای عروسی

پشیمانی از ازدواج در دوران عقد

اهمیت تشکیل خانواده



موضوعات :
ازدواج
برچسب‌ها :

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.