no-img
نوین اطلس

جلسات آشنایی قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

جلسات آشنایی قبل از ازدواج
zip
مهر ۱۸, ۱۳۹۷

جلسات آشنایی قبل از ازدواج


جلسات آشنایی قبل از ازدواج یکی از مهم ترین مراحل در شناخت زوجین محسوب می شود . در این دوران بسیار مهم از زندگی باید دقیق تر باشید و دقت بیشتری نسبت به این مرحله از زندگی داشته باشید تا بتوانید به شناخت مناسبی برای انتخاب شریک زندگی برسید. ما در این مطلب درباره حد و مرز و اهمیت آشنایی قبل از ازدواج صحبت می کنیم و زمان مشخص لازم را برای شناخت  و آشنایی قبل از ازدواج بر اساس استانداردها تعیین خواهیم کرد.

فراموش نکنید جلسات آشنایی قبل از ازدواج با نظارت مستقیم پدر و مادر یکی از بهترین راههای شناخت همسر مناسب می باشد و با پرسیدن سوالات درست در جلسه ی اول خواستگاری و بعد از آن سپری کردن این جلسات آشنایی می توانید به نتایج خوبی برسید و انتخاب درستی داشته باشید. احکام و شرع نیز روابط دختر و پسر را با رعایت این شرایط و فقط به قصد آشنایی برای ازدواج محروم نکرده اند.

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج

در دوران آشنایی پیش از ازدواج یک دختر و پسر اگر یک سری از حدود و حد و مرزها رعایت نشود ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی بشود که قابل جبران نباشد. در این بخش شما را با حد و مرزهای روابط دختر و پسر در دوران آشنایی و نامزدی و پیش از ازدواج بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  • دختر و پسر باید با واقعیت‌های جنس مخالف آشنا گردند و خصوصیات جنس مخالف را بشناسند.
  • از خیال پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالف پرهیز نمایند.
  • در مورد جنس مخالف ذهن باید از عواطف منفی خالی گردد. ترس‌ها، دلهره‌ها، هیجان‌ها و یا خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالف باید از بین برود.
  • در زمان برخورد با جنس مخالف خونسردی و صلابت شخصیت باید حفظ گردد.
  • از روابط پنهانی با جنس مخالف باید پرهیز شود. در این موارد و داشتن هرگونه رابطه والدین باید در جریان قرار گیرند.
  • قبل از نامزدی و عقد شرعی حدود روابط باید حفظ شود، روابط بیش از حد صمیمانه و یا روابط فیزیکی قبل از نامزدی و عقد شرعی آسیب‌زاست. چه بسا این روابط به عقد منتهی نگردد.
  • از رفتارهای سبک، خودنمایی و حرکات نامناسب برای جلب توجه جنس مخالف، پرهیز گردد.

راههای شناخت همسر مناسب

انتخاب همسر خوب هم یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که ما در طول زندگی خود انجام می دهیم. در دوران گذشته و فضای سنتی حاکم بر آن زمان ها، انتخاب همسر جزو انتخاب های ما محسوب نمی شدند و اغلب، این والدین بودند که یک دختر و پسر را برای هم انتخاب می کردند.

اما امروزه، دختران و پسران این حق را برای خود قائل می شوند که خودشان باید همسر آینده ی خود را انتخاب کنند. البته، حق با آن هاست. به این دلیل که نتیجه ی این انتخاب، تا آخر عمر با آن ها است و خودشان باید مسئولیت انتخابشان را به عهده بگیرند. پس دانستن راههای شناخت همسر مناسب بسیار اهمیت دارد.

یکی از مهم ترین نکات در زمینه آشنایی های قبل از ازدواج که به شناخت رفتارهای فردی کمک می‌کند “سوال پرسیدن” است. در واقع رفتارها تا زمانی که درباره آن ها صحبت نشود، ناشناخته می مانند بنابراین بهتر است افراد هنگام آشنایی‌های قبل از ازدواج باهم صحبت کنند و ارتباط بیشتری داشته باشند. آنها باید درباره هر موضوعی که برایشان مهم است از همسر آینده‌شان سوال کنند.

زوج‌ها قبل از ازدواج به منظور آشنایی با خصوصیات رفتاری و اخلاقی و شناخت یکدیگر قبل از ازدواج هم باید باهم رفت و آمد کنند. در گذشته برخی از خانواده‌ها برای اینکه بفهمند پسری برای ازدواج مناسب است، تحقیقاتی را انجام می‌دادند. تا زمانی که رفت و آمد وجود نداشته باشد، رفتارهای افراد و خانواده ها نامعلوم باقی می ماند.

احکام روابط دختر و پسر قبل از ازدواج

از نظر شرع مقدس اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، حتی در حد گفت و شنودهای عاشقانه اگر با قصد لذت (جنسی) باشد یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. و در این جهت اطلاع (و حتی اجازه) یا عدم اطلاع والدین تأثیری ندارد. اما صبحت کردن برای ازدواج در صورتی که قصد جدی ازدواج داشته باشند در حد آشنایی و بدون قصد لذت یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه باشد اشکالی ندارد.

زمان آشنایی قبل از ازدواج

به طور میانگین ۳ تا ۶ ماه فرصت مناسبی است که دختر و پسر و خانواده هایشان با هم آشنا شوند اما این آشنایی ها نباید طولانی شود تا وابستگی کاذب و غیر منطقی ایجاد کند. در طول این مدت می توانند از یک مشاور خانواده کمک بگیرند تا منطقی و آگاهانه تصمیم گیری کنند. البته زمان این ارتباط بستگی به طرفین دارد و تا زمانی که تا حدودی یکدیگر را بشناسند این زمان طول خواهد کشید و حد اکثر همان ۶ ماه خوب است، اما اگر در این مدت دیدند که نظرها و اعتقاداتشان از هم دور است باید هرجه زودتر به این آشنایی خاتمه دهند.

سوالات خواستگاری جلسه اول

یکی از مهمترین و پیچیده ترین بخشهای خواستگاری سوال و جواب یا گفتگو میان دختر و پسر است. بسیاری از جوانان نمیدانند که چگونه باید سوال بپرسند. اصلاً از چه بپرسند و به کجا برسند.

در این بخش فهرستی از سوالاتی که باید در جلسات بیان شود، ارائه میگردد. البته شایان ذکر است که این سوالات تنها به عنوان نمونه برای آشنا شدن ذهن شما بیان میشوند و هر فردی با توجه به شناخت ویژگیها و مقتضیات خود، معیارهای ازدواج و اهمیت و حساسیت موضوعهای مختلف، قادر است سوالات را کم و زیاد یا تغییر دهد.

۱. معرفی

به عنوان اولین سؤال، پسر باید از دختر بخواهد تا خود را به صورت کامل معرفی و خلاصهای از گذشته زندگیش بیان نماید. پسر نیز متقابلاً باید خود را معرفی و خلاصهای از سرگذشتش را بیان نماید. سرگذشت و بیوگرافی شامل این موارد می شود:معرفی کامل نام و نام خانوادگی، شغل، سن، میزان تحصیلات، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات آنها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت شغلی، تحصیلی و سنی آنها.

۲. اعتقادات

در مرحله دوم دو طرف باید وارد سوالاتی شوند که انتظارات و ملاکهای اعتقادی فرد مقابل را محک زده و معرفی میکند. البته نوع این سوالات به اعتقادات فرد پرسشگر بستگی دارد.

۳. سیاست های کلی زندگی

پاسخ به سوالات این بخش خط مشی زندگی فرد مقابل را نشان میدهد.

۴. پایبندی به ارزش های فرهنگی

مثلاً نظرتان در مورد پوشش همسر آیندهتان و حضور در محافل و جمع نزدیکان و استفاده از فنآوری روز از جمله ماهواره چیست؟

۵. مستقل بودن در مسائل فکری و احساسی

در این بخش میتوانید با برخی از سوالها میزان دهن بینی، وابستگی به پدر و مادر و دوستان، اجازه دخالت به دیگران و… را در فرد مقابل بسنجید.

مطالب مرتبط:

چگونه همسر دلخواهم را بیابم

حکم حرف زدن دختر با پسر

مدت زمان دوستی

سوالات شناخت قبل از ازدواج

نحوه برخورد قبل از ازدواج

تعبیر خواب عقد کنان

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.