no-img
نوین اطلس

ازدواج بدون عشق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج بدون عشق
zip
مهر ۱۸, ۱۳۹۷

ازدواج بدون عشق


تصور شما از ازدواج چیست؟ آیا ازدواج برای شما به معنای رسیدن به معشوق است؟ همسر آینده تان را چه کسی می بینید؟ یک عاشق پرشور که تا با هم ازدواج نکنید، دست از سرتان بر نخواهد داشت؟

فکر می کنید نقش علاقه در ازدواج چیست؟ آیا ازدواج بدون علاقه عواقبی دارد؟ عشق باید قبل از ازدواج به وجود آید یا بعد از ازدواج؟ آیا باید به عاشق شدن بعد از ازدواج اکتفا کرد؟

نوین اطلس در این مطلب به همه ی این سوالات پاسخ خواهد داد.

نقش علاقه در ازدواج

در زندگی امروزی علاقه داشتن به فرد مقابل یک عامل مهم برای خوشبختی است و نقش علاقه در ازدواج بسیار پر رنگ خواهد بود. اما این علاقه باید یک علاقه و عشق عاقلانه باشد و نباید چشمان طرفین را کور کند تا ایراد های یکدیگر را نبینند.

در اینکه موفقیت یک ازدواج بستگی به خود دو طرف دارد هیچ شکی نیست اما با توجه به تفاوت تفکری و ذهنی که بین نسل هل وجود دارد و همچنین با توجه به پیشرفت جوامع به نظر می رسد که ازدواج سنتی دیگر جایی در بین جوانان نداشته و تلاش والدین برای برای این نوع ازدواج بیهوده است. البته هستند جوانانی که این نوع ازدواج را پذیرفته و خوشبخت می شوند.

نیاز به علاقه لازمه ازدواج است چگونه می شود فردی ازدواج کرده است بدون آن که به همسر خود علاقه مند باشد! بسیاری از والدین در این موارد می گویند که فراموشش کن و یا این نشد یکی دیگر اما پس احساسات چه می شود؟ مگر به این آسانی است؟ بنابراین توصیه ما به والدین این است که همواره در کنار فرزندانتان باشید تا اینکه در مقابل آنان باشید آنان به شما نیازمند هستند و این نکته را درک کنید که زندگی ها عوض شده است.

عواقب ازدواج بدون علاقه

برای اینکه بفهمیم جایگاه رابطه عشق در زندگی مشترک کجاست باید به مواردی که لازم است قبل از ازدواج و همینطور بعد از ازدواج به آنها اهمیت داده شود توجه کنیم. برای ازدواج کردن چند شرط کلی لازم است:

داشتن دلایل درست برای ازدواج
تشابه داشتن در ویژگی هایی مانند سطح خانواده، طرز فکر، باورهای مذهبی، تحصیلات و…
. هدفمندی، تعهد و مسئولیت پذیری
سلامت روانی

اگر بعد از داشتن همه این ویژگی ها دو نفر به دل یکدیگر هم نشستند، آن وقت می توانند به آن ازدواج فکر کنند. حالا همین دو نفر برای حفظ و تداوم زندگی مشترکشان لازم است چند شرط لازم را داشته باشند که عشق اولین شرط است و بعد از آن مواردی مانند احترام به تفاوت ها و پذیرش آن، تعهد و مسئولیت پذیری، گذشت و غیره قرار می گیرند. بله، جایگاه واقعی و درست عشق، دوران بعد از ازدواج است و همانطور که متوجه شدید اگر همه چیز اصولی پیش برود ازدواج بدون علاقه ای شکل نخواهد گرفت و به طبع آن عواقبی هم در پی نخواهد داشت.

عاشق شدن بعد از ازدواج

چطور انتخاب کنیم؟ از رفتارهای احساسی تند و آتشین بپرهیزید. نباید به خاطر دلسوزی و ترحم یا فقط دوست داشتن با کسی ازدواج کنید. سعی کنید ازدواج و انتخاب عاقلانه داشته باشید و ریسمان آن معیارهای درست انتخاب همسر باشد. نیازهایتان را شناسایی کنید و براساس چه معیارهای منطقی او را انتخاب کرده اید. جوانب انتخاب خود را ارزیابی کنید و قاطعانه تصمیم بگیرید و متعهدانه رفتار کنید.

در انتخاب، مطلوب بودن را بر احساسی بودن ترجیح دهید. مسلما شما باید از فرد مقابل خوشتان بیاید اما نباید به این احساس اجازه دهید، گرفتارتان کند و عقل و منطق تان را از بین ببرد بلکه باید ترازوی عقل در سطح بالاتری نسبت به ترازوی عشق قرار گیرد. بعد از ازدواج فرصت بسیاری برای عشق ورزیدن وجود دارد. پس تامل کنید و عجله نکنید.

عشق قبل ازدواج یا بعد ازدواج

برای تداوم یافتن یک ازدواج، باید بر عشقی بسیار محکم و قوی‌تر از عشقی که امروزه می‌شناسیم استوار باشیم. ما به عشقی نیاز داریم که فارغ از خود و پاک باشد. این عشق، عشق حقیقی است و عشق حقیقی دیده می‌شود نه اینکه شنیده شود. عشق اگر حقیقی باشد، خود را در عمل نشان می‌دهد نه در حرف.

باور غلطی که رایج شده این است که می‌گویند «ازدواج باید با عشق شروع شود.» صرف این تصور از ازدواج، بیماری است. ازدواج باید به عشق منتهی شود نه اینکه لزوما به دنبال آنچه برویم که در اکثر مواقع به جای عشق اشتباه گرفته می‌شود، شروع شود. برای انتخاب همسر باید دنبال کسی رفت که ظرفیت ارتباط انسانی سالم را داشته باشد.

در این صورت و به فرض وجود این توان و آگاهی و ظرفیت در هر دو طرف است که می‌توان بعد از مدتی زندگی مشترک توأم با احترام، مسئولیت پذیری، محبت ورزی، تعهد و حمایت متقابل در بالا و پایین‌های زندگی مشترک، شاهد جوانه زدن بذر عشق در رابطه باشیم؛ بنابراین اینکه افراد می‌گویند باید با عشق شروع کنیم، اغلب منتهی به اشتباه گرفتن احساس‌های شهوت و شیفتگی و نوعی فرافکنی متقابل با عشق خواهیم شد.

چگونه به شوهرم علاقه مند شوم

اگر احساس می کنید عشق از زندگی زناشویی تان رخت بربسته و دیگر عاشق شوهرتان نیستید، از روی صبر و شکیبایی، مراحل زیر را انجام دهید و تمرین های هفته های آتی را نیز دنبال کنید. انشاءالله بتوانید به سوی ایجاد یک زندگی خوب و شیرین گام بردارید.

قانون غیرقابل انکار زندگی را بپذیرید:

زندگی همه افراد مملو است از پستی و بلندی، خوبی و بدی، شادی و غم، خنده و گریه، دوست داشتن و نداشتن و ….

پس هیچ زندگی را نمی توان یافت که بدون مشکل باشد. نمی توان گفت بعضی از زوجین در زندگی شان با هیچ مشکلی مواجه نیستند و زندگی آنها همیشه بر وفق مرادشان است. در هیچ زندگی ای نمی توان گفت همیشه و در همه حال زن و شوهر عاشق و معشوق یکدیگرند و هیچ موضوعی باعث ایجاد کدورت میان آنها نمی شود، بلکه حتی عاشق ترین زوج ها هم گاه با هم اختلاف نظرهای بزرگی دارند.

در مورد وجود این قانون در زندگی بشر، احادیث و روایات متفاوتی وجود دارد که بیان کننده این موضوع است که زندگی بشر و به خصوص زندگی مومنین توأم است با سختی ها و مشکلات، و هر کس به نوبه خود در زندگی اش با مشکلات کوچک و برزگ روبرو می شود.

امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل می کنند:

حکایت مومن، حکایت ساقه گیاه است که بادها آن را به این سو و آن سو کج و راست می کنند. مومن هم به واسطه ی بیماریها و دردها کج و راست می شود. اما حکایت منافق، حکایت عصای آهنین بی انعطافی است که هیچ آسیبی به آن نمی رسد، تا اینکه مرگش به سراغش می آید و کمرش را در هم می شکند.

مطالب مرتبط:

عشق بعد از ازدواج

دعای ازدواج با معشوق

علت کم شدن علاقه به همسر

عشق در دوران نامزدی



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.