no-img
نوین اطلس

ازدواج با عشق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج با عشق
zip
مهر ۱۶, ۱۳۹۷

ازدواج با عشق


عاشق شدن پیش زمینه مناسب و مورد انتظار برای ازدواج است. پس به نظر می رسد که باید برای عشق ازدواج کنید. یک ازدواج موفق، تحقق نهایی یک جاذبه ی عاشقانه و رمانتیک است. در مورد ازدواج با عشق بحث های زیادی وجود دارد. از یک طرف عشق قبل از ازدواج در اسلام و از طرف دیگر عواقب ازدواج بدون عشق مورد بحث واقع می شود.

نوین اطلس در این مطلب در مورد اینکه آیا عشق بعد از ازدواج بوجود می آید یا نه و چگونه می توان تداوم عشق بعد از ازدواج بعد از ازدواج را تضمین کرد صحبت می کند و در مورد عدم علاقه به خواستگار که به طور مستقیم با ازدواج بدون عشق یا با عشق در ارتباط است کامل توضیحاتی ارائه می دهیم.

عشق قبل از ازدواج در اسلام

بهترین راه آن است که دو طرف با اطلاع خانواده و با مشورت از آن ها، از همدیگر شناخت پیدا کنند. شناخت پیدا کردن الزاما به این معنا نیست که روابط دوستانه ی خیابانی برقرار کنند و عاشق هم شوند که در بسیاری از مواقع، نه تنها شناخت پیدا نمی کنید بلکه عشق و وابستگی به وجود آمده باعث تصمیمات نادرست خواهد شد.(همچنین نگاه کنید به تست مرد مورد علاقه)

در بسیاری از مواقع ، شناخت شخصیت واقعی و رفتارها و ویژگی ها از طرف دوستان، فامیل ها خانواده ، محیط کار و… به دست می آید. به همین خاطر ازدواج هایی که از این طریق ها صورت گرفته، کمتر به جدایی ختم خواهد شد.

نظر اسلام در مورد عشق قبل از ازدواج این است که با توجه به اهمیت ازدواج و نقش آن در سرنوشت انسان، زوجین باید شناخت دقیقی از هم داشته باشند. هرگز اسلام راضی نیست دختر و پسر چشم بسته تن به ازدواج دهند. از نظر منطقی دو نفری که بخواهند یک عمر با هم زندگی کنند باید پیش از ازدواج کاملا یکدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند. در روایات معصومین نیز به این مسئله توجه شده است .

شخصی در زمان پیامبر (ص) زنی را خواستگاری کرد اما گویا او را خوب ندیده بود. حضرت فرمود :

“اگر او را دیده بودی، امید سازش و تفاهم بیش تر و زندگی تان با دوام تر بود».حتی در روایتی امام صادق  فرمود: «اگر کسی قصد سوء استفاده نداشته باشد، می تواند به گیسوان و زیبایی های (ظاهری) زن نگاه کند”.

براین اساس فقها فرموده اند: هر یک از زوجین می توانند بدن دیگری را با شرایط زیر به منظور تحقیق ببینند:

  • نگاه به قصد لذت نباشد
  • ازدواج بستگی به این نگاه باشد
  • مانعی از ازدواج این دو در میان نباشد.

عواقب ازدواج بدون عشق

شاید در گذشته بیشتر ازدواج های صورت گرفته بین زن و مرد بدون اطلاع از خصوصیات اخلاقی یکدیگر و آشنایی کامل با رفتارها و علایق دو طرف صورت می گرفته است و دو طرف تا زمان ازدواج و زندگی مشترک نسبت به احساسات و علایق یکدیگر بی اطلاع بوده اند ولی در بیشتر موارد زندگی مشترک موفقی داشته اند زیرا مرد بعد از ازدواج خود را مستلزم به حمایت مالی و عاطفی می دانست و زن نیز معمولا به دلیل وابستگی های مالی و عاطفی خود را تابع مرد می دانسته است.

اما امروزه به دلیل استقلال مالی و عاطفی بیشتر زنان، زن تابع مرد نمی شود از طرفی مردان نیز گذشت و همکاری لازم را با همسر خود در زندگی مشترک ندارند ( البته به جز موارد استثنا) بنابراین نوین اطلس توصیه می کند اگر شما از نظر فیزیکی نسبت به شخص مقابل خود احساس ناخوشایند ندارید و شخص مقابل شما فردی با محبت می باشد با کمی تلاش و گذشت و ایثار و محبت می توانید در کنار ایشان زندگی خیلی خوبی را سپری کنید اما اگر می بینید که هیچ راهی برای ایجاد علاقه وجود ندارد بهتر است به این ازدواج تن ندهید زیرا عواقب آن چیزی جز نافرمانی و در نهایت جدایی نخواهد بود.

عدم علاقه به خواستگار

توقع ایجاد عشق و علاقه نسبت به خواستگار در جلسه اول آشنایی غیر منطقی است، چراکه این علاقه با گذشت زمان ایجاد می شود.

گاهی برخی خانم ها در تصمیم گیری برای ازدواج دچار اشتباهاتی می شوند که ممکن است باعث از دست دادن فرصت های مناسب و به تأخیر افتادن ازدواج آن ها شود که یکی از این موارد تمرکز روی نکات منفی خواستگار است، این امر باعث به وجود آمدن احساسات منفی و مانع از تصمیم گیری عاقلانه می شود.

از طرفی ایثار، فداکاری و یا دلسوزی بیش از حد نسبت به دیگران، طوری که باعث نادیده گرفتن خواسته ها و ارزش های خود شود هم موجب اختلال در تصمیم گیری فرد می شود.

برخی از خانم ها داشتن شغل مناسب و یا تحصیلات بالای خود را دلیلی دانسته که از موضع بالا به دیگران نگاه و صحبت کنند که این طرز فکر باعث ایجاد سد بزرگی در رسیدن به خوشبختی و انتخاب درست آن ها می شود.

یکی دیگر از اشتباهات رایج یرخی خانم ها در برخورد با خواستگارشان این است که انتظار دارند در جلسه اول آشنایی بلافاصله عاشق طرف مقابل شوند که در غیر این صورت از وی دلسرد شده و تمایلی به ادامه این روند نخواهند داشت، در صورتیکه چنین توقعی کاملأ غیر منطقی است.

تداوم عشق بعد از ازدواج

بسیار با یکدیگر تفاهم داشتیم و همدیگر را دوست داشتیم اما بعد از ازدواج رابطه مان رو به سردی رفته است!

من بارها و بارها با این جمله رو به رو شده ام. بسیاری از زوج ها پس از آنکه مدتی از زندگی مشترکشان می گذرد احساس می کنند رابطه شان نسبت به روزهای اول زندگی مشترکشان کمی سردترشده و به دنبال راه حلی برای پایدار ماندن عشقشان هستند.

ابتدا لازم است این نکته را به شما یادآور شوم که عشق مراحل مختلفی دارد. مرحله ی اول عشق شور و اشتیاق و هیجان بوده و پس از مدتی این شور و هیجان جای خودش را به رابطه ای منطقی تر می دهد. اینجاست که ممکن است احساس کنید رابطه تان سرد شده و طرف مقابل دیگر شما را دوست ندارد و یا اینکه شما علاقه تان را نسبت به او از دست داده اید.

اما در مورد تداوم عشق بعد از ازدواج و ایجاد شور و هیجان در زندگی مترک راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به رایج ترین آن ها اشاره می کنم:

دوستت دارم! این جمله معجزه می کند:
دوستت دارم یک جمله ی معجزه آساست، آن را از همسرتان دریغ نکنید. همین یک جمله ی ساده تمام لحظات رمانتیک و تمام دوستت دارم های گذشته را در ذهن طرف مقابلتان تداعی کرده و باعث می شود همه ی چیزهای خوبی که درمورد شما وجود دارد از ذهنش عبور کند. اینجاست که متوجه می شود او نیز چقدر شما را دوست دارد و این احساس به جود آمده جرقه ای برای شعله ور شدن آتش عشق بین شما خواهد بود.

ازیکدیگر فاصله نگیرید:
انجام کارهای دونفره ی ساده می تواند صیمیت بین شما و همسرتان را چندین برابر کند. در نتیجه تلاش کنید زمان عمده ای از روز را در کنار همسرتان سپری کنید و به هیچ عنوان از او فاصله نگیرید. (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به : تداوم عشق بعد از ازدواج)

آیا عشق بعد از ازدواج بوجود می آید؟

قبل از اینکه فردی را به عنوان شریک زندگی خود انتخاب کنید مسلما با او صحبت کرده و سعی می کنید بیشتر او را بشناسید. اگر متوجه شوید این فرد با موارد موجود در الگوی عشق شما یا همان معیارهای شما سازگاری داشته باشد به او علاقه مند شده و او را به عنوان شریک زندگیتان انتخاب خواهید کرد.

بعد از ازدواج تاثیر این سازگاری با معیارهای شما چندین برابر خواهد بود. زیرا بعد از ازدواج صمیمیت بین شما و همسرتان افزایش پیدا کرده و از لحاظ عاطفی و جسمی بیشتر از قبل به یکدیگر نزدیک خواهید شد. این نزدیکی باعث می شود سازگاری همسرتان با معیارهای شما بیشتر از قبل خودش را نشان داده و حتی ممکن است با موارد بیشتری از موارد موجود در الگوی عشق شما سازگاری و مطابقت نشان دهد.

افزایش این سازگاری ها باعث ایجاد عشق بین شما و همسرتان شده و رفته رفته شور و هیجان شما را در رابطه و زندگی مشترکتان بیشتر از قبل می کند.

فراموش نکنید ایجاد عشق تحت قوانین مشخصی بوده و فرآیندی تصادفی نیست در نتیجه به شما توصیه می کنم اطلاعات خود را درباره ی روانشناسی عشق افزایش داده و در این صورت ضرورت ایجاد عشق بعد از ازدواج را بهتر و کاملتر درک خواهید کرد. (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به : آیا عشق بعد از ازدواج بوجود می آید)

مطالب مرتبط:

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج

ازدواج عاشقانه یا عاقلانه

تداوم عشق بعد از ازدواج

تست ازدواج موفق

عشق یا منطق در ازدواج

ازدواج با عشق قدیمی



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.