no-img
نوین اطلس

روش برخورد با شوهر بی مسئولیت


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

روش برخورد با شوهر بی مسئولیت
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

روش برخورد با شوهر بی مسئولیت


نوین اطلس دات کام در این مطلب خصوصیات مردان بی مسئولیت را به شما معرفی می کند و همچنین روش برخورد با مرد بی مسئولیت را به شما نشان می دهد. هم چنین در این مطلب در مورد مرد بی تفاوت و نحوه برخورد با مرد بی توجه نسبت به زندگی صحبت می کنیم. یکی از موضوعاتی که در این مطلب به شما نشان می دهیم این است که علت بی مسئولیتی مردان چیست.

خصوصیات مردان بی مسئولیت

تعریف شما از مرد زندگی چیست؟ مسئولیت پذیر و متعهد باشد؟ قابل اتکا و پشتیبان باشد؟ صادق و وفادار و خوش اخلاق باشد؟ همه این ها می توانند معرف یک «مرد زندگی» باشند اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، قابل اتکا بودن مردان است که مشخص می کند تا چه حد شوهر خوبی هستند. در واقع همین ویژگی مردانگی و قابل اتکا بودن، باعث می شود فرق یک پسربچه با یک مرد بالغ مشخص شود. طرف مقابل شما ممکن است بسیار موجه، محترم، تحصیل کرده و خوش اخلاق باشد اما تا زمانی که نتوانید به او تکیه کنید، نمی توانید او را مرد زندگی بنامید. به عبارت دیگر، آدم خوب بودن، با همسر خوب بودن متفاوت است.

نوین اطلس دات کام دریافته است مردانی با خصوصیات زیر مرد زندگی نیستند:

  • پسر خوب مامان

مردهایی که هنوز نتوانسته اند از خانواده، به خصوص مادرشان استقلال روانی پیدا کنند، به هیچ وجه نمی توانند مرد زندگی باشند. در رابطه شما با چنین مردی همیشه نظر یک شخص سوم تعیین کننده است و این یعنی نه تنها همسر شما از وابستگی روانی به مادرش دست برنخواهد داشت، بلکه شما را هم وادار می کند وابسته به نظرات مادرش باشید. این مردان برای راضی نگه داشتن مادرشان (یا خواهر یا حتی پدرشان) ممکن است هر کاری بکنند حتی اگر آن کار برخلاف خواست شما و صلاح زندگی مشترکتان باشد. آنها همیشه به دنبال به دست آوردن تایید اطرافیان هستند و بدون آن نمی توانند قدم از قدم بردارند.

  • مردهای حساس

حساسیت می تواند جسمی یا روحی باشد. ممکن است طرف مقابل شما با کوچکترین حرفی ناراحت شود، قهر کند و سر به کوه و بیابان بگذارد. فکر می کنید چنین مردی قابل اتکا است؟ هرگز! این مرد درواقع کودکی است که ریش و سیبیل دارد و نه بیشتر. شما حاضرید همه عمر ناز یک کودک را بکشید و مراقب باشید سر و صدا و دعوا و قهر راه نیندازد؟

مردهای حساس جسمی مردانی هستند که زیادی به ظاهرشان اهمیت می دهند. نگرانند پوستشان چروک شود، لباسشان لک شود یا موهایشان از فرم در بیاید. این مردها به شدت حوصله شما را سر خواهند برد. کسی مخالف نظافت و زیبایی و سلامتی نیست اما توجه افراطی یک مرد به این موارد به معنی آن است که او از جنبه های جدی تر و مردانه تر زندگی اش غافل شده. این مردان عموما در امور زنانه اطلاعات زیادی دارند و مثلا می دانند رنگ موی شما باید چه تغییری کند تا موهایتان از شرابی به ماهاگونی تبدیل شود! مرد باید درباره موضوعات زنانه که به خودش مربوط می شود (مثلا فیزیولوژی زن، یا ترکیب غذاها) قدری اطلاعات کلی داشته باشد اما لازم نیست در این امور علامه دهر باشد.

  • مردان نق نقو

همیشه از چیزی ناراحتند، کلافه هستند، زود بهانه می گیرند و کمتر پیش می آید چیزی باب میلشان باشد. این ها احساس قربانی بودن زیادی دارند و همیشه فکر می کنند دیگران حق آنها را خورده اند، کسی در حقشان جفا کرده یا دنیا آن طور که باید با آنها تا نکرده است. این مردها گاهی اوقات زیرآب زنی، حسادت و فضولی را هم چاشنی کارهایشان می کنند و تبدیل می شوند به یک موجود بسیار اعصاب خرد کن! ناگفته پیداست که نباید با آنها ازدواج کنید!

  • مردان ضعیف

هیچ چیز به اندازه ضعیف بودن یک مرد، باعث دلزدگی زن نمی شود. در واقع مرد ضعیف خیلی زود جایگاهش را از دست می دهد و از زندگی یک زن حذف می شود. زن ها به دنبال مردی قوی و تکیه گاه می گردند که هیچ شباهتی به مردهای ترسو، مردد و بی تکلیف و ناتوان ندارد. مردی که نتواند از خودش مراقبت کند، مردی که نتواند از همسرش حمایت کند، مرد دهن بین، مرد بی مسئولیت، مرد بی اراده و مرد سریش، نمونه هایی از مردان ضعیف هستند.

بله! حتی مردان سریش و زیادی عاشق پیشه هم ضعیف جلوه می کنند. چرا؟ چون با کوچکترین شکست عشقی و کوچکترین کم محلی خودشان را می بازند و گریه زاری سر می دهند، تهدید می کنند خودشان را خواهند کشت یا وانمود می کنند بدون حمایت و مراقبت دیگران نمی توانند به زندگی شان ادامه دهند. این مردها، برای جلب توجه هر کاری می کنند حتی ممکن است تا مدت ها با ژست عاشق شکست خورده سر کار نروند، به تغذیه شان نرسند، مریض شوند و شما را متهم کنند که آنها را به این روز انداخته اید. این مردها معمولا تصمیمی نمی گیرند و اگر هم بگیرند، مسئولیت آن را به عهده نمی گیرند و دیگران را مسئول عواقب آن می دانند.

علت بی مسئولیتی مردان

مرد بی مسئولیت می تواند اساس یک زندگی را درهم بریزد و حس ناخوشایندی را در زندگی اش ایجاد کند .خوش خویی، مهربانی، صداقت، گذشت و فداکاری و… همگی از صفات مثبتی است که زندگی را شیرین تر می کنند، اما مسئولیت پذیری مولفه ای ضروری و لازم برای ادامه زندگی مشترک و تحکیم آن محسوب می شود. بی مسئولیتی در زندگی مشترک می تواند علل و دلایل زیادی داشته باشد که نوین اطلس دات کام به برخی از آن ها اشاره می کند: (همچنین نگاه کنید به از بی توجهی شوهرم خسته شدم)

  • پایین بودن احساس مسئولیت

گاهی اوقات افراد می دانند در زندگی چه می خواهند و درواقع اهداف روشنی دارند، اما در گام برداشتن در آن راستا مشکل داشته و دائم انتظار دارند که دیگران جور انتخاب های آن ها را بکشند و درواقع به جای آن ها حرکت کنند. در نتیجه ممکن است روزی شغلی را انتخاب کنند اما به محض رو به رو شدن با دشواری های آن شغل پا پس کشیده و اعلام کنند که دیگر علاقه ای به آن ندارند.

  • کمال گرایی بیش از حد

این گروه از افراد معمولا سر کارهای مختلف می روند، اما بعد از مدتی شروع به طرح گله و شکایت از محیط کار، ساعات کاری، برخورد همکاران و میزان حقوق کرده و درنهایت نیز سر چند ماه ترجیح می دهند بیش از این خود را در آن محیط ناخوشایند تلف نکنند.

اگر از این افراد شرایط ایده آل برای کار را بپرسید با لیستی بلند بالا از انتظارات مختلف رو به رو خواهیدشد. آن ها همه چیز را با هم می خواهند و همیشه تصور می کنند، حقشان در زندگی بیشتر از این حرف هاست. این افراد حتی وقتی سر کاری هم می روند باز هم آگهی های استخدامی روزنامه را ورق می زنند، چون همیشه به دنبال شرایط بهتری هستند.

  • فرار از سختی ها

معمولا افرادی که تجربه کاری ندارند، موقعیت های کاری مطلوبی در ابتدای مسیر نصیبشان نمی شود و همین نیز باعث می شود دشواری کار کردن برای آن ها دوچندان شود. سرعت کم پیشرفت در سال های اولیه مشغول به کار شدن نیز می تواند احساس تبعیض و یا کنترل نداشتن بر روی شرایط را تشدید کند. در این شرایط گاهی اوقات افرادی که توان تحمل این شرایط را ندارند، ترجیح می دهند به امید کاری بهتر استعفا دهند، اما واقعیت این است که پیدا کردن کار جدید همیشه آسان نیست.

از سوی دیگر گاهی نیز افرادی که مشغول به تحصیل هستند، توانایی کار کردن همزمان با درس خواندن را در خود ندیده و تصور می کنند که انجام این دو کار با همدیگر می تواند بسیار دشوار باشد.

نحوه برخورد با مرد بی توجه و بی تفاوت

اکنون که خصوصیات مردان بی مسئولیت و علت آن را می دانید باید بتوانید در زندگی مشترک خود با آن ها برخورد درست و مناسبی داشته باشید. ابتدا تعریفی از بی تفاوتی مردان داشته باشیم:(همچنین نگاه کنید به با بی محلی های شوهر چه کنم؟)

مرد بی تفاوت نسبت به زندگی مشترک و مشکلات رابطه با همسرش، در واقع به تعهدات ازدواجش بی‌توجه بوده و باید برای نجات ازدواجش گامی اساسی بردارد.

اگر شوهرتان از روبرو شدن با مشکلات زناشویی و حل و فصل آنها سر باز می‌زند و دوست ندارد کمک حرفه‌ای بگیرد شکی نیست که تعهد خود را نسبت به شما و ازدواج‌تان نادیده گرفته است و بی توجهی شوهر به همسرش آغاز خواهد شد. درست مانند اینکه با کسی رابطه نامشروع برقرار کرده باشد. شاید می‌ترسد، شاید در کودکی مورد آزار و اذیت فراوانی قرار گرفته باشد، شاید قلبی مهربان داشته باشد. اما این حقیقت را تغییر نمیدهد. حقیقت این است که او در این رابطه و ازدواج مشارکت فعال ندارد و تمایلی هم به این کار ندارد. در چنین شرایطی هیچ گونه دوستی و رفاقتی میان شما نیست.

حواستان باشد عدم مسئولیت پذیری همسرتان را خیلی بی اهمیت تلقی نکنید، البته نمی گوئیم از این که این مشکل مهم است، هراسی به دل راه دهید بلکه فقط باید آن را جدی بگیرید و به فکر چاره کار باشید. چون اگر دلیل عدم انجام وظایف، مسئولیت پذیر نبودن همسرتان باشد، بی شک در مراحل بعدی زندگی و حتی در تربیت فرزندانتان با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد. در ادامه توضیح می دهیم با مرد بیخیال چگونه رفتار کنیم.

  • صبور باشید

در وهله اول سعی کنید با این موضوع کنار بیائید و اجازه دهید گذر زمان شما را به هدف تان نزدیکتر سازد. البته گذر زمان، لازم است صبری فعال داشته باشید نه صبر منفعل. منظور ازصبر فعال، صبری است که شما را وادار می کند، بجای بی توجهی به این مساله و یا دست رو دست گذاشتن به حل مشکل تان بپردازید. به عبارت دیگر صبورانه رفتار کنید و برای خروج از این وضعیت، به طور مستمر و بی وقفه تلاش کنید.

اگر می خواهید مسئولیت پذیری را به همسرتان بیاموزید، نباید همیشه همه کارهایی که بر عهده دیگری است، انجام دهید.

  •  رفتارتان را تغییر دهید

این حقیقت را بپذیرید که همسرتان مسئولیت پذیر نیست. این شمائید که باید رویه تان را تغییر دهید تا همسرتان مسئولیت پذیر شود. به طور یقین بپذیرید رفتار همسرتان با تغییر رفتار شما تغییر خواهد کرد و شما انعکاس تغییر رفتار خود را در رفتار همسرتان خواهید دید.

  • جایگاه تان را در زندگی مشخص کنید

اگر می خواهید همسری مسئولیت پذیر داشته باشید، باید حد و حدودها را بشناسید و اندازه ها را رعایت کنید. زن و شوهر، هریک باید ابتدا مسئولیت خود را به همسرش گوشزد نماید، سپس از او بخواهد که در انجام برخی از کارها به او کمک کند. توجه به این تفاوت جایگاه باعث می شود که هر یک از طرفین بدانند که اگر نباشند زندگی شان لنگ خواهد ماند، پس باید حتی المقدور وظیفه شان را به نحو احسن و به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

  • همه کارها را انجام ندهید

اگر گمان می کنید می توانید با برعهده گرفتن مسئولیت همه کارها، همسرتان را تادیب یا اصلاح کنید، باید بگوئیم سخت در اشتباهید! این روش نه تنها مفید به فایده نیست بلکه باعث وخیم تر شدن شرایط تان می شود. وقتی زن یا مرد، انجام کارهای همسرش را بر عهده می گیرد، ناخواسته تصور می کند کار بسیار بزرگی انجام داده و طرف مقابلش برای همیشه باید مدیون محبتهای او باشد. به بیان دیگرهر دو نسبت به هم طلبکار می شوند. برای جلوگیری از این حس، بهتر است هر یک از زن و شوهرها به انجام وظایف خودشان در زندگی بپردازند.

ازسوی دیگر، قبول بیش از حد مسئولیت های زندگی، باعث می شود همسرتان به وظایف خویش آگاه نباشد و یا با توسل به هر ترفندی از انجام آنها سرباززند. همسرتان با زندگی در کنار شما فهمیده است، شما تمامی کارها را انجام می دهید، پس با خیال راحت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و تا جایی که امکانش هست انجام وظایفش را به شما واگذار می کند. سعی کنید به اندازه وظایف خودتان، کارها را بر عهده بگیرید، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم! بهتر است گاهی همسرتان را با مشکلات روبرو کنید، ولی خودتان برای مدتی هم شده، برای حل آن مشکل تلاشی نکنید و یا لااقل خیلی زود برای حل آن مشکل وارد عمل نشوید.

برای ایجاد تغییر، باید این حقیقت را بپذیرید که همسرتان مسئولیت پذیر نیست و این شما هستید که باید رویه تان را تغییر دهید تا همسرتان مسئولیت پذیر شود و در کنار آن نیز باید بدانید اگر می خواهید در وی تغییراتی ایجاد کنید چگونه باشد. پس بهتر است نگاه بیندازید به مقاله چگونه اخلاق شوهرمان را تغییر دهیم.

  • جابجایی ها نقش ها ممنوع

گاهی اوقات زن یا مرد از سر محبت افراطی و یا با اتکا به این فکر اشتباه که همسرش به درستی نمی تواند آن کار را انجام دهد، سعی می کند تمامی وظایف دیگری را تقبل نماید. معمولا این سبک زندگی به جابه جایی نقش های زن و شوهر منجر می شود؛ مثلا، ممکن است مردی به زنش بگوئید:«با درآمد خوبی که داری، پس از این برای تهیه مایحتاج شخصی ات به من وابسته نباش.»

یکی از نکات مهمی که در ارتباط با مسئولیت زوجین، این است که مواظب باشید، کمک شما در ذهن همسرتان، به جابه جایی نقش منجر نشود. مسئله بسیار مهم این است که محبت امروز شما، وظیفه تان تلقی نشود. لازم است، با همسرتان به صورت شفاف و صریح گفتگو کنید. اگر چه در این باره، استثتاهای زیادی وجود دارد و این مسئله هرگز به معنای بی توجهی به همکاری و کمک زوجین به یکدیگر نیست، چه بسا کمک به همسر، محبت و مهربانی بسیاری را به دنبال دارد ولی آن چه مهم بوده این است که برعهده گرفتن تمامی وظایف همسر نباید همیشه و در همه حال بر عهده شما باشد.

  • مشاوره بگیرید

گاهی لازم است با شرکت در جلسات روان درمانی، زوج درمانی و خانواده درمانی علت اصلی این مشکل را ریشه یابی کنید و با بهره گیری از کمک های تخصصی در جهت رفع آن برآئید.

مطالب مرتبط:

نحوه برخورد با مرد بی توجه

چگونه مردان را غیرتی کنیم

راه های مقابله با خیانت مردان

طرز رفتار با مردان

روانشناسی مردان متاهل

عواقب بی توجهی مرد به زن

وابستگی مرد به مادرش

نقش پدر در تربیت فرزندان

چگونه مردان را غیرتی کنیم



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.