no-img
نوین اطلس

دخالت اطرافیان در زندگی مشترک


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دخالت اطرافیان در زندگی مشترک
zip
خرداد ۲۴, ۱۳۹۷

دخالت اطرافیان در زندگی مشترک


همانطور که در بحث برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه اشاره کردم تکرار هر چیز می تواند در ذهن ما به باور تبدیل شود. زمانی که فردی چیزی را مدام تکرار می کند کم کم به حقیقت داشتن آن باور می کنیم و این باورها در زندگی مان تاثیر می گذارند.

وقتی فردی در مورد طرف مقابل ما یک چیز را تکرار می کند بالاخره باور می کنیم حق با او است و در مقابل همسر و عشق موضع می گیریم. اطرافیان می توانند به شدت رابطه ی زناشویی افراد را تحت تاثیر قرار داده و حتی روند آن را تغییر دهند.

شما با شنیدن یک جمله ی منفی آنقدر به آن فکر می کنید تا بالاخره به واقعیت می پیوندد. خوب است بدانیم برای این که فردی در زندگی مشترک موفق باشد بهتر است قبل از ازدواج یکسری شرایط را در خود ارزیابی و در صورت وجود این ویژگی ها و خصوصیات اقدام به ازدواج کند یعنی تا زمانی که فرد از وجود این معیارها و آمادگی ها در خود مطمئن نشده برای تشکیل زندگی دست نگه دارد.

نبود مرز صحیح و به موقع از طرف زوجین باعث بروز دخالت های والدین و دیگران در زندگی مشترک شان می شود. زندگی مشترک زوجین بعد از ازدواج باید دارای مرز زناشویی مشخص باشد تا از این طریق زوجین از زندگی خود محافظت کنند. اگر زن و شوهری بدون هیچ محدودیتی تمام اطلاعات و مسائل زندگی مشترک شان را به والدین خود انتقال دهند، نشانگر این است که آن ها هیچ گونه حریم شخصی در زندگی برای خود قائل نیستند و همه افراد شاهد جریانات زندگی شان هستند.

یکی ازاساسی ترین دغدغه های زوج های جوان مقابله با دخالت والدین و اطرافیان در زندگی مشترک آنان در زمان نامزدی و بعد از ازدواج است. یکی از علت های ایجاد اختلاف بین زوج های جوان، مداخله های نابجای پدر، مادر، برادر، دوست و سایر خویشاوندان و اطرافیان آنان در زندگی مشترک شان می باشد. حتی اگر این دخالت ها با نیت خیر و خوشبختی آنان صورت گرفته باشد، اکثرا نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت. در مواردی که این دخالت ها خیلی زیاد باشد یکی از عوامل طلاق است.

دخالت والدین در زندگی زوجین

  • دلایل دخالت والدین در زندگی زوجین

 

  1. عدم اطمینان والدین به آمادگی فرزندانشان برای شروع یک زندگی مشترک

یکی از دلایل دخالت والدین در زندگی زوجین این است که والدین در ابتدای ازدواج فرزندان دوست دارند در زندگی آنان دخالت نموده و نتیجه یک عمر تجربه خود را درباره نحوه زندگی در زندگی زوج های جوان اعمال نمایند.

  1. فاش کردن اسرار و مشکلات زندگی مشترک برای آشنایان و دوستان

تعدادی از زوجین بدلیل شرایط خاصی که در زندگیشان ایجاد کرده اند امکان بیشتری برای مداخله اطرافیان در زندگی آنان وجود دارند. زوج هایی که بسیاری از راز های زندگی خودشان را برای دوستان و آشنایانشان تعریف می کنند یا مشکلاتشان را به بیرون از جمع دو نفرشان ( خانواده، دوستان، آشنایان و …) می برند.

 

  1. اختلالات و مشکلات شخصیتی زوج ها مانند اعتماد به نفس پایین و عدم توانایی در تصمیم گیری

دلایل دخالت اطرفیان در زندگی مشترک زوج ها می تواند ریشه در ویژگی های شخصیتی و رفتاری خاص زوج ها داشته باشد. به گونه ای که اطرفیان، دوستان و به خصوص والدین به توانایی زوجین جوان برای اداره زندگی اعتماد نداشته باشند و تصور می کنند باید در زندگی آن ها دخالت داشته باشند.

  1. ازدواج در سنین پایین یا وابستگی اقتصادی و عاطفی زوج ها به والدین

ازجمله دلایل دخالت والدین در زندگی زوجین می توان به  کمی سن ، وابستگی اقتصادی، نا آشنایی تازه عروس و داماد ها با مهارت های مدیریت و زندگی، وابستگی های بیش از حد روانی و عاطفی به والدین و …  اشاره نمود.

  1. عدم آمادگی زوج ها برای ازدواج

زوج های جوانی که شرایط  دخالت اطرافیان و والدین  را در زندگی مشترکشان فراهم می کنند و به آنان اجازه دخالت می دهند، هنوز مهارت های اولیه ی زندگی را نمی دانند و نمی توانند شرایط مطلوب برای زندگی خود تعیین کنند.

  • مقابله با دخالت والدین و اطرافیان در زندگی مشترک زوجین

در چنین مواقعی، یکی از زوجین باید در ابتدا سعی کند اعتماد به نفس همسرش (که همه اطلاعات را به خانواده اش می دهد) تقویت شود. از طریق بیان عبارات و جملاتی از قبیل «تو آن قدر پخته هستی که خودت زندگی ات را مدیریت کنی»، باید به همسرش بفهماند که بر توانایی های خود تمرکز کند. در واقع با تقویت رفتارهای مثبت او و چشم پوشی از رفتارهای غلطش خواهد توانست به افزایش خود باوری او کمک کند.

  1. در تصمیم گیری شریک باشید

مهارت تصمیم گیری و حل مسئله جزو مهارت های مورد نیاز در زندگی مشترک است و زوجین باید تلاش کنند در موقعیت های بحرانی و تنش زا از توانمندی های یکدیگر برای برطرف کردن مشکل بهره ببرند.

  1. با احترام دخالت ها را رد کنید

زوج ها باید با رعایت احترام و به طور غیر مستقیم در مقابل کمک های صمیمانه و با محبت اطرافیان طوری رفتار کنند تا آنان پی ببرند که  ادامه دخالت های نابجا حتی اگر دلسوزانه باشد نه تنها در حل مشکلات آنان تاثیر گذار نیست بلکه ممکن است آتش اختلافات را شعله ورتر سازد و زندگی مشترک زوج ها را با خطر مواجه نماید.

  1. باید برای روابط خود برنامه ی مشخصی داشته باشید

این به معنای قطع رابطه با دیگران نیست بلکه مدیریت برقرای ارتباط صحیح با دیگران به گونه ای است که به آن ها اجازه ندهد در زندگی شما دخالت کنند.

  1. اطرافیان خود را بشناسید

برای تحکیم رابطه لازم است از اطرافیان خود شناخت پیدا کرده و آن هایی را که در زندگی تان دخالت می کنند حذف کنید. اگر قادر به حذف چنین افرادی از زندگی خود نیستید بهتر است حد و مرز رابطه تان با آن ها را حفظ کنید و در مقابل دخالت هایشان برخوردی محکم اما مودبانه داشته باشید.

 



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.