no-img
نوین اطلس

مغرور بودن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مغرور بودن
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
zip
خرداد ۲۰, ۱۳۹۷

مغرور بودن


مغرور بودن

معنی مغرور بودن

مغرور بودن یعنی چه مغرور به چه کسی می گویند؟

مغرور در لغت به معنای متکبر، خودبین و خودپرست است. انسان مغرور به کسی می گویند که به جز خودش هیچ کس را نمی بیند و تنها برای خودش ارزش و احترام قائل است.

اما دلیل چنین ویژگی های اخلاقی چه می تواند باشد؟ یا درواقع انسان مغرور به چه دلیل مغرور می شود؟

غرور نوعی ساز و کار دفاعی از طرف ضمیر ناخودآگاه است. از نظر روانشناسی انسان مغرور کسی است که مورد توجه دیگران قرار نمی گیرد. چنین فردی دچار آسیب شخصیتی می شود و سعی می کند این آسیب شخصیتی را با رفتار متکبرانه و تحقیر آمیز جبران کند.

انسان مغرور سعی می کند با له کردن و زیر پا گذاشتن افرادی که در سطح بالاتری از او قرار دارند ضعف های شخصیتی و آسیب پذیری هایش را بهبود ببخشد. پس اگر می خواهید بدانید مغرور بودن چیست باید به شما بگویم مغرور بودن بازخوردی از جانب افراد ضعیف برای پوشاندن ضعف هایشان است.

ویژگی آدم مغرور

یک فرد مغرور کیست و چه نشانه هایی دارد؟

افراد مغرور ویژگی های رفتاری به خصوصی دارند. با دنبال کردن نشانه های خاصی می توانید به غرور و تکبر در یک انسان مغرور پی ببرید. بعضی از این نشانه ها به شرح زیر است:

  1. آن ها به جمع ها اهمیت نمی دهند و خودشان را برتر از همه می دانند. چنین افرادی را کمتر می توانید در جمع های فامیلی و دوستانه پیدا کنید.
  2. انسان های مغرور به حرف دیگران اهمیت نمی دهند و هر حرفی را که حرف خودشان نباشد رد می کنند.
  3. یکی از مهم ترین نشانه های افراد مغرور انتقاد فراوان از دیگران است. فرد مغرور کسی است که از همه چیز و همه کس به هر دلیلی انتقاد می کند و هیچ چیز به چشمش مثبت نمی آید.
  4. انسان مغرور افراد را به بهانه های مختلف مسخره می کند زیرا خودش را بالاتر و بهتر از آن ها می بیند.
  5. یکی از ویژگی های آدم مغرور این است که بیش از حد از خود تعریف می کند و به طور مداوم از برتری هایش نسبت به دیگران می گوید.
  6. یکی از نشانه های افراد مغرور این است که نمی توانند به اشتباهاتشان اعتراف کنند و نمی توانند حرف حق را بپذیرند.
  7. انسان مغرور پر توقع است.
  8. انسان مغرور انتظار دارد همه از او تعریف کنند و او را بهتر از همه ببینند.
  9. انسان مغرور به شدن خودش را منحصر به فرد می بیند.
  10. فرد مغرور همیشه از دیگران استفاده و سوء استفاده می کنند. مدتی به شما توجه و محبتی می کنند تا شما را به کاری بگیرند و بعد از مدتی بنا به دلایلی و به بهانه ای شما را رها می کنند.

 

مغرور بودن دختر و پسر در رابطه

مغرور بودن در روابط عاطفی هم از طرف دختر و هم از طرف پسر اصلا خوب نیست. غرور بیش از روابط عاطفی شما را سرد می کند. البته به هیچ عنوان نباید همیشه و همه جا همه ی غرور خود را زیر پا بگذارید و اجازه دهید طرف مقابلتان از آن سوءاستفاده کند. زیرا همین مسئله نیز می تواند رابطه تان را به نابودی بکشاند.

مغرور بودن دختر و پسر در روابط باید کاملا به اندازه و حساب شده باشد.

مغرور بودن یکی از خصیصه هایی است که کم و بیش در ذات همه ما وجود دارد. اگرچه سطح مطلوبی از اعتماد به نفس و ارزش دادن به خودمان برای بهتر عمل کردن ما مفید است. اما یک مرزی بین این نیازهای شخصیتی و مغرور بودن وجود دارد. این ویژگی زمانی بسیار آزار دهنده می شود که بخواهیم با دختر مغرور رابطه ی عاطفی برقرار کنیم.

مخصوصا داشتن رابطه با یک دختر مغرور می تواند به یک کابوس تبدیل شود. این افراد تمام احساس و توجه شما را به خود معطوف می کنند در حالیکه در مقابل کمترین میزان توجه را به شما دارند که باعث میشود کم کم غرور خود را خدشه دار کنید.

با مغرور بودن دختر باید چه کرد؟

  • غیر مستقیم مغرور بودنش را به او بگویید

بسیاری از اوقات ممکن است دختر مغرور متوجه این نباشد که رفتار مغرورانه ای دارد. به احتمال خیلی زیاد اگر او را غیر مستقیم متوجه مغرور بودنش کنید رفتارش را تغییر دهد و نیازی نباشد که با لجاجت پیش بروید. اما در این کار عجول نباشید و به تدریج و به آرامی سعی کنید بازخوردهایی در مورد رفتار مغرورانه ی او داشته باشید که موثر واقع شود.

  • دلیل مغرور بودنش را بفهمید

ممکن است در برخی موارد این رفتار او به خاطر این باشد که می خواهد چیزی را در این قالب به شما بگوید. حتی ممکن است اشکال از طرف خودتان باشد و رفتار او عکس العملی نسبت به کارهای شما باشد. یعنی ممکن است از رفتار شما و یا گفتار شما خوشش نیاید.بنابراین با او به گفتگو بنشینید و در میان حرف های او دلیلش را جویا شوید. اولویت های او را بشناسید و جایگاهتان را در رابطه پیدا کنید.

  • حد و حدودی را برای رابطه تان مشخص کنید

قرار نیست خود را قربانی این افراد کنید. شاید مهم ترین مسئله در هر رابطه ای این باشد که مرزهایی را برای ابراز احساسات و حتی عشق ورزیدن مشخص کنید. برای رابطه با این افراد این مرزها باید بیشتر مشخص شود. نباید به کسی که در مقابل احساسات شما بی توجه یا کم توجه است بیش از حد ابراز علاقه کنید. سعی کنید به دختر مغرور بفهمانید که به او اهمیت می دهید اما در بیان این احساسات اعتدال و میانه روی را رعایت کنید. رابطه را یک طرفه پیش نبرید دختر مغرور همیشه سعی میکند از شما محبت دریافت کند ولی علاقه ای به ابراز محبت به شما نشان نمیدهد.

  • به او کمک کنید این غرور بیش از حد را کنار بگذارد

اگر حس کردید با دختر مغرور طرف هستید سعی کنید به او کمک کنید این عیب را اصلاح کند. همانطور که گفته شد بسیاری از افراد مغرور پشت این غرور بسیاری از کمبودهای شخصیتی خود را پنهان می کنند و به احتمال زیاد اگر کسی به درستی این رفتار را تشخیص دهد می تواند به رشد آنها کمک کند البته اگر خودش بخواهد تغییر کند. مطمئن باشید رشد طرف مقابل شما باعث رشد شما نیز خواهد شد.

  • همیشه در دسترس نباشید

سعی کنید ملاقات هایتان را کمتر کنید. حتی می توانید به او گوشزد کنید که در صورت ادامه این رفتار او را ترک خواهید کرد. در دسترس بودن بیش از حد این حس را به او القا می کند که فقط شما به او نیاز دارید. بنابراین هیچ تلاشی از سمت او برای راضی و خوشحال کردن شما نخواهید دید. به خوتان قول بدهید که هرچند سخت اما در صورت لزوم از او فاصله کمی بگیرید.

مطمئن باشید اگر برای شما اهمیتی قائل باشد سعی می کند رفتارش را تغییر دهد. در دسترس بودن همیشه از جذابیت شما میکاهد و چون زمان های زیادی با هم هستید کیفیت ارتباط و گفت و گو ممکن است پایین بیاید. یادتان باشید دختر مغرور همیشه میخواهد یارش جذاب باشد.

 



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.