no-img
نوین اطلس

شناخت فرصت ها


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

شناخت فرصت ها
zip
خرداد ۸, ۱۳۹۷

شناخت فرصت ها


موضوعات: تشخیص فرصت در کارآفرینی، تعریف فرصت در کارآفرینی، شناسایی فرصت های کارآفرینی، انواع فرصت

 

برای آموزش جامع کسب درآمد اینترنتی به لینک زیر مراجعه کنید:

۵ حرکت من برای کسب درآمد اینترنتی

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

موفقیت و زمان

چرا من بدشانس هستم

چگونه فرصت ها را بشناسیم

 

تشخیص فرصت در کارآفرینی

۱. شناسایی فرصت
افراد راست مغز معمولا بهتر از دیگران فرصت ها را شناسایی می کنند. این افراد معمولا بسیار باهوش هستند. ویژگی خاصی در این افراد وجود دارد: آن ها به همان موقعیت و شرایطی می نگرند که دیگران هم به آن می نگرند اما چیزی متفاوت را در دل این موقعیت ها می بینند: فرصتی برای کارآفرینی. راز موفقیت شان این است که همه ی جنبه های مساله را بررسی می کنند و با نگاهی خلاقانه سعی می کنند راه حل های متنوعی را برای تغییر وضعیت بیابند. بسیاری از افراد ذهن بسته ای در مواجهه با شرایط مختلف دارند و همواره می خواهند از راه های مطمئن و از پیش تعیین شده مسایل را حل کنند در حالی که افرادی با شم کارآفرینی قوی هر بار که با مساله جدیدی رو به رو میشوند دنبال راهکاری مبتکرانه می روند.
گرچه به نظر می رسد که مرحله شناسایی فرصت تنها در ابتدای فرآیند راه اندازی کسب و کار مهم است ولی کارآفرینان باید بدانند که برای بقای کسب و کار در دنیای رقابتی امروز چاره ای ندارند جز اینکه فرصت های جدیدی را از دل شرایط بیرون بکشند و کسب و کار شان را با تغییرات همگام سازند.

۲. ارزیابی فرصت
در این مرحله کارشناسان وارد می شوند. اگرچه کارشناسان و متخصصان معمولا در مرحله ی شناسایی فرصت های کارآفرینانه کمک چندانی نمی توانند بکنند اما پس از اینکه فرصت شناسایی شد نیاز است که بررسی های دقیقی از جنبه های مالی، امکان سنجی، بازاریابی، رقابتی و … روی آن صورت بگیرد. مهم ترین پرسشی که کارآفرینی پس از شناسایی فرصت باید به آن پاسخ دهد این است: آیا می توانم در بازار فعلی ایده ام را به کسب و کاری سودآور تبدیل کنم؟
اولین کاری که کارآفرین پس از ایده پردازی باید انجام دهد طراحی مدل کسب و کار است. مدل کسب و کار دید جامعی از امکان پذیر بودن ایده در شرایط موجود به کارآفرین می دهد. مدل کسب و کار اگر به خوبی طراحی شود بسیاری از جنبه های پنهان کسب و کار را در همان مراحل اولیه بررسی می کند. گاهی شما فقط به مدل کسب و کار نیاز دارید تا متوجه شوید که ایده ی عالی کسب و کاری شما به هیچ دردی نمی خورد. به یاد داشته باشید که فاز تشخیص فرصت برای شناخت فرصت های سودآور است نه هر فرصتی.
در گام بعد کارآفرین باید طرح کسب و کار خود را بنویسد. موضوعی که تقریبا همه با آن آشنایی دارند. طرح کسب و کار خوب می تواند به پرسش های کلیدی و مهمی پاسخ دهد: بازار مناسب ِ محصول یا خدمت تان چیست؟ در شرایط فعلی مشتریان خواهان چه چیزی هستند؟ مزیت رقابتی تان چیست و چگونه میخواهید حفظش کنید؟ چگونه می خواهید سرمایه ی اولیه تان را تهیه کنید و برنامه تان برای بازگشتش چیست؟
پس از پاسخ به این پرسش ها باید بتوانید به پرسش بسیار مهم دیگری پاسخ دهید: چگونه کسب و کار تان را در ذهن مشتری ماندگار کنید؟ بسیاری از صاحبان کسب و کار عقیده دارند که تفاوت بین کسب و کارهای موفق و شکست خورده در پاسخ به همین سوال است. به یاد داشته باشید که اسمی ماندگار و پرآوازه به شما کمک می کند که حتی در اوضاع بد بازار و رکود اقتصادی به سود آوری ادامه دهید. از این قبیل شرکت ها در دنیای امروز زیاد هستند مانند اپل.
درست مانند شناسایی فرصت، مرحله ارزیابی فرصت هم محدود به شروع کسب و کار نمی شود بلکه در طول اجرای تمام مراحل کسب و کار ادامه پیدا می کند. داشتن برنامه قبلی کمک زیادی می کند اما کارآفرین باید در عین حال در مقابل تغییرات ناگهانی فضای کسب و کار انعطاف پذیر باشد. بزرگترین چالش کارآفرینان همین مواجهه با تغییرات و شوک های ناگهانی است که با برنامه ریزی های قبلی نمی توان با آن ها مواجه شد.

۳. بهره برداری از فرصت
به این مرحله فاز ” عملی کردن ایده” هم می توان گفت. در این مرحله باید تمام طرح ها و ایده های دو مرحله ی قبل را اجرایی کنید. تجربه نشان داده که این سخت ترین مرحله است. یکی از مشکلاتی که در این مرحله وجود دارد این است که نمی توان برای انجام آن برنامه ریزی کرد. این مرحله تلفیقی از اجرای تکنیک ها، بهره گیری از افراد خلاق و مبتکر و روبه رو شدن با موقعیت های سخت و غیرقابل حل است. حالا زمان تشکیل تیم، جذب سرمایه و تدوین استراتژی های بازاریابی و فروش است.

تعریف فرصت در کارآفرینی

فرصت چیست؟

ـ فرصت عبارت است از: منفعت بالقوه، منفعت نهفته؛ وضعیت و شرایطی که از قابلیت تبدیل شدن به منفعت برخوردار است: فرصت = ارزش بالقوه ؛ ارزش نهفته.

ـ همچنین فرصت‌ عبارت است از عامل یا وضعیتی که بر فرد تأثیر مثبت و مطلوب می‌تواند داشته باشد یا می‌تواند فرد را در انجام وظایف یا تحقق اهداف، کمک کند.

ـ فرصت یعنی عوامل بروز منفعت به صورت ناقص (عوامل بالقوه بروز منفعت) که نقصان آن به وسیله تلاش و تدبیر انسان کامل می‌شود. منفعت ما را اهداف ما، تعیین می‌کند.

ـ مفاهیم معادل فرصت: زمینه؛ بستر؛ وضعیت؛ موقعیت.

ـ در سطح جامعه هر نیاز، خواسته، تقاضای برآورده نشده، کمبود، مشکل، مسأله، وضعیت نامطلوب و نظایر اینها، مصداق بارز فرصت است تا از دل آنها سود و منفعت (ارزش) استخراج گردد.

ـ استفاده خلاقانه از فرصت‏ها برای تبدیل به محصول (کالا یا خدمات) کارآفرینی محسوب می‏شود.

شناسایی فرصت های کارآفرینی

چگونه تشخیص دهیم یک فرصت برای ما مناسب است؟
در ادامه این مقاله چهار معیار اصلی برای تشخیص یک فرصت تشریح شده‌اند. هنگام انتخاب فرصتی برای راه‌اندازی کسب‌وکار آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

علاقه
یکی از مواردی که هنگام انتخاب یک حوزه کسب‌وکار بایستی موردتوجه جدی قرار گیرد علائق کارآفرین است. کارآفرین بایستی همواره به خاطر داشته باشد که یک کار را بر اساس علاقه و عشق انجام دهد نه برحسب وظیفه. عشق و علاقه نیرومندترین سپاه است و در لحظات سخت و نفس‌گیر مسیر کارآفرینی انگیزه و روحیه لازم را به شما خواهد داد تا همچنان ادامه دهید. هرگز کاری را شروع نکنید که به آن علاقه ندارید زیرا با اولین ناملایمات در کسب‌وکار ممکن است آن را متوقف کنید. به خاطر داشته باشید در مسیر کارآفرینی پشتکار حرف اول را می‌زند.

استیو جابز معتقد است پنجاه درصد دلیل موفقیت و عدم موفقیت افراد، پشتکار آن‌ها است. شرط لازم برای پشتکار داشتن علاقه است. پس همواره هنگام انتخاب یک فرصت آن را در ترازوی علاقه خود بسنجید.

شایستگی
بدون تردید استفاده از هر فرصت نیازمند توانمندی‌ها و دانش لازم مربوط به آن فرصت است. هنگامی‌که می‌خواهید فرصتی را انتخاب کنید بایستی به این موضوع بیندیشید که آیا شما شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم برای بهره‌برداری از این فرصت را دارید؟

همیشه کارآفرین در شروع فرآیند کارآفرینی همه شایستگی‌های لازم را ندارد. ممکن است گاهی در نزد فرد یا سازمانی که این شایستگی‌ها را دارد آموزش ببیند و مهارت‌های لازم را کسب کند. برخی دیگر ممکن است در طول فرآیند کارآفرینی از مربی استفاده کنند تا در این مسیر آن‌ها را همراهی کرده و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه کند. درهرصورت بایستی شایستگی‌های لازم برای بهره‌برداری از فرصت را داشته باشید یا در خود ایجاد کنید.

پتانسیل بازار
داشتن پشتکار و شایستگی برای انتخاب یک فرصت لازم است ولی هرگز کافی نیست. بایستی کارآفرین وضعیت بازار و پتانسیل استفاده از این فرصت را نیز بررسی کرده و شناخت دقیقی از آن داشته باشد. یکی از اهداف اصلی بیشتر کارآفرینان از راه‌اندازی کسب‌وکار دستیابی به منافع مالی است. عدم توجیه اقتصادی و درآمدزایی از فرصت کارآفرین را نسبت به ادامه مسیر دلسرد می‌کند. هرگز فرصتی را انتخاب نکنید که چشم‌انداز بازار آن روشن و امیدبخش نیست.

امکان‌پذیری
فرصت‌هایی وجود دارند که تقاضا برای آن‌ها زیاد است و چشم‌انداز بازار آن‌ها خیلی روشن است ولی یک مشکل وجود دارد.

از نظر فنی برای ما امکان تولید محصول وجود ندارد یا منابع به ما این اجازه را نمی‌دهد تا از این فرصت بهره‌برداری کنیم.

انتخاب این‌گونه فرصت‌ها کارآفرین را دچار چالش‌های درون‌سازمانی می‌کند. و باعث می‌شود نتواند از منابع و ظرفیت‌های خود به نحو مناسبی استفاده کند یا حتی آن‌ها را به هدر دهد. در آغاز کار بایستی فرصت‌هایی انتخاب شوند که ازنظر امکان‌پذیری با ریسک کمتری همراه هستند.

هر کارآفرینی هنگام انتخاب یک فرصت یا یک حوزه کسب‌وکار برای شروع فعالیت بایستی بررسی‌های لازم را انجام دهد و فرصت را با چهار معیار گفته‌شده محک بزند. همان‌گونه که گفتیم شالوده کارآفرینی بحث تشخیص فرصت است. اگر این شالوده به‌اندازه کافی محکم و استوار نباشد ممکن است بنای کسب‌وکار ما فروبریزد.

اگر قصد ایجاد کسب‌وکار برای خودتان دارید و می‌خواهید وارد دنیای پر چالش کارآفرینی شوید بایستی مهارت تشخیص و ارزیابی فرصت را فرابگیرید. دوره تشخیص فرصت برای همین منظور طراحی شده است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید این گام‌های اولیه را محکم بردارید.

انواع فرصت

انواع فرصت‏ در زندگی

زیبایى و جوانى و قدرت و شهرت و ثروت و …. همه فرصت‏اند که نباید آن‏ها را از دست داد. آیات و روایات واقعا شگفت‏آورى درباره ثروت وجود دارد و انسان‏هاى بسیارى از این فرصت استفاده کرده یا آن را از دست داده‏اند که نمونه بارز از دست دادن آن در قرآن قارون است و مصداق واقعى بهره‏گیرى از آن حضرت خدیجه کبرى، سلام اللّه علیها، است. دلیل این مدعا روایت مهمى از وجود مبارک رسول خداست که فرموده‏اند:

– «ما نفعنى مال قط مثل ما نفعنى مال خدیجه».

هیچ ثروتى به اندازه ثروت خدیجه به من نفع نرساند.

– «ما قام و لا استقام دینى إلا بشیئین: مال خدیجه و سیف على بن أبى طالب».

دین من استوارى نیافت مگر به دو چیز: مال خدیجه و شمشیر على بن ابیطالب.

این تعبیرات خیلى مهم است. اگر از زمان بعثت پیغمبر تا قیام قیامت، تعداد انسان‏هایى که به دین اسلام هدایت شده‏اند را در نظر بگیریم و در این میان، مقام هدایت‏شدگان ویژه مثل سلمان و ابوذر و کمیل و هفتاد و دو نفر اصحاب ابى عبد اللّه را که در رأس هدایت‏شدگان اولین و آخرین هستند و کسانى چون ابو حمزه ثمالى و یونس به عبد الرحمن و زاره بن اعین و علماى بزرگى چون کلینى و صدوق و شیخ طوسى و شیخ مفید و سلّار و خواجه نصیر طوسى و علامه حلى و شیخ بهائى و میرداماد و صدر المتألهین و شیخ انصارى و حاج میرزا حسن شیرازى و نیز خانم‏هایى که نامشان در شش جلد کتاب ریاحین الشریعه آمده است و …

را حساب کنیم، به مقام خدیجه کبرى بهتر پى مى‏بریم و نقش او را در هدایت انسان‏ها بیشتر در مى‏یابیم. مضافا این‏که هدایت هریک از این افراد بهتر از آنچه خورشید بر آن مى‏تابد و غروب مى‏کند باشد.

همه این‏ها براساس فرمایش پیامبر با مال خدیجه و زحمت على بن ابیطالب ممکن شده است و این معنى واقعى بهره‏گیرى از فرصت مال و فرصت قدرت و شجاعت است.

ثروت فرصت بسیار زیبایى است و از نظر اسلام، پولدار بخیل سنگدل‏ترین و شقى‏ترین و بدبخبت‏ترین مردم است، زیرا او بهترین فیوضات الهى را با چشم باز از دست مى‏دهد.

در سوره آل عمران (۱۸۰) و سوره توبه (۷۶)، عذابى که خداوند براى پولداران بخیل برشمرده عذاب سنگینى است که گمان نمى‏کنم پولداران مسلمان هم خیلى به این آیات باور داشته باشند و به واقع نمى‏دانم آن‏ها با این آیات چه مى‏خواهند بکنند؟



موضوعات :
موفقیت

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.