no-img
نوین اطلس

ترک عادت ولخرجی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ترک عادت ولخرجی
zip
اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۷

ترک عادت ولخرجی


موضوعات: عادت ولخرجی، روانشناسی ولخرجی، ولخرجی چیست، چگونه ولخرج نباشیم، راه جلوگیری از ولخرجی، چگونه ولخرجی نکنیم.

 

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

چگونه به خواسته هایم برسم

کسب تجربه در زندگی

ترک عادت ولخرجی

 

عادت ولخرجی

۱ – غیر ضروری ممنوع
باور کنید بسیاری از چیزهایی که می خرید ضرورتی برای استفاده شان وجود ندارد. کالای خریداری شده چه از سر چشم و هم چشمی باشد، چه به خاطر وسوسه شخصی و چه تفریحی! پولتان را به باد می دهد و تنها خاصیتش گوشه خانه خاک خوردن است. پس همت عالی برای ترک غیر ضروری ها را فراموش نکنید.

۲ – فروشگاه و دالان های چشمک زن
فروشگاه های بزرگ یک خوبی دارند و چند بدی. خوبیشان این است که یکجا هرآنچه می خواهید بخرید، وجود دارد. اما از بدی هایشان همین بس که دالان های مواد غذاییش خیلی بیخود و بی جهت جیبتان را خالی می کند. یا به این دالان ها نروید یا چشمتان را ببنید!

۳ – مواد شوینده را کمتر استفاده کنید
بسیاری از ماها فکر می کنیم هرچه پودر بیشتری در ماشین ظرفشویی بریزیم یا هر چه مقدار ضدعفونی کننده ها و جرم گیرها بیشتر باشد، لباس ها و خانه مان تمیزتر می شود. حال آنکه نتیجه برعکس است. نه تنها برای تمیز شدن به آب بیشتری احتیاج است، بلکه میزان بیشتری هم شوینده مصرف کرده ایم. یعنی هم شوینده ها زودتر تمام می شوند و هم پول قبض آب بیشتر می شود.

۴ – کیف پول با خود نبرید
اگر قرار است به تفریح بروید یا برای کار مشخصی بیرون از خانه بروید، مقدار پول مشخصی را با خود حمل کنید و مثلا کارت بانکی تان را با خود نبرید. وجود کارت بانکی یا کیف پر از پول یعنی وسوسه خرج کردن یا همان ولخرجی.

روانشناسی ولخرجی

پژوهشگران دانشگاه استنفورد، در یکی از آزمایشات پیشین خود روی کودکان که به آزمایش مارشمالوی دهه‌ی ۶۰ معروف است، از بچه‌های کودکستانی با یک سینی مملو از مارشمالو، چوب‌شور و کلوچه پذیرایی کردند. پژوهشگران به بچه‌ها گفتند که می‌توانند یکی را انتخاب کنند و اگر آن را فورا بخورند دیگر نمی‌توانند چیزی بردارند اما اگر فقط چند دقیقه صبر کنند می‌توانند یکی دیگر هم بردارند. اگر آنها می‌توانستند لذت خود را چند دقیقه به تأخیر بیندازند، شیرینی‌شان دو برابر می‌شد. پژوهشگران این کودکان را تا زمان بزرگسالی مطالعه کردند و متوجه شدند که کودکانی که دارای توانایی به تأخیر انداختن لذت خود بودند، به نسبت کودکانی که لذت فوری را می‌خواستند، در زندگی خود موفقیت بیشتری کسب کردند.

اگر ولخرج هستید، پس نمی‌توانید لذت خود را به تأخیر بیندازید. اگر پول مثل مارشمالو در دست شما باشد، حتی اگر قرار باشد که پول‌تان بیشتر شود باز هم نمی‌توانید درمقابل طمع خرج کردنش مقاومت کنید. به همین دلیل سپرده‌ی زیادی در بانک ندارید اما نگران نیستید. خرید کردن در لحظه شما را خوشحال می‌کند و شما به این عادت وابسته شده‌اید اما اگر فکر می‌کنید که زیادی ولخرج شده‌اید، بهتر است تلاش کنید تا این عادت خود را ترک نمایید.

ولخرجی چیست

خرج کردن پول، برخی افراد را مضطرب می‌‌کند، در حالی که مشکل گروهی دیگر این است که چطور پول‌هایشان را نگه دارند و با ولخرجی آنها را هدر ندهند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد ریشه ولخرجی و خساست در مغز آدم هاست؛ یعنی اضطراب روانی هنگام پول خرج کردن، ممکن است باعث شود خسیس‌ها یا ناخن‌خشک‌ها دودستی به پول‌هایشان بچسبند، اما ولخرج‌ها هنگام خرج کردن پول هیچ ناراحتی ای حس نمی‌کنند، بنابراین بیش از حدی که باید خرج می‌کنند…

همه ما برای تهیه ضروریات زندگی‌مان (از خورد و خوراک تا پرداخت اجاره خانه) پول خرج می‌کنیم. گاهی هم ممکن است برای عادت‌های ناسالم یا تفریحات ولخرجی کنیم، اما داستان «خسیس ها» و «ولخرج ها» داستان دیگری است.

جرج لوونستین، استاد اقتصاد و روان‌شناسی دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید: «آدم‌های خسیس کمتر از حدی که باید، خرج می‌کنند؛ در حالی که می‌دانند برای داشتن رفاه باید بیشتر خرج کنند. ولخرج‌ها در قطب مخالف قرار دارند. آنها بیش از حدی که بر حسب تعریف خودشان لازم است، خرج می‌کنند.»

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد منشأ احتمالی ولخرجی یا خست افراد، در مغز است. درک اینکه چرا افرادی بیش از حد یا خیلی کم خرج می‌کنند، ممکن است به شناخت راه‌هایی کمک کند که آنها را از این رفتارهای افراطی یا تفریطی خلاص کند.

چگونه ولخرج نباشیم

تنبلی را کنار بگذارید
ولخرج ها همیشه منتظرند تا از اول ماه دیگر از ولخرجی دست بردارند و رویه منطقی برای خرج کردنشان در پیش بگیرند اما متاسفانه اول ماهشان هیچ وقت نمی آید. از همین امروز شروع کنید و کار امروز را به فردا نیندازید.

حساب پولتان را داشته باشید
همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد . خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی اطلاع اند. این امر باعث می شود که کنترل مخارج و درآمد ها دشوار شود.

خرید عمده یک راهکار ساده
مواد شوینده گالنی به صرفه تر از ظرف های کوچک است. یک جعبه ۱۰ تایی دستمال کاغذی یک بسته جایزه دارد. علاوه براین هر روز کالاها گران می شود . خرید عمده به معنای خرید زیاد نیست بلکه به این معنی است که کالاهای مصرفی که هر روز به آنها احتیاج دارید را به شکل عمده و مصرف چند ماه بخرید

راه جلوگیری از ولخرجی

۱- متوجه باشید که چه مقدار پول خرج می کنید

افراد بسیاری که به خرج کردن معتاد شده اند، دیگر متوجه نیستند که چه مقدار پول خرج می کنند. ابتدا باید دقت کنید که هر آیتمی که قصد خرید آن را دارید چه قیمتی دارد و برای خرید هر یک از آنها باید چه مبلغی را پرداخت کنید، این امر می تواند به شما کمک کند که حساب پول هایتان را داشته باید و ببینید آیا واقعاً به تمام چیزهایی که می خواهید بخرید، احتیاج دارید یا خیر. به عنوان مثال یک شب که بیرون می روید، ببینید چقدر خرج می کنید. گاهی اوقات افراد آنقدر پول نوشیدنی و غذای دوستان خود را حساب می کنند که اصلاً متوجه نمی شوند جیبشان خالی شده. این افراد زمانیکه به خانه بر می گردند احساس می کنند که باید مقداری از اسکناس هایشان را گم کرده باشند، غافل از اینکه تمام آنها را خرج دوستانشان کرده اند. شاید چیز گرانی هم نخریده باشند و فقط هزینه ی چای، قهوه، و بستنی و … بچه ها را حساب کرده باشند؛ اگر با دقت بیشتری به این نوع خرج کردن های خود نگاه کنید، می بینید که اصلاً نیازی به خرید هیچ یک از آنها نبوده است.

۲- تصمیمات آنی برای خرج کردن نگیرید

اگر شما جزء افرادی هستید که به طور آنی تصمیم می گیرند تا اجناس گرانقیمتی را خریداری کنند، باید بر روی این خصوصیت اخلاقی خود تجدید نظر کنید. اگر چیزی را می بینید که واقعاً خوشتان می آید و می خواهید آن را همان لحظه بخرید، یک لحظه صبر کنید، حداقل یک روز به خودتان وقت بدهید تا بیشتر روی خرید آن فکر کنید، شاید به این نتیجه رسیدید که اصلاً به آن نیازی ندارید. اگر هم به آن احتیاج داشته باشید بر می گردید و آن را تهیه می کنید. با انجام این کار فرصت پیدا می کنید تا اجناس مشابهی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند را نیز پیدا کنید.

۳- به مکان هایی که به راحتی می توان پول خرج کرد نروید

اگر ما وقت زیادی را در مکان های خاصی صرف کنیم، خود به خود به سمت پول خرج کردن کشیده می شویم. این نوع پول خرج کردن ها صرفاً احساسی هستند. بنابراین باید سعی کنید تا آنجایی که می توانید اطراف مغازه های مورد علاقه تان پرسه نزنید. به پارک و یا جایی بروید که وسوسه پول خرج کردن به پایین ترین میزان خود برسد.

۴- در زمان خرید اهداف خود را معین کنید

پیش از اینکه به قصد خرید خانه را ترک کنید، لیستی از تمام چیزهایی که به آن احتیاج دارید تهیه کنید. این کار بیانگر آن است که شما تنها چیزهایی را می خرید که به آن احتیاج دارید و اجناس را تنها به این خاطر که “خوشم آمد” نمی خرید. هیچ گاه بدون تعیین اهداف خرید، پا به بازارهای خرید نگذارید.

چگونه ولخرجی نکنیم

از روی عادت پول خرج نکنید

در اکثر موارد بیشتر ولخرجی های روزانه ما تنها از روی عادت شکل می گیرند. در بسیاری از مواقع این مخارج روزانه غیر ضروری به نظر می رسند. به عنوان مثال اگر هر روز صبح در مسیر خود به محل کار یک فنجان قهوه می خرید، چرا این پول را برای خرید یک قهوه ساز پس انداز نمی کنید؟ و یا اگر هر روز ۲ -۳ هزار تومان صرف نهار می کنید، به آن معنا نیست که مجبور هستید تا آخر عمر این کار را انجام دهید. از خانه نهار ببرید. کلیه آداب خرج کردن خود را مجدداً ارزیابی کرده و ببینید که آیا انجام آنها ضروری است یا خیر؛

برای خود محدودیت های مالی محکم تعیین کنید

اگر واقعاً نمی توانید جلوی ولخرجی های بی مورد خود را بگیرید، بهتر است به صورت هفته ای، میزان محدودی پول به خودتان بدهید. این پول باید نقد باشد، چراکه کنترل و رسیدگی به آن راحت تر است. اگر یاد بگیرید که با ماهی ۲۰۰ هزارتومان مخارج روزمره خود را بگذارانید، برای پول هایتان ارزش بیشتری قائل می شوید و آداب صرفه جویی را به خوبی یاد می گیرید.

سایت روانشناسی نوین بینش



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.