no-img
نوین اطلس

ویژگی افراد باهوش


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ویژگی افراد باهوش
zip
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۷

ویژگی افراد باهوش


موضوعات: ویژگی ظاهری افراد باهوش، ویژگی افراد نابغه، چهره افراد باهوش، ظاهر افراد باهوش، مشکلات افراد باهوش، نشانه های افراد باهوش، خصوصیات افراد زیرک.

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

آیا افراد باهوش ثروتمند می شوند

دلایل عدم علاقه به کار کردن

دلایل شکست افراد باهوش در کسب و کار

ویژگی ظاهری افراد باهوش

بر اساس این تحقیق مردان و زنانی که صورت کشیده، چانه باریک و بینی بلند و بزرگ‌تری دارند باهوش‌ترند. برعکس کسانی که صورت پهن، چانه بزرگ و بینی کوچک‌تر دارند، میزان بهره هوشی‌شان نیز پایین‌تر است. در این تحقیق آمده است که میزان جذابیت فرد نقش مهمی در تشخیص هوش دارد که در اصطلاح به آن اثر هاله‌ای می‌گویند (نوعی خطا در شناخت و تصمیم‌گیری که بر اساس شخصیت قبلی است و از حقیقت و انصاف دور است).

ویژگی افراد نابغه

خلاقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های‌شان است.
آموزشِ زودهنگامِ موسیقی در کودکان با ایجاد پیوندهای بیش‌تر در مغزشان باعث می‌شود نسبت به کودکانی که آموزش موسیقی ندیده‌اند، رشد مغزیِ بیش‌تری داشته باشند.

توانایی‌های هنری از نشانه‌ی دیگرِ نبوغ است. تواناییِ تبدیل یک ایده به شاهکاری که تحسین دیگران را برانگیزد، چیزی کم‌تر از نبوغ نیست.

ویژگی‌های جسمانی
با تعجب باید گفت، برخی خصوصیت‌های جسمانی افراد باهوش هم با دیگران متفاوت است. آدم‌هایی که چشمان آبی دارند، لاغر و قد بلند و/یا چپ‌دست هستند، نسبت به افراد دیگر باهوش‌ترند.

آدم‌های چشم‌آبی از لحاظ انجام وظایف و تفکرات راهبردی چنان عملکرد خوبی در مدرسه دارند که می‌توانند یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند. آدم‌های چپ‌دست توانایی دسترسی به آن بخش از مغز را دارند که اغلبِ آدم‌های راست‌دست به آن بخش دسترسی کم‌تری دارند؛ دایره‌ی لغاتِ کامل‌تری دارند و نسبت به افراد راست‌دست مشکلات را بهتر حل می‌کنند. کودکان قد بلند عملکرد بهتری در آزمون‌های شناختی دارند و آدم‌هایی با BMI (شاخص توده‌ی بدنی) زیر ۲۰ نسبت به آدم‌های چاق‌تر دایره‌ی لغات بهتری دارند.

چهره افراد باهوش

کسانی که چهره خندان و بشاش دارند به عنوان آدم‌های باهوش شناخته می‌شوند این در حالی است که افراد افسرده و اخمو را جزء افراد باهوش به حساب نمی‌آورند. این قضیه در مورد اعتماد کردن هم صدق می‌کند. مردم بیشتر به آدم‌های خندان و خوشرو اعتماد می‌کنند تا آدم‌های افسرده و اخمو. پس اگر می‌خواهید باهوش به نظر بیایید که مطمئنا این طور است لبخند را فراموش نکنید.

ظاهر افراد باهوش

روشنفکر هستند

افراد باهوش خودشان را به ایده‌ها یا فرصت‌های جدید محدود نمی‌کنند. همت (Hammet) می‌نویسد که انسان‌های باهوش “تمایل دارند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات دیگران را با احترام و ذهنی باز بپذیرند” و به همین خاطر پذیرای راه‌حل‌های جایگزین هستند. روانشناسان می‌گویند که افراد روشنفکر- کسانی که منصفانه بدنبال دیدگاه‌های متناوب و وزن شواهد هستند – در تست هوش و تست SAT امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. همچنین افراد باهوش مراقب ایده‌ها و نقطه نظراتی که می‌پذیرند، هستند.

آلاس می‌گوید:” یک ذهن هوشمند از پذیرش چیزهایی که ارزش اسمی دارند، بسیار متنفر است و بنابراین از قبول آن‌ها تا زمان پیدا شدن شواهد فراوان خودداری می‌کند.”

آن‌ها خودکنترلی بالایی دارند

زُهرعلی (Zoher Ali) می‌نویسد افراد باهوش قادرند با ” برنامه‌ریزی، تبیین اهداف، بررسی استراتژی‌های جایگزین و در نظر گرفتن عواقب آن‌ها ” بر تکانشگری غلبه کنند. دانشمندان دریافته‌اند که بین هوش و خودکنترلی ارتباط وجود دارد. در مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت، شرکت‌کنندگان باید بین دو جایزه مالی یکی را انتخاب می‌کردند: پرداخت مبلغ کمتر دراسرع وقت یا پرداخت مبلغ بیشتر بعد از یک مدت. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که پرداخت بیشتر در مدتی بعد را انتخاب کردند، به عبارت دیگر خود کنترلی بیشتری داشتند- معمولاً جزو کسانی هستند که در تست‌های هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند.

مشکلات افراد باهوش

۱- هوش زیاد کسالت‌بار می‌شود:
خیلی‌ از شماها شاید دوست داشتید که باهوش‌ ترین دانش‌آموز دبیرستان در عرصه فیزیک و ریاضی می‌بودید. اما هوش زیاد واقعا کسالت‌بار می‌شود. چون بعد از مدتی دیگر کسی از حل شدن سریع یک مسئله دشوار توسط شما، شگفت‌زده نمی‌شود و شما دیگر رکوردی برای شکستن، دست‌کم در آن چارچوب محدود ندارید.
حتی شرایطی فراهم می‌شود که اگر تصادفی یک مسئله را اشتباه تحلیل کردید، همه فکر می‌کنند که این شما هستید که درست می‌گویید و کسی برای رفع یکنواختی هم شده، شما را به چالش نمی‌کشد!

۲- هوش زیاد مایه حسادت می‌شود
حسادت چیزی که در همه ما وجود دارد، انکارش نکنید! یعنی جدا شما به یک آدم باهوش‌تر از خودتان حسادت نمی‌کنید! آیا دوست ندارید اشتباهش را پیدا کنید یا نقطه ضعفی در او پیدا کنید؟
متأسفانه آدم‌های باهوش همیشه سوژه برای دست انداخته شدن، به دست دیگران می‌دهند. شیوه صحبت، طرز نگاه، طرز پوشش، اصطلاحات شسته رفته مورد استفاده‌شان

۳- تعامل با دیگران برای آدم‌های باهوش دشوار است
آدم‌های باهوش سرشار از ایده‌اند، سریع فکر می‌کنند و انتظار دارند دیگران پا به پای آنها بیایند. بعضی از آنها روح حساسی دارند و آستانه رنجش آنها پایین است.
در عین حال باید در نظر بگیرید که توانایی «خود را جای دیگران گذاشتن» و از زاویه دید آنها فکر کردن، چیزی نیست که همه ما داشته باشیم.
ما شاید بتوانیم فقر یا سختی زندگی یک آدم مصیبت‌دیده را تصور کنیم، اما خیلی دشوار است که دنیا را از دریچه یک آدم‌ها کم‌هوش‌تر از خود ببینیم.
برای ما بسیار سخت است که فصل مشترکی بین خودمان و یک آدم کم‌هوش‌تر از خود پیدا کنیم و با واژگانی که برای او قابل درک باشند، با او صحبت کنیم.
به همین خاطر است که می‌توان به جرأت گفت، اکثر آدم‌های باهوش تعامل ضعیفی با دیگران دارند و حرف‌هایشان توسط عامه مردم درک نمی‌شوند.

نشانه های افراد باهوش

اگر بزرگ ترین فرزند خانواده اید ،باهوش هستید
بزرگ ترین فرزندان معمولا باهوش تر هستند اما این موضوع ربطی به ژنتیک ندارد.

یک اپیدمیولوژیست نروژی به بررسی ترتیبِ تولد، وضعیت سلامتی و نمره IQ حدود ۲۵،۰۰۰ پسر جوان ۱۹ و ۲۰ ساله که بین سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۶ متولد شده بودند، پرداخت. نتیجه به دست آمده نشان داد که فرزندان اول دارای میانگین ضریب هوشی ۱۰۳ بودند، این میانگین برای فرزندان دوم ۱۰۰ و فرزندان سوم ۹۹ بود. ( تست IQ)

نیویورک تایمز می نویسد یافته های جدید از مطالعات معتبر نشان می دهد که میانگین آی کیو فرزندان اول نسبت به خواهران و برادران خود، کمی بیشتر ولی قابل توجه است. تحقیقات نشان می داد که این تفاوت به خاطر عوامل زیستی نبود اما اثر فیزیولوژیکی متقابل بین والدین و فرزندان بر این موضوع تاثیرگذار است.

به این دلیل و دلایلی که گفته شد، انتظار می رود که فرزندان اول نسبت به دیگر فرزندان موفق تر باشند ( تنها کمی موفق تر، نمی توان گفت که این تفاوت بسیار چشم گیر است).

اگر لاغرید ، باهوش هستید
در سال ۲۰۰۶ دانشمندان حدود ۲۲۰۰ فرد بالغ را مورد بررسی قرار داده و از آن ها تست هوش گرفتند. این تحقیق که ۵ سال به طول انجامید نشان داد که هرچه افراد دورِ کمرِ بیشتری داشته باشند، از توانایی شناختی کمتری برخوردارند.

مطالعه دیگری در همان سال منتشر شد که نشان می داد احتمال می رود کودکان ۱۱ ساله ای که امتیاز کمتری در آزمون های کتبی و شفاهی به دست آوردند، در ۴۰ سالگی چاق خواهند شد. نویسندگان مطالعه عقیده دارند که کودکانِ باهوش تر آموزش ها را بهتر فرا می گیرند و این مسئله باعث می شود که جایگاه شغلی بالاتر با درآمدی بیشتر داشته باشند، بنابراین شرایط بهتری برای مراقبت از سلامتی خود نسبت به کسانی که هوش کمتری دارند خواهند داشت.

یک مطالعه اخیر هم نشان می دهد که در میان کودکان پیش دبستانی، کودکانی که آی کیو کمتری دارند، دارای شاخص حجم بدن بالاتری هستند. این تحقیق ثابت می کند که عوامل محیطی در این رابطه نقش مهمی بازی می کند. زیرا رابطه بین شاخص حجم بدن و هوش، تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقصادی است.

خصوصیات افراد زیرک

افراد باهوش احساس خوشبختی می‌کنند : شاد زندگی کردن و احساس خوشبختی، تأثیرات روان‌شناختی طولانی‌مدت بر ذهن شما دارد. بررسی‌های انجام‌شده روی مغز انسان نشان می‌دهند که داشتن آرامش ذهنی، نگرش مثبت به زندگی و بخشیدن اشتباهات دیگران باعث ایجاد تغییراتی در مغز می‌شود. طبق نظر دانشمندان، داشتن نگرش مثبت و احساس خوشبختی باعث می‌شود در قسمتی از مغز که Precuneus نامیده می‌شود، ارتباط عصبی بین نورون‌ها تغییر کند. این قسمت از مغز مسئول حافظه‌ی چندبخشی و خودآگاهی فرد است.

با تغییر عادات روزانه‌ ی خود می‌توانید احساس خوشبختی بیشتری داشته باشید و اهداف بزرگ‌تری در زندگی‌تان دنبال کنید. اگر در یک دور باطل از احساسات ناخوشایند مانند شک و تردید، ترس و بلاتکلیفی گرفتار شده‌اید، با انتخاب آگاهانه و هوشیارانه، می‌توانید شادی، خوشبختی و امید را جایگزین آن‌ها کنید. با تفکر و اندیشه، دعا و عبادت، مدیتیشن، نوشتن یادداشت‌های روزانه و آزاد کردن ذهن سعی کنید زندگی شادتری داشته باشید. بعد از مدتی، از خانواده و دوستان خود سؤال کنید و ببینید آیا آن‌ها متوجه تغییراتی در شما شده‌اند یا نه؟ به‌طور حتم چنین اتفاقی خواهد افتاد.

تصور نمی‌کنند که خیلی باهوش‌ هستند : به دلیل وجود واقعیتی به نام اثر دانینگ-کروگر افرادی که از سطح پایینی از هوش و شایستگی برخوردارند معمولاً در بیان توانایی‌های خود مبالغه می‌کنند، درحالیکه افراد باهوش توانایی‌های خود را دست کم می‌گیرند. دلیل این امر این است که شما هرچقدر باهوش باشید متوجه می‌شوید فاصله‌ی شما با کمال چقدر است و هیچ‌گاه از سطح رشد و پیشرفت خود احساس رضایت نمی‌کنید.

هوش واقعی هیچ‌ گاه کاملا از دید دیگران دور نمی‌ماند. اینطور نیست که افراد باهوش مدام در حال معمولی جلوه دادن خود باشند، بلکه آن‌ها فقط هوش خود را به رخ دیگران نمی‌کشند و با آن خودنمایی نمی‌کنند. هرچند این ده نشانه به‌راحتی چهره‌ی واقعی آن‌ها را نشان می‌دهد.

سایت روانشناسی نوین بینش



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.