no-img
نوین اطلس

ویژگی های یک شغل خوب


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ویژگی های یک شغل خوب
zip
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۷

ویژگی های یک شغل خوب


این مطلب در مورد موضوعات نکات مهم در انتخاب شغل، نقش علاقه در انتخاب شغل، ویژگی های یک کارمند خوب بانک، مراحل انتخاب شغل، خصوصیات یک کارمند موفق، انتخاب شغل مناسب نوشته شده است.

 

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

اهمیت انتخاب شغل مناسب

چگونه درآمد میلیاردی داشته باشیم

چگونه یک کسب و کار موفق راه بیندازیم

 

نکات مهم در انتخاب شغل

توانایی‌‌های هوشی و شخصیتی

فرد لازم است اقتضاهای رشته تحصیلی را از نظر توانایی‌های ذهنی، شخصیتی، پشتکار و عوامل عاطفی درنظر بگیرد. وقتی قرار است شغلی را انتخاب کنیم، ابتدا باید به توانایی‌های هوشی خود که برای پشت‌سر گذاشتن کنکور و خواندن درس‌ها لازم است، توجه کنیم. نباید بچه‌ها را از نظر توانایی ذهنی محدود دید مگر آن‌که پایه‌های تحصیلی ضعیف باشد و نتوانند آن‌ها را برای قبولی در رشته موردنظر ارتقا دهند.

باید به اقتضای شخصیتی و عاطفی شغل توجه کرد و با جمع‌آوری اطلاعات یا مراجعه به افرادی که در آن شغل مشغول به کار هستند یا مراجعه به روان‌شناس خبره، ویژگی‌های مربوط به شغل و مشکلات و ویژگی‌های عاطفی لازم برای موفقیت در آن شغل را مورد تحلیل‌ قرار داد و با ویژگی‌ها و شخصیت خود مقایسه کرد.

فردی که می‌خواهد مهندس الکترونیک یا دندان‌پزشک یا داروساز یا وکیل‌ شود، باید تا حدی به عوامل شخصیتی که اقتضای هر شغلی است، توجه کند، مثلا حسابدار باید فردی درونگرا و با تمرکز باشد و ارتباط با مردم، نیاز اساسی شغل نیست. پزشکی، روحیه مردمی می‌طلبد. روان‌شناس باید مردم‌دوست باشد و مهارت‌های ارتباطی اجتماعی، ذهن خلاق و تحلیلگر داشته باشد. وکیل باید اجتماعی، صبور و با قدرت استدلال باشد و….

نقش علاقه در انتخاب شغل

معنای واقعی علاقه
منظور از علاقه آن حس رمانتیک نیست، بلکه اشتیاق و کششی خاص است که درون هر یک از ما به گونه‌ ای متفاوت و نسبت به چیزی خاص وجود دارد. هر یک ما به هر حال به کار یا چیزی علاقه داریم؛ علاقه به پول، غذا، ورزش… این حس کشش و اشتیاق بسیار قوی است. اگر ما این حس اشتیاق را با کار خود ترکیب کنیم، می‌‌توانیم به موفقیت‌های چشمگیری دست یابیم.

چرا علاقه اهمیت دارد؟
اگر ما به کاری که انجام می‌‌دهیم علاقه داشته باشیم و به آن افتخار کنیم، خیلی بهتر و راحت‌تر می‌‌توانیم سختی‌هایی را که قطعا در مسیر رسیدن به هدف وجود دارند تحمل و با آنها مقابله کنیم. همچنین هر چه علاقه و اشتیاق ما برای دستیابی به هدف بیشتر باشد، انرژی بیشتری نیز برای بهبود و پیشرفت خود صرف خواهیم کرد. این حس و نتیجه خوب مانند یک چرخه عمل می‌‌کند. هر چه حس ما نسبت به کارمان بهتر باشد، نتیجه نیز بهتر خواهد شد و هر چه نتیجه بهتر شود حس ما نیز بهتر می‌‌شود. افرادی که می‌‌توانند در محل کار مفید باشند و به نتایج مطلوب دست پیدا کنند، درآمد بیشتری دریافت خواهند کرد. علاقه داشتن به کاری که انجام می‌‌دهیم نه تنها باعث پیشرفت ما می‌‌شود، بلکه خود به خود ثروت و شهرت را نیز در پی خواهد داشت. علاقه‌مند بودن به کار همان عنصری است که می‌‌تواند ساعات خسته کننده کار را به لحظه‌هایی شیرین و معنا دار تبدیل کند.

ویژگی های یک کارمند خوب بانک

۱- توکل به خدا داشته باشد.
۲- منظم و وقت شناس باشد.
۳- عاشق کارش باشد.
۴- فراتر از وظایف محوله کار انجام دهد.
۵- انگیزه کار داشته باشد.
۶- بداند که برای حفظ منافع خود باید منافع سازمانش را در اولویت قرار دهد.
۷- از روابط عمومی خوبی برخوردار باشد.
۸- عفت کلام داشته باشد.
۹- وفا به عهد و پیمان داشته باشد.
۱۰- خدا ترس باشد واز وجدانی بیدار برخوردار باشد تا از خلاف کاری دوری گزیند.
۱۱- کار های محوله را تا انتها پیش برده به سرانجام برساند.
۱۲- به کارهای تخصصی و غیر تخصصی خود احاطه کامل داشته باشد.
۱۳- ارباب رجوع، مشتری و یا هر عامل بیرونی را ارج بگذارد.

مراحل انتخاب شغل

۱ – ارزیابی ارزش ها

چه چیز واقعا برای تان اهمیت دارد؟ چه چیز سر حوصله تان می آورد؟ چه کاری را آن قدر دوست دارید که اگر برایش به شما دستمزد داده شود، احساس گناه می کنید؟ این سوالات می تواند به شما کمک کند یکی از مهم ترین عناصر انتخاب شغل را پیدا کنید، یعنی ارزش ها. ارزش های شما تکیه گاه احساسی کاری است که انجام می دهید. در شغل هایی که خوب نتیجه می دهند معمولا بین ارزش های شخصی فرد و کاری که انجام می دهند، هماهنگی وجود دارد. جست و جوی کارتان را با ارزیابی ارزش های تان و نوشتن آن بها با دقت و وضوح هرچه تمام تر، شروع کنید.

۲ – تشخیص مهارت ها و استعدادها

مهارت چیزی است که طریق انجام آن را یاد گرفته اید. استعداد چیزی است که با آن به دنیا آمده اید. درک متفاوت بین این دو اهمیت بسیاری دارد. ممکن است در کاری مهارت داشته باشید اما برای تان جالب نباشد. اما این احتمال وجود دارد که اگر استعداد کاری را دارید، بین آن استعداد خاص و ارزش های تان تطابق وجود داشته باشد. این یعنی شما از انجام کارهایی که در آن استعداد دارید بسیار بیشتر لذت می برید تا کارهایی که مهارت انجام آن را آموخته باشید.

۳ – تعیین اولویت ها

همه ما اولویت های خاصی در زندگی خود داریم. در برخورد خود با دیگران، در طرز فکر خود و تصمیم گیری های مان، در ارجحیت دادن به مفاهیم مقابل انسان ها یا برعکس و میزان راحتی خود با ابهامات زندگی. برای خیلی از افراد، این اولویت ها در سطح ناخودآگاه شان عمل می کند اما شدیدا بر عملکرد ما با دیگران تاثیر می گذارد. شاید این سوال ها بتواند رد فم این قضیه کمک تان کند. آیا خودتان را فردی شهودی می دانید؟ آیا رفت و آمدی هستید یا دوست دارید بیشتر در خانه بمانید؟ در رویارویی با تصمیم گیری ها، آیا به واقعیات تکیه می کنید یا احساسات تان؟ پاسخ شما به این سوالات شمار ا به کاری که انجام دهید نزدیک تر می کند.

خصوصیات یک کارمند موفق

۱- بدون کوچک کردن خود رئیستان را کارآمد جلوه دهید:

زمانی که مسئول شما ترفیع رتبه یا پست جدید می گیرد برای شما دو موقعیت مختلف پیش می آید یکی این که به شما اهمیت نداده و برای تان خلاء ایجاد کند و دیگر این که چون شما یکی از سرمایه های با ارزش سازمان هستید شما را با خود به بخش جدید که متصل شده است ببرد تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید او و دیگران از سهم بزرگی که برای سازمان انجام می دهید آگاه می شوند. خود را در معرض دید قرار دهید. سودمند واقع شوید و برای قبول مسئولیت های جدید آماده بـاشید. امـا به هیچ وجـه چاپلـوسی نـکنید. بـه نـدرت اتفاق می افتد که یک مدیر اطراف خود را با بله قربان گوها پر کند. به موقعیت های خود افتخار کنید و استعدادها و توانایی هایتان را بروز دهید.

۲- گله و شکایت نکنید:

اگر همیشه و مرتباً از مدیر خود تقاضای فرصت بیشتر نمایید و زمانی که به مهلت تحویل پروژه و یا ارائه وظیفه محول شده به شما نزدیک شوید از او بخواهید تا مجدداً زمان بیشتری را به شما اختصاص دهند او به طور حتم نسبت به شما بدبین و تاثیر منفی روی شغل و در نتیجه روی عزت نفس تان می گذارد. افرادی که به طور دایم در حال گله و شکایت هستند کمتر ترفیع رتبه می گیرند(مدیران همیشه سعی می کنند آن ها را به سایر قسمت های سازمان انتقال دهند تا از دستشان راحت شوند) قطعاً شما خواهان این هستید که رئیس تان دوست تان باشد و نه دشمن تان پس سعی کنید اسباب ناراحتی و رنجش او را فراهم نسازید.

زمانی که می خواهید نزد او بروید فکر کنید و تمام جوانب گفته های خود را در نظر بگیرید. ارزش خود را با تصمیم گیری های مناسبی که مربوط به حیطه کاری خودتان می شود حفظ کنید و به دنبال تعریف و تمجید بیهوده از جانب مسئول تان نباشید.

۳- مطمئن شوید که شرایط کاری مناسب است:

آیا شما حقوق کافی و براساس خدماتی که ارایه می دهید دریافت می کنید؟ آیا دریک محیط امن مشغول به فعالیت هستید؟ برای به دست آوردن حقوق قانونی خود و مواردی که برای تان مهم است می توانید موضوع را با مدیر خود در میان بگذارید. هیچ گاه عزت نفس و ارزش خود را به خاطر فیش حقوقی تان زیر پا نگذارید. پرخاش گر نباشید و همیشه روی فواید و مزایای کارهای خود برای سازمان تاکید داشته باشید. با ارزشی که برای مسئول تان قائل هستید و با اتکا به عزت نفس، احتمال پذیرش طرح ها و پیشنهادهای خود را افزایش دهید.

انتخاب شغل مناسب

اهمیت تجارب در شغل خوب
اگر در طول فرایند برنامه ریزی شغل خوب تعدادی از انتخاب ها را امتحان کنید ، می توانید از تجربه های شغل خود برای ورود به زمینه های شغلی مرتبط استفاده کنید . یک دلیل بسیار مهم و بی چون و چرا برای تلاش به منظور ارزیابی شخصی به عنوان اولین گام در فرایند برنامه ریزی شغلی وجود دارد : همین که بدانید چه کسی هستید ، چه سلیقه هایی دارید و در چه زمینه هایی استعداد دارید ، بهتر می توانید از اطلاعاتی که مدام شما را در ارتباط با دنیای کار بمباران می کنند ، سر درآورید . تقریبا غیر مکن است که شما روزنامه ای را بخوانید ، به برنامه ای رادیویی گوش دهید ، وب سایتی را بازدید یا برنامه ی تلویزیونی یی را تماشا گنید که تا حدی به شما یا شغل تان مربوط نباشد . در حقیقت ، ممکن است شما از

اضافه بار اطلاعات احساس ناراحتی کنید . به گزارش آسان طب نگاه کردن به آگهی های استخدام و مطالعه درباره ی روندها وپیش بینی های استخدامی علاوه بر ایجاد سرخوردگی ، گیجی و بلاتکلیفی ، غالبا به پشت گرم نبودن شما در مورد جایگاه خود در این بازار کار اشفته و مبهم منجر می شود .

کسب مهارت در رضایت حرفه ای – کاری و شغل خوب
بررسی های متعدد در زمینه ی رضایت کاری و انتخاب شغل خوب بین شاغلان آمریکایی نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد این عده از کار خود ناراضی هستند . در مطالعه ای که در سال ۱۹۹۵ برای سازمان اخبار آمریکا و خبرگذاری جهان صورت گرفت ، از مردم سوال شد سه چیز را که بیش از همه در کیفیت زندگی آنان نقش دارد ، نام ببرند .

رضایت کاری /حرفه ای – رابطه با افراد خانواده – پول درصد مقول ههای اعلام شده از طرف زنان و مردان جای داشتند . از آنجا که افراد در طول زندگی خود ممکن است چندین بار کار یا حرفه عوض کنند ، امروزه بیش از هر زمان دیگری داشتن معلومات دقیق درباره ی خود و دنیای کار و شغل اهمیت دارد . دو سوم یک گروه تحت بررسی اظهار داشتند که اگر زمانی می توانستند از اول شروع کنند ، این بار سعی می کردند درباره ی انتخاب های شغلی خود را از نو ارزیابی کنند .

اطلاع از دنیای در حال دگرگونی شغل خوب و این که کدام یک از مشاغل به شما اجازه میدهند تا در آن بهتر از همه خود را نشان دهید و از استعداد ها و توانایی های خود بهترین استفاده را ببرید ، بسیار مفید خواهد بود . هنگام تجزیه و تحلیل صفات و خصوصیات ممتاز خود ، به نفع شماست که در نهایت درباره ی کل بازار کار و شغل بیندیشید .

نکته در انتخاب شغل خوب
به دنبال کارهایی باشید که شما را به یک حرفه هدایت کنند . شما با شناسایی انواع راه حل های جانشینی که به شما اجازه می دهند شخصیت خود را به نمایش بگذارید ، در انتخاب شغل بسیار نفع خواهید برد . همین که به درون خود نظر کردید و پی بردید که از یک شغل چه می خواهید و کدام یک از نیازهای خود را می توانید با آن تامین کنید ، دست زدن به تغییر و تبدیل ها اسان تر خواهد بود ، زیرا می دانید چه وقت کاری که فعلا به آن مشغولید برایتان کم است و نیاز به شغل جدیدی دارید .

سایت روانشناسی نوین بینش



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.