no-img
نوین اطلس

معیارهای انتخاب شغل


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

معیارهای انتخاب شغل
zip
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۷

معیارهای انتخاب شغل


این مطلب در مورد موضوعات عوامل موثر در انتخاب شغل، شاخص های انتخاب شغل، هدف شما از انتخاب شغل چیست، نقش علاقه در انتخاب شغل، نکات مهم در انتخاب شغل، ویژگی های یک شغل خوب، دلایل انتخاب شغل، هدف از انتخاب شغل چیست نوشته شده است.

 

اگر مایل هستید راهکارهای ثروتمند شدن را به صورت علمی و بر اساس تجربیات افراد موفق بشناسید پیوندهای زیر را دنبال کنید:

اهمیت انتخاب شغل مناسب

چگونه درآمد میلیاردی داشته باشیم

چگونه یک کسب و کار موفق راه بیندازیم

 

عوامل موثر در انتخاب شغل

عوامل فردی
انگیزه
انگیزه به عاملی تعبیر می‌شود که اساس رفتار آگاهانه افراد را تشکیل می‌دهد. معمولاً فراهم آمدن مجموعه‌هایی از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی می‌شود، مبنای شکل‌گیری و ایجاد این عامل، یعنی انگیزه می‌گردد.

بررسی علائق
علاقه و تمایل انسان در بسیاری از امور زندگی انسان سایه‌گستر است. افراد دوست ندارند به کارها و اموری بپردازند که علاقه و گرایشی به آن ها ندارند، چه در مورد کارهای روزمره و چه در مورد شغل و سایر فعالیت‌ها. در واقع علاقه و گرایش در انسان فعال کننده سیستم انگیزش فرد به شمار می‌رود. ممکن است برخی افراد تصور کنند زمانی که شروع به فعالیت کردند کم‌کم احساس علاقه و تمایل نیز در آنها به وجود خواهد آمد اما در واقع چنین مساله ابدا قابل پیش‌بینی است. فقدان علاقه اولیه ممکن است افزایش نارضایتی از فعالیت مورد نظر و ناراحتی‌های جانبی آن را موجب شود.

استعداد
استعداد، عامل مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت افراد در مشاغل است. بدون داشتن استعداد لازم در یک زمینه یا پیشرفتی حاصل نخواهد شد یا روند آن بسیار کند خواهد بود. بر این اساس آگاهی از میزان و نوع استعداد افراد، کمک شایان توجهی به آن ها خواهد کرد تا پیش‌بینی خوبی از آینده انتخاب شغل خود داشته باشند.

امروزه برای این منظور آزمون‌های استعداد سنجی وجود دارد که می‌توانند به فرد کمک کنند استعدادهای واقعی خود را شناسایی کنند. برخی اوقات دیده می‌شود که استعداد افراد و شناخت‌های آنها در مورد استعدادهای خود تحت تاثیر احساسات و علائق آنها قرار می‌گیرد. فرد که به زمینه موسیقی علاقمندی شدیدی دارد ممکن است این علاقه را به حساب استعداد خود در زمینه موسیقی قلمداد کند. شناخت استعدادها از ملزومات اساسی انتخاب شغل است.

شاخص های انتخاب شغل

در دین اسلام، تلاش برای تکفل امور خانواده مانند جهاد قلمداد شده و بسیار مورد ستایش است اما در این تلاش برای رفع حوایج خود و افراد تحت تکفل نمی توان هر شغل و مسلکی را پذیرا شد. دین اسلام تاکید و توجه بسیاری به امور تولیدی دارد که به سود بشر باشد و از خرید و فروش اموال و کالاها و اموری که فسادآور و ضد بشری بوده و به روش باطل و نادرست کسب درآمد می کند امر به اجتناب کرده است.از منظر اسلام کسب و کار و روزی حلالی که موجب خسارت به دیگران نشود و تقویت بنیان جامعه، خانواده و رونق تولید و اشتغال کشور و رشد و توسعه اقتصاد را به دنبال داشته باشد مورد احترام است.در هر حال برای انتخاب یک شغل مناسب باید مجموعه‌ای از عوامل پیش گفته را در نظر گرفت و تنها یک عامل و ملاک را محور انتخاب و تصمیم‌گیری مهم در زندگی و شغل آینده قرار نداد.

هدف شما از انتخاب شغل چیست

هر مقدار پولی می تواند تبدیل به یک کسب و کار موفق شود ، فقط باید مواظب بود ، انتظارتان به اندازه همان سرمایه باشد .

اگر احتمالا کالایی به سختی و با قیمت بالاتر بین مغازه ها توزیع می شود . ابتدا تعداد محدودی از آن را از مرکز استان خود تهیه کنید و بین مغازه ها توزیع کنید. اگر بازار خوبی بود و توانستید فروش را انجام دهید ، تعداد بیشتری را دوباره خریداری و توزیع کنید . این کار را ادامه دهید تا هم به سودآوری خوبی برسد هم اعتبار خوبی کسب کنید . حال که اعتبار دارید جذب سرمایه برای شما آسان تر است. سرمایه ای از دوستان یا آشنایان جذب کنید و او را شریک کنید. حالا در کنار جنس اصلی ، کالای خودتان را توزیع کنید و کم کم کالای خودتان را جایگزین جنس اصلی ، کالای خودتان را توزیع کنید و کم کم کالای خودتان را جایگزین کالای اصلی کنید .

می توانید در کسب و کار دیگران شریک و یا با اعتمادسازی از میان اقوام و دوستانم و سایر افراد سرمایه گذار جذب کنید .

فروش هدایای توریستی در شهرهای تاریخی نمادی از آن شهر ، خواربار فروشی محلی کنار مجتمع های مسکونی ، خشکشویی ، تعمیرگاه یا تعویض روغن یا تنظیم باد خودرو ، راه اندازی فروشگاه اینترنتی کارت شارژ ، نمونه از راه اندازی یک کسب و کار کوچک و کم هزینه است .

گرفتن نمایندگی یک شرکت معتبر و پر فروش به صورت محلی یا شهری مانند نان آوران ، سامسونگ یا ال جی ، قطعات خودرو ، ایساکو یا سایپا ، لوازم خانگی ، ایزوگام ، شیشه و بلور در کسب و کار ریسک و خطر کمتری دارد .

نوسانات بازار ارز و ارزش ریال , صادرات و واردات و ارتباط با بازار خارجی را دچار مشکل کرده است .

شغل های مرتبط با لوازم آرایشی و بهداشتی با کیفیت خوب معمولا ً در محله های متوسط به بالا مورد استقبال قرار می گیرد البته اگر مغازه جایی خوب و با تردد زیاد مشتری باشد .

برای راه اندازی تمامی شغل ها باید مغازه مشابه دیگر نزدیک مغازه شما نباشد .

نقش علاقه در انتخاب شغل

مزایای انتخاب شغل مورد علاقه

شغل شما شاید شرایطی را برایتان فراهم کند که مهارت جدیدی را یاد بگیرید و درگیر چالشی تازه شوید.

آن شغل موجبات پاداش اجتماعی را دربرآوردن نیاز شما به تعلق داشتن به گروهی خاص فراهم می نماید و این آسودگی خاطر در شما ایجاد می کند که فردی مورد قبول و با ارزش برای همان گروه هستید.

یک شغل می تواند فرصت های دوست یابی را برای شما فراهم آورد و شرایطی را مهیا نماید که بتوانید با افرادی که به آنها علاقه مندید، ملاقات نمایید.

نکات مهم در انتخاب شغل

مسافت محل سکونت شما تا محیط کار چقدر است؟
میزان حقوق و نحوه‌ی پرداخت به چه صورت است؟ (نقدی، واریز به حساب)
آیا وظایف یا محیط کار خطرات و اثراتی بر سلامتی شما دارد؟
مزایایی که علاوه بر حقوق به کارمندان تعلق می‌گیرد، چیست؟ (بیمه، وعده‌ی غذایی، سرویس کاری و…)
ساعات کاری در تعطیلات سال نو و شرایط مرخصی چگونه است؟
میزان ساعت کاری در روز چقدر است؟ (تک شیفت، دو شیفت، اضافه کاری)
آیا امکان دورکاری و کار غیر حضوری وجود دارد؟

ویژگی های یک شغل خوب

۱ – تعهد کاری
مدیران قرار نیست ابتدایی ترین مهارت ها را به کارمند یاد دهند، چون نه وقت اضافه دارند و نه پول های بادآورده. مدیر یک مجموعه کارمندی را جذب می کند که توانایی تعهد به کار را در خود پرورش داده است و در واقع این ویژگی می تواند برگ برنده کارمند باشد.
تعهد کاری یعنی شما به اندازه کافی وجدان و انگیزه برای انجام کار را دارید و به همین دلیل به فردی قابل اعتماد برای مدیر خود تبدیل می شوید.

۲ – تفکر تیمی
یکی دیگر از ویژگی های یک کارمند که می تواند باعث تحسین و جذب از سوی مدیرش شود، توانایی قرار گرفتن فرد در شرایط کار تیمی است.
شما به عنوان کسی که قرار است در یک مجموعه کار کند باید ببینید چگونه می توانید به عنوان عضوی از یک تیم کار کنید. این البته بدین معنا نیست که مهارت های فردی را دست کم بگیرید، اما استفاده از توانایی های فرد در قالب یک تیم، مهارتی است که هر مدیری از آن استقبال می کند.

۳ – هوش هیجانی
اگرچه در هیچ فرم استخدامی از شما نمی خواهند که هوش هیجانی را توضیح دهید، اما این مهارت از جمله توانایی هاییست که بسیار در پیشبرد اهداف کاری شما می تواند موثر واقع شود.
هوش هیجانی عبارت از مهارت های اجتماعی، آگاهی اجتماعی و البته توانایی مدیریت خود است. این نوع هوش معمولا در تعاملات با دیگران خود را نمایان می کند.

دلایل انتخاب شغل

استعداد

یکی از عوامل موثر در موفقیت یا عدم موفقیت افراد در انتخاب مشاغل، استعداد است، بدون داشتن استعداد لازم در یک زمینه پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

طبعا آگاهی از میزان و نوع استعداد افراد، کمک قابل توجهی به آنها خواهد کرد تا پیش‌بینی درستی از آینده انتخاب خود داشته باشند؛ به همین منظور آزمونهای استعدادسنجی وجود دارد که می‌تواند به فرد کمک کند استعدادهای واقعی خود را شناسایی کند.

در برخی اوقات دیده می‌شود که استعداد افراد و شناختهای آنها در مورد استعدادهای خود تحت تاثیر احساسات و علائق آنها قرار می‌گیرد مثلا فردی که به موسیقی علاقمندی شدیدی دارد ممکن است این علاقه را به حساب استعداد خود در زمینه موسیقی قلمداد کند بنابر این شناخت استعدادها از ملزومات اساسی انتخاب شغل است.

علاقه

علاقه و تمایل انسان در بسیاری از امور زندگی انسان سایه‌گستر است، افراد دوست ندارند به کارها و اموری بپردازند که علاقه و گرایشی به آنها ندارند. چه در مورد کارهای روزمره و چه در مورد شغل یا سایر فعالیت‌ها؛ در واقع علاقه و گرایش در انسان فعال کننده سیستم انگیزش فرد به شمار می‌رود زیرا انسان بدون علاقه انگیزه‌ای برای انجام یک فعالیت نخواهد داشت.

ممکن است برخی افراد تصور کنند زمانی که شروع به فعالیت کردند کم‌کم احساس علاقه و تمایل نیز در آنها به وجود خواهد آمد اما در واقع چنین مساله‌ای باید در آغاز پیش‌بینی شود زیرا فقدان علاقه اولیه ممکن است افزایش نارضایتی از فعالیت مورد نظر و ناراحتی‌های جانبی آن را در پی داشته باشد.

هدف از انتخاب شغل چیست

۱-نوعی فعالیت فکری یا جسمی است که به منظور رفع نیازهای انسان انجام می گیرد. این تلاش در نهایت باعث خستگی عضلانی وعصبی می شود وفردپس از مدتی کارکردن به استراحت نیاز دارد.

۲-تلاش نسبتا” دائمی است و فعالیت های زودگذر و موقتی را شامل نمی گردد.
۳-از طریق کار،کالایی تولید می شود یا خدمتی ارائه می شود.لذامشاغل کاذب در جامعه جزء شغل و کار به حساب نمی آیند.
۴-دربرابر انجام دادن کار،دستمزدی پرداخت می گردد. اگر فردی برای تفریح و بدون دستمزد به تولید کالا و یا ارائه خدمتی اقدام کند،به عمل او سرگرمی گفته می شود.
۵-فرد باید از انجام کار لذت نیز ببرد.

سایت روانشناسی نوین بینش



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.