no-img
نوین اطلس

ازدواج مجدد بعد از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج مجدد بعد از طلاق
zip
اسفند ۶, ۱۳۹۶

ازدواج مجدد بعد از طلاق


این مطلب در مورد موضوعات مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق، ازدواج مجدد با همسر سابق، قانون ازدواج دوم، پشیمانی بعد از طلاق، مشکلات ازدواج دوم، ازدواج با مردان مطلقه، زنان بعد از طلاق، صیغه بعد از طلاق نوشته شده است.

مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق

طلاق همراه با تنش، درگیری و پیچیدگی خاص رابطه است و بعد از طلاق رسمی نمی‌توانیم مدت زمان مشخصی را برای ازدواج مجدد زن و مرد توصیه کنیم.

بازسازی روانی و کنار آمدن با مساله طلاق بسیار مهم است. این مرحله به پختگی فرد، درجه هوش او و موقعیت و امکاناتی که فرد برای تنها بودن دارد، بستگی دارد. زنان شاغل و زنانی که مهریه خوبی دریافت کرده‌اند فرصت بیشتری برای بازسازی روانی خود دارند ولی زنی که از نظر مالی تحت فشار است و خانواده از او حمایت نمی‌کند و سنتی‌تر هستند، برای ازدواج مجدد سخت در فشار هستند.

احساس تنهایی برای مردان آزار دهنده‌تر است چراکه حمایت‌های عاطفی لازم را ندارند علاوه بر آن با دشواری‌هایی برای انجام امور منزل روبه‌رو هستند.

از نظر شرعی بهترین زمان برای زنان ۳ ماه و ۱۰ روز است ولی این زمان از نظر روانشناختی حداقل ۶ ماه است؛ چراکه پس از طلاق احتمال بازگشت زوجین وجود دارد به همین علت بهتر است نفر سومی وارد زندگی زن و مرد نشود، چون ممکن است ارتباط جدید آسیب بیشتری را برای فرد به دنبال داشته باشد.

افراد پس از طلاق به سرعت برای آشنایی با فرد دیگر و ازدواج با او اقدام نکنند چون آسیب‌های آشنایی و دوستی کوتاه مدت به مراتب بدتر ازطلاق است، چون فرد دوره سوگواری پس از طلاق را سپری می‌کند و هنگامی که وارد رابطه بعدی می‌شود به دنبال جبران تمام کمبودها و ناکامی‌های رابطه قبلی ممکن است بدون استدلال و استفاده از عقل و منطق دچار هیجان زدگی و ذوق زدگی شود. بنابراین زمانی که به خواسته‌های خود نرسد این باورغلط در ذهن آنان شکل می‌گیرد که همه زن‌ها و یا همه مردان مثل هم هستند. غافل از اینکه هر فرد باید سهم خود را از به بن بست رسیدن یک رابطه بشناسد و خود را از لحاظ شخصیتی و شناختی بازسازی کند و چون برخی افراد بدون توجه به این نکته ازدواج مجدد می‌کنند شاهد هستیم که امروزه طلاق بعد از ازدواج دوم وسوم نیز در حال رواج یافتن است.

ازدواج مجدد با همسر سابق

شیوه واکنش شما به ازدواج مجدد با همسر سابقتان بستگی به مجموعه ای از عوامل دارد که عبارتند از:
فاصله بین طلاق و ازدواج مجدد همسر سابقتان؛

شما درخواست طلاق داده اید یا همسر سابقتان؛

میزان رضایت از وضعیت فعلی؛

خودتان ازدواج کرده اید یا نه؛

واکنش بچه ها و نوع رابطه آنها با همسر سابقتان؛

نگرش ما نسبت به ازدواج مجدد بعد از طلاق.

قانون ازدواج دوم

بنابراین چنانچه مردی با داشتن همسر، مبادرت به ازدواج مجدد کند، عمل خلاف قانون و شرع انجام نداده است.چنانچه عامل روی آوردن مرد به ازدواج مجدد، زوجه مشروطه‌له بوده باشد، بدین صورت که با در پیش گرفتن رفتارسوء، نشوز و عدم تمکین یا اعلام رضایت با ازدواج مجدد، مرد مجوز تجدید فراش را از دادگاه کسب کرده باشد، آیا پس از ازدواج مجدد زوج، زوجه اول باز هم می‌تواند از شرط ضمن عقد نکاح برای مطلقه کردن خود به وکالت از زوج اقدام کند

پشیمانی بعد از طلاق

فرآیند طلاق در بررسیهای جامعه شناسان ۱۳ مرحله است، هفتمین مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عش و علاقه در محیط خانواده بین زوجین اتفاق می افتد، و از آنجاییکه ساختار سنتی بر جامعه حاکم است، زنان به جمله «می سوزم و می سازم» اکتفا می کنند، در این مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن برای نگاهداری از پیوند خود است، این در حالیست که هر چه بسوزد می سوزاند، و قربانی این تفکرزنان، مردان می باشند، در این مرحله که به ظاهر بر اساس ایثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحی و روانی و زیانبار آن بیشتر متوجه مرد می شود.

جامعه ما به زن اجازه گریه کردن را می دهد، از دوران کودکی دختر بچه حق گریستن دارد در صورتی که اگر پسر بچه ای گریه کند همه او را سرزنش می کنند، این تلقین از دوران کودکی مدام در ذهن مرد شکل می گیرد و از آنجاییکه عادتا مردان غرور مردانه ای دارند از گریستن و یا بیان مشکلات خود سرباز می زنند، که این مساله باعث رفتارهای ناهنجاری در مردان پس از متارکه ، مانند پرخاشگری ، افسردگی و… می شود.

مشکلات ازدواج دوم

تنها برای فرار از مشکلات ازدواج نکنید

تصمیم گیری برای ازدواج مجدد در افراد مطلقه باید عاقلانه و آگاهانه تر انجام شود. پیش از ازدواج باید دوباره به خودشناسی و شناسایی نیازها بپردازند و مشکلات و چالش های پیش روی خود را در ازدواج پیشین و زندگی آینده شناسایی کنند تا علل فروپاشی زندگی گذشته مانعی بر سر راه آینده نباشد.

بسیاری از افراد در ازدواج دوم برای فرار از تنهایی، فشار های خانوادگی و اجتماعی یا رفع نیاز های عاطفی و مالی و… بدون درنظر گرفتن معیارهای مناسب فقط برای فرار از شرایط موجود تن به ازدواج مجدد می دهند.

ازدواج هایی که مبنای احساسی دارند ازدواج های پرخطری هستند؛ فردی که تنها برای فرار از شرایط موجود ازدواج می کند، کسی که فکر می کند دیر شده و سنش بالا رفته، فردی که به لحاظ احساسی هنوز درگیر رابطه قبلی است، فردی که معیارهای تناسب سنی، ظاهری، تحصیلی، اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی، جایگاه اجتماعی، شغلی و حتی سلامت جسمی و روانی، طرف مقابل را نادیده می گیرد و فقط به ازدواج فکر می کند، به طور حتم در زندگی دوم خود نیز با مشکلات متعددی مواجه می شود. البته اگر ازدواج دوم با بررسی های لازم انجام شده باشد به اندازه ازدواج اول شانس موفقیت دارد.

ازدواج با مردان مطلقه

آیا ازدواج با کسی که قبلا از همسرش جدا شده، کار درستی است؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ نکته مهم اینجاست که طلاق، نباید باعث شود ازدواج بعدی فرد، تحت تاثیر قرار بگیرد.

مواردی که می‌توانند زندگی مشترک را به ورطه‌‌ی نابودی بکشانند، ربطی به این ندارند که شما با کسی ازدواج کنید که تاکنون مجرد بوده یا اینکه قبلا تجربه‌ی زندگی مشترک را داشته است؛ در واقع پرچم‌های قرمزی که در زندگی زناشویی وجود دارند، تحت هر شرایطی یکسانند.

حتی شاید مرد مطلقه ، به بلوغی رسیده باشد که بتواند در آینده، استفاده‌ی بهتری از تجربیاتش کرده و در زندگی مشترک، نسبتا موفق‌تر باشد.

برای این ادعا، دلایلی داریم:

۱. تعهد و پیمان را بهتر درک می‌کند

مرد مطلقه از این جهت، در سطح مطلوب‌تری قرار دارد چون واقعیت تعهد را یاد گرفته‌ است، درد و ناراحتی، اضطراب، اندوه، خشم، دلشکستگی، روبرگرداندن و خیلی چیزهای دیگر را پشت سر گذاشته‌ و به مرحله‌ی پذیرش رسیده‌ است.

چنین مردهایی گاهی از دست دادن چیزی که بوده‌اند و چیزی که داشته‌اند را درک کرده‌اند و حالا کسی شده‌اند که تمایل دارد رابطه‌‌‌‌ی جدیدی را بدون روبرو شدن با مراحل گذشته شروع کنند، پس مسئولیت پذیرترند. البته شاید همیشه هم اینچنین نباشد، اما اغلب اینطور است.

۲. از اشتباهات خود درس گرفته است

مرد مطلقه ، طبیعتا تلاش بیشتری می‌کند تا اشتباهات گذشته را تکرار نکند و فراتر از این، راه اجتناب از آن اشتباهات را یاد گرفته است.

به عبارتی او راههایی را فایده‌ای ندارند یا مطلوب نیستند، رفته است و دیگر تکرارشان نخواهد کرد. البته اگر قبل از اینها باید سعی کنید که بفهمید جدایی این مرد از همسرش، به دلیل وجود مشکلاتی در ساختار شخصیتی و رفتاری او نبوده است.

۳. خودش را خوب می‌شناسد

البته تضمینی وجود ندارد که همه‌ی مردان مطلقه ، بعد از سختی‌هایی که پشت سر گذاشته‌اند، رشد کرده باشند، اما «جدایی» قدرت این را دارد که فرد را بهتر یا بدتر کند، و اگر این تغییر، «بهتر شدن» باشد، مرد مطلقه گزینه‌ی بسیار خوبی برای ازدواج خواهد بود.

او حالا دیگر می‌داند چه چیزی حالش را خوب یا بد می‌کند، وقتی چیزی آزارش داد چطور برخورد کند و چه رفتارهایی را دوست دارد از طرف همسرش ببیند.

زنان بعد از طلاق

احکامی که زنان باید پس از طلاق رعایت کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی:

– ابتداى شروع عدّه طلاق از آن موقعى است که صیغه طلاق خوانده مى شود، خواه زن بداند یا نداند، حتّى اگر بعد از تمام شدن مدّت عدّه بفهمد او را طلاق داده اند لازم نیست دوباره عدّه نگه دارد.

– زنى که از شوهرش طلاق گرفته باید عدّه نگه دارد، مگر این که شوهر با او اصلاً نزدیکى نکرده باشد، یا زن یائسه باشد، در این دو صورت بعد از طلاق مى تواند بلافاصله شوهر کند.

– مقدار عدّه در مورد زنانى که عادت مى شوند احتیاط آن است که بقدرى صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود هنگامى که حیض سوم را دید عدّه او تمام است.

– زنى که عادت ماهانه نمى بیند اگر در سنّ زنانى باشد که عادت مى بینند چنانچه شوهرش بعد از نزدیکى کردن او را طلاق دهد باید بعد از طلاق سه ماه عدّه نگه دارد و منظور از سه ماه آن است که اگر اوّل ماه است سه ماه تمام هلالى و اگر روز دیگرى از ماه است مانند پنجم یا دهم هنگامى که پنجم یا دهم ماه چهارم شود عدّه او تمام است، مثلاً اگر پنجم ماه رجب او را طلاق گفته، پنجم ماه شوّال عدّه او تمام است.

– پایان عدّه زن باردار، متولّد شدن فرزند یا ساقط شدن آن است، حتّى اگر یک ساعت بعد از طلاق بچّه به دنیا آید، عدّه او تمام مى شود و مى تواند شوهر کند.

– عدّه ازدواج موقّت بعد از تمام شدن مدّت، در صورتى که عادت ماهانه مى بیند، به مقدار دوحیض کامل است و اگر عادت نمى بیند چهل وپنج روز تمام است.

صیغه بعد از طلاق

زنی که طلاق می‌گیره به حسب طلاقی که می‌گیره باید تا چند ماه از ازدواج کردن خودداری کنه و اگه در این مدت با مرد نامحرمی رابطه جنسی برقرار کنه به او حرام ابدی می‌شه یعنی هرگز نمی‌تونه باهاش ازدواج کنه.

بنا بر این شما بعد تموم شدن مدت عده می‌تونید باهاش ازدواج موقت کنید مگر اینکه خدای نکرده باهاش رابطه جنسی برقرار کرده باشید

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

ازدواج با همسر سابق بعد از طلاق

زنان بعد از طلاق

ازدواج مجدد پس از طلاق

آشتی بعد از طلاق

تعبیر خواب دعوا و طلاق

برگشت بعد از جدایی

ازدواج با زن مطلقه

شرایط ازدواج مجدد با همسر

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق. ازدواج مجدد با همسر سابق. قانون ازدواج دوم. پشیمانی بعد از طلاق. مشکلات ازدواج دوم. ازدواج با مردان مطلقه. زنان بعد از طلاق. صیغه بعد از طلاق



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.