no-img
نوین اطلس

پشیمانی بعد از جدایی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

پشیمانی بعد از جدایی
zip
اسفند ۵, ۱۳۹۶

پشیمانی بعد از جدایی


این مطلب در مورد موضوعات دلایل پشیمانی مردان، آیا مردان بعد از طلاق از همسر خود پشیمان میشوند، برگشت به رابطه بعد از جدایی، پشیمانی مردان بعد از جدایی از همسر، رنج زنان بعد از جدایی و طلاق، آشتی بعد از طلاق و بازگشت به زندگی مشترک، شرایط رجوع بعد از طلاق نوشته شده است.

دلایل پشیمانی مردان

اگر شهامت بروز دادن احساسات خود را نداشته باشیم ،پشیمان می شویم
درمورد وقت گذراندن با عزیزانتان، باید سعی کنید که با آنها درمورد احساساتتان صادق و روراست باشید. احساساتی که جریحه‌دار شده است، را اگر در دل خود نگه دارید ذره ذره روی هم جمع می شود و روزی تبدیل به خشم می‌شود که این هم ممکن است منجر به خیانت در رابطه شود. بدترین حالت ممکن این است که اینقدر درگیر زندگی می‌شویم که برای «دوستت دارم» گفتن وقت نمی‌گذرانیم و آنوقت چیزی که فکرش را نمی‌کنیم اتفاق می‌افتد. در آغوش گرفتن و بوسیدن عزیزانتان چند لجظه بیشتر وقتتان را نمی‌گیرد، به همین دلیل هیچوقت این جور احساساتتان را مخفی نکنید

هربار در عصبانیت به کسی چیزی می گویید پشیمان می‌شوید.
وقتی از دست کسی ناراحتید هیچ وقت سعی نکنید شعله یک اختلاف را دوباره روشن کنید. عصبانیت باعث می شود بدون اینکه فکر کنیم عمل کنیم

گاهی‌اوقات خیلی پیام‌ها را در عصبانیت برای دیگران می‌فرستیم درحالیکه همه چیز یک سوءتفاهم بوده است. سعی کنید احساساتتان ابتدا فروکش کرده بعد تصمیم بگیرید که چه برخوردی کنید.

اگر در مورد کسی زود قضاوت کنیم پشیمان می شویم
مردی سگش را در خانه می گذارد تا از طفل شیر خوارش مواظبت کند و خودش برای شکار بیرون رفت، و زمانی که برگشت، سگش را دید که در جلو خانه ایستاده و پارس می کند و پنجه هایش خون آلود است. مرد با تفنگش به سوی سگ شلیک کرد و او را کشت و با سرعت وارد خانه شد تا باقی مانده ی فرزندش را ببیند…
زمانی که وارد شد دید که گرگی غرق در خون غلتیده و فرزندش بدون هیچ آسیبی سالم است.
تصور کنید که مرد چه قدر احساس گناه می کند چه عذاب وجدانی دارد که نزدیک است از حال برود؛ و پشیمانی تا آخر عمر همراهش باقی خواهد ماند.
*چه بسیارند کسانی که با ظلم و ستم، جان داده اند!
*چه عواطف بسیاری به خاطر گمان بد، از بین رفته اند!
*چه رابطه های بسیاری به خاطر دلایل اشتباه، قطع شده اند!
*فقط با چشمانتان نگاه نکنید، با عقلتان بنگرید و حقیقت را دریابید؛
*قبل از اینکه عکس العملی نشان دهید به حرف های طرف مقابل گوش کنید تا به دلیل قضاوت اشتباه تا آخر عمر گریان نباشید.

هربار دل کسی را می شکنید پشیمان می‌شوید
اگر بعد از دل شکستن کسی احساس گناه و خجالت نمی‌کنید، احتمالاً یک روان‌پریش هستید. اگر رابطه‌تان با دیگران خوب نیست، جرات داشته و آن را بپذیرید. زندگی خیلی سریع پیش می‌رود اما نه آنقدر سریع که نتوانید تصمیم بگیرید چه کار کنید.اینکه خودخواهانه به احساسات دیگران آسیب بزنید یکی از بزرگترین دلایلی است که احساس گناه کنید.

آیا مردان بعد از طلاق از همسر خود پشیمان میشوند

بله، احساسی که دارید تا حدودی طبیعی است. بعد از جدا شدن معمولا افراد دچار این تردید می شوند که آیا تصمیم درستی گرفته اند یا نه. گاهی بعد از گذشت مدتی سختی ها و بدی های زندگی مشترک شان فراموش می شود و دلتنگی مردان بعد از جدایی اتفاق می افتد به این صورت که دلتنگ خاطرات خوب می شوند و احساس پشیمانی می کنند.
سوگواری برای طلاق نیز درست مانند سوگواری برای مرگ یکی از اعضای خانواده است. برای پذیرفتن و سازش با آن، نیاز به زمان و طی کردن مراحلی دارید. به خودتان بین ۳ تا ۶ ماه فرصت دهید تا به تدریج با شرایط جدایی کنار بیایید.
یادگیری یکسری مهارت های مقابله ای به شما در این فرآیند کمک خواهد کرد. اگر این فرآیند بیش از این مدت طول کشید از کمک متخصص در این زمینه حتما بهره بگیرید.

استفاده از مهارت های مقابله ای
کسانی بهتر می توانند با جدایی کنار بیایند که منبع درآمد مستقل دارند، از حمایت اجتماعی سایر اعضای خانواده برخوردارند، با راه های صحیح پر کردن اوقات فراغت آشنا هستند، در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت می کنند، انعطاف پذیرند و مهارت حل مسئله را به خوبی بلدند.اما یکی از دشوارترین تکالیف بعد از طلاق قطع وابستگی های ذهنی و عاطفی به همسر سابق است.

راه های زیر به شما کمک خواهد کرد:
– از یک مشاور یا دوست خوب کمک بگیرید
– از طریق تفکر منطقی و کمک گرفتن از منابع حمایتی موجود در اطراف تان از وابستگی عاطفی به همسر سابق تان رها شوید. مراقب باشید در مدت کوتاه در پی ازدواج دوم و جایگزین کردن فرد دیگری نباشید و از منابع حمایتی و عاطفی آشنا و مورد اعتماد بهره بگیرید.
– احساسات و هیجانات مرتبط با سوگ خود را نشان دهید و از کنترل بیش از حد آن ها بپرهیزید و به جای آن سعی در مدیریت رفتار خود داشته باشید.
– دیدگاه متعادل داشته باشید، برخی از نزدیکان تمایل دارند همسر سابق تان را مهم و بزرگ جلوه دهند و جنبه های مثبت وی را بیشتر از جنبه های منفی اش ببینند و به شما یادآوری کنند.
بهتر است برای جلوگیری از این تحریف شناختی فهرستی از نقاط قوت و ضعف، مزایا و معایب زندگی را که در گذشته داشتید و نیز دلایل جدایی تان، تهیه و زمانی که در تصمیم خود مردد می شوید آن را مرور کنید تا از درستی تصمیم تان مطمئن شوید.

برگشت به رابطه بعد از جدایی

دلیل علمی اینکه بعد از جدایی می خواهیم دوباره با همسرمان باشیم

واضح است که دعوا کردن و به هم زدن با فرد موردعلاقه انسان را به هم می ریزد. سختی، دعوا و جدایی در رابطه واقعا دردآور و گیج کننده است و اصولا تو را با یک حس عمیق تنها می گذارد: به شدت می خواهی همسرت برگردد. یک جورهایی همه ی این پریشانی ها باعث می شود بخواهیم کنار فرد موردعلاقه مان باشیم، حال چه به هم زده باشیم چه نه. خب محققان فهمیده اند که چرا این اتفاق می افتد.

وقتی کسی حس می کند که همسرش آنقدری که خودش درگیر رابطه است درگیر نیست، مغرش اکسی توسین (هورمون عشق) ترشح می کند. اکسی توسین بیشتر به عنوان هورمونی شناخته شده که با عشق سر و کار دارد ولی محققان براساس تحقیقاتی که انجام داده اند معتقدند که این هورمون در واقع “هورمون بحران” هم هست.

محققین در پژوهش خود ۷۵ زوج را مورد بررسی قرار دادند و دیدند که اکسی توسین هم در زمان های اوج رابطه و هم هنگام بی ثباتی رابطه افزایش می یابد. و جالب این که ترشح اکسی توسین در مواقع بحرانی قابل توجه تر از مواقعی بود که بین دو طرف عشق دیده می شد.

محققین از اینجا متوجه این شدند که همسرهایی که بیشتر درگیر رابطه بودند وقتی به فرد موردعلاقه شان فکر می کردند اکسی توسین آزاد می کردند در حالی که آنهایی که کمتر درگیر بودند و چندان اهمیتی به رابطه نمی دادند این هورمون را آزاد نمی کردند.

یکی از دلایلی که چنین اتفاقی می افتد این است که وقتی در یک رابطه یکی از افراد نسبت به رابطه سرد می شود، دیگری باید بیشتر تلاش کند تا رابطه درست شود. منظور این است که کاری که اکسی توسین می کند از این قرار است: توجه و انگیزه تراشی می کند تا دیگری از رابطه مراقبت کند.

تحقیقات نشان می دهد که اکسی توسین در مواقع بحران شما و همسرتان را به هم پیوند می دهد.
پس این یک میل بیلوژیکی است که وقتی حس می کنیم همسرمان می خواهد رابطه را تمام کند (حتی وقتی با ما به هم زده باشد) ما بیشتر تلاش می کنیم. حال این که خوب است به این غریزه گوش بدهیم و سعی کنیم رابطه را به حالت اول برگردانیم و روی آن سرمایه گذاری کنیم بحث دیگری است. مغز ممکن است بگوید “بمان!”، ولی اگر واقعا رابطه ناکارآمد و به درد نخور باشد، قسمت سخت مبارزه با چیزی که بدنمان می گوید و آن چیزی که واقعا به نفعمان است شروع می شود.

اگر کسی که کمتر در رابطه درگیر است به هم بزند در حالی که طرف مقابل به خاطر فاصله ی ایجاد شده ناشی از جدایی اکسی توسین آزاد کند، فرد دوم هنوز مایل است که رابطه را درست کند و به همسرش توجه کند. و این یکی از بزرگترین مشکلات احساسی جدایی است.

پشیمانی مردان بعد از جدایی از همسر 

طلاق انتها ندارد

بر اساس مطالعات جامعه شناختی طلاق فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق صد درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند.

فرآیند طلاق در بررسی های جامعه شناسان ۱۳ مرحله است، هفتمین مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عشق و علاقه در محیط خانواده بین زوجین اتفاق می افتد، و از آنجا که ساختار سنتی بر جامعه حاکم است، زنان به جمله می سوزم و می سازم اکتفا می کنند، در این مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن برای حفظ پیوند خود است، این در حالی است که هر چه بسوزد می سوزاند، و قربانی این تفکرزنان، مردان هستند. در این مرحله که به ظاهر بر اساس ایثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحی و روانی و زیانبار آن بیشتر متوجه مرد می شود.

رنج زنان بعد از جدایی و طلاق

جامعه شناسان افسارگسیختگی طلاق در میان سایر پدیده های اجتماعی در کشور ما را پادتن سازی جامعه در برابر فشاری می دانند که بستر فرهنگی به آن تحمیل کرده است. به بیان دیگر آمار بالای ثبت روزانه و ساعتی طلاق در سال های اخیر را حاصل دوران گذار جامعه به سمت برقراری تعادل ارزیابی می کنند و آن را یک فرآیند تکاملی اجتماعی می دانند.
طلاق هم برای مرد و هم برای زن اثرات مخرب و ناگواری در زندگی دارد، اما زنان بیش از مردان در معرض این آسیب ها هستند که مهمترین آنها افسردگی و فشارهای اقتصادی بر زنان است. افراد قبل از تصمیم به جدایی کمتر به فکر سرنوشت و آینده خود هستند و تنها می کوشند تا از وضعیت فعلی که در آن دچار شده اند خارج شوند و معمولا توصیه ها و نصایح بزرگتر ها و خانواده ها نیز چندان مثمر ثمر واقع نمی شود و فرد در شرایط بحرانی احساس می کند که هیچ کس قادر به درک او نیست.

هر شکستی تبعات روانی خاص خود را دارد و این مسئله در زنان و مردان تفاوتی نمی کند. طلاق نیز فارغ از توافقی یا غیرتوافقی بودن آن یک شکست به شمار می رود

این احساس در زنان بیش از مردان است چرا که مردان با طلاق موقعیت اجتماعی شان را کمتر از دست می دهند و از نظر فردی نیز امکان کسب درآمد و تشکیل یک زندگی جدید را بیش از زنان دارند. زنی که دچار چنین شرایطی می شود در نخستین برخورد با ماجرا، یک جمله بیشتر در ذهنش نیست، باختن همه زندگی! در چنین مواردی معمولا حجم بالای مشکلات مالی به عهده گرفتن وظایف سنگین مادری و پدری توامان با هم در اکثر مواقع تمام توان زنی که سرپرست خانواده باشد را می گیرد.
به عقیده کارشناسان هر شکستی تبعات روانی خاص خود را دارد و این مسئله در زنان و مردان تفاوتی نمی کند. طلاق نیز فارغ از توافقی یا غیرتوافقی بودن آن یک شکست به شمار می رود اما زمینه های فرهنگی و اجتماعی جامعه، طلاق را برای زنان با آسیب های بیشتری همراه می کند.
آشتی بعد از طلاق و بازگشت به زندگی مشترک

تمرین های زیر به نحوی طراحی شده اند که به شما کمک می کنند دورنما و دیدگاهی منطقی از همسر سابق خود بدست آورید و احساستان نسبت به او منطقی تر باشد. همچنین این تمرین ها به شما کمک می کند تا اگر همسرتان واقعاً لیاقت زندگی دوباره را دارد و حتی تا حد زیادی حق با اوست بتوانید با او تماس برقرار کنید. ترمیم دل شکسته به زمان احتیاج دارد و البته باید برای آن تلاش کرد. به یاد داشته باشید که با گذشت زمان، احساسات منفی شما برطرف خواهد شد.

تمرین شماره ۱

یک فهرست واقعی در مورد همسر سابقتان تهیه کنید. دو برگ کاغذ بردارید و بنشینید و فهرستی تهیه کرده و تمام دلایلی که همسر قبلیتان طبق آن دلایل برای شما شریک خوبی در زندگی نبوده است را بنویسید. به طور کاملاً اختصاصی وارد جزئیات شوید. او در روابطتتان چه کرده است که باعث شده شما به این احساس و باور برسید که او شریک واقعی زندگیتان نبوده است؟ شما می توانید تجربیات خاصی را فهرست کنید مثل <وقتی سال گذشته برای دیدار خانواده ام رفته بودیم، او خودش را گرفته بود و اصلاً ارتباط گرمی برقرار نکرد.> یا <او تولد مرا فراموش کرد.> ضمنا احساسات خود را هم فهرست کنید مثلاً: <من دائم احساس می کنم کسی را از دست داده ام <یا> ما هیچ وقت به هم نگفتیم که یکدیگر را دوست داریم.> فهرست شما می تواند هر چقدر که دوست دارید بلند باشد و اصلاً محدودیتی دراین مورد وجود ندارد. چه ۱۰ مورد چه ۲۰۰ مورد، تفاوتی ندارد. نکته کلیدی در این کار آن است که اصلاً هیچ مسئله ای را سانسور نکنید و واقع بین باشید.
دومین برگ کاغذ مربوط به آن است که فهرستی از خصوصیاتی که دوست داشتید همسر سابقتان داشته باشد، در آن قید کنید، مثلاً <ای کاش روی خوشی داشت و این قدر خشک نبود.> یا <ای کاش به سفرکردن بیشتر اهمیت می داد.> ضمناًُ احساساتتان را هم فراموش نکنید: <ای کاش به من احترام می گذاشت و با من گرم تر برخورد می کرد.>هر دو لیست را در محلی قرار دهید که دائم به آنها دسترسی داشته باشید. وقتی لحظاتی به این مسئله فکر می کنید که چرا چنین احساسی دارید، چرا مایلید دوباره آشتی کنید، چرا از هم جدا شدید یا چرا هر چه کردید کارساز نبوده است، فهرست ها را بردارید و به آنها نگاهی بیندازید. در اصل این نگاه واقع بینانه به احساسات شماست. ممکن است شما بعد از دیدن آنچه که نوشته اید، متوجه شوید چرا در زمان زندگی مشترک و لحظه جدایی، احساس خوشحالی و سعادت نمی کردید و شاید به این نقطه برسید که او تقصیری نداشته و نباید تغییر می کرده و این خود شما بودید که باید کمی شرایط را تغییر می داده اید و یا بالعکس، شما اصلاً حق داشته اید و او باید به گونه دیگری رفتار می کرده است.

تمرین شماره ۲

اگر شما و همسر سابقتان، اوقات خود را با دوستانی مشترک و حول یک محور می گذراندید، حالا زمان آن رسیده است که به دنبال دوستان جدیدی بگردید. کاری که گفتیم به این معنا نیست که از خیر تمامی دوستان خود بگذرید، بلکه دوستان جدیدی هم پیدا کنید تا در صورت عدم بازگشت شما و همسر سابقتان به زندگی مشترک، دوستانی داشته باشید که از شما حمایت کنند و در مواقع نیاز به دادتان برسند. معمولاً مردم از ایجاد ارتباط و دوستی با فردی که متارکه کرده است ابا دارند و خود را کنار می کشند. بنابراین بهتر است همزمان فعالیت های جدیدی را آغاز کنید و با مردم ارتباط برقرار کنید، مثلاً به کلاس هنری بروید، به گروه های ورزشی ملحق شوید، با گروه های مذهبی همکاری کنید یا مهارتی جدید یاد بگیرید. هر عاملی که باعث شود اطراف شما از مسائل جدید پر شود و با آدم های جالبی روبرو شوید به بهبود وضعیت شما کمک می کند. به یاد داشته باشید ساده ترین راه برای داشتن دوستان جدید از طریق علائق و سلیقه های مشترک است. ضمناً دوستانی را که ارتباطتان با آنها قطع نشده است فراموش نکنید. گاهی برقراری ارتباط با دوستان قدیمی ساده تر از پیدا کردن دوستی تازه است اما همه این موارد به شرایط شما بستگی دارد. اگر دوستان قدیمی شما را ناراحت می کنند ارتباط را قطع کنید و گر نه به ارتباطتان ادامه دهید. انتخاب کاملاً به عهده خود شماست.

تمرین شماره ۳

هر از گاهی به خودتان یادآوری کنید که تمامی این مسائل خواهد گذشت. درست است که درد جدایی بسیار شدید است، اما می گذرد. اگر این درد را احساس کنید و از آن عبور کنید به قسمت بعدی مرحله جدایی، یعنی ترمیم می رسید. وقتی برای اولین بار سعی کردید این درد را احساس کرده و بررسی کنید، متوجه می شوید که مسئله آن قدرها هم که فکر می کردید بد و ناگوار نبوده است. وقتی به این مرحله رسیدید که دیگر این درد شما را آزار نمی دهد، اولین نشانه ای که می گوید: <شما در مسیر جاده بهبودی قرار گرفته اید> در شما ظاهر شده است.

البته نکته مهمی وجود دارد که افرادی که متارکه کرده اند، همچنین اطرافیان آنان باید به آن توجه کنند. اینکه یک خانم یا آقا وضعیت بدگذشته را پشت سر گذاشته، به این معنا نیست که آنها دیگر آرام شدند و نیازی به تسلی خاطر ندارند و یا قلبشان از ناراحتی و کینه صاف شده است. آنها هنوز به زمان احتیاج دارند تا از مشکلات این فقدان خلاص شده و بهبود پیدا کنند، درست مثل زخمی که نیاز به زمان دارد تا دوباره بسته و ترمیم شود. این زخم در طول مدت ترمیم هنوز درد دارد. طلاق یک تغییر بسیار بزرگی است که ممکن است در زندگی افراد اتفاق بیفتد و حتی اگر مدت زیادی از آن گذشته باشد، باز هم ناراحتی ها و اثرات آن وجود دارد. آنچه برای زن و مرد در این شرایط اهمیت دارد حفظ حسی سالم، نگهداری تعادل و حرکت در مسیری است که بعد از طلاق طی می کنند تا دوباره بعد از جدایی، بتوانند شادی را به دست آورند.

زن با مرد فرق دارد!

مردها بعد از طلاق باید زمانی را در تنهایی سپری کنند تا احساس استقلال خود را بدست آورند و احساس کفایت داشته باشند؛ یعنی در موردی که در طی فرآیند جدایی، خلا‡ آن را احساس می کردند. مردها در این زمان به تفکر و سبک و سنگین کردن وقایع نیاز دارند تا دوباره در مورد خود احساس خوبی بدست آورند. البته باید به آقایان توصیه کرد که به هیچ وجه بلافاصله بعد از طلاق به فکر ازدواج مجدد نیفتند و تا زمانی که احساسات جریحه دار شده آنان ترمیم نشده، دست به این کار نزنند زیرا آنها هنوز مراحل روحی بعد از طلاق را طی نکرده اند و ترمیم درونی آنها تکمیل نشده است. ازدواج مجدد در این شرایط نه تنها چاره ساز نیست بلکه مشکلات زیاد تری ایجاد می کند. در مورد خانم ها وضع فرق می کند. آنها سعی کنند با به دست آوردن حسی سالم و خوب و اطمینان خاطر دادن به خود، با فراهم کردن شرایط جهت اینکه مورد تایید دیگران قرار بگیرند و وجهه مجددی کسب کنند و نیز با اتکاء متقابل به افرادی که حمایت از آنها را به عهده دارند، تعادل روحی خود را به دست آورند. خانم ها در این دوران کمی خودخواه می شوند و چون حس می کنند به آنها ظلم شده و یا مورد توجه قرار نگرفته اند، سعی می کنند به خود فکر کنند، اوقاتشان را با دوستان خود سپری کنند، به تعطیلات بروند و به عبارتی حسابی به خودشان برسند! در این دوران بهتر است خانم ها به علائق خود بپردازند و مهارت کسب کنند. رسیدن به سرگرمی های مورد علاقه در این دوران یکی از بهترین راه های ترمیم روحی است و برای مدتی باید از پرداختن به مسائل جدی بپرهیزند. ضمناً ازدواج مجدد در این زمان اصلاً مناسب نیست، چون هنوز تعادل احساسی و روحی به دست نیامده است. امروزه مردم به ویژه زنان بیشتر از گذشته به روابط خود اهمیت می دهند و دیگر انتظار ندارند گرمی روابط زناشویی در طی سال ها زندگی مشترک کمرنگ شود، بلکه می خواهند همان طور گرم و استوار باقی بماند. اگر این مسائل درک شود، از همین حالا و قبل از اینکه خیلی دیر شود، می توان به نیازهای زنان و مردان در زندگی مشترک بیشتر توجه کرد. ارتباط موِثر و کارآمد در هر رابطه ای ضروری است، چه در رابطه شغلی و چه در رابطه زناشویی؛ اما این ارتباط موِثر به مهارت های بی شماری احتیاج دارد تا دو نفر، از سال ها زندگی مشترک خشنود باشند. تنها راه همسران آن است که این راه کارها و مهارت ها را خوب بشناسند تا افق زندگیشان تیره وتار نشود و سایه طلاق بر زندگی آنها گسترده نشود.

شرایط رجوع بعد از طلاق

رجوع بعد از طلاق در انواع طلاق ها فرق دارد. رجوع بعد از طلاق رجعی اگر قبل از سرآمدن زمان عده باشد بدون انجام عقد دوباره زن و شوهر خواهند بود گاهی زوجین کمی پس از طلاق گرفتن، پشیمان می شوند و تصمیم می گیرند که زندگی مشترک خودشان را از نو شروع کنند. با توجه به این که تأکید الهی بر حفظ بنیان خانواده است، در چارچوبی خاص و با شرایطی ویژه، اجازه مراجعت و رجوع به زندگی مشترک به زوجین داده شده است.
رجوع بعد از طلاق رجعی در قانون شرع اسلام، در بین انواع طلاق، طلاق رجعی وجود دارد که اگر زوجین پیش از سرآمدن عده ٣ ماه و ١٠ روزه به هم برگردند، بدون عقد دوباره زن و شوهر هستند. در واقع این موضوع می تواند از بسیاری پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی و… پیشگیری کند و تلاش برای تفاهم مجدد را موجب شود.
رجوع بعد از طلاق رجعی دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می تواند زن را به زندگی برگرداند، اقدام به بازگشت زن باید حتما در دوران عده زن باشد. اقدام به بازگشت تنها به اراده شوهر واقع می شود و اگر زن بخواهد اقدام به بازگشت کند، اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت. اقدام به بازگشت زن توسط مرد می تواند با سخن و کلام باشد مثل این که به زنش بگوید من به تو رجوع کرده ام یا این که با رفتار و اعمالی باشد که عرف از آن رفتار، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند مانند رفتار محبت آمیز مرد به زنش. در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به سر می برد به نوعی هنوز به عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد و در صورتی که مرد خواهان ازدواج دوباره باشد، باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد. در طلاق رجعی، زن و شوهر از هم ارث می برند، مرد حق ندارد تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده است، مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج کند.
رجوع بعد از طلاق رجعی به دو قسم است؛ اول این که حرفی بزند که معنایش این باشد که او را دوباره زن خود قرار داده است. دوم این که کاری کند که از آن بفهمند رجوع کرده است.
آیت الله خامنه ای: اگر زنی طلاق رجعی بگیرد بعد از گذشتن عده، می تواند با مردی دیگر غیر از همسر خود ازدواج کند، ولی اگر بخواهد با همسر خود ازدواج کند و در عده باشد، بلافاصله مرد می توانند به او رجوع کند و نیاز به خواندن عقد ندارند و اگر عده اش تمام شده است؛ البته می توانند با یکدیگر ازدواج کنند، ولی باید مجدداً عقد کنند تا به یکدیگر محرم شوند. آیت الله صافی گلپایگانی: در طلاق رجعى جواز رجوع زوج به زوجه در بین عده، مشروط به رضایت زوجه نیست.
رجوع بعد از طلاق. عکس رجوع بعد از طلاق. احکام رجوع بعد از طلاق. مدت زمان رجوع بعد از طلاق.
رجوع بعد از طلاق بائن در رجوع بعد از طلاق بائن مرد نمی تواند اقدامی برای بازگشت زنش داشته باشد و در صورتی که خواهان برگرداندن زنش باشد باید حتما او را طبق تشریفات قانونی و شرعی دوباره به عقد خود درآورد. یکی از آثار مهم طلاق بائن، جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و بر اثر این طلاق، زن و شوهر به کلی از هم جدا شده و مرد می تواند بی اجازه دادگاه ازدواج کند و هیچ تکلیفی هم به پرداخت نفقه به زن سابق خود ندارد. در این نوع طلاق زن و مرد از هم ارث نمی برند و زن باید خانه شوهر را بعد از طلاق ترک کند و اگر عده نداشته باشد می تواند بلافاصله ازدواج کرده و اقامتگاه و نام خانوادگی واقعی خود را استفاده کند. یعنی می تواند به دلخواه خود زندگی کند. اگر شوهر در حال بیماری، زن خود را طلاق دهد و بعد بر اثر آن بیماری بمیرد، زن از او ارث می برد اگرچه طلاق بائن باشد ولی به شرط آن که زن شوهر نکرده باشد. رجوع بعد از طلاق خلع آیا در خلع، رجوع به بذل صحیح و نافذ است؟ در هر حال، اگر رجوع به بذل حاصل شود، آیا احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود، یا احکام دیگرى دارد؟ آیت الله مکارم شیرازی: رجوع به بذل جایز است و بعد از رجوع به بذل، احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود. در حقیقت به بیان دیگر با رجوع زوجه به بذل در ایام عده، طلاق رجعى مى شود و احکام آن را دارد و زوج، مهر را باید به او بدهد. آیت الله تبریزی: اگر زوج از رجوع بعد از طلاق زوجه مطلع شد و مانع شرعی دیگری از رجوع شوهر وجود نداشت، حقوق مبذوله از جمله مهر را، زوجه می تواند مطالبه کند و احکام طلاق رجعی از جمله ارث و نفقه پس از رجوع ثابت است.

مطالب مرتبط:

طلاق گرفتم پشیمونم

شعر غمگین جدایی

عکس نوشته جدایی

دعا برای از بین بردن محبت بین دو نفر

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.