no-img
نوین اطلس

ارتباط با همسر بعد از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ارتباط با همسر بعد از طلاق
zip
اسفند ۵, ۱۳۹۶

ارتباط با همسر بعد از طلاق


این مطلب در مورد موضوعات رابطه بعد از طلاق، رابطه با همسر سابق، دوستی بعد از طلاق، ازدواج مجدد با همسر اول، احکام رجوع بعد از طلاق، آیا ازدواج با همسر سابق درست است، آمار ازدواج با همسر سابق، رجوع بعد از طلاق توافقی نوشته شده است.

رابطه بعد از طلاق

رابطه عاشقانه زوجین بعد از طلاق یکی از اتفاق های عجیب است که این روزها در جامعه دیده میشود. رابطه عاشقانه زوجین بعد از طلاق از نگاه روانشناسان پدیده جالبی است که علت آن مورد بررسی قرار گرفته است

پدیده ای عجیب در جامعه به وجود آمده که آن هم افزایش امار طلاق در بین زوجین جوان است! اما نکته جالب اینجاست که این زوجین بعد از طلاق باز هم به زندگی مشترک ادامه میدهند!

چرا زوج‌های جوان زود طلاق میگیرند و بعد با هم رابطه عاشقانه برقرار میکنند؟ علت این امر چیست؟

برخی از این طلاق‌ها به خاطرعدم شناخت زوجین از یکدیگر است اما وقتی با این زوج‌ها صحبت‌ می‌کنیم، تازه میفهمیم بعد از طلاق به یکدیگر خیلی عاشقانه زندگی میکنند.

۶۰ درصد طلاق های زوجین ایرانی به خاطر مسائل جنسی است
این زوجین معنی زندگی رابطه مشترک و مسوولیت پذیری را نمیدانند و صدا و سیما به عنوان یک رسانه بزرگ و سراسری باید این مسائل را آسیب‌شناسی کند و نحوه زندگی درست و شناخت متقابل و مفاهیم و وظایف زناشویی را به مردم آموزش دهد در غیر این صورت در حق مردم ظلم کرده است.

ازدواج یک زنجیره است و همه مسئولان برای رونق آن در بین جوانان گام بردارند چرا برخی مسئولین از بررسی و تحلیل این موضوع و ارائه آمرا ترس دارند؟

امروزه امار وحشتناکی از طلاق به دست امده که از هر سه ازدواج یکی از انها به طلاق ختم میشود!

رابطه جنسی یکی از مهمترین نیازهای زوجین در زندگی زناشویی است پس چرا باید این موضوع را در جامعه پنهان کنیم؟

وقتی آمار نشان میدهد که ۶۰ درصد طلاق های زوجین به خاطر عدم اگاهی از مسائل جنسی است

در برخی خانواده‌ها گفتمان عشق‌ورزی وجود ندارد که این امر نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه است.

نکته قابل توجه اینجاست که گروهی از افراد مراجعه‌کننده به سایت‌های همسریابی، متاهلین هستند و این نشان‌دهنده آن است که مشکل در جای دیگری است.

رابطه با همسر سابق

هرگاه پس از طلاق با خود فکر کنید که «اگر از این خیابان عبورکنم ، او را می‌بینم!»، «اگر با او همکار هستید مجبورم سرکار نروم، چون می بینمش!»، «مجبورم؛ برای ندیدن او دوربرخی از دوستانم را خط بکشم!» اگر شما طلاق گرفته اید ، احتمالا چنین جملاتی را پیش خود گفته اید ولی روانشناسان می‌گویند اگر شما دورا ن پس از طلاق را گذرانده اید لازم نیست که به سوالها جواب بدهید

دکتر جمشید بیگدلی، روانشناس و مشاور می‌گوید ازدواج از دست رفته و همسر سابق بخشی از گذشته و هویت شماست که با انکار و فرار از تاریخچه زندگی‌تان پاک نمی‌شود. پس آنچه نمی‌توانید تغییر دهید را بپذیرید و همه جنبه‌های زندگی‌تان را قربانی این جدایی نکنید.

تا شش ماه قرنطینه بمانید

اگر دو طرف نسبت به جدایی‌شان اطمینان دارند و نیازی به بازبینی تصمیم‌شان احساس نمی‌کنند، بهتر است تا شش ماه بعد از جدایی، خود را در یک قرنطینه ارتباطی قرار دهند تا آرامش و تعادل روانی‌شان را بازیابی کنند. به طور طبیعی افراد بعد از جدایی مراحل شوک، انکار، خشم، التماس، پذیرش و افسردگی را تجربه می‌کنند و اگر هر یک از این مراحل یک ماه به طول بینجامد، شش ماه طول می‌کشد تا ذهن فرد آماده ساختن زندگی دوباره شود.

اگر دو طرف در طول این شش ماه احساس کردند حرف نگفته‌ای میان‌شان مانده یا حتی نیازی به بیان خشم‌شان دارند، می‌توانند ملاقات‌هایی را ترتیب دهند یا با هم تماس بگیرند اما این تماس‌ها نمی‌تواند به معنای دوباره با هم بودن‌شان باشد.

حق دارید دلتنگ شوید

همه ما گاهی دلتنگ دیدن کسی می‌شویم و این دلتنگی نه به خاطر خود او، بلکه به پشتوانه سرمایه عاطفی عظیمی که در آن رابطه خرج شده بود، ایجاد می‌شود، پس حتی اگر فرد، طلاق تلخی را تجربه کرده باشد، نباید از دلتنگی گاه و بی‌گاه برای این گذشته متعجب شود. گذشته رسم بر این بود که وقتی دو نفر از هم جدا می‌شدند، رابطه‌شان با تمام فامیل، دوستان و آشنایان یکدیگر قطع می‌شد اما در دنیای امروز، قرار نیست جدایی از یک فرد به تمامی چرخه روابط فرد مقابلش صدمه بزند. این روزها افراد یاد گرفته‌اند که بعد از جدایی، از گذشته خود فرار نکنند و حتی گاهی فرد مقابل را در مقام همکار، فامیل، آشنای قدیمی و… بپذیرند و با او روبه‌رو شوند.

به‌خاطر بچه‌ها همدیگر را ببینید

وجود بچه‌ یکی از دلایل اصلی پیوند افراد بعد از جدایی است. نمی‌توان انکار کرد که فرزندان طلاق حتی اگر به پایان جوانی‌شان رسیده باشند تا سال‌ها بعد از جدایی، رؤیای دوباره پیوستن پدر و مادر را در ذهن می‌پرورانند و والدین هم به‌خاطر بچه‌ها نمی‌توانند از رویارو شدن با هم طفره بروند. گاهی دیدن پدر و مادر در کنار هم در یک مهمانی یا فضای صمیمی دیگر، می‌تواند به فرزندشان احساس امنیت و آرامش بدهد. بسیاری از فرزندان طلاق خود را دلیل جدایی والدین می‌دانند و به همین دلیل تا مدت‌ها احساس عذاب وجدان کرده و برای برگرداندن آنها به زندگی قبلی تلاش می‌کنند.

با این وجود، والدین با رفتار درست می‌توانند این امید واهی را قطع کنند و به فرزندشان بفهمانند که نه به عنوان زن و شوهر، بلکه در نقش پدر و مادر او در کنار هم جمع می‌شوند. آنها می‌توانند به فرزندشان بگویند: «همان‌طور که بچه‌ها گاهی با هم دعوا می‌کنند، بزرگ‌ترها هم با هم دعوا می‌کنند اما تو باید بپذیری که جدایی و دعوای ما تنها مربوط به دنیای بزرگ‌ترهاست و نه تو نقشی در آن داشته‌ای و نه می‌توانی سرنوشت این رابطه را تغییر دهی. به دلایل بسیاری ما دیگر با هم زن و شوهر نیستیم اما تا ابد پدر و مادر تو می‌مانیم.» از سوی دیگر، والدین نباید با درد دل کردن با بچه، گفتن رازهای زندگی مشترک در برابر او یا بدگویی از همسر سابق ذهن فرزندشان را مشوش کرده یا نباید از بچه‌ها به عنوان ابزاری برای تهدید فرد مقابل یا شکنجه او استفاده کنند.

دوستی بعد از طلاق

نکته مهم برای رها کردن رابطه ی قبلی
دوستان مشترکی دارید

تحقیقات حاکی از آن است که اگر دوستان و خانواده بخواهند با نامزد سابق شما دوست بمانند، احتمالا شما نیز از این قضیه ناگزیر خواهید بود، اما به این معنا نیست که شما نیز مجبور به ادامه دوستی هستید.
دوست ماندن با نامزد سابق برای حفظ تعاملات صلح آمیز اجتماعی یک هدف متعالی است، اما اگر این مسئله تنها دلیل از سوی شما برای حفظ این دوستی باشد، قطعا مشکل ساز خواهد شد. فراموش نکنید شما حق دارید در مراسمی که می دانید نامزد قبلی تان در آن شرکت می کند، کمتر شرکت کنید. حتی اگر با مواجه شدن گاه به گاه با نامزد سابق خود مشکلی ندارید، دلیل نمی شود که تصمیم بگیرید دوست باقی بمانید. طبیعی است که نتوانید به نامزد قبلی تان مانند یک دوست یا آشنای ساده نگاه کنید، وقتی با دیدن او به یاد خاطرات گذشته خود می افتید.

نسبت به او حس ترحم دارید

اگر پایان بخشیدن به رابطه، خواست خودتان بوده و نامزد قبلی تان نمی تواند این جدایی را بپذیرد، شاید فکر کنید کمترین کمکی که می توانید در حقش کنید این است که دوستی تان را از او دریغ نکنید. اما بدانید وظیفه شما نیست که مرحمی بر قلب شکسته او شوید و شاید حتی حمایت شما به او حس بدتری را منتقل کرده و آسیب بیشتری به او برساند.
حمایت ظاهری شما موجب می شود او نتواند با جدایی مواجه شده و همچنان به شما وابسته باقی بماند. بهتر است بجای آنکه خودتان بار شکست او را بدوش بکشید، از نزدیکانش بخواهید این مسئولیت را بعهده بگیرند، و یا اگر احساس گناه می کنید، شخصا از او غذرخواهی کنید و بیش از حد این رابطه را ادامه ندهید.

می خواهید جلوی چشمتان باشد

حتی اگر بدانید که قسمتِ هم نیستید، شاید حس اینکه نامزد سابق تان در کنار شخص دیگری خوشحال است، برایتان درد آور باشد. دوستی با نامزد قبلی شاید به شما این حس را دهد که سر راه رابطه های احتمالی او قرار گرفته اید. اما احتمالا ادامه این رویه در دراز مدت عواقب نامطلوبی برای هر دو شما در پی خواهد داشت. حتی دوست ماندن در شبکه های اجتماعی (مثلا فیس بوک) شاید موجب شود مدام به زندگی او سرک بکشید.

جالب است بدانید طبق بررسی مجله Men’s Health از بین ۳۰۰۰ نفر، ۸۵% اعتراف کردند که فیس بوک دوست سابق شان را مدام چک می کنند و ۱۷% گفتند این کار را تنها هفته ای یکبار انجام می دهند. اما بدانید چک کردن فیس بوک فرد قبلی زندگی تان تنها تنش و حسادت شما را بر می انگیزاند. شاید بهتر باشد همدیگر را از شبکه های اجتماعی نیز حذف کنید.

احساس تنهایی می کنید

طبیعتا در ادامه هر شکست عاطفی، برای مدتی در زندگی اجتماعی فرد، خلأیی حس می شود و بهبود آن مستلزم گذشت زمان است. بنابراین طبیعی است در روزهای تعطیل و یا اوقات فراغت حس کنید راحت تر اید ساعاتی را با نامزد قبلی خود بگذرانید بجای آنکه به دنبال فرد تازه ای گشته و یا منتظر شخص جدیدی باشید. اما فراموش نکنید بسیار محتمل است گرفتار رابطه ای «کج دار و مریز» شوید که در اینصورت رضایت ناکافی، عشق کمتر، عدم اطمینان، و مشکلات ارتباطی بیشتری را پیش رو خواهید داشت.

طبیعی است که دلتنگِ صمیمیتی شوید که پیش از این داشته اید، اما شاید برقراری ارتباط مجدد، به آرامش موقتی اش نیارزد. اگر احساس تنهایی می کنید به خانواده و دوستان خود بپیوندید و از این اوقات به نحو دیگری بهره بگیرید.

ازدواج مجدد با همسر اول

بعد از چند ماه یا چند سال، پس از جدایی، این کاملاً طبیعی است که فردی که رابطه را با او تمام کرده‌اید و جدا شده‌اید دوباره به شما اظهار علاقه کند. این معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که شما دیگر زندگی گذشته‌تان را پشت سر گذاشته‌اید و احساس بهتری پیدا کرده‌اید یا می‌خواهید زندگی بهتری را شروع کنید.

چه واکنشی نشان بدهید؟

مهم‌ترین کاری که باید کنید، ادامه زندگی خودتان است. به خاطر این فرد نباید از تلاش‌هایی که برای ساختن دوباره زندگی‌تان کرده‌اید دست بکشید. صرف نظر از اینکه می‌خواهید دوباره با این فرد رابطه را شروع کنید (یا با هر کس دیگری) ابتدا باید ظرفیت‌های روحی خودتان را بالاببرید و یاد بگیرید زندگی مستقل خودتان را شکل بدهید. هیچ تلاشی برای طرد کردن او یا جذب او به خودتان انجام ندهید. پیش از شروع هر رابطه‌ای ابتدا باید کمی زندگی مستقل و شخصی خودتان را داشته باشید؛ به کارهایی بپردازید که همیشه دوست داشتید انجامش بدهید، به سفر بروید، کار کنید تا درآمدی داشته باشید، یک زبان تازه یاد بگیرید، اگر لازم است درس بخوانید، ورزش کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید. همه این کارها برای این است که ظرفیت روحی خودتان را برای یک تصمیم درست بیشتر کنید.

برای برگشتن به رابطه (یا شروع هیچ رابطه‌ تازه‌ای) عجله نکنید، چون این کار عملاً راه تصمیم‌گیری درست و عاقلانه را می‌بندد. بسیاری از روابط گذشته فقط به این دلیل دوباره از سر گرفته می‌شوند که فرد نتوانسته از نظر عاطفی خود را مستقل احساس کند یا به خاطر نیاز مالی یا ترس از آینده این کار را کرده است. اینکه شما زندگی مستقل خودتان را ادامه بدهید، از این نظر بسیار ارزشمند و مؤثر است. زمانی که حال بهتری دارید، وضعیت مالی خوبی پیدا کرده‌اید و توانسته‌اید به کار و فعالیت مورد علاقه‌تان بپردازید، بهتر تصمیم می‌گیرید. اگر از نظر عاطفی و مالی قوی باشید احتمال شروع دوباره رابطه‌ای که پرمسأله بوده است بسیار کمتر خواهد بود.

زندگی گذشته شما با وجود تنش‌ها و هزینه‌های دردناکی که برایتان داشته، یک تجربه عالی است برای اینکه اکنون درست تصمیم بگیرید. پس از عبور از آن دوران، شما می‌توانید مشکلات رابطه را بهتر بررسی کنید و مسیر آینده را بر مبنای آن مشخص کنید. حالا این فرصت برایتان وجود دارد که یک رابطه متعادل را با هشیاری و آگاهی بیشتری شروع کنید.

اگر فوراً به درخواست او جواب بدهید یا واکنش نشان بدهید و زندگی‌ای را که برای خودتان ساخته‌اید متوقف کنید، احتمال اینکه دوباره همان اشتباه را تکرار کنید بسیار زیاد است. صرف نظر از اینکه او چقدر برای بازگشت شما تلاش می‌کند در این موقعیت لازم است کمی بی‌توجه باشید و آن را فرصتی برای ارزیابی او در نظر بگیرید.

برای شروع یک رابطۀ دوباره، باید مطمئن باشید که مشکلاتی که عامل جدایی‌تان بوده‌اند حل شده‌اند. هر کسی باید اشتباه خودش را پذیرفته باشد. این رابطه باید صرف‌نظر از نیازهای شدید عاطفی یا مالی و ضعف روحیِ یکی از دو نفر از سر گرفته شود وگرنه هیچ بعید نیست که شما همان راه رفته را برگردید و اشتباهتان را دوباره تکرار کنید.

احکام رجوع بعد از طلاق

رجوع در طلاق رجعی
– سؤال: اگر زنی طلاق بگیرد بعد از چه مدت می‌تواند با همان مرد ازدواج کند؟
پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره می‌فرمایند: اگر زنی طلاق رجعی بگیرد بعد از گذشتن عده، می‌تواند با مردی دیگر غیر از همسر خود ازدواج کند، ولی اگر بخواهد با همسر خود ازدواج کند و در عده باشد، بلافاصله مرد می‌توانند به او رجوع کند و نیاز به خواندن عقد ندارند و اگر عده‌اش تمام شده است، البته می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند، ولی باید مجدداً عقد کنند تا به یکدیگر محرم شوند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در مورد رجوع در طلاق رجعی می‌فرمایند: در طلاق رجعى جواز رجوع زوج به زوجه در بین عده، مشروط به رضایت زوجه نیست.

– سؤال: آیا در رجوع، قصد رجوع معتبر است یا قصد فعل و تقبیل و لمس و وطى کافى است؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: قصد این افعال، ملازم با قصد رجوع است.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی به طور خاص در مورد نگاه شهوی به زوجه در زمان عده می‌فرمایند: بعید نیست رجوع محسوب شود، اگر قصد رجوع کرده باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در این مورد خاص می‌فرمایند: اگر قصد رجوع نداشته باشد رجوع نیست و این کار هم برای او اشکال دارد.

 

رجوع در طلاق بائن؛ خلع
– سؤال: آیا در خلع، رجوع به بذل صحیح و نافذ است؟ در هر حال، اگر رجوع به بذل حاصل شود، آیا احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود، یا احکام دیگرى دارد؟
پاسخ: آیت‌الله مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: پاسخ این سؤال روشن است؛ رجوع به بذل جایز است. و بعد از رجوع به بذل، احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود. در حقیقت به بیان دیگر با رجوع زوجه به بذل در ایام عده، طلاق رجعى مى شود و احکام آن را دارد و زوج، مهر را باید به او بدهد.

آیت‌الله تبریزی نیز می‌فرمایند: اگر زوج از رجوع زوجه مطلع شد و مانع شرعی دیگری از رجوع شوهر وجود نداشت، حقوق مبذوله از جمله مهر را، زوجه می‌تواند مطالبه کند و احکام طلاق رجعی از جمله ارث و نفقه پس از رجوع ثابت است.

– سؤال: مردى زوجه خود را به طلاق خلع مطلقه کرده، زوجه در زمان عده پشیمان شده و رجوع کرده است؛ لکن زوج مالى که گرفته پس نداده است. آیا این رجوع موجب حلیت و بازگشت به نکاح اول هست یا خیر؟
پاسخ: آیت‌الله علوی‌گرگانی در این زمینه معتقدند: در طلاق خلع شرط جواز رجوع دو چیز است: اول آن که زن مالى را که بذل کرده، رجوع کند و پس بگیرد؛ دوم این که رجوع هم در ایام عده باشد. در غیر این صورت حق رجوع ندارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز می‌فرمایند: در طلاق خلع یا باید زن به مهرش برگردد، سپس مرد رجوع کند و یا عقد مجددی بخوانند، هرچند در عده باشد.

 

رجوع در طلاق بائن؛ مبارات
– سؤال: زنى با بذل مهر، طلاق مى گیرد و قبل از تمام‌شدن عده، از بذل رجوع مى‌کند. مرد با علم به این‏که حق رجوع دارد، رجوع نکرده تا عده منقضى می‌شود. آیا زن حق مهر دارد؟
پاسخ: حضرات آیات فاضل‌لنکرانی و بهجت می‌فرمایند: زن مستحق مهر است.

– سؤال: شخصى کسى را وکیل کرده که همسرش را طلاق دهد و همسر برای اینکه زوج، دیگر حق رجوع نداشته باشد، مهر خود را بذل کرده تا طلاق مبارات انجام شود و وکیل با کسب رضایت موکل خود طلاق مبارات داده است. آیا در فرض مسئله حق رجوع براى زوج وجود دارد؟
پاسخ: آیت‌الله فاضل‌لنکرانی معتقدند: در طلاق مبارات مانند طلاق خلع، اگر زن در بذل خود در عده رجوع کند، زوج مى تواند در طلاق رجوع کند و الاّ حق رجوع ندارد.

آیا ازدواج با همسر سابق درست است

نکته قابل تامل دیگر این‌که زن و شوهر پس از جدایی برای ازدواج بعدی خود دچار حساسیت‌های خاصی می‌شوند و مثلا برخی از مشکلات همسر سابق خود را در خواستگار جدید جستجو می‌کنند. اگر مردی قبلا با زنی مادیگرا و پولکی ازدواج کرده باشد، در خواستگار خود دنبال این مساله می‌گردد که آیا این فرد هم مادی است یا خیر. به همین دلیل بروز اولین نشانه‌های چنین وضعیتی در فرد مقابل، در مرد حساسیت ایجاد می‌کند. یا زنی که شوهر سابق او خسیس بوده، همیشه نگران این است که همسر بعدی‌اش خسیس نباشد. به همین دلیل در چنین مواردی اعتماد سازی دو طرف بسیار مهم است و مهم‌تر این‌که دو طرف وضعیتی مشابه با هم داشته باشند.

آمار ازدواج با همسر سابق

اغلب زنان سرپرست خانوار شغل مناسب ندارند

زنان مطلقه یا بیوه با مشکلات متعدد مواجه هستند. برای مثال اغلب آنها از وضعیت اقتصادی نامناسبی رنج می‌برند و همین مساله برای آنها و فرزندانشان چالش‌های متعدد را به دنبال دارد. در شهریور سال جاری، رئیس سازمان بهزیستی گفت: «از تعداد کل زنان سرپرست خانوار در کشور؛ ٧/٢‌درصد شوهرشان فوت شده و ٢/٢‌درصد نیز طلاق گرفته‌اند که این آمار در سال ٨۵ متفاوت بوده است. طوری که آمار زنان سرپرست خانوار با شوهر فوت شده ۶/۵‌درصد و زنان طلاق گرفته حدود ٩ دهم‌درصد بوده است.» به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی خاطرنشان‌کرد: «در حال حاضر بیش از ٧۰‌درصد زنان سرپرست خانوار در کشور شغل مناسبی ندارند.»

رجوع بعد از طلاق توافقی

در بعضی موارد زوجین کمی پس از طلاق گرفتن،از طلاق( من جمله طلاق توافقی ) پشیمان می‌شوند و تصمیم می گیرند که زندگی مشترک خودشان را از نو شروع کنند.

با توجه به این که تأکید الهی بر حفظ بنیان خانواده است، در چارچوبی خاص و با شرایطی ویژه، اجازه مراجعت و رجوع به زندگی مشترک به زوجین داده شده است رجوع بعد از طلاق در انواع طلاق ها فرق دارد.

رجوع بعد از طلاق رجعی(زیرمجموعه طلاق توافقی)
در قانون شرع اسلام، در بین انواع طلاق، طلاق‌ رجعی وجود دارد که اگر زوجین پیش از سرآمدن عده ٣ ماه و ١٠ روزه به هم برگردند وقصد تشکیل دوباره ی خانواده داشته باشند، بدون عقد دوباره زن و شوهر هستند. در واقع این موضوع می‌تواند از بسیاری پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی و… پیشگیری کند و موجب تلاش دوباره برای تفاهم مجدد شود. بازگشت بعد از طلاق رجعی دارای شرایط خاصی است بازگشت بعد از طلاق رجعی دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند زن را به زندگی برگرداند . لازم به ذکر است که “اقدام به بازگشت تنها به اراده شوهر ممکن است” و اگر زن بخواهدرجوع کند، اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت.

رجوع زن توسط مرد
رجوع زن توسط مرد می‌تواند با سخن و کلام باشد ، مثل این‌که به زنش بگوید قصد شروع دوباره با او را دارد یا بگوید من به تو رجوع کرده‌ام یا این‌که با رفتار و اعمالی ملموس که عرف از آن رفتار، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند. مانند رفتار محبت‌آمیز مرد به زنش.

احکام طلق رجعی در دوران عده
در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به‌سر می‌برد به ‌نوعی هنوز به‌عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد. در صورتی که مرد خواهان ازدواج دوباره باشد، باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد. در طلاق رجعی، زن و شوهر از هم ارث می‌برند، مرد حق ندارد تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده است، مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج کند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

برگشت دوباره به رابطه

برگشت به رابطه تمام شده

تکالیف برای برگرداندن عشقمان

دوستی با همسر سابق

بهترین راه برای برگرداندن عشقم

ارتباط صحیح با همسر

برگرداندن زن به رابطه

چگونه مرد را به رابطه برگردانیم

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

رابطه بعد از طلاق. رابطه با همسر سابق. دوستی بعد از طلاق. ازدواج مجدد با همسر اول. احکام رجوع بعد از طلاق. آیا ازدواج با همسر سابق درست است. آمار ازدواج با همسر سابق. رجوع بعد از طلاق توافقی



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.