no-img
نوین اطلس

راه و روش زندگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راه و روش زندگی
zip
بهمن ۲۸, ۱۳۹۶

راه و روش زندگی


این مقاله در مورد موضوعات راه زندگی چیست، راه زندگی موفق، برای آینده بهتر چه کنیم، روش زندگی سالم، راه درست زندگی از نظر اسلام، زندگی بهتر زناشویی، بهترین زندگی زناشویی نوشته شده است.

راه زندگی چیست

۱-مسئولیت پذیری
اساس شخصیت و درستی، مسئولیت پذیری می باشد. بدون هیچ عذر و بهانه ای یاد بگیرید که مسئولیت کارهایی را که انجام می دهید به عهده بگیرید. همانطور که تحسین و تمجید را قبول می کنید باید گله و شکایت را نیز بپذیرید. برای پی آمد تصمیم های خود آماده باشید و سعی کنید تصمیمات درستی اتخاذ کنید، چرا که قبول مسئولیت کار دشواری است. به عنوان مثال می توانید کارهایی را که به طور بالقوه خطرناک هستند، مثل: رانندگی بیشتر از سرعت مجاز و یا رانندگی بعد از مصرف الکل را انجام ندهید.

۲- احساسات خود را کنترل کنید
عدم توانایی در کنترل احساس می تواند هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی لطمات جبران ناپذیری را به شما وارد آورد. نباید به طور کلی احساستان را بکشید بلکه باید آنها را از طریق یکسری رفتار و گفتار موجه بروز دهید. به عنوان نمونه اگر کسی از زور عصبانیت دست خود را بر روی شما بلند کند، نباید سریعا عکس العمل مشابهی انجام دهید. اگر بتوانید همچنان خونسردی خود را حفظ کنید همه شما را به عنوان “آدم خوبه” داستان می شناسند.

۳- بخشنده باشید
موفقیت شما به کمک هایی بستگی دارد که در میان راه از دیگران دریافت می کنید. بدون هیچ چشم داشتی به دیگران کمک کنید. اگر توان مالی شما اجازه می دهد میتوانید هزینه ای را نیز به خیریه ها و سایر موسسات این چنینی اختصاص دهید. اگر دست شما از نظر مالی باز نیست می توانید از وقت خود استفاده کرده و به آموزش بچه های بی سرپرست بپردازید.

۴- وقت خود را با خانواده و دوستان بگذرانید
صله رحم را از یاد نبرید. اگر نمی توانید همیشه به دیدنشان بروید، حداقل ارتباط تلفنی را قطع نکنید. این امر برای دوستانتان نیز صدق می کند. اگر سرتان خیلی شلوغ است، سعی کنید حداقل آخر هفته را با آنها بگذرانید. می توانید یک نوشیدنی با هم میل کنید و یا یک دست بیلیارد بازی کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که شما قبل از اینکه با خانمتان آشنا بشوید، دوستان و خانواده در زندگی شما وجود داشتند.

خود را بشناسید

۵-ضعف های شخصیتی خود را از بین ببرید
هر کدام از ما عیب و ایراداتی در شخصیت خود دارد. در شناخت عادات، ویژگی های اخلاقی و به طور کلی شخصیتتان تلاش کنید. به نظرات دوستان و اقوام در مورد صفات اخلاقی خودتان گوش کنید. ضعف های خود را به تدریج از بین ببرید و نقاط قوت خود را تقویت کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه کاری با مشکل مواجه هستید سعی کنید هر روز بیش از روز قبل بر روی مسائل کاری تمرکز کنید.

۶-متوجه رفتار خود باشید
رفتار و گفتار شما در قبال دیگران تعیین کننده برخورد آنها درقبال شما می باشد. شما یک تابلوی تبلیغاتی متحرک هستید که توجه همه را به خود جلب می کنید، پس بهتر است اخلاق خوب خود را به نمایش بگذارید. اگر این کار را نکنید مردم از شما خوششان نمی آید، شما را استخدام نمی کنند و با شما قرار ملاقات نمی گذارند. کارهای خوبی را که از والدین خود در کودکی اموخته اید در زندگی نیز به اجرا در آورید.

۷- کار خودتان را انجام دهید
کاری که تصور می کنید برایتان مناسب است انجام دهید نه کاری که دیگران فکر میکنند انجام آن برایتان لازم است. به عبارت دیگر در پی رسیدن به خوشی و سعادت باشید. هیچ گاه خودتان را با کسی مقایسه نکنید، به ویژه در مورد مسائل مالی برای اینکه ممکن است احساس نارضایتی کنید. کارهایی که همیشه آرزوی انجام دادن آنها را داشته اید اما هیچ وقت انجام نداده اید را شروع کنید.

۸-درستکار باشید
یک فرد درستکار همیشه برای اصول اخلاقی ارزش بیشتری نسبت به لذات و سودهای شخصی قائل است. کارمندان، همکاران، و خانم ها برای افراد درستکار ارزش بسیار زیادی قائل هستند. روی حرف خود بایستید و کاری را که فکر می کنید درست است، انجام دهید.

دیدگاه خود را مشخص کنید

۹- با اهدافتان روبرو شوید
افراد موفق از روسای شرکتها گرفته تا ورزشکاران همه و همه دارای یک عادت ویژه هستند: هدفمندی و تلاش برای رسیدن به مقصود. بدون داشتن هدف و نقشه مناسب برای رسیدن به آن زندگی شما عادی شده و شادی و موفقیت ناچیزی را میتوانید به دست آورید. برای خود اهداف روزانه، هفتگی، و ماهیانه تعیین کنید، سپس راه مناسب برای هر یک را طرح ریزی کنید و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن به کار بندید و از آن به عنوان راهی برای رسیدن به آرزوهای نهایی خود بهره بگیرید.

۱۰- عادات بد خود را ترک کنید
هر یک از ما به طور متفاوت دارای عادات بدی هستیم. دیر یا زود پی آمدهای منفی آن متوجه ما خواهند شد. با خودتان عهد ببندید که رفتار بد خود را کاهش داده و یا به طور کلی از میان می برید. به عنوان نمونه یکی از عادات بد خود مثل قسم دروغ خوردن و یا تاخیر داشتن را انتخاب کنید و بعد به دوستان و خانواده خود بگویید که می خواهید چنین عادتی را برای همیشه از زندگی خود بیرون کنید. اگر آنها به عنوان یک مراقب در کنار شما باشند تمایل شما نسبت به انجام این کار افزایش پیدا خواهد کرد.

راه زندگی موفق

۱- روزانه ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به قدم زدن بپردازید، و در این حین لبخند بزنید. این برترین داروی ضد افسردگی ست.
۲- حداقل ۱۰ دقیقه در روز با خود خلوت کنید

۳- با استفاده از ویدئو برنامه های تلویزیونی آخر شب و مورد علاقه تان را ضبط کنید، و خواب بیشتری کنید.

۴- صبحها که از خواب بیدار می شوید این جمله را کامل و تکرار کنید: « امروز قصد دارم….»

۵- با سه E زندگی کنید؛ Energy (انرژی)، Enthusiasm (شوق)، Empathy (فهم و همدلی با دیگران)، و همینطور با سه F یعنی Faith (ایمان)، Family (خانواده) و Friends (دوستان).

۶- امسال بیشتز از سال پیش به تماشای فیلمهای عمومی (مناسب برای تمام سنین)، بازی با دوستان و خواندن کتاب بپردازید.

۷- زمانی را به مراقبه و نیایش اختصاص دهید. اینها سوخت روزانه برای انجام زندگی پر مشغله مان را فراهم می کنند.

۸- با افراد بالای ۷۰ و زیر ۶ سال اوقات بیشتری صرف کنید.

۹- وقت بیداری بیشتر رویا ببینید.

۱۰- از غذاهایی که از گیاهان و درختان بار می آیند بیشتر مصرف کنید، و ازآنها که در کارخانه ها تولید می شوند کمتر.

برای آینده بهتر چه کنیم

۱) فکر کردن در مورد آینده موفق خودتان

– محل آرامی بیابید.
یکی از قوانین بسیار مهم این است که به هر چیزی که فکر می‌کنید، تقویت می‌شود، خیلی از افراد دوست دارند صاحب‌خانه خود شوند ولی حتی وقت نمی‌گذارند راجع به آن فکر کنند، طبیعی است که هیچ وقت هم برایشان اتفاق نیفتد و صاحب خانه نشوند، در مورد آینده هم همینطور است، اگر می‌خواهید آینده موفق خود را داشته باشید، اولین کار این است که اول راجع به آن فکر کنید.

برای اینکار ابتدا یک محل آرام بیابید، جایی که کسی مزاحمتان نشود تا بتوانید به راحتی افکار خود را روی آینده موفق خود متمرکز کنید، علاوه بر آن هر چیزی که باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود را از خود دور کنید، این مورد را در مقاله قبلی با عنوان «سه نکته برای تمرکز بهتر روی انجام کارها» توضیح دادم، اما به طور خلاصه موبایل، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و هر چیزی که باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود را برای مدتی متوقف کنید.

– متوقف کردن فکرهای سمی گذشته
همانطور که در بالا اشاره شد به هر چیزی که فکر کنید، تقویت می‌شود، بیشتر ما در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم، شکست‌هایی را تجربه کرده‌ایم، این شکست یا اشتباه یک بار این اتفاق افتاده اما ممکن است ما هزاران بار به آن فکر کرده باشیم، دقیقا مانند این است که هزاران بار آن شکست یا اشتباه تکرار شده باشد، پس باید از همین الان فکر کردن به آن را متوقف کنید و اجازه ندهید بیشتر از این قدرتمند شوند.

اگر می‌خواهید آینده موفق خود را تجربه کنید، باید فکرهایی که باعث می‌شود انگیزه‌ و روحیه‌تان را از دست بدهید، متوقف کنید، اینها فکرهای سمی هستند که ذهن شما را مسموم می‌کند.

– مطرح کردن سوالات کلیدی در مورد آینده‌تان
در این مرحله لازم است سوالات کلیدی و بنیادی از خودتان بپرسید، مثلا؛
قصد دارم با آینده‌ام چه کنم؟
دوست دارم به چه دستاوردهایی در زندگی‌ام برسم؟
دوست دارم در زمینه شغلی تا کجا پیشرفت کنم؟
یا صاحب چه چیزهایی شود؟

سوالاتی که خواسته‌ها و رویاهایتان را شفاف‌تر می‌کند، آینده موفق شما را هم رقم می‌زند، هرچقدر که بیشتر این سوالات را مطرح کنید و به دنبال جواب آنها باشید، آینده‌تان واضح‌تر می‌شود، بهتر می‌دانید که دوست دارید با آینده‌تان چه کنید و به کجاها برسید و چه دستاوردهایی داشته باشید. البته ممکن است مدتی طول بکشد تا جواب‌های خوبی پیدا کنید پس صبور باشید.

۲) پیدا کردن شور و هیجان زندگی‌تان

– یافتن چیزی که شما را به هیجان می‌آورد
همانطور که گفتیم ما به دنبال این هستیم که آینده موفق و لذت‌بخشی داشته باشیم پس بسیار مهم است، مواردی را بیابیم که شور و هیجان به زندگی‌مان می‌آورد، لذت و سعادت می‌آفریند، در این قسمت باید به گذشته‌تان، به اتفاقات لذت‌بخشی که تجربه کردید بیندیشید و از خود بپرسید:

چه چیزی یا چه چیزهایی است که برای من لذت‌بخش است؟
عاشق چه چیزهایی هستم؟
ممکن است یکی از پول و ثروت لذت ببرد، یکی دیگر از مسافرت و تفریح، دیگری از کار، یا حتی یک نفر از نقاشی کشیدن لذت ببرد، یکی عاشق خطر کردن است، دیگری عاشق راه‌اندازی کسب‌وکار است، به هر حال هر چیزی که با انجام دادن آن لذت می‌برید و به هیجان می‌آیید را شناسایی کنید

– بررسی دستاوردهای شور و هیجانتان
وقتی مواردی که به زندگی‌تان شور و هیجان می‌آورند را یافتید، لازم است آنها را بررسی کنید و ببینید با وجود آنها شما به چه دستاوردهایی خواهید رسید، مثلا اگر یک نفر به کارهای طراحی علاقمند است ولی الان در یک جا فروشندگی می‌کند، اگر سوئیچ کند روی کار طراحی، چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا درآمد بیشتری ایجاد خواهد شد، پیشرفت خواهد کرد، شرکت خود را تاسیس خواهد کرد، چه دستاوردی به دست خواهد آورد.

وقتی آنها را یافتید لازم است در طراحی آینده موفق خود لحاظ کنید، هرچقدر که بیشتر آنها را تجربه کنید لذت بیشتری هم خواهید برد، پس در آینده‌تان جایی برای آنها باز کنید. خیلی از افراد از شغل خود متنفرند و حتی سعی نمی‌کنند شغلی که دوست را پیدا کنند و سالها سختی را تحمل می‌کنند بدون هیچ لذتی و انتظار پیشرفت هم دارند!

۳) حفظ انگیزه

– یافتن مواردی که به شما انگیزه می‌دهد
ساختن آینده موفق کار ساده‌ای نیست، به تلاش، استقامت و جرئت نیاز است، ممکن است بارها و بارها ناامید شوید، پشیمان شوید و بخواهید آن را رها کنید، توقف ما در این مرحله به خاطر نداشتن انگیزه و دلایل کافی و قدرتمند برای پیش رفتن است، پس بسیار مهم است که ما انگیزه کافی داشته باشیم و اجازه ندهیم انگیزه‌مان از بین برود، چون انگیزه و دلایل قدرتمند سوخت موتور موفقیت ما هستند.

پس آگاهانه خودتان به خودتان انگیزه بدهید، بهترین کار هم این است که اول بدانید چه چیزهایی هستند که به شما انگیزه می‌دهند، تا بتوانید در زمان لازم از آنها استفاده کنید، یافتن موارد انگیزه‌بخش بسیار مهم است، زیرا ناامیدی و پشیمانی در کمین نشستند و هر لحظه ممکن است که حمله کنند و زهر خود را بریزند و پادزهر آنها همین موارد انگیزه‌بخش است.

– تمرکز روی موارد انگیزه دهنده
وقتی مواردی که به شما انگیزه می‌دهند را شناسایی کردید، آنها را لیست کنید تا فراموش نشوند، بعد تمرکز خود را روی آنها قرار دهید و مرتب از آنها استفاده کنید، مثل نقل و نبات در جیب خود داشته باشید، همین‌ که متوجه شدید، سطح انرژی‌تان پایین آمده، احساس ناامیدی دارد به شما دست می‌دهد از این موارد انگیزه‌بخش استفاده کنید و اجازه ندهید ناامید شوید، نباید هیچ چیز مانع ساختن آینده موفق شما شود.

– تقویت انگیزه دهنده‌ها
قدم بعدی این است که حتی این موارد انگیزه‌بخش را تقویت کنید و ببیند چه چیزهایی باعث می‌شود آنها قدرت بگیرند، مثلا ممکن است یک نفر فرزندانش بزرگ‌ترین انگیزه او باشند و باعث شوند با هر مشکلی روبرو شود، آن فرد با فکر کردن به آینده فرزندانش با فکر کردن به خوشبختی آنها و اینکه چطوری می‌تواند شرایط بهتر زندگی را برای خانواده‌اش به وجود آورد، آن مورد انگیزه‌بخش را تقویت کند.

۴) پیشرفت کردن

ثبت جایگاه فعلی شما
وقتی می‌گوییم می‌خواهیم آینده موفق خود را داشته باشیم، یعنی اینکه الان با آن آینده موفق خیلی فاصله داریم، پس لازم است که به سمت آن حرکت و پیشرفت کنیم، از کجا می‌خواهیم بفهمیم که آیا داریم به سمت آن حرکت می‌کنیم یا نه، بنابراین ضروری است که ابتدا جایگاهی که در آن قرار داریم را ثبت کنیم، تا با پیشرفت به سمت آینده موفق ، آن را لمس کنیم و ببینیم که در حال پیشرفت هستیم.

– انجام کارهایی که باعث پیشرفت می‌شود
بعد از ثبت جایگاه فعلی، لازم است روی کارهایی که باعث می‌شود حرکت رو به جلو داشته باشیم، تمرکز کنیم و کارهایی را انجام دهیم که ما را به سمت آینده موفق که طراحی کردیم، هدایت کند. بنابراین ابتدا این کارها را مشخص کنید، لیست کنید و بعد شروع کنید از مهمترین آنها به انجام دادن.

– ثبت پیشرفت‌های خود
وقتی کاری را که ما را به سمت آینده موفق هدایت می‌کند را انجام دادیم، مطمئنا این کار ما را کمی به جلو می‌برد اما ممکن است زیاد مشهود نباشد ولی به هر حال پیشرفت است، لازم است آنها را ثبت کنیم و روی انجام بیشتر آنها تمرکز کنیم، هر کاری که باعث می‌شود کمی جلو برویم را یادداشت کنیم، وقتی می‌بینیم که در حال پیشرفت هستیم، این کار به ما انگیزه می‌دهد.

اکثر آدمها به موفقیت‌های زیادی می‌رسند اما از آنجایی که آنها را ثبت نمی‌کنند، پس متوجه پیشرفت خود نمی‌شوند و حتی فکر می‌کنند که دارند درجا می‌زنند و این فکر انگیزه و روحیه آنها را هم از بین می‌برد.

– نکته پایانی
آینده موفق خودبه‌خود خلق نمی‌شود بلکه باید آن را ساخت و در این میان هر چقدر که بیشتر به آن فکر کنید، تمرکز کنید، سوالات درست و بنیادی مطرح کنید و به دنبال جواب آنها باشید، به خودتان انگیزه بدهید، دائم آینده موفق خود را جلو چشمانتان نگه دارید، احتمال رسیدن به آن را افزایش می‌دهید.

شاد و موفق باشید.

روش زندگی سالم

سلامت جسمانی:
وقتی صحبت از سلامت جسمانی می شود، هر آنچه که برای سلامتی جسم و تن انسان مفید هست باید مدنظر قرار گیرد و مواردی که سلامتی را به خطر می اندازد باید پرهیز گردد.
در مقوله شیوه های زندگی سالم بیش از همه چیز سلامت جسمانی در دید دیگران قرار دارد و خوشبختانه بیشتر موردتوجه است. برای حفظ سلامت جسمانی عواملی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی در شبانه روز، ورزش مداوم، عدم مصرف سیگار و قلیان، پرهیز از پرخوری و نداشتن اضافه وزن بسیار کارا هستند.
اگر فرد بتواند سلامت جسمانی خود را حفظ نماید، با تسلط بر اوضاع زندگی خود با کسب اطلاعات و آموزش در سایر عرصه ها نیز موفقیت به دست خواهد آورد.

سلامت و بهداشت روان:
در این حوزه که زیاد به دید افراد نمی آید یک نیروی مخفی پیشران برای تمام زمینه هاست. به کمک نیروی ایمان و پالایش ذهنی و روانی انگیزه های مثبت برای زندگی سالم وجود خواهد داشت و شخص احساس پوچی و بیهودگی نمی کند.
هر چه بیشتر به مسائل معنوی توجه شود و پایه های ایمانی در فرد و جامعه مستحکم تر باشد، نتایج آن به تمام مسائل منتشر خواهد شد و در تصمیم گیری های شخص باایمان مؤثر خواهد بود.
برعکس اگر پایه های ایمانی سست باشد و نقطه اتکای معنوی و روانی وجود نداشته باشد، ممکن است اعمال پرخطر بیشتر شود و خسارات ناشی از آن نیز گریبان گیر فرد شود.

تعیین اهداف زندگی و سلامتی:
اهداف بلندمدت:
یک هدف بلندمدت چیزی نیست که به یکباره عملی شود. این نوع هدف به شما انگیزه داده و در زمان تکمیل، به شما نشان می دهد که برای رسیدن به این هدف چه مسیری را طی کرده اید. این هدفی است که معمولاً باید در بازه ای ۶ ماهه یا یک ساله به آن دست یابید.
یک هدف بلندمدت می تواند سه بار پیاده روی یک ساعته در طول هفته باشد. برای استمرار در این مسیر، به این فکر کنید که با رسیدن به این هدف چقدر احساس غرور خواهید کرد.
وقتی به هدف بلندمدت خود برسید، می توانید با تعیین اهداف جدید روحیه خود را حفظ کنید. به کمک اهداف، می توانید به هرجا که می خواهید برسید!
یادتان باشد که اهدافتان را بنویسید. شاید اهدافتن تغییر کنند اما شما باید اهداف خود را ثبت کنید. نوشتن اهداف روشی فوق العاده برای شروع برنامه هایتان برای بهبود سلامتتان است.

اهداف کوتاه مدت:
اهداف کوتاه مدت به شما در رسیدن به اهداف بلندمدت کمک می کند. این اهداف باعث می شود هر روز در مسیر صحیح پیش بروید. معمولاً این اهداف به شکلی است که ظرف یک روز یا یک هفته به آنها دست می یابید.
برای مثال می توان به استفاده از پله در محل کار، یا یک پیاده روی ۱۰ دقیقه ای در هر هفته و افزایش آن تا سه بار در هفته است. انجام اهداف کوتاه مدت ساده بوده و موجب رشد مداوم شما می شوند.

روش هایی برای رسیدن به سبک زندگی سالم:
۱-خود را در معرض رفتارهای پرخطر قرار ندهید. ب ی دلیل خود را به خطر انداختن، هم برای جسم و هم برای ذهن انسان خطرناک بوده و می تواند عواقب طولانی مدت و مخربی داشته باشد.
رفتارها و الگوهای پرخطر، می تواند خبر از مشکلات عمیق روانی دهد که در این صورت لازم است با یک فرد حرفه ای یا یک روانشناس متخصص مشکلات خود را در میان گذاشته و از آن ها کمک طلب کنید. هدف خود را برای رسیدن به موفقیت های زیر تنظیم کنید:

ترک هر نوع رفتار پرخطری که به سلامتی شما صدمه میزند.

۲-خوب غذا بخورید. یک صبحانه سبک و طبیعی، زمانی که با یک میان وعده مناسب ترکیب شود، انرژی لازم برای شروع روز شما را تأمین کرده و شما را تا زمان ناهار سرحال نگاه می دارد. زمان مناسب برای خوردن یک شام سالم که راحت هضم شود، بسته به کار و تحصیل شما، می تواند بین ساعت ۵ تا ۸ شب باشد.

بهتر است از خوردن غذاهای سنگین در آخر شب خودداری کنید، به علت اینکه این غذاها شما را از کالری های اضافی سرشار کرده و مزاحم خوابیدن شما می شوند. زمانی که یک برنامه غذایی سالم ایجاد شد، بدن شما احساس راحتی بیشتری می کند. به خاطر داشته باشید که همه چربی ها برای شما بد نیستند.
روغن های خوب را می توانید در روغن های دریایی همانند روغن ماهی تون و قزل آلا، آووکادو، دانه های روغنی و روغن زیتون بیابید. این روغن ها برای ایجاد یک رژیم متعادل ضروری می باشند.

پخت غذاها را یاد بگیرید. پختن غذاهای خودتان، نه تنها می تواند تجربه ای عالی باشد تا دستورهای غذایی مختلف را تجربه کنید، بلکه به طور همزمان باعث صرفه جویی در هزینه های شما نیز می شود.
یک غذای پر فیبر، می تواند سطح کلسترول خون شما را پایین آورده، به سلامت سیستم ایمنی شما کمک کرده، قند خون را کنترل کرده و باعث شود شما کمتر غذا بخورید. میزان پیشنهادی فیبر در روز، ۳۰ گرم برای مردها و ۲۱ گرم برای زن ها است. بعد از سن ۵۰، این مقدار به ۳۸ برای مردها و ۲۵ برای زن ها تغییر می کند.
از منابع عالی فیبر می توان میوه ها و سبزی ها (با پوست)، غلات کامل، و بنشن را نام برد.میزان مصرف آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با رادیکال های آزاد که عامل ایجاد سرطان، بیماری قلبی، تصلب شریان و بیماری های دیگر می باشند را افزایش دهید.
۳- کیفیت خواب خود را افزایش دهید. زمانی که شما می خوابید، بدن شما سلول هایی تولید می کند که با عفونت ها، التهاب ها و فشارهای روانی مقابله می کنند،
به همین دلیل افرادی که کیفیت خواب پایینی دارند یا خیلی کم می خوابند، نه تنها بیشتر در معرض بیماری های مختلف قرار می گیرند، بلکه زمان خلاص شدن از بیماری ها نیز در آن ها بیشتر است. بعلاوه، مطالعات نشان داده است افرادی که در شبانه روز ۴ ساعت می خوابند، از افرادی که ۸ ساعت می خوابند ۵۰۰ کالری بیشتر مصرف می کنند.

۴- سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. برای کسی که همیشه با خستگی، سرماخوردگی، عفونت و هر نوع سیستم ایمنی ضعیف مبارزه می کند، حفظ عادت های سالم و پر انرژی سخت خواهد بود.

راه درست زندگی از نظر اسلام

۱ . بازگشت به نهاد پاک انسانی: قرآن، دعوت بر پایه فطرت را اساس کار خود می داند و تعالیم خود را با فطرت پاک انسانی دمساز می داند و معتقد است که انسان ها همگی، دارای سرشتی پاک هستند و توانایی پذیرش و تشخیص حقیقت را دارند. بنا بر این، از انسان ها می خواهد که به فطرت پاک و سلیم خود بازگردند و با تکیه بر آن، راه و ایینی را برگزینند که به سرشتشان نزدیک تر باشد و با آن، همخوانی داشته باشد و در نهایت، مایه سعادت و سربلندی آنها در دنیا و آخرت شود: «با تمام وجود، خود را آماده پذیرش دین و ایینی کن که کاملاً پاک و منزّه از آلودگی ها و پیرایه هاست و برخاسته از فطرت پاک انسان هاست که خداوند، آنها را بر چنان فطرتی آفریده و البته هرگز در آنچه خدا آفریده، تغییر و تبدیلی راه ندارد».۱

۲ . تکیه بر حاکمیت عقل در پذیرش حق: قرآن، پیوسته مردم را به پیروی از خرد، رهنمون می سازد و به اندیشیدن، ترغیب می کند. جمله هایی چون: «چرا نمی اندیشند؟» و «باشد که بیندیشند» و… که مکرّر در قرآن آمده است، نشان از توجّه خداوند به عقلانیت و تفکّر انسان دارد: «چرا در پهنای زمین به حرکت در نمی ایند تا دارای عقل و اندیشه گردند؟».۲

قرآن کریم، در تشخیص حق از باطل و شناخت راه درست از راه های انحرافی در زندگی انسان ها، عقل آنها را مبنای کارشان قرار می دهد و از آنها می خواهد تا با پیروی از عقل و کسب علم و دانش، راه درست را برای زندگی بهتر برگزینند. به همین دلیل است که خداوند در قرآن، در ایات فراوانی مثال می زند که بسیاری از پندهای قرآن را تنها دانایان درک می کنند: « مثل های پندآموزی که برای مردم می آوریم، جز دانایان، درک نمی کنند. دانشمندان اند که به حقیقت و هدف آنها پی می برند و صرفاً به ظاهر هر مثال، بسنده نمی کنند».۳

۳ . اعتدال و دوراندیشی در زندگی: قرآن کریم، از انسان ها می خواهد که هم زمان، به هر دو حیات دنیوی و اخروی، توجّه داشته باشند. در ارتباط با زندگی دنیا، از انسان ها می خواهد آن را همچون مزرعه ای برای آخرت خود بپندارند و بدون آن که آن را هدف نهایی خود بدانند، از نعمت های بی شمار آن بهره گیرند و با دوراندیشی و اینده نگری، برای دنیای خود، آن گونه کوشش نمایند که انگار برای همیشه در آن باقی می مانند. برای آخرتشان نیز به صورتی فعّالیت کنند که گویی همین فردا عمرشان به پایان می رسد و به این صورت، به هر دو سعادت دنیا و آخرت، دست خواهند یافت: «در آنچه خداوند به تو داده است، سرای آخرت را بجوی و سهم خویش را از دنیا فراموش نکن و همان گونه که خداوند به تو احسان نموده است، احسان کن و در این جهان، به دنبال فسادانگیزی مباش. به راستی که خداوند، مفسدان را دوست ندارد».۴

انسان مسلمان، با رعایت اعتدال در زندگی دنیوی و دوراندیشی برای زندگی اخروی خود، مقدّمات آسایش و راحتی خود و دیگر افراد جامعه را فراهم می کند؛ زیرا معتقد است که همه آنچه در راه خدا ایثار کند، در حیات اخروی، به وی بازگشت می نماید. با این رویکرد، زندگی، رنگ و معنای دیگری می یابد و مشکلات و سختی های دنیا، به راحتی، انسان معتقد را از پای در نمی آورد.

۴. مسئولیت پذیری و صداقت در گفتار و رفتار: راستگویی و وفای به عهد، از بزرگ ترین ارزش های اخلاقی ای هستند که در هر دین و ایین و مذهب و مسلکی، از آنها به نیکی یاد شده و بر اجرای آنها تأکید فراوان شده است. جامعه ای را تصوّر کنید که اعضای آن، جز به راستی و درستی گفتار و عمل، با یکدیگر رفتار نمی کنند، عهد شکنی نمی کنند و وظایفی را که بر عهده شان گذاشته شده، به بهترین شکل و بدون هیچ گونه کم کاری و تأخیری انجام می دهند. قرآن برای این که جامعه مسلمانان را به این سمت بکشاند، همواره و در ایات بسیاری، مسلمانان را به راستگویی و درستکاری و مسئولیت پذیری دعوت می کند و فرمان می دهد: «ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا پروا کنید و سخنی درست و استوار بگویید تا خداوند، عمل های شما را اصلاح کند و گناهانتان را بیامرزد»۵ و «… راستگویان را، راستی گفتارشان سود می بخشد…».۶

۵ . رعایت ادب: «در راه رفتن و رفتار خود، میانه رو باش و از بلندی صدای خود بکاه، که بدترینِ صداها، صدای چارپایان است».۷

ادب، قالب زیبا و پسندیده ای است که هر عمل انسانی، ممکن است به شکل آن دراید و چه بَسا ممکن است که انسان، با به کار بستن آن در زندگی، از خطاهای فراوانی در امان بماند. ارزش مؤدّب بودن، تا اندازه ای است که امام علی(ع) آن را بهترین زیور برای انسان می داند و معتقد است که: «باارزش ترین میراثی که پدران برای فرزندان خود می توانند به یادگار بگذارند، ادب است».۸

۶ . شکیبایی و پایداری: صبر و استقامت در راه خدا و در مشکلات و سختی های زندگی و در مقابله با دشمنان و نیز در برابر جاذبه گناهان، آن قدر مهم است که خداوند، ده ها ایه از قرآن را به بیان آن و تأکید بر آن اختصاص داده است، در حالی که بر هیچ یک از فضایل انسانی، به این اندازه تأکید نشده است. در حقیقت، صبر، عصاره همه فضایل است و خداوند، صابران را محبوب و دوست خود معرّفی می کند۹ و تأکید می کند که او همواره با صابران است و آنها را یاری می کند۱۰ و آنها را به مقامی بلند می رساند.۱۱

خداوند، پیروزی را در سایه استقامت و صبوری می داند و صبر و پیروزی را دو برادر و یار و همراه قرار داده است۱۲ و می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، شکیبا باشید و دیگران را به شکیبایی فراخوانید و در برابر دشمن، پایداری کنید و از خدا پروا کنید، تا رستگار شوید».۱۳

۷ . مردم داری و فروتنی: در قرآن، در ایات بسیاری بر فروتنی و پرهیز از هر گونه تکبّر در: سخن گفتن،۱۴ راه رفتن،۱۵ نگاه کردن۱۶ و… سفارش و تأکید فراوان شده است تا جایی که قرآن، به پیامبر(ص) سفارش می کند که: «پیروان مؤمنت را زیر بال و پَر بگیر»۱۷ و از رسول خدا روایت شده است: «هر که برای خدا فروتنی کند، خداوند، او را بالا می برد و به او می گوید: سرفراز باش! خدا او را سرافراز می کند. پس در چشم مردم، بزرگ است و در نظر خودش، کوچک…».۱۸

۸. پرهیز از غیبت، تهمت، عیبجویی، مسخره کردن و…: قرآن، همان گونه که مسلمانان را به فضایل اخلاقی دعوت می کند، از رذایل اخلاقی نیز پرهیز می دهد و در ایات بسیاری، آنها را از ارتکاب چنین اعمالی بر حذر می دارد: «و غیبت یکدیگر را نکنید. ایا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟…»۱۹ و «و کسانی که مردان و زنان مؤمن را بی آن که جرمی مرتکب شده باشند، می آزارند، حقّا که متحمّل بهتان و گناهی آشکار شده اند»۲۰ و «وای بر هر عیبجو و بدگوی دیگران!».۲۱

زندگی بهتر زناشویی

۱. خانواده یک مجموعه است:

مجموعه ای شامل زن ، شوهر و فرزندان و در مرحله بعد اقوام و خویشاوندان. خانواده زمانی موفق خواهد بود که در آن هماهنگی وجود داشته باشد و همه اعضا در یک محفل انس با کمال صمیمیت و شادی زندگی کنند . چون وجود هر نوع مشکل و ناهماهنگی حتی از سوی یک عضو، کل خانواده را دچار ناراحتی می نماید؛ بنابراین از هر نوع رفتاری نظیر طعنه زدن، تحقیر، مقایسه کردن و… پرهیز کنید.

۲. زندگی مشترک، عرصه کمال است، نه صحنه پیکار؛

بنابراین در رفع بحران ها مانند یک تن واحد عمل کنید؛ یار و یاور هم باشید. کوشش نکنید بر دیگری تسلط یابید؛ با هم و در کنار هم باشید نه رو در روی هم! سعی کنید به قول «ابراهام مزلو» از «من واقعی» بگذرید تا به « مای واقعی» برسید.

۳. از ابراز محبت نسبت به یکدیگر دریغ نکنید؛

ابراز محبت به موقع در زندگی مشترک ، علاقه ، نشاط و طراوت به وجود می آورد. این امر فقط لازمه روزهای نخستین ازدواج نیست؛ بلکه با گذشت زمان نهال نوپای زندگی به درختی تناور تبدیل می شود که نیاز بیشتری به آبیاری دارد؛ با ابراز محبت و نشان دادن عشق و علاقه به هم، می توان این درخت تناور را برای همیشه با نشاط ، بارور و با طراوت نگه داشت.

۴. عاشقانه به هم نگاه کنید .

نحوه نگریستن هر یک از ما به دیگری به « چگونه بودن ما» بستگی دارد؛ نه به” چگونه بودن او”. همسران ، تماشاچی زندگی یکدیگر نیستند؛ بلکه شریک مشاهده شده زندگی یکدیگرند.زنی می گفت:” از زمانی که ازدواج کرده ام ، شوهرم بیشتر ترجیح می دهد که به جای مصاحبت با من ، برنامه ورزشی تلویزیون را تماشا کند؛ یک بار وقتی به او اعتراض کردم که «چقدر ژولیده ای» ، پاسخ داد: تو «هم شلخته ای».

این بحث بیهوده و زیان آور نشانگر آن است که چگونه همسران به جای عشق ورزیدن به هم ، ممکن است در جستجوی برشمردن عیب های یکدیگر باشند. این یک طریق نگاه کردن به زندگی است؛ اما شیفتگی شما وقتی حاصل می شود که فکر کنید همسر شما فردی باشکوه ، ناب، صمیمی ، خوش خلق و باهوش است. این شیوه نگرش به زندگی به ما می آموزد به جای این که عشق را جستجو کنیم ، با عشق و محبت به زندگی نگاه کنیم. «زبانِ نگاه» زبان مؤثری است. شما با نگاه کردن به طرف مقابل، به او می فهمانید که به صحبت کردن با او علاقه مند هستید. اگر او سخن می گوید، شما با تبسم ، به صورت و چشم او نگاه کنید. این حالات شما، اثر معجزه آسایی در ایجاد صمیمیت و عشق شما دارد.

میل به صمیمیت نه فقط جنبه جسمی ، که جنبه روانی نیز دارد. این میل مکررا به عنوان اشتیاق خاصی به خلوت و تنهایی در نظر زوج ه جلوه گر می شود. علاوه بر این، اغلب در یک زوج عاشق شاهد به وجود آمدن زبانی رمزی و عبارت های محرمانه ای هستیم که افراد دیگر قادر به درک آن نیستند؛ و نیز شیطنت ها، اشاره ها و کنایه هایی که تنها عشاق آن را می فهمند.

بهترین زندگی زناشویی

۱ – کم توقع باشیم؛ از همسرمان آن قدر انتظار داشته باشیم که بتواند به انتظارات پاسخ دهد.

۲ – گذشت کنید؛ مطمئنا زندگی بدون خطا نیست و هر کدام از ما دچار اشتباهاتی می شویم و با گذشت می شود زندگی شیرین تری داشت.

۳ – این را قبول کنید که او با یکسری عادات و خو ی ها بزرگ شده است و راحت نمی تواند آنها را کنار بگذارد. به او فرصت دهید.

۴ – به خاطر همسر خود کمی از مطالب مفید و روانشناسی استفاده کنید؛ چرا که ما تجربه کافی را در اوایل زندگی نداریم.

۵ – قدر حال را بدانید شاید فردا دیگر دیر باشد.

۶ – این را خوب درک کنید که می توانید بهترین لحظات رو با همسر خود داشته باشید؛ هیچ کس نمی تواند جای همسر شما رو بگیرد.

۷ – صبور باشیم؛ اگر رفتار همسرمان را خوشایند نمی دانیم بهتر است با حوصله و تأمل و در شرایط مناسب او را از چگونگی رفتارش آگاه کنیم.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

راه های خوشبختی در زندگی

زندگی مشترک موفق

برای آینده بهتر چه کنیم

بهترین راه زندگی

زندگی آرام

راه درست زندگی از نظر اسلام

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

راه زندگی چیست؟ راه زندگی موفق چگونه هموار می شود و به عبارتی برای آینده بهتر چه کنیم. روش زندگی سالم و راه درست زندگی از نظر اسلام چیست. زندگی بهتر زناشویی چگونه محقق می شود و بهترین زندگی زناشویی چه ویژگی هایی دارد.



موضوعات :
موفقیت

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.