no-img
نوین اطلس

ایجاد هیجان در زندگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ایجاد هیجان در زندگی
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۲۵, ۱۳۹۶

ایجاد هیجان در زندگی


این مطلب در مورد موضوعات چگونه هیجان ایجاد کنیم، کارهای هیجان انگیز در خانه، لیست کارهای هیجان انگیز، هیجان در روانشناسی، هیجان عشق، ایجاد هیجان در رابطه، ایجاد تنوع در روابط زناشویی نوشته شده است.

چگونه هیجان ایجاد کنیم

۱. جا باز کنید. اگر زندگی‌تان پر از کارها و مسئولیت‌های متعدد باشد، خیلی سخت خواهد بود که بتوانید هیجانی جدید وارد آن کنید. باید ببینید که اول می‌توانید کمی از مشغله‌هایتان کم کرده یا کارهایتان را ساده‌تر کنید. شاید بد نباشد بعضی از کارهای خسته‌کننده و کسالت بارتان را به طور کلی کنار بگذارید.

۲. برنامه صبحگاهی‌تان را تغییر دهید. به جای اینکه هر روز صبح با همان برنامه و عادت همیشگی از خواب بیدار شوید، هر از گاهی این برنامه را تغییر دهید. مثلاً برای خوردن صبحانه بیرون بروید، یا تا بیدار می‌شوید موزیک بگذارید. قبل از رفتن سر کار با همسرتان عشق‌بازی کنید. از مسیری متفاوت به سر کارتان بروید. متفاوت شروع کردن روز می‌تواند آن را به روزی هیجان‌انگیز تبدیل کند.

۳. میزبان باشید. برای سرگرم کردن دوستان یا خانواده پیش‌قدم شوید. آنها را برای شام یا عصرانه دعوت کنید و ساعاتی خوب را کنار هم بگذرانید.

۴. مبلمان خانه را جابه‌جا کنید. دکوراسیون خانه را کمی تغییر دهید، جای مبلمان را عوض کنید تا همه چیز به نظرتان جدید بیاید.

۵. بروید تشویق کنید. برای دیدن یک مسابقه ورزشی هیجان‌انگیز مثل تنیس، بسکتبال یا ماشین‌سواری بروید که هیجان آن به صورت مسری به شما هم سرایت کند.

کارهای هیجان انگیز در خانه

۱. دیدن فیلم در خانه در عصر جمعه
به جای تلف کردن پول و وقت خود برای رفتن به سینما، می توانید سراغ فیلم های جدیدی که به دستتان رسیده بروید و با تهیه پاپ کورن و تنقلات دیگر، روی مبل راحتی خود لم داده و از دیدن فیلم لذت ببرید. یکی از مزیت های فیلم دیدن در خانه این است که می توانید به راحتی بلند بلند بخندید یا گریه کنید!

۲. تماس تصویری با اقوام یا دوستان دور در عصر جمعه
معمولا در طول هفته زمان نداریم گفتگویی طولانی با دوستان و عزیزان خود که از ما دور هستند، داشته باشیم. عصر جمعه فرصت مناسبی است که ساعتی را به این کار انرژی بخش و روحیه دهنده اختصاص دهیم. خوشبختانه با پیشرفت دنیای اینترنت، شما به راحتی می توانید گفتگوی تصویری داشته باشید، گویی با هم در یک کافه نشسته اید!

۳. نظم بخشی به منزل در عصر جمعه
اگر فکر می کنید تمیزکاری، فعالیتی آرامش دهنده و لذت بخش است، پس زمانی از عصر جمعه خود را به این کار اختصاص دهید و دکوراسیون منزل تان را به سرعت تمیز کنید. اگر تفکرتان این گونه نیست، فقط کافی است تصور کنید اگر خانه شما تمیز، منظم و بدون شلوغی باشد، چقدر زندگی را برای شما آسان تر می کند. به ما اعتماد کنید!

۴. لذت بردن از هوای تازه در عصر جمعه
گاهی نیاز نیست هیچ کار خاصی انجام دهید، فقط کافی است گوشه ای از حیاط، بالکن یا حتی پارک نزدیک منزل تان را پیدا کنید، بنشینید، اندکی هوای تازه استشمام نمایید و به هیچ چیز نیندیشید. من به شما اطمینان می دهم این کار، شما را بسیار پر انرژی و شاداب می کند.

لیست کارهای هیجان انگیز

با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید
افراد موفق می دانند که در طول هفته درگیر کارهایشان بوده اند و زمان زیادی را برای خانواده یا عزیزانشان صرف نکرده اند. بنابراین آنها تمام جمعه شان را در کنار خانواده یا دوستانشان می گذرانند. اگر شما هم از جمعه های دلگیر خسته شده اید به دیدار خانواده تان بروید یا با آنها تماس بگیرید و صحبت کنید. با این کار علاوه بر گذر زمان انرژی خوبی برای شروع یک هفته از آنها دریافت خواهید کرد.

برای یک سرگرمی برنامه ریزی کنید
بیشتر وقت ها فکر کردن به صبح شنبه و کارهایی که باید انجام دهید بیشتر ناراحتتان می کند. بنابراین به جای آن یک برنامه سرگرم کننده ترتیب دهید و فکرتان را درگیر آن کنید. مثلا می توانید دوستانتان را به خانه دعوت کنید و با هم فیلم ببینید یا با هم به پارک بروید و بازی های دسته جمعی کنید. یا با اعضای خانوادتان یک بازی فکری کنید. بازی های هیجان انگیز زیادی وجود دارند که می توانند در لیست کارهایی که آخر هفته باید انجام دهید باشند.

برای هفته پیش رویتان برنامه ریزی کنید
همانطور که در مطلب یک روز پربار برای شما اشاره کردیم علاوه بر برنامه ریزی روزانه باید برای کل هفته هم برنامه داشته باشید چون افرادی که برنامه دارند یعنی هدف دارند و هدف باعث موفقیت آدم هاست. چه زمانی بهتر از جمعه برای برنامه ریزی؟ چون تنش و کار خاصی ندارید می توانید با آرامش به هفته پیش رو و کارهایی که باید انجام دهید فکر کنید و مناسب با آن برنامه ریزی کنید.

ورزش کنید
حتما در لیست کارهایی که آخر هفته باید انجام دهید برای ورزش جایی در نظر بگیرید. شاید در طول هفته به دلیل فشار کاری یا حجم بالای کار وقت نداشته باشید ورزش کنید. جمعه بهترین زمان برای آن است. اگر نمی توانید به کلاس های ورزشی مثل ژیمناستیک و تنیس بروید، ورزش های کم هزینه را جایگزین آن کنید. کوه بروید، دویدن در یک پارک محلی یا بدمینتون با یک دوست را امتحان کنید. ورزش علاوه بر نگه داشتن تناسب اندام با افزایش ضربان قلب هوش هیجانی شما را هم افزایش می دهد و فکرتان خلاق تر می شود. همچنین با یوگا می توانید علاوه بر آمادگی جسمی، ذهن و فکرتان را برای شروع یک هفته عالی آماده کنید.

غذای سالم بخورید
غذای سالم علاوه بر جسم، فکر شما را هم سالم نگه می دارد. یکی از کارهایی که آخر هفته باید انجام دهید خوردن غذاهای سالم است. شکی نیست که اکثر ما از خوردن فست فود و غذاهای سرخ کردنی مثل پیتزا یا همبرگر لذت می بریم اما برای اینکه یک هفته عالی داشته باشید بهتر است غذاهای سالم را جایگزین آنها کنید. مثلا می توانید با خانوادتان یک سالاد جدید با هر آنچه که دوست دارید درست کنید و یک اسم برای سالاد مخصوصتان پیدا کنید. با این کار هم غذای سالم خورده اید و هم از بودن در کنار خانوادتان لذت می برید.

مطالعه کنید
یکی از مهمترین کارهایی که آخر هفته باید انجام دهید مطالعه است. افراد موفق تحت هیچ شرایط حاضر نیستند تا فرصت مطالعه شان را از دست بدهند. آنها باور دارند که مطالعه بهترین و سریعترین راهی است که دانش آنها را به روز نگه می دارد و باعث موفقیت آنها می شود. از عصرهای جمعه شروع کنید و مطالعه را به عادت خود تبدیل کنید. اگر برایتان سخت است می توانید از کتاب هایی با موضوعات مورد علاقه تان شروع کنید. حتی می توانید رمان بخوانید.

هیجان در روانشناسی

صطلاح هیجان از ریشه لاتین Emovere به معنی حرکت، تحریک و حالت تنش مشتق شده است. هیجان در زبان متداول با شور، احساس، انفعال و عاطفه معادل است.

در حال حاضر دو نوع کاربرد برای این واژه وجود دارد:
۱ـ اصطلاحی پوششی برای تعداد نامعینی از حالات ذهنی. این همان معنایی است که ضمن صحبت از عشق، ترس و نفرت مورد نظر است.
۲ـ برچسبی برای زمینه‌ای از تحقیقات علمی که به بررسی عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و شناختی این تجربیات ذهنی می‌پردازد.

هیجان عشق

بیایید عباراتی مثل “عاشق شغلم هستم” یا “عاشق فلان لباسم” را (که در آنها کلمه عشق، نقش “صفت عالی” دارد)، کنار بگذاریم. البته هنوز حساب عشق رمانتیک یا عشق پدر و مادری روشن نشده است!

حالا، آیا این‌ها که گفتیم نوعی هیجان محسوب می‎شوند؟

فکر می‎کنم اینطور نیست! و دلیلش هم اینکه:

هیجان‎ها و عشق، به لحاظ بازه زمانی متناظر هر کدام، از بیخ و بن با هم تفاوت دارند. گاهی هیجان‎ها چند ثانیه‎ای بیشتر دوام ندارند و در نهایت، بیش از یک ساعت نمی‎پایند. هیجان‎ها می‎آیند و می‎روند. اگر کسی ادعا کند که به خاطر دارد که یک ساعت عصبانی یا ترسیده بوده، بررسی دقیق‎تر آشکار خواهد کرد که آن هیجان را چند باری در طول آن ساعت تجربه کرده و این تجربه هیجانی، حین یک وهله مداوم و لاینقطع رخ نداده‎است.

در مقابل، عشق والدین به فرزند، مقطعی و لحظه‎ای نیست و در طول عمر دوام می‎آورد. این عشق، نوعی تعهد است. دوست داشتن فرزندانتان به این معنا نیست که از خطر کردن آنها نترسید، وقتی خلف وعده می‎کنند دمق نشوید، وقتی ناامیدند ناراحت نباشید یا وقتی موفقیتی کسب می‎کنند، خوشحال نشوید.

با اینکه عشق رمانتیک معمولا به اندازه عشق والدانه دیر پا نیست، گاهی اوقات هم هست و وقتی هم اینطور نباشد، باز هم حالتی لحظه‎ای و گذرا نیست. اینجا هم عشق رمانتیک نوعی دلبستگی همراه با تعهد است که احساسات فراوانی در خلال آن به تجربه می‎آیند. به هنگام تجربه عشق والدانه و عشق رمانتیک، هم به موضوع عشقتان اهمیت می دهید، هم با او تعامل دارید و هم محتملا احساسات متعدد و متفاوتی تجربه می‎کنید. این احساسات هم دیری نمی‎پایند؛ می‎آیند و می‎روند و دست بالا چند لحظه یا چند دقیقه‎ای دوام می‎آورند و این حالت، البته شبیه عشق والدانه که سراسر عمر ادامه می‎یابد و امید است که عشق رمانتیک نیز چنین باشد، نیست.

ایجاد هیجان در رابطه

روی تخت یا مبل خود بالشی بسیار نرم و مخملی یا یک پتوی زیبا بیندازید. این به شما کمک می کند که راحت باشید و در کنار همسر خود حسابی گرم شوید.

گل های تازه و زیبا بخرید و آن را در سالن نشیمن یا اتاق خواب خود قرار دهید. گل های تازه، فضا را بسیار رومانتیک کرده و عطر دلنشین را در محیط پراکنده می سازد.

بر سر میز غذا و در اتاق خواب خود می توانید از شمع یا نورهای هالوژن رنگی استفاده کنید. همه چیز زیر این نورها بسیار زیباتر از قبل به نظر می رسد.

عکس های دو نفره از خود و همسرتان در اتاق ها بگذارید و به آنها نگاه کنید. این عکس ها یادآور روزهای زیبای گذشته برای شما خواهد بود.

اتاق را به عطر خوشبو و مورد علاقه هر دو نفر، معطر سازید. بوی خوش می تواند احساس جنسی را در شما زنده و فضا را بسیار جذاب تر کند.

در اتاق گاهی موسیقی ملایم روشن کنید. همواره از آهنگ های جذاب و مورد علاقه طرفین استفاده کنید. گاهی آهنگ هایی گوش دهید که برایتان یادآور روزهای خوش گذشته باشد.

استفاده از این رویکردها هر چند ساده به نظر می رسد اما می تواند خانه ای زیبا، آرام، دلنشین و متناسب برای رابطه جنسی فراهم کند. خیلی از زوج ها روابط زناشویی در چنین فضایی را می پسندند. پس سعی کنید آن را ایجاد و حفظ کنید.

ایجاد تنوع در روابط زناشویی

اگر میخواهید هیجان رابطه در حالت جدید بیشتر شود ، چشمان همسرتان را ببندید تا نتواند حرکات بعدی شما را مشاهده کند در نتیجه غافلگیر شود ، بد نیست بدانید زمانی که چشمها بسته باشند مغز بصورت غیر ارادی شروع به پردازش شرایط کرده و افکاری در ذهن شما شکل میگیرد که به موجب ان میتواند تحریک بیشتری نصیبتان شود.

میدانم که برای رفتن به یک مراسم عروسی از چندین روز قبل به دنبال آن هستید که لباسی تهیه کنید که قبلا آنرا در مجلس های قبل بر تن نکرده اید ، مدل موهایتان و آرایشتان را تغییر میدهید و هر چه در توان دارید بکار میگیرید تا جذابتر از قبل باشید ، هیچ اشکالی ندارد اما آیا برای رابطه با شوهرتان زمانی جهت متفاوت بودن جذاب بودن آرایش جدید لباس جدید صرف میکنید ؟

 

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

راههای شاد زیستن در زندگی

راه های خوشبختی در زندگی

روانشناسی برای زندگی بهتر

داشتن زندگی شاد

بهترین راه زندگی

راز خوشبختی در زندگی زناشویی

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

چگونه هیجان ایجاد کنیم؟ کارهای هیجان انگیز در خانه چه  کمکی به ایجاد تنوع در زندگی مشترک می کند؟ لیست کارهای هیجان انگیز شامل چه مواردی است؟ هیجان در روانشناسی چگونه تعریف می شود؟ هیجان عشق چگونه است؟ ایجاد هیجان در رابطه با انجام کارهای ساده ای ممکن است. ایجاد تنوع در روابط زناشویی چه کمکی به بهبود رابطه می کند؟



موضوعات :
متفرقه

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.