no-img
نوین اطلس

مدت زمان دوستی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مدت زمان دوستی
zip
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶

مدت زمان دوستی


این مقاله در مورد موضوعات مدت زمان آشنایی قبل از عقد، مدت آشنایی ازدواج، رابطه های دوستی طولانی مدت، حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج، مدت رابطه قبل از ازدواج، سرد شدن رابطه دوستی، آشنایی قبل از ازدواج+سوالات، آشنایی قبل از ازدواج از نظر اسلام نوشته شده است.

مدت زمان آشنایی قبل از عقد

به طور کلی مدت زمان آشنایی قبل از عقد باید بین ۶ ماه تا ۱ سال باشد

مدت آشنایی ازدواج

زمان آشنایی قبل از ازدواج چقدر است ؟تصمیم به این عظمت باید قبل از وارد عمل شدن خیلی خوب بررسی شود. زیرا وقتی ازدواج کردید، تنها راه خروج از آن مرگ یا طلاق است.

زمان متوسط آشنایی به هر رابطه بستگی دارد. می‌تواند از چند ماه باشد تا چند سال اما برای همه یکسان نیست زیرا هر رابطه با دیگری فرق دارد.

نمی‌ توانید یک چارچوب زمانی یک ماهه برای خود در نظر بگیرید. درواقع، حتی یک سال هم برای گرفتن چنین تصمیم مهمی که بر بقیه عمرتان و همه جوانب زندگیتان اثر دارد، کم است.

این به آن بستگی دارد که شما و طرف‌مقابلتان هر دو به توافق برسید و مسئولیت‌هایی که هر دو باید با آن روبه‌رو شوید را مشخص کرده باشید.

ازدواج مترادف با همیشگی است. قرار است تا پایان عمر با یک نفر باشید.

متاسفانه، فرهنگ‌های مدرن معنا و مفهوم آن را تغییر داده‌اند زیرا هدف آن کم‌ارزش شده است. کسانی را می‌بینیم که ظرف چند ماه ازدواج می‌کنند و بعد از چند سال از هم جدا می‌شوند، درحالیکه قرار است ازدواج تا پایان عمر باشد.

وقتی از دیدگاه واقعبینانه به ازدواج نگاه کنیم، باید مهمترین رابطه یک فرد در طول زندگی‌اش باشد. زن و شوهر باید بهترین دوستان یکدیگر باشند. یعنی تا پایان عمر عمیق‌ترین و صمیمی‌ترین لحظات را با کسی که دوستش دارید بگذرانید.

ازدواج یعنی زندگیتان را به فردی دیگر بدهید. یعنی دو نفر یکی شوید.

تصمیم به این عظمت باید قبل از وارد عمل شدن خیلی خوب بررسی شود. زیرا وقتی ازدواج کردید، تنها راه خروج از آن مرگ یا طلاق است و هر دوی آنها تصمیمات بسیار سختی هستند که زخم‌های بدی بر جای می‌گذارند و این زخم‌ها به طرز وحشتناکی زندگی افراد را تغییر می‌دهند.

ازدواج یعنی بدون نگاه کردن به عقب، رابطه را به بالاترین حد ممکن برسانید. به همین دلیل است که مدت زمان مناسب برای آشنایی قبل از ازدواج باید به خوبی در نظر گرفته شود.

اما این زمان تنها فاکتوری نیست که باید مدنظر قرار گیرد.

عوامل دیگر عبارتند از:

اعتماد میان دو طرف چه میزان است؟

سلامت رابطه

بالغ بودن دو طرف

امکانات اقتصادی

تایید اعضای خانواده دو طرف

همانطور که می‌بینید، فقط مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج مهم نیست. باید ببینید چه زمان موقعیت و شرایط لازم برای رساندن رابطه به بالاترین حد ممکن فراهم می‌شود.

رابطه های دوستی طولانی مدت

دخترها فکر می کنند دیدگاه پسرها همانند آنها است و همین طور بالعکس. در واقع اساس روابط دوستی، شناختن دیدگاه ها و طرز فکر جنس مخالف در رو به رو شدن با وقایع و اتفاقات است، تا بتوان از این تجربه در زندگی مشترک استفاده کرد. اما این یک اصل گم شده در روابط دوستی دختران و پسران است. دختران ، پسران را تشنه محبت میبینند و پسران نیز تصور می کنند دختران نیاز جنسی زیادی دارند.
گاهی اوقات دختران و پسران وارد رابطه ای می شوند که نمی توان آن را رسمی کرد. ممکن است پسر شرایط ازدواج را نداشته باشد و برعکس، دختر در سن ازدواج باشد و این رابطه را به چشم یک خواستگاری ببیند.حتی ممکن است شروع دوستی با هدف ازدواج باشد و دختر و پسر بخواهند مدتی هم را بشناسند و در نهایت تصمیم بگیرند که به درد ازدواج با هم می خورند یا نه. اما وقتی این اشنایی ها طولانی می شود سرانجام آن خوب نیست.

مهمترین نکته ای که باید بدانیم این است که خانم ها در آشنایی مدام به ازدواج فکر میکنند و اما آقایان برژس خانم ها می توانند به راحتی بدون اینکه به ازدواج فکر کنند وارد رابطه شوند و این یک سوء تفاهم بزرگ میان آنها می شود.

مسئله دوستی های پنهانی پیش از ازدواج یکی از مسائل مهم و خطرناک برای دخترانمان است.مخصوصا طی سالهای اخیر این مسئله بیشتر رواج پیدا کرده و پدیده ازدواج را تغییر داده است به طوری که گاهی باعث برهم خوردن اصول و ضوابط عقلی ، فرهنگی و حتی مذهبی شده است.

مهمترین نکته ای که باید بدانیم این است که خانم ها در آشنایی مدام به ازدواج فکر میکنند و اما آقایان برعکس خانم ها می توانند به راحتی بدون اینکه به ازدواج فکر کنند وارد رابطه شوند و این یک سوء تفاهم بزرگ میان آنها می شود.
مهمترین دلیلی که اغلب پسرها را وارد چنین روابطی میکند،معمولا جنبه جنسی ارتباط با جنس مخالف است نه صرف تأمین نیازهای عاطفی – جنسی،این یعنی، پسرهاازروی کنجکاوی و غریزه دوست دارند با جنس مخالف به دلیل محک میزان جذابیت جنسی خویش نزد آنان رابطه دوستی داشته باشند و معمولا مواظب هستند که احساسات خود را درگیر آن نسازند، چرا که از قبل میدانند که این رابطه مقطعی بوده و به زودی پایان خواهد یافت.

و اما دلیل دیگر پسرها برای دوستی این است که درمواقعی پسرها به سبب برقراری رابطه جنسی و تجربه جنسی اقدام به برقراری رابطه دوستی با دخترها می کنندو عمده هدفشان دست یابی به لذت جنسی است.

همچنین پسرهایی هستند که قصد ازدواج ندارند و یا این که امکانات و شرایط ازدواج برایشان مهیا نیست اما طالب برقراری رابطه طولانی مدت، پنهانی، احساسی و عاطفی با دخترها هستند تا به طریق آن خلاء عاطفی شان راپرکنند و برای این کار به راحتی هم قول ازدواج می دهند. گاهی اوقات کمبود روابط عاطفی در فضای خانوادگی باعث جذب پسرها به سوی این نوع روابط پنهانی می شوند. در تعداد اندکی از افراد نیز به دلیل شکست در رابطه عاطفی قبلی که باعث بروز حس تنفر و انتقام جویی در فرد شده، هدف اصلی از برقراری رابطه، انتقام گرفتن از جنس مخالف است.

در این میان دخترها معمولا بسته به نیازهای عاطفی ، احساسی وحمایتی خود جذب چنین روابطی میشوند؛چرا که دخترها بر این باورند که پسرها نیز همانند آنها به واسطه نیازهای عاطفی و حمایتی وارد دوستی با آنان میشوند و به همین دلیل نیز،ناخواسته عواطف و احساسات خود رادرگیر آن رابطه می کنند و به سرعت به پسر اعتماد کرده و از نظر عاطفی به شدت وابسته می شوند و در تلاش برای حفظ رابطه وختم دادن آن به ازدواج،گاه در شرایط سخت و خطرناکی قرار میگیرند که منجر به صدمات جبران ناپذیر روحی – روانی و جسمی میشود.

۸۷درصد پسرها با دخترانی که روابط عاطفی و جسمی عمیقی داشته اند،ازدواج نمیکنند.آنان معتقدند دختری که بواسطه عدم کنترل عواطف و احساسات خود اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و از اعتمادخانواده سوءاستفاده کرده است احتمال زیادی دارد که درزندگی زناشویی نیز،مرتکب چنین خطایی شده و به آنها خیانت کند.

حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج

مراحل ازدواج
ازدواج در سه مرحله شکل می‌گیرد: آشنایی، نامزدی و عقد. به طور معمول و سنتی، آشنایی از طریق خواستگاری آغاز می‌شود. در این روش پدر، مادر یا خواهر پسری که قصد ازدواج دارد با توجه به خصوصیات خانوادگی، اخلاقی، فرهنگی، مذهبی و… دختری را انتخاب می‌کنند. البته این انتخاب با نظر و موافقت پسر همراه است و اغلب این نوع خواستگاری‌ها به ازدواجی موفق ختم می‌شود.

آشنایی بی‌ضابطه، رابطه‌ای بی‌سمت و سو
حال اگر این آشنایی از طریق خود پسر یا دختر، قبل از مراسم خواستگاری صورت گیرد، نه‌ تنها صحیح و پسندیده نیست، بلکه در اغلب موارد مفید و موفق هم نخواهد بود. آشنایی قبل از خواستگاری رابطه‌ای بدون تعهد، سطحی، ظاهری و بدون سمت و سو است و روابط حاکم در این نوع آشنایی‌ها اغلب رویایی، فانتزی و براساس احساسات و هیجانات عاطفی دختر و پسر شکل می‌گیرد و هرچند که برای دو جنس مخالف دلنشین و شیرین است، اما مبتنی بر واقعیت نبوده و کاذب است. در این روابط، عشقی مجازی حکمفرماست که واقعیت خارجی ندارد. در این نوع آشنایی‌ها اغلب پسرها قصد ازدواج نداشته و معمولا از دادن تعهد ازدواج طفره می‌روند. این افراد بیشتر به فکر کامروایی هستند و برای رسیدن به آن آشنایی را طولانی کرده و نمی‌گذارند رابطه از آشنایی فراتر رود. اگر این نوع آشنایی‌ها به ازدواج ختم شود اغلب ناموفق بوده و با طلاق به شکست منتهی می‌شود.

ازدواج در سه مرحله شکل می‌گیرد: آشنایی، نامزدی و عقد. به طور معمول و سنتی، آشنایی از طریق خواستگاری آغاز می‌شود.
آشنایی با ضابطه، دوران شناخت اولیه
پس از خواستگاری، دوران آشنایی شروع می‌شود. این دوران، نباید از سه یا چهار جلسه بیشتر به طول انجامد. طی این جلسات دختر و پسر و خانواده‌هایشان تا حدودی با لایه‌های سطحی شخصیت یکدیگر آشنا می‌شوند.

این آشنایی نوعی شناخت اولیه و پیش‌زمینه دوران نامزدی است. این دوران اگرچه به قصد ازدواج شروع می‌شود، اما به این معنی نیست که الزاماً به وعده ازدواج و نامزدی ختم شود. چرا که گاهی در همین چند جلسه خانواده‌ها پی به حقایقی برده و حاضر به ادامه این رابطه نیستند. بنابراین آشنایی بین دختر و پسر باید ارتباطی هدف دار و با اطلاع خانواده‌ها باشد. طبق احکام شرعی دختر و پسر در این دوران می‌توانند برای یک‌بار بدون حجاب ضروری به مشاهده اندام و ظواهر یکدیگر پرداخته تا نداشتن آگاهی در این مورد، منجر به نارضایتی زوجین در آینده نشود.

نامزدی
نامزدی، آشنایی را عمیق‌تر می‌کند

زمانی که دختر و پسر در چارچوب خانواده قدری باهم آشنا و مصمم به ازدواج شدند، دوران نامزدی شروع می‌شود. دوران نامزدی با وعده ازدواج شروع و با عقد به پایان می‌رسد و حداقل خانواده دختر و پسر از آن آگاه هستند. در این دوران تعهد افراد به یکدیگر زیادتر، ارتباطات بیشتر و شناخت‌ها عمیق‌تر شده و افراد خانواده، فامیل و دوستان در این رابطه وارد می‌شوند. در این دوره می‌توانیم با نمونه‌ای از زندگی مشترک و آینده خود روبه‌رو شویم و درستی و نادرستی تصورات و ذهنیات خود را از یکدیگر اصلاح کنیم. به طور میانگین ۴ تا ۶ ماه فرصت مناسبی است که دختر و پسر و خانواده‌هایشان باهم آشنا شوند. این دوران نباید طولانی شود، چرا که یا موجب وابستگی کاذب و غیرمنطقی شده یا اغلب موجب دلزدگی می‌گردد. بنابراین اگر خانواده‌ها در این مدت شش ماه متوجه شدند نظرها و اعتقاداتشان از هم دور است، باید هرچه زودتر قبل از هرگونه وابستگی عاطفی بین دختر و پسر به این دوران خاتمه دهند.

برخی افراد بر این باورند که شش ماه فرصت بسیار کوتاهی برای شناخت شخصیت واقعی افراد است، اما روان‌شناسان می‌گویند: چه تضمینی وجود دارد که پس از یک سال یا بیشتر شناخت طرفین از هم کامل شود؟ گاهی گذر زمان چیزی را عوض نکرده و فقط وابستگی عاطفی کاذب به وجود می‌آورد. نوعی وابستگی که موجب نادیده گرفتن تضادها و تفاوت‌های شخصیتی دو طرف خواهد شد.

دوران نامزدی باید با نظارت همان افرادی که از نامزدی باخبرند، یعنی پدر و مادر دو طرف صورت گیرد.
ترس از نامزدی ممنوع
برخی خانواده‌ها با این عقیده که چون نامزدی رسمیت ندارد و ممکن است پسر، دختر را رها کند یا اسم روی دختر بماند، دوران نامزدی را به بعد از عقد رسمی موکول کرده و این دوران را درفاصله بین عقد و عروسی قرار می‌دهند، اما شناختی که در دوره آشنایی، نامزدی یا عقد به دست می‌آید با یکدیگر متفاوت بوده و باید برای داشتن یک ازدواج موفق، هرکدام از این مراحل را در مدت زمان توصیه شده طی کرد.

در واقع شناخت‌های عمیقی که در دوران نامزدی تجربه می‌شود برای دختر و پسر این فرصت و امکان را فراهم می‌کند که اگر متوجه نبود تفاهم یا تضادی در یکدیگر شدند، قبل از وقوع عقد و وارد شدن نام آن‌ها در شناسنامه یکدیگر، وعده ازدواج را منتفی کنند. نامزدی یک فرصت است و نباید از این فرصت ترسید. هزینه‌های عاطفی، اقتصادی و اجتماعی جدایی در نامزدی بسیار کمتر از جدایی پس از عقد است.

نامزدی
حدود نظارت در دوران نامزدی

دوران نامزدی باید با نظارت همان افرادی که از نامزدی باخبرند، یعنی پدر و مادر دو طرف صورت گیرد. مهم‌ترین حریم نامزدی رابطه جنسی است که اگر برقرار شود، فضای نامزدی از حالت طبیعی خارج و جدایی سخت می‌شود. در این دوران نباید هیچ‌گونه ارتباط جسمانی و پنهانی برقرار شود.

در دوران نامزدی، دختر و پسر تحت نظر و با توافق خانواده‌ها با حفظ ادب و مراعات ارزش‌های اخلاقی می‌توانند با خانواده‌های یکدیگر رفت و آمد کرده و در حد و مرز مشخصی با هم صحبت کنند یا بیرون بروند تا یکدیگر را بشناسند. در این دوران به جای ایجاد روابط احساسی و هیجانی باید به تحلیل ملاک‌های اصلی زندگی پرداخت و از نظرات یکدیگر باخبر شد.

مدت رابطه قبل از ازدواج

ـ به‌طور میانگین ۳ تا ۶ ماه فرصت مناسبی است که دختر و پسر و خانواده‌های‌شان با هم آشنا شوند اما باز هم تاکید می‌کنم که این آشنایی‌ها نباید طولانی شود تا وابستگی کاذب و غیرمنطقی ایجاد کند. در طول این مدت هم می‌توانند از یک مشاور خانواده کمک بگیرند تا منطقی و آگاهانه تصمیم‌گیری کنند. گاهی افراد چند ماه با هم رابطه دارند و رفت و آمد می‌کنند تا یکدیگر را بشناسند ولی این روابط از همان ابتدا مبهم است و پایان مثبتی هم نخواهد داشت. به بیان دیگر، روابط قبل از ازدواج دختر و پسر باید ارتباطی منظم و هدف‌دار باشد و خانواده‌ها حتما در جریان باشند و این رابطه رسما اعلام شود و ارزش‌های اخلاقی در آن کاملا رعایت شود. مجاز بودن این ارتباط تا این حد باشد که هیچ‌گونه ارتباط جسمانی و پنهانی وجود نداشته باشد تحت نظر خانواده یکدیگر را بشناسند. همان‌طور که گفتم زمان این ارتباط بستگی به طرفین دارد و تا زمانی که تا حدودی یکدیگر را بشناسند این زمان طول خواهد کشید و حداکثر ۶ ماه خوب است اما اگر در این مدت دیدند که نظرها و اعتقاداتشان از هم دور است باید هرچه زودتر به این آشنایی خاتمه دهند.

سرد شدن رابطه دوستی

۱-ایده ال نبودن رابطه ی زوجین
۲-نبود شرایط همگام با تفاهم و ازدواج از روی احساس
۳-درک نکردن یکدیگر
۴-نداشتن درک درستی از زندگی مشترک
۵-بر اورده نشدن برخی نیاز های روحی و جسمی
۶-اخلاق نامتناسب یکی از زوجین

آشنایی قبل از ازدواج+سوالات

● قبل از ازدواج این ۱۵ سئوال را حتماً از همسر آینده خود بپرسید:

۱. آیا شما می‌خواهید بچه‌دار شوید؟ اگر مایلید چند فرزند؟

۲. اگر زمانی مشخص شد من یا شما قادر به بچه‌دار شدن نیستیم، آیا قبول دارید که فرزندی را از پرورشگاه بپذیریم و بزرگ کنیم.

۳. اگر در آینده صاحب فرزند شویم، آیا حاضرید او را به مهدکودک بفرستیم؟ در غیر این صورت چه کسی از او نگهداری خواهد کرد؟

۴. آیا مادر باید از شغل خود چشم بپوشد و از فرزندان نگهداری کند؟ در این صورت وضعیت مالی زندگی مشترک به چه وضعی در خواهد آمد؟ آیا مرد خانه قادر است در این صورت زندگی را به تنهایی اداره کند؟

۵. تعطیلات را چگونه بگذرانیم؟ آیا برنامه تعطیلات را دو نفری خواهیم گذراند یا حتماً باید با فامیل به تعطیلات برویم؟

۶. در مواقعی که جر و بحث پیش می‌آید ،چه واکنشی نشان می‌دهید؟ آیا عصبانی می‌شوید؟ در صورت عصبانیت چه رفتاری از خود نشان می‌دهید؟‌

۷. نظر شما در مورد تعهد به زندگی چیست؟ در صورت خیانت از طرف خود‌تان یا من چه واکنشی نشان می‌دهید؟

۸. در مورد فرزندان چه رفتار و انطباقی مدنظرتان است؟

۹. عقاید مذهبی شما چگونه است؟

۱۰. در مورد روابط زناشویی چه‌نظری دارید؟

۱۱. در مورد مسائل مالی چه‌نظری دارید؟ درآمد هرکدام از ما چگونه خرج می‌شود؟

۱۲. هزینه‌های زندگی بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟ منبع درآمد چگونه است و آیا کفایت زندگی مشترک را می‌کند؟ آیا امکان پس‌انداز وجود خواهد داشت؟

‌۲.۱۳ سال، ۵ سال، ۱۰ سال و ۲۰ سال آینده، خود را چگونه می‌بینید؟

۱۴. ساعات خواب و بیداری و کارتان چگونه است؟ صبح‌ها زود بلند می‌شوید؟ آیا عادت دارید شب‌ها تا دیروقت بیدار باشید؟

۱۵. چه‌کسی مسئول خرید منزل، پخت و پز و تمیز کردن است؟ آیا در این زمینه کمک می‌کنید؟

آشنایی قبل از ازدواج از نظر اسلام

شخصی در زمان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) زنی را خواستگاری کرد اما گویا او را خوب ندیده بود. حضرت فرمود: اگر او را دیده بودی، امید سازش و تفاهم بیش تر و زندگی تان با دوام تر بود». (وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۶۱)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «اگر کسی قصد سوء استفاده نداشته باشد، می تواند به گیسوان و زیبایی های (ظاهری) زن نگاه کند». (وسائل الشیعه، ج۱۶، ص ۶۰)

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

سرد شدن رابطه دوستی

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج

رابطه به قصد ازدواج

مشخصات پسری که قصد ازدواج دارد

فواید دوستی های قبل از ازدواج

جلسات آشنایی قبل از ازدواج

چگونه آشنایی را به ازدواج برسانیم

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

مدت زمان آشنایی قبل از عقد و به طور کلی مدت آشنایی ازدواج چقدر باید باشد؟ رابطه های دوستی طولانی مدت چه مزایا و معایبی دارد و  حد و مرز آشنایی پیش از ازدواج چگونه است؟ مدت رابطه قبل از ازدواج می تواند یکی از دلایل سرد شدن رابطه دوستی باشد؟ آشنایی قبل از ازدواج+سوالات چگونه است و آشنایی قبل از ازدواج از نظر اسلام درست است یا خیر؟



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.