no-img
نوین اطلس

حکم حرف زدن دختر با پسر


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

حکم حرف زدن دختر با پسر
امتیاز 1.50 ( 2 رای )
zip
بهمن ۱۲, ۱۳۹۶

حکم حرف زدن دختر با پسر


این مطلب در مورد موضوعات حکم شرعی ارتباط با نامحرم، صحبت با نامحرم به قصد ازدواج، حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج، حکم چت با نامحرم، ارتباط دختر و پسر به قصد ازدواج، آیا حرف زدن با نامحرم روزه را باطل میکند، احکام دوستی دختر و پسر نوشته شده است.

حکم شرعی ارتباط با نامحرم

اگر رابطه دختر و پسر به صورت سخن گفتن باشد، اشکال ندارد، مگر آن که از روی لذت و شهوت باشد. از‌آن جا که به طور طبیعی سخن گفتن دختر و پسر جوان به واسطه قوی بودن غریزه شهوانی، در معرض شهوت و تهریک شهوانی قرار دارد، باید سعی شود حتی المقدور جز در موارد ضروری از این کار دوری شود. هر گونه ارتباط و تماس بدنی دختر و پسرنامحرم از نظر شرعی حرام است.

نگاه مرد به بدن زن (چه با قصد لذت یا بدون آن ) اشکال دارد و حرام است؛ هم چنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم، ولی نگاه کردن به صورت و دست‌های زن نامحرم تا مچ، اگر به قصد لذت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد، هم چنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم(به آن مقداری که معمولاً نمی‌پوشانند) مانند سر و صورت و گردن و مقداری از پا و دست اشکال ندارد.

بنابراین رابطه دختر و پسر به انحاى مختلف اگر مفسده‏ اى نداشته باشد و ترس وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگیرد، اشکالى ندارد، ولى خلوت کردن دختر و پسر نامحرم اعم از فامیل و غیر فامیل در اتاق یا خانه دربسته که محل رفت و آمد دیگران نباشد، حرام است. چه به عبادت یا به بحث و جدل علمی اشتغال داشته باشند، یا نه؛ زیرا غریزه جنسى و وسوسه شیطانى ممکن است هر لحظه انسان را از مسیر خارج بکند.

قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه ۵ و دیگری در سوره نساء آیه ۲۵ زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با نامحرم برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه ۲۵ سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید… « فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَتٍ غَیْرَ مُسَفِحَتٍ وَلَا مُتَّخِذَتِ أَخْدَانٍ؛ آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید (به شرط آنکه) پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.»
در آیه ۵ سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید: شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید. «… ولا متخذی اخدان …»
بنابراین یک دختر یا یک پسر مسلمان که هر روز با یاد خدا روز را آغاز می کند و معتقد به دستورات الهی و قرآن کریم است هرگز این سخن خداوند را زیر پا نخواهد گذاشت، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: « الشهوات سموم قاتلات؛ شهوت‏ها و خواهش‏‌هاى نفسانى زهرهاى کشنده‏‌اند» و نیز فرمود: « طهروا انفسکم من دنس الشهوات تدرکوا رفیع الدرجات؛ نفس خود را از پلیدى شهوت رانى پاک سازید تا به درجه‏هاى بلند آخرت دست یابید».
قال رسول اللَّه(ص): « جاهدوا انفسکم على شهواتکم تحلّ قلوبکم الحکمه؛ با شهوت تان مبارزه کنید تا حکمت و دانش در دل‏هاى شما وارد گردد».

صحبت با نامحرم به قصد ازدواج

به دست آوردن شناخت سودمند و دانش کافی نسبت به هر امر مؤثر در زندگی و مرتبط با سرنوشت انسان، چیزی نیست که ارزش و اهمیت آن قابل کتمان و چشم پوشی باشد.

روشن است که مقصود از بررسی‌ها و تحصیل شناخت، رسیدن به واقعیت‌ها و در پیش گرفتن مسیر درست زندگی و اتخاذ تصمیم صحیح در امور شخصی و اجتماعی است؛ و چنین قصدی حاصل نمی شود جز به این که انسان از راه‌های درست و مؤثر، روش‌های قابل اعتماد و مسیر‌های کم خطر به دنبال تحصیل شناخت مفید برآید، نه شیوه‌هایی که بسترساز انحطاط و چه بسا موجب گرفتاری‌های جبران ناپذر می‌گردد. اگر چنین نباشد نقض غرض بوده و انسان هرچه پیش رود گرفتارتر گشته و از مقصد دورتر خواهد افتاد و رسیدن به سعادت و نیل به آرزوها را دشوارتر خواهد یافت.

در حالی که عرف و شرع از تلاش‌های سالم و غیر مخاطره‌آمیز برای کسب آشنایی حمایت نموده و با آن‌ همراهی دارد، این پندار که راه شناخت منحصر به ارتباط پنهانی و به دور از چشم خانواده‌ها و بدون حمایت آنان است، اندیشه‌ای خطرساز و تصوری به دور از واقعیت است.

کسی که فکر ازدواج با دیگری را در سر دارد اگر در این جهت جدی و صادق باشد باید به صورت مناسب، ایده خود را با وی و خانواده‌اش در میان گذاشته و به قصد آشنایی پا پیش بگذارد. و در این صورت جلسات آشنایی به هر میزان که لازم باشد به طور مسؤلانه و بدون هیچ‌گونه استرس و نگرانی شکل خواهد گرفت. پس غالب کسانی که از این راه وارد نمی‌شوند یا جاهل و ناشی‌اند و یا صیاد سیّاس.

انسان هوشیار می‌داند و توجه دارد که در کنار هر نیت سالم و قصد پاک، امکان خدعه و نیرنگ و ظاهر سازی نیز وجود دارد؛ لذا هیچ انسان عاقلی نباید به کسی فرصت دهد که با نقش بازی و چهره‌سازی، او را با گرفتار کردن در توهمات گمراه نموده و به بیراهه کشاند.

ارتباط تلفنی و یا چت کردن و امثال آن که اکثرا آمیخته با احساسات بوده و به طور پنهانی و بی‌ اطلاع و حمایت فکری دیگر خیرخواهان و مشورت مشاورانی که نگاه غیر احساسی دارند، صورت می‌گیرد، همان‌گونه که می تواند فرصتی مغتنم و روشی برای شناخت باشد، امکان دارد که بستری گردد برای ایجاد هیجان و بروز احساسات و تحریک عاطفه؛ و نیز محتمل آن‌که زمینه‌ای فراهم آورد برای چرب زبانی شیادانی که نه تنها هدف اصلی خود را هرگز بر زبان نمی‌آورند، بلکه با هدف گیج کردن و دچار اشتباه در محاسبه نمودن دیگران، از هر روزنه‌ای برای ابراز احساسات کاذب و رد و بدل کردن یک سری ادعاهای خلاف واقع و بر زبان آوردن سخنان جذاب و ترسیم چهره فریبنده‌ای که تنها حرف است و خالی از واقعیت، نهایت استفاده را می‌برند.

گرچه زن و مرد به هنگام چت و ارسال اس ام اس و مکالمه تلفنی در مکان واحد قرار ندارند لیکن معمولا موقعیت آنان از حیث زمان و سایر شرایط به گونه‌ای است که فضا مانند فضای خلوت با اجنبی بوده و شرایط برای هرگونه هیجان روحی و معاشقه روانی و التذاذ عاطفی و رفتار جنسی به جز لمس جسم، بسیار مستعد بوده و خویشتن‌داری در چنین وضعیتی به ویژه برای اشخاص جوان دشوار و محتاج توان بسیار بالایی است.

پس به صورت کلی نمی‌توان در این خصوص حکم به حرمت نمود و هر یا هرگونه گفتگوی صوتی و نوشتاری را نفی کرد؛ و یا بر همه چیز چشم بست و تمام موارد آن را جایز دانست، بلکه در هر موردی و نسبت به هر شخصی باید با توجه به قصد و چگونگی ارتباط و محتوای سخن و آثار و تبعات آن داوری کرده و تصمیم گرفت؛ زیرا مسأله یک ملاکی دارد که حرام و حلال بودن آن بستگی به وجود و عدم آن دارد.

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

* یکی از دلایلی که دین، انسان را از روابط بی چارچوب و خارج از شرع با جنس مخالف نهی می کند، امکان آلوده شدن به گناه است. به دلیل غریزه جنسی و کشش خدادادی که بین جنس زن و مرد وجود دارد (که برای شکل گیری ازدواج هم لازم است)، هیچ انسان سالم و عاقلی نمی تواند بگوید من در رابطه با جنس مخالف (رابطه دوستانه و عاطفی) به گناه آلوده نمی شوم؛ این امکان گناه، بدون شک وجود دارد. مکاتبات فراوانی با ما می شود که دختر و پسر (حتی به قصد ازدواج و شناخت بیشتر و آماده شدن شرایط) با هم رابطه پیدا کرده اند و به خود مطمئن بوده اند و می خواستند که شرعی هم عمل کنند ولی لغزیده اند و علاوه بر صدمات روحی حاصل از این رابطه ها، به وادی گناهان بزرگ نیز کشیده شده اند و حالا پشیمانند. آدمی از یک لحظه بعد خود با خبر نیست، آن هم در رابطه با این موضوع که به طور طبیعی جاذبه و کشش فراوانی دارد و یکی از مهمترین لغزش گاه های انسان است. حتماً داستان آن زاهد (مقدس اردبیلی) را شنیده اید که به او گفتند اگر با یک دختر، تنها باشی چکار می کنی؟ گفت : پناه می برم به خدا. در ضمن، علاوه بر اینکه احتمال آلوده شدن و لغزش از طرف خود فرد وجود دارد، امکانی دیگر از طرف فرد مقابل هم هست. اگر طرف مقابل اقدام به کاری گناه آلود کند، طرف دیگر نیز درگیر خواهد شد. حتی اگر کسی بگوید من مقابله می کنم و جلوگیری می کنم!؛ چون به هر حال اتفاق رخ داده و در ذهن فرد همیشه باقی می ماند و این اتفاق را هم خود فرد با اقدام به این نوع رابطه ایجاد کرده است. پس امکان آلوده شدن به گناه در روابط دختر و پسر بسیار بالا و دو طرفه هم هست. گفتنی است در عصر حاضر، بسیاری از این دوستی ها از رابطه های پیامکی و تلفنی یا چت در اینترنت و شبکه های اجتماعی، آغاز می گردد و به روابط حضوری نیز کشیده می شود. فراوانی تجارب تلخ دراین نوع روابط (مورد سوء استفاده واقع شدن، از بین رفتن باکرگی دختر، باردار شدن دختر، درگیر بیماری های آمیزشی شدن، امکان انتقال ویروس HIV و ابتلا به بیماری ایدز، آبرو ریزی، عذاب وجدان شدید، افسردگی، خودکشی و …) به قدری است که آینده تاریک آن کاملاً واضح و مشخص است.
انسان عاقل و دیندار وقتی این آسیب ها را می بیند و با امکان گناه که فضای روح و فطرتش را آلوده می کند، مواجه می شود، هیچ گاه به سمت آن نمی رود. در مورد مسائل مادی (که دو مثال در بالا آوردیم) نوع بشر بسیار حساس تر است، و اگر موردی باشد که به جسم یا مال او آسیب بزند، از آن سریعاً حذر می کند، چون اگر به آن ها بی توجهی کند، اثرات منفی اش را فوری می بیند و حس می کند؛ اما در مورد آسیب های معنوی چون مشهود نیست، برخی افراد یا آن ها را قبول نمی کنند و یا می خواهند با توجیهات مختلف از آن ها عبور کنند. اما این توجیهات (که موافق با هوای نفس و در جهت کسب لذت های نامشروع است) مانع اثرات مخرب رفتارهای اشتباه ما نخواهد بود و به تدریج و در طی زمان، نتایج منفی اعمال غیر شرعی خود را هم در این دنیا و هم در دنیای ابدی خواهند دید.

حکم چت با نامحرم

صحبت کردن مستقیم و یا چت با نامحرم به طور غیرمستقیم تفاوت چندانی ندارد زمانی که هدف از این برقراری ارتباط با جنس مخالف فرد را به سمت گناه بکشد. از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.چت با نامحرم

احکام چت کردن با نامحرم و شوخی با جنس مخالف
با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتائات این مطلب روشن می شود:

آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟

همه مراجع:خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. (آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، بهجت، تبریزی، نوری همدانی، فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، سیستانی)

ارتباط دختر و پسر به قصد ازدواج

اولاً، اگر ضرورتى ایجاب نمى‏کند حتّى الامکان چنین روابطى با نامحرم برقرار نشود و خواهران دانشجو در مقابل افراد نامحرم، رفتارى متکبّرانه داشته باشند نه رفتارى صمیمانه. اینکه در احکام شرعى مى‏فرمایند در غیر ضرورت مثلاً مکروه است مرد با زن هم صحبت شود، مخصوصا مرد و زن جوان، به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدنها، غرایز جنسى افراد را تحریک کند و یک اُلفت و محبّت شهوانى بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازى براى غوطه‏ور شدن در انحراف و فاسد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلاً صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتى براى او دارد.
ثانیا: در صورت ناچارى و ضرورت، روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهى منجر نشود، اشکالى ندارد.
بنابراین، گفتگو و نگاه‏هاى متعارف بدون قصد لذّت و ریبه، اشکالى ندارد. امّا با این حال، حتى‏الامکان لازم است در کلاس‏ها به گونه‏اى باشند که کمترین اختلاط پدید. روشن است که هر فرد خود بهتر مى‏تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است. «بل الانسان على نفسه بصیره؛ آدمى بر نفس خود آگاه و بیناست»، (قیامت ، آیه ۱۴).

آیا حرف زدن با نامحرم روزه را باطل میکند

حرف زدن با دختر نامحرم روزه را باطل نمی کند.(۱)
اما توجه داشته باشید که دوستی بین دختر و پسر نا محرم و حرف زدن با دختر که از روی لذت و شهوت باشد و یا ترس افتادن در گناه باشد، حرام است و انسان مومن از این گونه گناهان اجتناب می کند!! مخصوصا در ماه رمضان که ماه عبادت و ماه تزکیه نفس می باشد.

احکام دوستی دختر و پسر

از نظر اسلام زن و مرد دو موجودی هستند که مکمل یکدیگرند و خداوند مهربان آنها را برای همدیگر آفریده است، یکی از نیازهایی که زن و مرد به همدیگر دارند ، نیاز جنسی است. اما برآورده شدن این نیاز باید در چهارچوب قوانین و دستورات اسلام باشد تا به گوهر پاکی و عفت طرفین هیچ گونه خدشه ای وارد نشود.

از نظر شرع مقدس اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

حکم شرعی ارتباط با نامحرم

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج

آیا عاشق شدن گناه است؟

جلسات آشنایی قبل از ازدواج

ارتباط با نامحرم در قرآن

عواقب ارتباط با نامحرم

عشق و ازدواج



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.