no-img
نوین اطلس

تفاوت جسمی زن و مرد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

تفاوت جسمی زن و مرد
zip
بهمن ۷, ۱۳۹۶

تفاوت جسمی زن و مرد


این مطلب در مورد موضوعات تفاوت بدن زن و مرد، تفاوت های زن و مرد از دیدگاه اسلام، تفاوت های زنان و مردان نوشته شده است.

تفاوت بدن زن و مرد

برخی دیگر از تفاوت های فیزیولوژیکی بین زن و مرد عبارت اند از:
۱- از نقطه نظر علم پزشکی، دست کم تا سن چهل سالگی، زنان نسبت به مردان، کمتر دچار نارسایی های قلب و عروق می شوند. بیماری های قلبی در میان زنان در سنین بارداری نادر است. البته زنان، بعد از شروع دوران یائسگی این مزیّت خود را از دست می دهند، به همین دلیل، اجرای برنامه های ورزشی در دوران یائسگی، اهمیّت خاصّی دارد.
۲- مطالعه ی اسکلتی زنان و مردان پس از بلوغ کامل، نشان می دهد که اسکلت مردان، خشن تر، پرتر و دارای چگالی بیشتر بوده و استخوان های دراز در مردان، طول بیشتری دارد. بر این اساس، از نظر اهرم ها مردان نسبت به زنان برتری دارند.
هم چنین بررسی ها نشان می دهد که زنان، پاهای کوتاه تری داشته و در نتیجه در حفظ تعادل، تسلّط بیشتری دارند، به طور متوسط، قد زنان سیزده سانتی متر و وزن آنان پانزده کیلوگرم کمتر از مردان است.
۳- در مرحله ی بلوغ کامل، یک زن معمولی، چربی زیر پوست بیشتری از یک مرد معمولی دارد (۲۵درصد در برابر ۱۵درصد).
۴- اندازه گیری قطر افقی قلب، نشان داده که به استثنای دوازده و سیزده سالگی، قلب مردان از زنان، بزرگ تر است. میانگین قطر افقی قلب مردان، حدود دوازده سانتی متر و برای زنان حدود ۱۰/۶۷ سانتی متر گزارش شده است.
ضربان قلب بیشینه (حداکثر) در دو جنس، تفاوت ندارد، اما حجم ضربه ای در زنان، کمتر است و برای جبران آن در فعالیت یکسان، ضربان قلب آن ها نسبت به مردان، بالاتر خواهد بود. مثلاً اگر زنان و مردان با یک شدّت شروع به دویدن کنند، قلب زنان تعداد ضربان بالاتری خواهد داشت و این به معنای زودتر خسته شدن است.
۵- از آن جا که مردان، توده ی عضلانی حجیم تری دارند و با توجّه به این که عامل قدرت، مستقیماً با سطح مقطع فیزیولوژیکی عضله ارتباط دارد، واضح است که مردان از قدرت بیشتری برخوردار باشند (۳۰-۴۰درصد).
۶- حفره ی شکم در زنان بزرگ تر از مردان است، زیرا در این قسمت علاوه بر احشای داخلی، اعضای اضافی مربوط به تولید مثل قرار دارند.

تفاوت های زن و مرد از دیدگاه اسلام

بین زن و مرد مانند موجودات دیگر، تفاوت‏هاى بسیارى وجود دارد. بنا به گفته زیست‏شناسان هر سلول بدن مرد با هر سلول بدن زن تفاوت دارد. حتى برخى فمینیست‏ها که سعى در پوشاندن و از بین بردن تفاوت‏ها دارند، به وجود آنها معترفند. اسلام نگاه دقیقی به این تفاوتها دارد و با ملاحظه همین تفاوتها احکام خود را صادر نموده است.

از جمله مهمترین تفاوتهای زن و مرد در زنانگی و مردانگی است. زنانگی یعنی داشتن صفات مختص به جنسیت زنانه همچون لطافت و دلبری؛ و مردانگی یعنی داشتن صفات مختص به جنسیت مردانه: مثل شجاعت و دلیری، که بنا به گفته روانشناسان هرچه میزان این تفاوتهای طبیعی بیشتر باشد، میل و رغبت زن و مرد نیز به سمت یکدیگر بیشتر است. «مردانى که از “مردانگى” بیشترى برخوردارند از زنانى که زنانگى بیشترى دارند خوش‏شان مى‏آید.» (پروفسور روژه پیره، روانشناسى اختلافى زن و مرد، ص‏۳۹)

هنگامى که زنان و مردان خیلى شبیه یکدیگر شوند آن جاذبه مرموز را از دست مى‏دهند. زندگى کردن با شخصى که مثل خودمان است بسیار خسته ‏کننده است. (دکتر جان گرى، زنان، مردان، روابط، ص‏۸۶) «این تفاوت‏هاى مکمل که سبب جذب و کشش به طرف شخص دیگر مى‏شود، احساس مرموزى را به نام عشق به وجود مى‏آورد.» (دکتر جان گرى، زنان، مردان، روابط، ص۵۴)

اسلام برای حفظ این تفاوتها اهمیت فوق العاده ای قائل است لذا چه در صفات و چه در هیئت ظاهری، زنان و مردان را از شبیه شدن به یکدیگر پرهیز می دهد.

عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْمُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ۲۶۷ ) امام صادق علیه السّلام فرمود: پیامبر خدا (ص) مردانى را که خود را شبیه زنان سازند و زنانى که خود را شبیه مردان سازند لعنت نمود.

امام صادق علیه السّلام فرمود: پیامبر خدا (ص)مردانى را که خود را شبیه زنان سازند و زنانى که خود را شبیه مردان سازند لعنت نمود.

حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه صفاتی را ذکر می کنند و می فرمایند این صفات برای زنان بهترین صفاتند و برای مردان بدترین صفات. (نهج البلاغه، حکمت۲۳۴) یعنی تفاوتهای زن و مرد در صفت و خلق و خو نیز باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرد.

همه تفاوتهایی که زن و مرد در احکام و مسائل اجتماعی دارند نیز شاهد مثال دیگری است که اسلام ملاحظه تفاوتهای زن و مرد را نموده و تفاوتها را در جهت بهتر نمودن ارتباطات سالم بین زن و مرد رهبری کرده است .

تفاوت های زنان و مردان

بخشی از تفاوت های مردان و زنان را به صورت زیر می توان عنوان نمود:
۱- دیدگاه زنان و مردان نسبت به مسائل زناشویی کاملا متفاوت است
حتما شنیده اید که رابطه زناشویی در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده است در حالی که در مردها، بیشتر جنبه های فیزیولوژیک دارد. این شاید مهم ترین تفاوت زن و مرد باشد که خیلی وقت ها در زندگی مشترک نادیده می ماند و دلخوری هایی را به وجود می آورد.

۲ – زنان تشریفات را دوست دارند.
مردان کمتر تشریفاتی هستند.

۳ – استقلال برای مردان اهمیت بسیاری دارد
مردها می خواهند که در مورد مسائل مالی و معاملات و سایر موارد مشابه، مستقل عمل کنند. مخالفت همسر یا عدم توجه او به این نکته، می تواند مشکلات و موانعی در زندگی مشترک ایجاد کند زیرا مرد تصور می کند که به احساس استقلالش، لطمه خورده است.

۴ – زنان، رابطه گرا بوده و تمایل به تماشا و نظر دارند و استعداد بیشتری برای بینش و شهود از خود نشان می دهند.

مردان، هدف گرا بوده و به عمل و آزمایش، بیشتر تمایل نشان داده و استعداد بیشتری برای ارائه دلیل و منطق دارند.

۵ – زنان می خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می دهند
اگر زن حس کند از طرف همسرش مورد بی توجهی و بی مسئولیتی قرار گرفته، به شدت آزرده می شود و واکنش های عاطفی شدید نشان می دهد. زیرا آنچه برای زن ها اهمیت دارد، آن است که حس کنند همسرشان به آنان احترام می گذارد، بی وقفه به آنها توجه دارد و سلامت، شادابی، عقاید و حتی تغییرات او برایش مهم است.

۶ – زنان نفوذ همسران خود را راحت تر می پذیرند.

مردان در مقابل نفوذ زنان از خود مقاومت نشان می دهند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
متفرقه

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.