no-img
نوین اطلس

راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی
zip
دی ۲۸, ۱۳۹۶

راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی


این مطلب در مورد موضوعات درمان خیانت زناشویی با روش emdr، بعد از خیانت همسر چه کنیم، مقاله در مورد خیانت زناشویی، نظریه های خیانت زناشویی، با خیانت شوهر چه کنیم؟، درمان تنوع طلبی مردان می باشد.

درمان خیانت زناشویی با روش emdr

قانون اول: حمایت
عامل نارضایتی و ناخشنودی همسرتان نباشید. قطعاً همه ما انسان ها با ویژگی های طبیعی مانند توانایی عصبانی شدن، خودخواهانه رفتار کردن، نامحترمانه برخورد کردن و… متولد شده ایم. اما همین توانایی ها، تهدید کننده های جدی زندگی مشترک بوده و در حقیقت طوفان عشق به شمار می روند و می تواند رابطه عاشقانه و عاطفی که می توانید با همسرتان داشته باشید را به اصطکاک بکشاند. حال آنکه شما می توانید با توجه و عمل به قانون حمایت، عشق همسرتان را برای همیشه حفظ کنید. یعنی طوری رفتارتان را انتخاب کنید که از گرایشات تخریبی (مانند عصبانی شدن، رفتارهای غیرمحترمانه، خودخواهی و…) دوری کرده و با حذف این گرایشات رابطه عاطفی تان را تضمین کنید.

یکی از راه های دیگر برای جلب حمایت همسرتان، توافق مشترک است یعنی در زندگی زناشویی تان هیچ کاری را بدون توافق دو طرفه انجام ندهید. با این اقدام هیچ کاری در زندگی زناشویی، علی رغم میل دیگری صورت نمی گیرد و همواره در مورد هر مساله ای با همسرتان صحبت و توافق کرده و راه حل هایی را انتخاب می کنید که مورد پذیرش هر دوتان باشد.

قانون دوم: توجه
مهم ترین نیازهای عاطفی همسرتان را بشناسید و بر طرف کنید. تنها عاملی که باعث می شود، عشق در یک رابطه زن و شوهری همواره زنده بماند و طراوت و شادابی خود را حفظ کند، توجه دائمی زوجین به یکدیگر و به نیازهای عاطفی یکدیگر است.

حال این نیازهای عاطفی در هر دوره ای از زندگی شکلی خاص به خود گرفته و اولویت ها مورد تغییر و تحول قرار می گیرد اما مساله مهم همان «اصل توجه» است که احساس عشق را در زندگی مشترک زنده نگه می دارد. پس سعی کنید، اول نیازهای عاطفی همسرتان را بشناسید و سپس یاد بگیرید که چگونه آن نیازها را برطرف کنید که برای خودتان هم لذت بخش خواهد بود.

خیانت بین همسران

خیانت روابط را نابود کرده و آرزوها را نقش بر آب می‌کند‎

قانون سوم: زمان
زمان ویژه ای برای خلوت کردن با همسرتان و توجه کامل به او اختصاص دهید.

اجرای کامل این قانون نیازمند توجه به چند فاکتور مهم است:
۱- سعی کنید برای با هم بودن، همیشه یک برنامه هفتگی داشته باشید که در آن به یکدیگر توجه کامل کرده و در آن زمان خاص حتماً با هم تنها باشید، حتی اگر صاحب فرزند هستید.

۲- از این فرصت خاص بیشتر برای گفتگو، ابراز محبت به هم، تفریح کردن و خصوصاً برقراری رابطه جنسی استفاده کنید.

۳- هر هفته حداقل ۱۵ ساعت را صرف بودن با یکدیگر کنید. البته قطعاً زن و شوهری که صاحب فرزند هستند نمی توانند ۱۵ ساعت را تنها با هم باشند ولی از این ۱۵ ساعت حداقل باید ۲- ۱ ساعت را به تنهایی با هم صرف کنند.

وقتی در یک زندگی زناشویی، زوجین تا این حد برای یکدیگر وقت صرف می کنند، دیگر نیازی به برقراری رابطه پنهانی نمی شود و ردپای خیانت در خانه شما دیده نمی شود.

قانون چهارم: صداقت
با همسرتان روراست باشید. برای رعایت این قانون، داشتن کمی صداقت کافی نیست، بلکه نیازمند روراستی کامل است. صداقت یعنی اینکه همسرتان از همه احساسات مثبت و منفی، نقاط قوت و ضعف، برنامه روزانه، افکار و برنامه های آینده تان مطلع باشد. صداقت یعنی اینکه هرگز به همسرتان اطلاعات غلط ندهید. حفظ این صداقت برای موفقیت ازدواج ضروری است چرا که نه تنها باعث ارتباط عاطفی نزدیکتر میان زوجین می شود بلکه مانع از ایجاد عادات مخرب و مخفی کردن آنها از همسرتان می شود.

بعد از خیانت همسر چه کنیم

برقراری امنیت دوباره در رابطه
نیاز به برقراری تدریجی اعتماد وجود دارد. قطع کردن تماس فرد با رابطه نامشروعش ضروری است. این امر باید به طور واضح انجام داده شود، به طوری که زوجین در رابطه موجود ، هر دو بدانند که سایر روابط تمام شده است. برای اطمینان دادن به فرد که همسرش دیگر رابطه نامشروع ندارد، همسر فرد باید توافق کند که کارهای عادی روزمره اش را تغییر دهد؛ برای مثال اگر رابطه نامشروع با کسی در محیط کار رخ داده باشد، شخص ممکن است مجبور شود به طور جدی به تغییر شغل فکر کند یا حداقل واحد کاریش را در داخل شغل تغییر دهد، به طوری که هیچ تماس جدیدی با همسر نامشروعش نداشته باشد.توافق بر سر یک تعریف قابل قبول از رابطه، به طوری که شبهه ای در آن نباشد، مهم است. عنصر دیگر در این مرحله ، گوش کردن و معتبر دانستن تجربه زوجین است. این کار به این معنی است که به فرد اجازه می دهد تا درد و خشمی را که غالباً احساس می کند، بیان کند و همسر خطا کارش بیان احساسات او را بشنود و بپذیرد.
بیان عاطفی کنترل شده، عبارت است از این که زوج آشفته احساساتش را در شرایط کنترل شده خاصی بیان کند یعنی در آن شرایط بیان رنج تقویت نمی شود، و جایی است که فرار از احساسات منع می شود.

کشف رابطه نامشروع
غالباً فردی که رابطه نامشروع داشته، ترجیح می دهد این مسئله را به سادگی پشت سر بگذارد. آرزو دارد که همسرش به سادگی مسأله را “فراموش کند”. انجام دادن این کار برای برخی افراد مشکل است.روابط نامشروع تقریبا نوعی فریب همسر است.
یکی از راهبردهای مفید، روش بیان عاطفی کنترل شده است. بیان عاطفی کنترل شده، عبارت است از این که زوج آشفته احساساتش را در شرایط کنترل شده خاصی بیان کند یعنی در آن شرایط بیان رنج تقویت نمی شود، و جایی است که فرار از احساسات منع می شود. یعنی باید عاطفه منفی خاموش شود که این کار از طریق بیان مکرر عواطف، بدون هیچ تقویتی صورت می گیرد. خیلی از افراد بیان عواطف مربوط به رابطه نامشروع همسرشان را دردناک می دانند و اغلب به جزئیات رابطه نامشروع فکر می کنند و سپس این افکار را متوقف می کنند؛ برای مثال زوجین ممکن است حواسشان را با تماشای تلویزیون، یا انجام دادن کاری ، یا عصبانی شدن از همسرشان ، یا شروع کردن یک بحث، از موضوع پرت کنند. این فرار ، به طور منفی احساسات را تقویت می کند و از خاموشی احساسات شدید جلوگیری می کند. به منظور خاموشی احساسات شدید ، شخص باید تشویق شود تا آن احساسات را بیان کند و بعد به گونه ای آن احساسات را سازمان دهی کند که نه تقویت، و نه فرار از آن ، ممکن باشد.

برقراری مجدد رابطه درست
گاهی اوقات یکی از زوجین نمی خواهد به رابطه ادامه دهد. احساس بحران و خشم ممکن است فروکش کرده باشد. زوجین ممکن است یکدیگر را برای آن چه اتفاق افتاده است بخشیده باشند ، اما هنوز احساس می کنند که رابطه شان ، آن چیزی نیست که آن ها دوست دارند. آن ها باید از آن چه اتفاق افتاده درس بگیرند. این یادگیری ممکن است آن ها را شخصاً قوی کند و شاید به آن ها امکان بدهد که با مشکلات کمتری وارد رابطه های بعدی شوند. گاهی اوقات روابط نامشروع به این علت رخ می دهد که رابطه زناشویی دارای مشکلات مهمی است. تعامل ضعیف، رابطه جنسی ضعیف و کمبود هیجان و علاقه در رابطه، می تواند غالباً یک رابطه نامشروع را جذاب تر بسازد.بنابراین مهم است که به شرایطی که باعث ایجاد رابطه نامشروع می شود توجه کنیم. واقعا چه چیزهایی از رابطه زناشویی حذف شده و چگونه باید آن ها را احیا کرد؟

مقاله در مورد خیانت زناشویی

خیانت زناشویی را می توان به سادگی نقض پیمان یا مفاد پیمان زناشویی دانست. این نقض کردن می تواند عمدی یا غیرعمدی باشد. فرد ممکن است با دانستن و آگاهی از ضروریات حقوقی و عرفی ازدواج یا بدون علم به آنها خیانت کند

اما خیانت می تواند مستقیم و با انجام عملی که معنای آن خیانت است یا به واسطه عملی که در ادامه به خیانت منجر می شود، خیانت تلقی شود؛ مثلا داشتن رابطه جنسی با فردی غیر از همسر بدون اجازه وی یا قانون. اما در معنای وسیع، خیانت شامل هر نوع نقض در پیمان های زناشویی است. این پیمان به صورت ضمنی شامل پیمانی برای تشریک مساعی در زمینه جنسی، عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، روانی و حتی فرهنگی است، بنابراین هرگونه کوتاهی عامدانه یا سهوی در انجام این وظایف می تواند خیانت تلقی شود. مثلا حتی فکر کردن به شخص دیگری جز همسر، صحبت کردن هر روزه با او، پیامک زدن مداوم به او یا برقراری رابطه دوستانه مستمر از طریق چت کردن با او هم می تواند خیانت به همسر محسوب شود. حتی اگر فردی در ذهن خودش عاشق فرد دیگری جز همسرش باشد و آن شخص سوم هم از این عشق بی خبر باشد، باز هم نوعی خیانت در زندگی زناشویی رخ داده است ،کوتاهی مرد در تامین معاش فرزندان بدون عذر موجه یا بی توجهی به علایق و عواطف همسرهم نوعی خیانت است، بنابراین مفهوم خیانت در ازدواج را نباید تنها به داشتن رابطه زناشویی خارج از چارچوب خانواده محدود کرد اما در معنای کاملا بسته و خاص، خیانت به معنی نادیده گرفتن پیمان برقراری رابطه زناشویی با یک نفر است، مگر با اجازه زن اول یا قانون. بهتر است ابتدا عوامل این کار را به عوامل ذهنی و عوامل عینی تقسیم کنیم. عوامل ذهنی از جنس نگرش ها و اعتقادها هستند و عوامل عینی از جنس ساختارها. طبقه بندی لازم دیگر، توجه به تفاوت عوامل کلان و عوامل خرد است. عوامل کلان عواملی هستند که در کلیت جامعه تولید می شوند و از بیرون بر فرد و جامعه اثر می گذارند و دست هیچ فردی در آن به تنهایی دخیل نیست اما عوامل خرد، عواملی هستند در سطح افراد و وضع نگرشی یا واقعی زندگی فرد، به وجود آورنده آن است.

نظریه های خیانت زناشویی

انواع خیانت

الف) خیانت­های عاطفی: یکی از زوجین به دلایل مختلف، مشکلات و مسائل عاطفی خود را بیش از آنکه با همسرش مطرح کند، با فرد دیگری خارج از خانواده اش در میان می­گذارد و از او حمایت عاطفی می جوید. بی­وفایی­های عاطفی اشکال مختلفی مثل ارتباط اینترنتی، ارتباط در محیط­های کاری و ارتباطات تلفنی دارد این نوع خیانت در زنان بیشتر است.

ب) خیانت­های جنسی: به معنای روابط جنسی مرد یا زنی متاهل با جنس مخالف است که غریبه باشد که این خیانت در همه­ی فرهنگ­ها ناپسندیده تلقی می­شود. این ارتباطات شامل ارتباط با زنان خیابانی، ارتباط جنسی با همجنسان است. این نوع خیانت در مردان بیشتر از زنان است.

با خیانت شوهر چه کنیم؟

۱. «مدتی طول کشید تا من بتوانم این موضوع را فراموش کنم اما چیزی که خیلی به من کمک کرد این بود که به خودم یادآور می‌شدم، رفتار او، انتخاب خودش بوده است و من هیچ کنترلی روی آن نداشته‌ام. این امکان وجود دارد که چنین افرادی هیچوقت واقعاً خوشحال نباشند چون همیشه دنبال چیز دیگری هستند درحالیکه مشکل اصلی خودشانند. اما این طرف قضیه خود شما هستید که فوق‌العاده‌اید و می‌توانید با این مشکل هم مثل مشکلات دیگر زندگی کنار بیایید.»

۲. «عصبانیتتان را بیرون بریزید. وقتی من توانستم بالاخره این موضوع را پشت سر بگذارم، از شوهر سابقم و شریک خیانت او بخاطر درهایی که به روی من باز کردند، متشکر بودم. من آدم خوبی هستم (مطمئناً شما هم همینطور) و لایق بهترین‌ها. وقتی شوهرم با زنی دیگر به من خیانت کرد، این آزادی را به من داد تا بتوانم بهترین را برای خودم پیدا کنم.»

۳. «فریاد بکشید، گریه کنید و غصه بخورید. مطمئناً چنین اتفاقی باعث عصبانیتتان می‌شود، پس بگذارید که عصبانی شوید. هیچ چیز بدتر از این نیست که دیگران به شما بگویند که آرام باشید و خودتان را جمع و جور کنید.»

۴. «کمی صبر کرده و به موقعیتی که در آن هستید فکر کنید. بلافاصله به این اتفاق واکنش ندهید تا از تصمیمی که می‌گیرید، پشیمان نشوید. لازم نیست فوراً تصمیم بگیرید. و وقتی به اینکه چه می‌خواهید بکنید فکر کردید، برنامه‌ریزی کنید. این همان کاری بود که من انجام دادم. دفعه اولی که بخشیدم، نقشه‌ای داشتم که اگر چنین اتفاقی دوباره برایم افتاد، چه بکنم. وقتی به طور غیرقابل اجتنابی این اتفاق برایم تکرار شد، دیگر می‌دانستم که دقیقاً می‌خواهم چکار کنم، کجا می‌خواهم زندگی کنم، بچه‌هایم را به کدام مدرسه بفرستم، کارم را چه بکنم و …»

۵. «یادتان باشد که این انتخاب آنها بوده است، باوجود همه اتفاق‌هایی که در گذشته و حال این رابطه برایتان افتاده است. این انتخاب آزادانه آنها بوده است که موجب این وضعیت شده است. شما هم آزادید، پس گناهی که او به گردنتان انداخته است را با خودتان حمل نکنید. اما نباید فراموش کنید که باید ببخشید. نمی‌گویم این کار آسان است، اما در آینده از خودتان متشکر خواهید بود. تنها چیزی که باید جلو دیدتان قرار دهید این است که این اشتباه و ضعف او بوده است نه شما. این ناتوانی او برای حفظ قداست رابطه زناشوییتان بوده است که موج این اتفاق شده است.»

درمان تنوع طلبی مردان

شما تنوع طلبید اگر…
– در یک زمان چند رابطه مختلف دارید.
– در صورت پایان یک رابطه، بلافاصله بدون هیچ وقفه یا احساس ناراحتی سراغ رابطه بعدی می روید.
– وقتی نامزد دارید، مدام با سایت ها و فیلم های غیراخلاقی سر و کار دارید.
– دلتان می خواهد توجه همه زنان را جلب کنید و رابطه ای کوتاه مدت با آنها داشته باشید.
– وقتی با خانمی مواجه می شوید، توانایی فکر نکردن به او را ندارید و حتما باید او را شکار کنید، با او رابطه برقرار کنید و مدتی دوست باشید.
– از روابط بلند مدت فرار می کنید چون احساس می کنید، شور و شعفتان از بین می رود یا تعهد برایتان دردسر ساز است.

قبل از ازدواج بخوانید
در روایات اسلام، تنوع طلبی جنسی به شدت مذمت شده و مردانی که از آنها با عنوان «ذوّاقون» (یعنی کسانی که مدام به دنبال چشیدن زنان گوناگون هستند) لعنت شده اند

اگر نشانه های بالا را دارید، یعنی تنوع طلب هستند و تا مشکلتان را حل نکرده اید، نباید به ازدواج فکر کنید. ازدواج یعنی بتوانید تنوع طلبی ذهنی را با تمرکز بر زندگی و پیشرفت و درآمد، توجه بیشتر به روابط خانوادگی و برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان جایگزین کنید. باید بتوانید پاداش های اجتماعی متاهلی را جایگزین مجردی کرده و تمام و کمال به سبک زندگی جدیدتان تعلق پیدا کنید.
روانشناسان افراد تنوع طلب را دچار اختلال جنسی می دانند. اختلالی که درمان آن طولانی است اما غیر ممکن نیست. بنابراین قبل از ازدواج، حتما با یک مشاور مشورت کنید و از او بخواهید برای درمان این تنوع طلبی کمک تان کند. یادتان باشد، فریب آرام و قرار گرفتن های موقتی تان را نخورید. ممکن است در برهه ای از زندگی احساس کنید که میل تان به تنوع طلبی از بین رفته و دوست دارید آرام بگیرید. اما تا وقتی یک روانشناس آمادگی شما را تایید نکرده باز هم نباید به سمت ازدواج بروید. چون ممکن است این آرام گرفتن شما موقتی باشد و بعد از ورود به زندگی مشترک، دیر یا زود دوباره خسته شوید و روابط کوتاه و متنوع خود را از سر بگیرید.

اگر فکر می کنید تنوع طلب هستید یا تجربه ای از ازدواج افراد تنوع طلب در اطرافیانتان دارید آن را در بخش نظرات با ما و خوانندگان تبیان در میان بگذارید.

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.