no-img
نوین اطلس

خیانت زناشویی علل و درمان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

خیانت زناشویی علل و درمان
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
zip
دی ۲۸, ۱۳۹۶

خیانت زناشویی علل و درمان


این مقاله در مورد موضوعات درمان خیانت زناشویی با روش emdr، نظریه های خیانت زناشویی، مقاله در مورد خیانت زناشویی، بعد از خیانت همسر چه کنیم، با خیانت شوهر چه کنیم؟، درمان تنوع طلبی مردان می باشد.

درمان خیانت زناشویی با روش emdr

روش EMDR درمانی پیچیده و تخصصی برای غلبه بر آثار ضربه عاطفی و تجارب ناراحت‌کننده آن است که نخستین بار در ۱۹۷۸ از سوی روان‌شناسی به نام فرانسین شاپیرو مطرح شد. او متوجه شده بود که نگرانی‌ها و استرس‌های وی با حرکت چشمانش به طرفین کاهش می‌یابد. دکتر شاپیرو از EMDR برای مقابله با نشانه‌های ناخوشایندی مانند اضطراب، گناه، خشم، افسردگی، ترس، اختلالات خواب، و بازگشت به خاطرات بد ناشی از واقعه‌ای تکان‌دهنده در گذشته استفاده کرد. این شیوه مستلزم بازخوانی واقعه یا رویدادی استرس‌زا از گذشته و برنامه‌ریزی مجدد ذهن و جایگزینی باورهای منفی با باورهای مثبت و آگاهانه‌ای است که خود فرد انتخاب می‌کند.

ای.دی.ام.ار یک شیوه درمانی پردازش اطلاعات است که از ۸ مرحله بهره می گیردتا بسیاری از عوامل تجربی آسیب شناسی را مورد بررسی قرار دهد. ای.دی.ام.ار ، تجربه های گذشته که اساس و پایه آسیب شناسی است را ارزیابی می کند و همچنین موقعیت های حاضر راکه احساسات ناخوشایند را رقم می زند، مورد بررسی قرار می دهد و باورها و عواطف و تجربیات مثبتی که برای سلامتی روانی و رفتارهای هنجار در آینده مورد نیاز است را رسیدگی می کند.

درمان EMDR برای چه مواردی مناسب است؟
به‌طورکلی اگر فشار روانی ناشی از وقایع و رویداهای سخت زندگی کاهش نیابد یا درمان نشود، فرد دچار احساس فقدان کنترل و درماندگی می‌گردد. حالتی‌که از آن با عنوان اختلال استرس پس از سانحه یاد می‌شود. روش EMDR در درمان این فشارهای روانی بیشترین کاربرد را دارد.

نظریه های خیانت زناشویی

نظریه های مختلفی در زمینه علل و اساس خیانت به همسر وجود دارد که بدین قرار است:

نظریه ی بی هنجاری: ایده اصلی دورکیم آن است که زندگی بدون وجود الزام های اخلاقی یا ضرورت های اجتماعی، تحمل ناپذیر می شود، و در نهایت به شکل گیری پدیده ی آنومی، یعنی نوعی احساس بی هنجاری می انجامد که اغلب مقدمه ای برای دست یازیدن افراد به خودکشی و کجروی است.

نظریه کنترل اجتماعی هیرشی: نظریه کنترل اجتماعی هیرشی بحث می کندکه فقدان تعهد اجتماعی عمده ترین عامل جرم و بزهکاری است او چهار منبع را برای تعهدات اجتماعی بیان می کند: ۱- تعلقات نسبت به خانواده ودوستان۲- تعلقات نسبت به نهادهای آموزشی مانند مدرسه۳- باوربه انواع ارزشها واصول۴- تعهدات نسبت به اهداف دردسترس

نظریه کنترل گلاسر: طبق این نظریه، سرد شدن عشق رمانتیک و صمیمیت اولیه و ملال آور شدن زندگی و کم بودن رابطه زناشویی عامل انگیزشی مهمی در خیانت است

نظریه وابستگی متقابل : بنا براین نظریه، این را که افراد در مواجهه با موقعیت، خیانت کنند یا اینکه حفظ زندگی خود را در اولویت قرار دهند، دو چیز مشخص می کند:۱) مقایسه زندگی زناشویی فعلی با انتظارات و تصورات قبلی فرد از ازدواج۲ )مقایسه کردن رابطه زناشویی با رابطه با فرد دیگر و برداشت فرد از این مقایسه

نظریه رسانه و نظریه کاشت: طبق این دیدگاه، رسانه گرایش دارد که از واقعیات اجتماعی، روایت هایی یکسان و مورد وفاق همگانی ایجاد کند و در نهایت، می تواند مخاطبان خود را سازگار با این روایت ها، فرهنگ پذیر کند. کاشت موجب پذیرش و درونی سازی نگرشرسانه ای در بیننده می شود ـ اشاره به سریال هایی که در آنها، یک عنصر ثابت وجود دارد به نام بی وفایی…

مقاله در مورد خیانت زناشویی

خیانت زناشویی موضوعی است که زوج درمانگران به صورت منظم در کارهای بالینی شان با آن مواجه میشوند و میتواند تجربه ای گیج کننده و دردناک بر همه کسانی باشد که درگیر با آن هستند. با توجه به پیامدهای زیانبار خیانت زناشویی بر سلامت روانی خانواده، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر شکل گیری خیانت زناشویی با استفاده از روش دلفی انجام شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که با استفاده از تکنیک دلفی به بررسی آرای صاحب نظران پرداخته است. جامعه پژوهش شامل متخصصین حوزه خانواده و ازدواج می باشد. نمونه گیری نیز به صورت غیرتصادفی و بر اساس میزان تخصص و تجربه افراد در حیطه خانواده درمانی و زوج درمانی صورت گرفت و نمونه شامل ۲۳ نفر می باشد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش دلفی و از طریق ارسال پرسشنامه در طی سه مرحله انجام گرفت. تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها در دور اول نشان داد که گروه نمونه به ۱۹ عامل در شکل گیری خیانت زناشویی اشاره کردند که این ۱۹ عامل در ۳ دسته کلی عوامل شخصیتی ( ۷ مورد)، عوامل مرتبط با ماهیت رابطه ( ۵ مورد) و عوامل محیطی ( ۶ مورد) طبقه بندی شدند. در مرحله دوم و سوم نیز تمامی گویه ها میانگین بالای ۴ را دریافت نمودند.یافته های این مطالعه نشان داد که عوامل متعددی در شکل گیری خیانت زناشویی دخالت دارند و در این مطالعه اجماع نظر و اولویت بندی خاصی در این زمینه حاصل شد. از یافته های این پژوهش می توان جهت برنامه ریزی در خصوص آموزش زوجین و پیشگیری از وقوع پدیده خیانت زناشویی استفاده نمود.

بعد از خیانت همسر چه کنیم

بازنگری در وقایع سرنوشت‌ساز زندگی
وقایع سرنوشت‌ساز زندگی، شامل بحران‌های شخصی یا شرایط تنش‌زایی است که مستقیم یا غیرمستقیم در وقوع خیانت دخالت داشته‌اند؛ بحران‌هایی مانند مرگ یک عزیز تا تغییرات شرایط مالی یا جایگاه اجتماعی، ناکامی‌های شخصی، از دست‌دادن شغل، ورشکستگی، نازایی، تولد فرزند، مصرف الکل و مواد مخدر. معمولاً رابطه­ی فرازناشویی حاصل یک عامل به تنهایی نیست، بلکه گاهی چندین رخداد همزمان و چندین عامل پیش بینی نشده­ی پیدا و ناپیدا، همسران را در چنین موقعیت بحرانی قرار می‌دهند. شناسایی و سپس گفت‌و‌گو درباره­ی این وقایع، آن هم بدون متهم کردن یکدیگر، می‌­تواند در بازسازی رابطه و اعتمادسازی دوباره نقش مهمی داشته باشد. البته شناسایی این وقایع دلیل موجّهی برای خیانت نیست، اما می‌تواند به درک این نکته کمک کند که نقش‌های روزمره­ی زندگی تا چه اندازه در روابط زناشویی اثرگذار است.
گفت‌و‌گو درباره­ اتفاق پیش آمده
بسیاری از همسران به اشتباه فکر می‌کنند که تنها با داشتن تجربه‌های مثبت و لذت‌بخش در کنار یکدیگر، می‌-توانند رابطه­ی از هم‌گسیخته­ی بعد از افشای خیانت را از نو ترمیم کنند. با این­که اوقات خوش برای رهایی از رنج‌های روحی امری ضروری است، اما به هیچ وجه جای دردودل کردن و گوش دادن به احساسات را نمی‌گیرد. پیش از گفت‌و‌گو درباره­ی رابطه­ی فرازناشویی، همسر زخم‌خورده باید تصمیم بگیرد که چه چیزهایی را می‌خواهد بداند و همسر پیمان‌شکن باید خوب پاسخ‌های خود را سبک- سنگین کند. اگر همسر پیمان‌شکن در پاسخ به پرسش‌های همسر زخم‌خورده صادق نباشد و بخواهد حقایق را پنهان کند یا سرسری از آن‌ها بگذرد، اوضاع بد‌تر شده و برقراری اعتماد غیرممکن خواهد شد. گفت‌و‌گو درباره­ی اتفاق پیش آمده می‌تواند به برون ریزی اندوه و خشم کمک کند. برای اینکه گفت‌و‌گو به پرخاش و تنش و جنجال نیانجامد، لازم است هر دو احساسات و باور‌هایتان را برای خودتان نگه دارید و به دنیای همسرتان قدم بگذارید، او را نه به عنوان دشمن، بلکه به عنوان کسی ببینید که مثل شما احساساتش جریحه دار شده و زجر کشیده است.
شروع دوباره­ی رابطه­ جنسی
همان‌گونه که ارتباط عاطفی و گفت‌و‌گوی صریح برای بازسازی رابطه ضرورت دارد، رابطه­ی جنسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بعد از افشای خیانت زناشویی، ترس از سرمایه‌گذاری دوباره و هراس از خودمانی‌شدن برای همسر زخم‌خورده وجود دارد. این بدیهی است که همسر زخم‌خورده برای محافظت از خود از تماس فیزیکی و جنسی پرهیز کند و شاید گاهی در ذهن، خود را با معشوق مقایسه کند و احساس حقارت کند و همسر پیمان‌شکن نیز از نظر برانگیختگی جنسی در کنار همسر طردکننده، احساسِ فشار و عذاب می‌کند و دچار مشکل می‌شود. اما در روابط زناشویی «صمیمیت عاطفی» از «صمیمیت جنسی» قابل تفکیک نیست و هریک دربرگیرنده و توجیه‌کننده­ی دیگری است. اگر می‌خواهید رابطه‌تان را به بازسازی کنید و بذر محبت در قلب یکدیگر بکارید، باید بتوانید نیازهای جنسی یکدیگر را به شیوه‌ای شایسته ارضا کنید.

با خیانت شوهر چه کنیم؟

۱- لازم است از نظر جسمی از شوهرتان دوری کنید. چنانچه شما مایل هستید در خانه خود بمانید، اوست که باید بار و بندیلش را ببندد.

۲- چنانچه همسرتان اصرار دارد فرصتی دوباره به او بدهید، باید سریع هرگونه تماس خود را با طرف قطع کند. این به این معناست که به او تلفن نزند، نامه ننویسد، او را نبیند و مانند اینها.

۳- شوهر خیانتکار شما باید بی‌درنگ مشاوره و کمک حرفه‌ای بگیرد،‌ آن هم به طور فشرده و جدی تا چرایی رابطه نامشروع و خارج از ازدواج و مشکلات شخصی و مسایلی را که در ازدواجش داشته (که او را بر آن داشته رابطه نامشروع برقرار کند) درک کند.

۴- شما نیز باید بی‌معطلی کمک حرفه‌ای بگیرید، آن هم به طور فشرده و جدی، تا دلایل نادیده گرفتن نشانه‌های هشدار را که حاکی از عدم پایبندی جنسی و خیانتکاری او بوده است درک کنید.

همچنین شما به منظور حل و فصل کردن خشم و انزجارتان که ناشی از خیانت دیدن است، نیاز به مشاوره و کمک حرفه‌ای دارید و باید به ازدواج و رابطه خود نگاهی صادقانه بیندازید.

۵- چنانچه بعد از مدتی هم شما و هم همسرتان احساس کردید می‌توانید به ازدواجتان با دیدی نو بنگرید، امکان التیام، تسلای خاطر و جلب اعتماد مجدد و گذشت وجود دارد، اما این مستلزم آن است که هر دو با هم به طور مشترک مشاوره خانوادگی بگیرید و روان درمانی شوید.

۶- سپس چنانچه بعد از آنکه به طور جدی و فشرده و مشترک از مشاوره و کمک حرفه‌ای بهره‌مند شدید و احساس کردید آموخته‌هایتان به حدی رسیده است که به شما کمک کند رابطه و ازدواجتان را از فروپاشی نجات دهید و آمادگی این را داشتید که دوباره با هم زندگی کنید، باید همه چیز را از اول شروع کنید. آگاه باشید که هرگز نمی‌توایند به زندگی قبلی برگردید. آن ازدواج با » شوهر خیانتکار مرده و تمام شده است. آن ازدواج با شکست مواجه شده است. شما باید از صفر شروع کنید. آگاه باشید که هرگز نمی‌توانید به زندگی قبلی برگردید.

درست مانند تازه عروس‌ها. مانند موقعی که برای اولین بار با هم آشنا شدید، دوباره باید با هم آشنا شوید و برای شناخت یکدیگر وقت صرف کنید. این بار باید قوانین و اهداف جدید برای خودتان و رابطه و ازدواجتان تعیین کنید. باید مهارت‌هایی جدید بیاموزید تا با استفاده از آن‌ها رابطه و ازدواجی سالم و صمیمیت و نزدیکی تازه‌ای برقرار کنید. باید آرام آرام پیش بروید و روند پیشرفت را همواره ارزیابی کنید.

رعایت یک یک این موارد برای نجات دادن رابطه‌ای که با خیانت و رابطه نامشروع پایان یافته بسیار مهم و حیاتی است. شاید رعایت تمامی این موارد اندکی مشکل به نظر برسد؛ مطمئنا هنگامی که شوهر خیانتکارتان به پای‌تان می‌افتد و التماس می‌کند که او را ببخشید، مقاومت بسیار مشکل خواهد بود، اما هرگز تسلیم نشوید.
تنها راه التیام وضعیتی که پیش آمده این است. آن را همانگونه که هست بنگرید و در قبال خود رفتاری توام با عشق، احترام و عزت نفس پیشه کنید. آن هم عشق و احترام و عزت نفسی که انتظار داشتید از همسرتان ببینید.

درمان تنوع طلبی مردان

۱. مردها تنوع طلب هستند؟

دکتر فاطمه رنجبر:

گاهی اوقات مزاج تنوع طلب فرد باعث این مسئله می شود. فرد به علت مزاج تنوع طلب خود به یک شریک جنسی اکتفا نکرده و روابط متعدد خارج از روابط زناشویی را تجربه می کند. البته تنوع طلبی وی منحصر به زندگی زناشویی نیست بلکه می تواند سایر جنبه های زندگی مثلاً گرایش به مواد مخدر مختلف، تجربه شغل های مختلف و نداشتن شغل ثابت و… را در بر می گیرد.

دکتر افسر افشار نادری:

تنوع طلبی در همه انسان ها وجود دارد و منحصر به مردها نیست. اما از طرف دیگر، ما با مسئله پذیرش محدودیت ها روبرو هستیم. هر قراردادی به خود تعهدات و محدودیت هایی را به همراه می آورد که برای تداوم آن قرار داد، هر ۲ طرف باید به تعهدات خود وفادار باشند. ازدواج یک قرارداد است. عشق هم یک قرارداد است و هر دوی اینها، طرف مقابل را موظف به پیروی از قانون ها و تحمل محدودیت هایی می کند و در این زمینه، تفاوتی میان تعهدات عاطفی و محضری وجود ندارد. اما متاسفانه به علل فرهنگی این گفتمان رایج شده است که تنوع طلبی یک ویژگی مردانه است که چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد. در واقع ما با این ادعا، تنوع طلبی را به عنوان دلیل خیانت مطرح نمی کنیم، بلکه به عنوان توجیهی برای این کار بیان می کنیم.

هرایر دانلیان:

برخی از پژوهشگران معتقدند، مردها تنوع طلبند و برای این موضوع دلایل تحولی را هم بیان می کنند. آنها به دوران باستان اشاره می کنند و می گویند از آنجا که در آن زمان، یک مرد می توانست در زمان کوتاهی چند زن را باردار کند و یک زن تنها یک بار در سال می توانست باردار شود، حضور یک مرد در روابط متعدد موضوعی طبیعی به شمار می آمد. زیرا توانایی تولید مثل در آن زمان یک امتیاز تلقی شد و به مرد مجوز فعالیت جنسی متفاوتی را می داد. البته برخی دیگر، این موضوع را با دلایل هیجانی و اخلاقی هم تفسیر می کنند و براساس همین تفسیرها، عقیده تنوع طلبی مردان، در میان جوامع شایع شده است.

مطالب مرتبط:

مشاوره بعد از خیانت

دلایل خیانت مردان

جلب اعتماد همسر بعد از خیانت

یک طلسم جدایی جدید

جدایی انداختن بین دو نفر

دعا برای دفع زن مزاحم

زوج درمانی



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.