no-img
نوین اطلس

بهبود رابطه بعد از خیانت


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

بهبود رابطه بعد از خیانت
zip
دی ۲۸, ۱۳۹۶

بهبود رابطه بعد از خیانت


این مقاله در مورد موضوعات درمان خیانت زنان، بعد از خیانت چه باید کرد، اعتماد دوباره، چگونه خیانت را جبران کنیم، برخورد با خیانت شوهر، بخشش خیانت زن به شوهر، چگونه به همسرم اعتماد کنم، زندگی بعد از خیانت مرد می باشد.

درمان خیانت زنان

زن ها به این دلایل خیانت می کنند:

۱- انتقام‌جویی
گاهی بی‌وفایی یک زن از حس انتقام جویی او ناشی می‌شود. گاهی زنان برخلاف میل باطنی خود به شوهر خود خیانت می‌کنند تا به او بفهمانند حس مورد خیانت قرار گرفتن چقدر دردناک است و جالب اینکه در خیلی موارد این حربه پاسخ می دهد.
محققی در این زمینه می گوید: «مردها به اندازه زنان احساساتی نیستند، بنابراین در اکثر موارد درد و رنج ناشی از خیانت همسر را درک نمی کنند، مگر اینکه خودشان طعم آن را چشیده باشند. زنان با این کار می خواهند شرایطی برابر با شوهر خود داشته باشند چون احساس می‌کنند آنچه تا به حال به آن پایبند بوده‌اند دیگر ارزش و اعتباری ندارد!»

۲- بی‌تفاوتی همسر
گاهی بی وفایی زنان از احساس نادیده گرفته شدن یا بی تفاوتی همسر نسبت به مسائل و مشکلات ناشی می شود. یک کارشناسی در این زمینه می‌گوید: «اکثر زنان در ابتدا سعی می کنند به همسرانشان بفهمانند که مشکلی وجود دارد و چیزی آنها را ناراحت کرده است اما اگر شوهر متوجه اشارات غیرمستقیم نشود، به همسر خود بی اعتنایی کند یا گلایه های او را جدی نگیرد، زن به خیانت روی می آورد چون احساس می کند راه دیگری نمانده است.»

۳- احساس ناامنی و خلأ عاطفی
زنان نیاز دارند که دوست داشته شوند و مورد تحسین قرار گیرند. کارشناسان خانواده در این زمینه می‌گویند: «خیانت معمولا زمانی اتفاق می افتد که زنی احساس کند آنطور که باید و شاید مورد علاقه و توجه همسرش قرار نمی گیرد و همسرش قدر او را نمی داند. معمولا زنان به سمت مردان دیگر جذب می شوند چون از زبان آنها تعریف ها و تحسین‌هایی می شنوند که از زبان شوهر خود نمی‌شنوند. زنان دوست دارند همیشه به چشم همسرشان خاص و فوق‌العاده باشند. این یک باور جدی است!»

۴- بازگشت به گذشته
بازگشت به روابط قبلی راهی آسان برای یافتن کسی است که بتواند کمبودهای زندگی زنان را برای مدت کوتاهی جبران کند. البته این راه حل بسیار مقطعی است و نمی‌تواند تاثیر ماندگاری داشته باشد. آنچه زنان می‌خواهند شخص قبلی نیست بلکه احساساتی است که در رابطه قبلی تجربه کرده‌اند یا دیدی است که در آن زمان نسبت به خود داشته‌اند. بازگشت به روابط گذشته باعث می‌شود زنان احساس جوانی، سرزندگی و جذابیت کنند.

بعد از خیانت چه باید کرد

شما ممکن است بخواهید بلافاصله از طریق شبکه های اجتماعی، تلفن، یا ایمیل تمامی افرادی که می شناسید را از کاری که او با شما انجام داده است آگاه سازید. نفس عمیقی بکشید. با استدلال و براساس منطق رفتار کنید و از کارهای عجولانه و بدون فکر خود داری کنید.
به خاطر داشته باشید که حتی اگر اکنون به نظر غیر ممکن برسد، اما ممکن است بتوانید مشکلات رابطه ی خود را حل کنید. با گذشت زمان ممکن است احساس کنید که می توانید او را ببخشید. اگر تمام آشنایان و دوستان خود را متقاعد کرده باشید که همسرتان با بی رحمی تمام به شما خیانت کرده و موجب رنج دیدن شما شده است و این که باور کنند همسر شما را مانند یک هیولای دیو صفت تصور کنند، می تواند پذیرش مجدد او به عنوان همسر شما را برای آنها نیز بسیار دشوارتر سازد و واکنش های خانواده و دوستان شما می تواند حتی زمانی که مشکلات وخشم موجود میان شما و همسرتان برطرف شده باشد برای رابطه ی شما موجب مشکلات متعددی شوند.
پس لطفا به هر کسی چیزی نگویید.
این مسئله را تنها با افرادی که مورد اعتماد شما هستند مطرح کنید. پشتیبانی عاطفی، صرف نظر از اینکه رابطه ی شما نجات خواهد یافت یا خیر، برای تسلا و تسکین درد شما لازم است. خود را حبس نکرده و از دیگران دوری نکنید، شما به دوستان خوب خود برای ایجاد و حفظ توان کافی برای از سر گذراندن این سختی نیاز دارید.
پس از آنکه وضعیت خود را با تعداد اندکی از دوستان مورد اعتماد خود در میان گذاشتید، ممکن است تصمیم بگیرید تا این موضوع را به همه بگویید. در چنین وضعیتی حتی اگر این کار را انجام دهید و این خبر بد در مورد همسرتان را در اختیار همه بگذارید، تصمیم شما دیگر عجولانه نیست و با فکر کافی انجام گرفته است. این مسئله نشان دهنده ی توانایی شما برای اتخاذ تصمیمات قاطع و دقیق و همچنین توانایی شما برای خویشتن داری و کنترل رفتارهای خود حتی در موقعیت های دشوار است.
بلافاصله تصمیم به ترک خانه و اسباب کشی نگیرید. اگر نمی توانید با او زیر یک سقف باشید، ابتدا برنامه ی کوتاه مدتی برای ترک آن خانه بگیرید تا زمانی برای بدست آوردن ثبات از دست رفته خود داشته باشید. ممکن است حتی فکر کردن به زندگی با این فرد که شما فکر می کردید او را می شناسید، و نقاط ضعف و راز های خود را با او درمیان گذاشته اید، به نظر غیر ممکن برسد. اما به خود زمان کافی بدهید تا به اینکه چه چیزی به نفع شما خواهد بود فکر کنید و به راحتی بر اثر رنج وارده به خودتان صدمه نزنید. زوج های بسیاری هستند که پس از چند ماه از برملا شدن رابطه ی پنهانی یکی از آنها، دوباره زند گی در زیر یک سقف را شروع می کنند.

اعتماد دوباره

** هر چند تعهدی شکسته شده اما اعتماد مجدد زمانی دوباره حاصل می شود که شما باز هم نسبت به یکدیگر متعهد شوید و از آن مراقبت کنید. متعهد شوید که صادق و بی ریا باشید و بیشتر با هم تعامل برقرار کنید. وقتی تعهد پایه ریزی می شود تنها راه ایجاد مجدد اعتماد حذف کردن اشتباه گذشته است. ممکن است در یک لحظه آن مشکل قدیمی فراموش شود اما تنها یک ارتباط جدید که بر اساس اعتماد پی ریزی شده است می تواند خود را حفظ کند.

شما چه بخواهید و چه نخواهید اعتمادتان به سرعت به جایگاه اول باز نمی گردد. این مساله نسبی است زیرا فرض شده که یک شوهر قابل اعتمادترین دوست زن است

** در برخورد با این فرآیند صبور باشید. هیچ محدوده زمانی برای مدت عصبانی و ناراحت بودن همسرتان تعیین نکنید. وقتی هنوز همسرتان آمادگی لازم را ندارد، انصراف از پاسخ دادن به سوالات او و گفتن اینکه وقت فراموش کردن است راهکار جالبی نیست. خودتان شروع‌کننده این مشکل بوده‌اید و باید برای برخورد کردن و کنار آمدن با مشکلات متعاقب آن آماده باشید. به یاد داشته باشید که از دست رفتن اعتماد یک لحظه طول می‌کشد و به دست آوردن دوباره آن یک عمر.

شما چه بخواهید و چه نخواهید اعتمادتان به سرعت به جایگاه اول باز نمی گردد. این مساله نسبی است زیرا فرض شده که یک شوهر قابل اعتمادترین دوست زن است.

ولی اگر شما نسبت به اعتماد همسرتان مرتکب خیانت شده اید لازم است بفهمید چه موقع او نسبت به شما احساس خشم می کند. ابتدا انتظار یک پاسخ شدید نسبت به بی وفایی خود را داشته باشید و به تمام چیزها و کارهایی که به اشتباه انجام داده اید اقرار کنید و آنها را بپذیرید. هر گونه ریاکاری و عدم صداقت در این مورد نهایتا فاش خواهد شد و به مشکلات بیشتر و برتری ختم خواهد شد.

اگر خواهان یک رابطه قوی و محکم بر پایه اعتماد هستید، لازم است اکنون نسبت به آنچه در گذشته انجام داده اید کاملا صادق باشید.

چگونه خیانت را جبران کنیم

قبول کنید که اشتباه کرده اید
زمانیکه به طور شفاف مشخص گردید که مرتکب اشتباه شده اید و مـطـلقا راه گریزی از پیامدهای حاصله از خطاکاری و جرمتان وجود نداشت،شما نیز باید گناه خود را بپذیریـد. برای جبران خرابکاری و رسیدگی کردن به موقـــیعت ایـجـاد شده پیش بروید. اگـر در این مـرحله در بیان جزئیات متوسل به دروغ شوید، احتمال اینکه او احساس کند که به طـور کـامـل بـا وی صـادق نـیستـید زیاد می شود و یا ممکن است داستان شما را به صـورت متفاوتی از شخصی دیگر بشنود.
بنابراین مثلا اگر او شایعه ای را مبنی براینکه شما را درحال خوش و بش کردن صمیمی با یکی از همکارانتان دیده اند، شنید، و اگر میـدانیـد ایـن داستان تا حدی حقیقت دارد، بیـدرنـگ شـروع به انکار و حاشا نکنید. برای سرپوش گذاشتن بر خطا خیلی دیر اسـت. رو راست باشید. قبول کنید که آن قضیه ممکن است اینگونه بـنظر دیـگران رسیده باشد که شما در حال صحبتهای عاشقانه با هـمـکارتـان بـوده اید، اما احساسات بچه گانه و زود گـذر خـود را مـقصر دانـسته و بگویید: ”‌ فقط هـمیـن یـک بـار بـود و پـشـیـمـانـم. ابـدا علاقه ای به او ندارم”‌ و یا چیزی مشابه این.
رو راست و مستقیم باشید، اما کار غیر عاقلانه انجام ندهید. تا میـتوانید اشتباه خود را بی اهمیت جلوه دهید. هـمسر شـما شـدیدا مـی خواهد باور کند که شما قصد اذیت و آزار او را نداشته اید بنابراین تمام تلاش خود را برای پاک کردن ذهـن او بکار ببندید. حتی اگر یک عذر و بهانه به نظر شما ناکار آمد برسد، اگر بـه صورت متقاعد کننده ای آنرا بیان کنید باز وی خریدارش خواهد بود.
در چنین شرایطی صداقت بیش از حد، ممکن است صدمه بزند. برای مثال در حالی کـه قطعا باید بپذیرید که از حد و حدود خود هنگاه صحبت کردن با همکارتان —– کرده ایـد، لزومی ندارد به او بگویید که همیشه از دیــدن او خوشحال میـشدیـد و یا به چشم شما فرد جذابی بنظر می رسیده است. کنترل خسارت یعنی به حداقل رساندن اشتباه و نه بزرگنـمایی کـردن آن بـوسیله دادن اطلاعاتی او واقعا نیازی به دانستنشان ندارد.

بی ریا و صادق باشید
هنگام تــلاش برای برگرداندن یک رابطه به حالت قبل، می تـوانـیـد هـمـه چـیز را به دلیل عذرخواهی کردن سرد و بی تـفاوت خراب کنید. خـالـص بـاشـیـد. از طـریق لـحن صـدا و صحبتهای خود به او نشان دهید که حـقیقتا از اشتباهتان متاسف هستید و اینکه دیگر هرگز درآینده تکرارش نخواهید کرد. برای او روشن کنید که از گناه خود پشیمانید ( حتی اگر فکر نمی کنید که آنقدر ها هم مهم بوده باشند ).
حقیقت امر این است که یک زن وقتی یک مرد دلشـکسته و پـشیمان بنظر برسد بسیار راحـت او را مورد پذیرش و عفو قرار میدهد. در واقع این بـخـشـی از غـرایـز طبـیـعی زنان محسوب می گردد. بـنابراین اگر روز تولد همسرتان را فراموش کرده ایـد و او به دلیل این اشتباه احساس سرشکستگی می کند، اشـتـباه خـود را با شـانه بالا انداختن و گفتن عباراتی مانند ”‌ خوب متاسفم، حالا که اتفاقی نیفتاده”‌ از سـر باز نکنید. کمی جدی تر و بـا احـساس تـر عـمـل کنید. اگـر در ایـن مرحـله حالتـی بــی تفاوت و بی اعتنا به خود بگیرید، احتمال طولانی تر شدن حل مشکل بیشتر خواهد شد.

برخورد با خیانت شوهر

۱- نباید عکس العمل آنی از خود نشان دهید و یکمرتبه به دلیل بدعهدی همسرتان تصمیم بگیرید که از او جدا شوید. شما نیازمند کمی زمان هستید تا مسایل دیگر را نیز زیر و رو کنید. نباید به طور خاص تمام توجه خود را به خیانتی که از او سر زده معطوف نکنید.

۲- باید قبول کنید که احساس خشم، عصبانیت، شک و تردید، شکه شدن، آشفتگی، ترس، درد و رنج، افسردگی، و پریشانی برای فردی که شاهد خیانت همسرش بوده کاملا نرمال است.

۳- این مشکل باعث به وجود آمدن برخی مشکلات فیزیکی در فرد می شود از قبیل: حالت تهوع و استفراغ، اسهال، مشکلات مربوط به خواب (بی خوابی و یا پر خوابی)، لرزش، اختلال حواس، کم غذایی و کم اشتهایی. سعی کنید در این حال بیش از پیش از خود مراقبت کنید.

۴- خودتان را وادار کنید تا غذاهای سالم مصرف کنید، طبق برنامه پیش بروید، به اندازه کافی استراحت کنید، هر روز ورزش کنید، به اندازه کافی آب بنوشید و تفریح داشته باشید. ایجاد تعادل، بهترین راه حل، برای مبارزه با آسیبی است که به شما وارد شده است.

۵- خندیدن کاملا طبیعی و نشان دهنده سلامت فرد است. فیلم یا سریال های تلویزیونی خنده دار تماشا کنید و مقداری از وقت خود را با افرادی صرف کنید که خنده بر روی لب های شما می اورند. زندگی بدون اینکه توجهی به قلب های شکسته و خیانت های همسران داشته باشد، همچنان در حال پیش رفتن است.

۶- گریه کردن نیز یک امر کاملا طبیعی است. اگر خود به خود گریه نمی کنید، می توانید آهنگ های غمگین گوش کنید و یا به تماشای فیلم های تراژیک بنشینید.

بخشش خیانت زن به شوهر

راههایی برای فراموشی
بخشنده باشیم
کسی که از گناه خود توبه کند خداوند می بخشد و بهتر است ما هم بخشنده باشیم کما اینکه دوست داریم دیگران ما را ببخشند، و به یاد داشته باشیم که اگر ما چنین اشتباهی را مرتکب می شدیم و همسرمان از ما گذشت نمی کرد چقدر آزرده خاطر می شدیم . حتی ممکن بود به خاطر عدم بخشش به کارهای ناپسند ادامه دهیم اما بخشش مانع ادامه کارهای اشتباه است.
درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنیــــد.حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است

به گناهان خود هم توجه کنیم
ممکن است همسر شما در طول عمرش یک بار مرتکب چنین اشتباهی شده باشد، اما آیا خود شما معصوم هستید؟ بی شک گناهان بسیاری دارید که همسر شما هم می تواند آنها را نبخشد! لذا بهتر است هم از گناهان خودتوبه کنیم و هم اشتباه همسر را بپذیریم.

خیانت همسر

پیدا کردن عامل و علت خیانت
بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام گردد و الا ممکن است این قضیه دوباره تکرار شود و آتش به جان زوجین زند.

تصمیم آنی نگیریم
هر انسانی از شنیدن چنین خبری روحش جریحه دار می گردد و ممکن است در مرحله اول تحت تاثیر احساسات تصمیمات نامعقولی بگیرد. لذا نباید عکس العمل آنی از خود نشان دهید و یک مرتبه به دلیل بد عهدی همسرتان تصمیم بگیرید که از او جدا شوید. شما نیازمند کمی زمان هستید تا مسایل دیگر را نیز زیر و رو کنید. نباید به طور خاص تمام توجه خود را به خیانتی که از او سر زده معطوف کنید. بلکه سکوت کنید و بررسی این مسئله را به فرصت دیگر موکول کنید.

صحبت کردن با همسر
بعد از اینکه مدتی گذشت و شما آرامش خودتان را به دست آوردید با همسر خود در مورد بد عهدیش صحبت کنید. تمام سوال هایی که به ذهنتان می رسد را بپرسید. شاید با این کار به این نتیجه برسید که همسرتان هنگام ارتکاب به این کار، اصلا فکر نمی کرده که به شما خیانت می کند و حتی ممکن است کار وی آن چیزی نباشد که در تصور شماست و شاید سو تفاهمی بیش نبوده است .
بی شک همسر شما بدون دلیل خیانت نکرده است و شما هم در به وجود آوردن زمینه خیانت بی تقصیر نبوده اید بایستی عامل یا عوامل خیانت را پیدا کنید

چگونه به همسرم اعتماد کنم

۱ – اگر همسرتان سبب از بین رفتن اعتماد شما شده است و یا اگر شما چنین کاری را در حق او کرده اید دو مساله وجود دارد که باید برای شما اتفاق بیفتد تا مجددا به هم اعتماد کنید. هر کدام از شما دو نفر محتاج عشق و تفاهم هستید و اگر نسبت به همسرتان احساس خشم می کنید لازم است از این عصبانیت دست بکشید و الا قادر به ایجاد اعتماد مجدد نخواهید بود. عصبانیت های طولانی مدت سبب می گردد که به این راحتی پذیرای عذرخواهی و گذشت نباشید و این در حالی است که عذر خواهی اولین چیزی است که برای ایجاد اعتماد مجدد باید محقق شود. صادقانه عذرخواهی کنید و سعی کنید با کمال صداقت به گناه خود اعتراف کنید و اگر شما کسی هستید که باید عذرخواهی را بپذیرد اینکار را صادقانه و صمیمانه انجام دهید. سپس درباره آنچه حس می کنید و اینکه کاهش حس اعتماد چه اثری بر شما داشته با هم حرف بزنید . نسبت به همسرتان صادق و بی غل و غش و مودب باشید وقتی که همسرتان تصمیم می گیرد درباره احساساتش با شما حرف بزند باید خیلی مراقب باشید که او را نرنجانید.

۲ – هر چند تعهدی شکسته شده اما اعتماد مجدد زمانی دوباره حاصل می شود که شما باز هم نسبت به یکدیگر متعهد شوید و از آن مراقبت کنید. متعهد شوید که صادق و بی ریا باشید و بیشتر با هم تعامل برقرار کنید. وقتی تعهد پایه ریزی می شود تنها راه ایجاد مجدد اعتماد حذف کردن اشتباه گذشته است. ممکن است در یک لحظه آن مشکل قدیمی فراموش شود اما تنها یک ارتباط جدید که بر اساس اعتماد پی ریزی شده است می تواند خود را حفظ کند.

زندگی بعد از خیانت مرد

تمامی افرادی که مرتکب بی وفایی شده اند می دانند که باید عمل خود را جبران کنند؛ اما آنچه در این میان قابل توجه است تصور این افراد در مورد مفهوم جبران کردن است. در زمانه ای که شما می توانید اشتباهات رایانه تان را با زدن دکمه undo به راحتی جبران کنید، بعضی افراد نیز تصور می کنند جبران چنین موضوعاتی نیز مانند زدن همان دکمه به راحتی اتفاق می افتد و اوضاع به وضعیت سابق باز می گردد!

جبران فرآیندی است زمانبر از طرفی فرآیند است نه یک کار و از طرف دیگر زمان لازم دارد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید؛ به همین خاطر داشتن صبر و حوصله از سوی دو طرف لازم است حوصله برای اینکه همسری که خطا کرده بتواند اقدامات تازه خود را عملی سازد و نیز همسری که در این میان آسیب دیده بتواند به تدریج دلخوری های شدید گذشته را فراموش کند.

گردنه این مسیر: نباید در این مرحله انتقام را با جبران اشتباه گرفت در انتقام فرد آسیب دیده دست به اعمالی می زند تا به اصطلاح دل خود را خنک کند و این اعمال به طور معمول تأثیرات منفی و مخربی در پی دارد؛ اما در جبران، فردی که آسیب زده دست به اعمالی می زند تا از لطمات عملی که انجام داده بکاهد که این اعمال تأثیراتی مثبت داشته و در راستای سازندگی هستند.

اصلاح
تا اینجای مسیر، تکیه اصلی بر کاستن عوارض خطای پیشین بود؛ اینکه چه مراحلی باید طی شود تا آسیبی که وارد شده التیام یابد و رابطه همسران از آن حالت بحرانی خارج شده و به ثباتی نسبی برسد اگر قرار به توقف در این مرحله باشد، لذت رابطه و با هم بودن کم شده و آینده رابطه با مخاطراتی همراه خواهد بود مرحله بعد، اصلاح مسیر حرکت در آینده است به این معنی که همسران و به ویژه همسر خطا کار باید روشی متفاوت از قبل برای برخورد با مشکلات و مسائل زندگی در پیش گرفته و رفتارهای جدیدی را در ارتباط با موضوعات خطرساز در پیش بگیرد. مشاهده برخوردهای جدید در روبه رویی با مسائل مشابه پیشین می تواند این اطمینان را در خانواده نوپایه وجود آورد که مسیر را درست طی می کنند.

زمانی که فرآیند بخشش کامل شود می توان امیدوار بود که همسران از تنبیه مستقیم و غیرمستقیم یکدیگر خودداری کرده و در مسیر رشد قدم خواهند برداشت

گردنه این مسیر: اگر پیش از این همسر آسیب دیده نقش منفعل تری داشته و بیشتر مسائلش حول محور درگیری ها و برداشت های درونی و ذهنی بوده در این مرحله از او نیز انتظار می رود تغییرات محسوسی را از طریق رفتارش نشان دهد. این ذهنیت که بار تمام تغییرات در این مرحله، بر دوش همسر خطا کار است، موضوعی است که می تواند مانع رشد و بهبود رابطه و حرکت رو به جلوی او شود.

رهایی
شاید بتوان گفت رهایی چیزی است که با هسته و مغز بخشش در ارتباط مستقیم است منظور از بخشش، هم بخشیدن است و هم بخشیده شدن. زمانی که فرآیند بخشش کامل شود می توان امیدوار بود که همسران از تنبیه مستقیم و غیرمستقیم یکدیگر خودداری کرده و در مسیر رشد قدم خواهند برداشت.

گردنه این مسیر: عجله برای رسیدن به این مرحله خطری است که باید مورد توجه قرار گیرد به طور معمول این عجله از سوی همسر خطا کار اتفاق افتاده و می تواند باعث شود تا رابطه زناشویی و بنای خانواده، این بار نیز بر زیر ساختی ضعیف ساخته شود لازم به ذکر است که عبور از مراحل قبلی و رسیدن به این مرحله ممکن است تا یک سال یا حتی بیشتر به طول بینجامد.

بیشتر بدانید:

مشاوره بعد از خیانت

دلایل خیانت مردان

جلب اعتماد همسر بعد از خیانت

تعبیر خواب خبر ازدواج معشوق

عذرخواهی کردن از عشق

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.