no-img
نوین اطلس

نکات روانشناسی شوهرداری


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نکات روانشناسی شوهرداری
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
zip
دی ۲۷, ۱۳۹۶

نکات روانشناسی شوهرداری


این مطلب  در مورد موضوعات فوت و فن شوهرداری، شوهرداری مدرن، رازهای شوهرداری موفق، آموزش شوهر داری -تلگرام، شوهرداری حضرت زهرا، شوهرداری عالی، شوهرداری در اسلام، سایت شوهرداری می باشد.

فوت و فن شوهرداری

خیلی از زنها در تمام طول روز که مشغول خانه داری هستند، به این فکر می کنند که وقتی شوهرشان از کار برگشت چطور و در مورد کدام مسئله او را به سلابه بکشند. مطمئن باشید این خانم ها همیشه در زندگی مشکل دارند و هیچ وقت نمی توانند برای شوهرشان به عنوان فرد اول باشند. به جای این کار بهتر است کمی شیرین به زندگی نگاه کرد و منتظر بود تا زندگی هم شیرینی افکار شما را با خوشی نشان دهد. فکرهای خوب کنید تا خبرهای خوب خودشان را به شما برسانند. خبرهای خوش جایی می روند که کسی انتظارشان را بکشد. پس منتظر یک خبر خوب باشید.

بیا با من مدارا کن!
خیلی از زنها تا زمانیکه که شوهرشان بگو بخند است او را دوست دارند و زمانیکه به خاطر مشکلات مالی یا کاری کمی افکارشان مغشوش می شود و به فکر فرو می رود سر ناسازگاری با او می گذارند. شما که جزو این دسته از زنان نیستید؟ باید در نظر داشته باشید که امکان دارد برای شوهرتان گرفتاریهایی پیش بیاید.

او در این شرایط نیاز دارد که یک نفر او را آرام کند. شما می توانید در این گونه مواقع نقش بسزایی داشته باشید. به او دلداری بدهید و طوری به او اطمینان خاطر بدهید که بداند می تواند به عنوان یک پشتیبان به شما نگاه کند. همه مردان سرسخت و مقتدر هم نیاز دارند تا همسرشان در مواقع لازم آنها را پشتیبانی کند. به این ترتیب خیالات او کم می شود. اما برخی از زنان هستند که در اینگونه مواقع خیلی راحت شانه بالا می اندازند و می گویند مشکل خودش است و باید آن را حل کند و به جای اینکه کمی از هزینه ها کم کنند تا شوهرشان احساس خطر نکند، هزینه های اضافه هم درست می کنند. در اینگونه مواقع فقط باید مدارا کرد. خوب نماند و بد شد، مطمئن باشید بد نمی ماند و خوب هم می شود.

شلوغش نکن خانم!
خیلی از خانم ها تا اتفاق ساده ای می افتد خیلی سریع از کاه کوه می سازند و بداخلاقی می کنند. این ضعف بسیاری از خانم هاست و توصیه می کنیم که همگی روی این موضوع تمرکز کنیم و توانایی خودمان را مقابل شوهرانمان بالا ببریم. مردها در مقابل اتفاقات جنبه بیشتری نسبت به خانم ها دارند و همین باعثمی شود با هر مشکلی راحت تر از خانم ها کنار بیایند. اگر دوست دارید تا شوهرتان شما را به عنوان یک فرد عاقل بپذیرد، به جای بد اخلاقی کردن، خیلی ساده و منطقی با موضوع برخورد کنید.

به طور مثال شوهر شما کمی تند رانندگی می کند و شما نگران می شوید. می توانید خیلی راحت و با چاشنی کردن کمی نمک او را وادار کنید که آرامی رانندگی کند. مطمئن باشید اگر چند بار هنگام تند رانندگی کردن شوهرتان او را با همین نمک پاشی های زنانه آرام کنید، خواهید دید که بعد از مدتی عادت می کند تا با احتیاط و عادی رانندگی کند. حداقل زمانیکه کنار شماست این کار را انجام می دهد و بعد از آن در رفتار کلی او تاثیر خواهد گذاشت.

وسواس داری مگه؟
خیلی از ما زن ها عادت داریم خودمان برای خودمان وسواس درست کنیم. مثلاً الکی و بدون دلیل به شوهرمان گیر می دهیم که چرا دستهایت را در ظرفشویی می شویی؟ البته این کار درست نیست و بهتر است در دستشویی دستها شسته شود اما خب به عنوان مثال گفتم. اگر یکبار هم این اتفاق بیفتد نیازی به خراب کردن لحظه شادتان نیست.

شوهرداری مدرن

۱. همسرتان را به عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید.

۲. همسر خود را به چشم یک شی‌ء مسؤول ننگرید. بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید.

۳. جنبه یا بخش‌هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می‌شود مورد توجه و تحسین قرار دهید.

۴. برای اینکه همسرتان با شما روراست باشد سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید. اگر حرف‌ها و گفته‌های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرا به این وسیله بذر بی‌اعتمادی در زندگی خود می‌کارید.

۵. وقتی همسرتان با شما درد دل می‌کند و راز دلش را با شما در میان می‌گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی‌رحمانه است‌.

۶. به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می‌شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد.

۷. او را به درک نکردن‌، عدم صمیمیت و بی‌احساس بودن متهم نکنید. زیرا او درک کردن‌، صمیمیت و با احساس بودن را به شیوه مردانه نشان می‌دهد.

۸. نیازهای واقعی شوهرتان را دریابید. این امر اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه همسرتان این نیازها را باز گو کند و به همین جهت در مواقع مناسب با لحن ملایم در مورد نیازهایش از وی سؤال کرده و دیدگاههای واقعی وی را نسبت به خود و زندگی‌تان دریابید و در نهایت جوابی را که شوهرتان می‌دهد بدون انتقاد و جبهه‌گیری بپذیرید.

رازهای شوهرداری موفق

۱. اجازه دهید متوجه شود چقدر وجودش برای شما اهمیت دارد.

۲. حتی اگر با شما مخالفت می کند، باز هم به صحبت های او گوش دهید.

۳. از او تقاضای کمک کنید.

۴. به او بگویید که او را دوست دارید و به وجودش افتخار می کنید.

۵. بگذارید برای خود سرگرمی داشته باشد.

۶. به او اعتماد داشته باشید.

۷. وقتی با هم بیرون می روید، درباره مشکلات صحبت نکنید.

۸. بر روی اعمال خوب او متمرکز شوید.

۹. به علایق او احترام بگذارید.

۱۰. وقتی به منزل برمی گردد، خوشحال باشید.

۱۱. اجازه دهید نیم ساعت بعد از کار استراحت کند.

۱۲. به هیچ یک از اعضای خانواده اجازه ندهید به او بی احترامی کند.

۱۳. در مقابل کسی که به او بی احترامی می کند بایستید.

۱۴. از تلاشی که برای زندگی تان می کند قدردانی کنید.

۱۵. در کارهای تان با او مشورت کنید.

۱۶. برای رسیدن به اهدافتان با هم برنامه ریزی کنید.

آموزش شوهر داری -تلگرام

کانال تلگرام نوین بینش مرجع کاملی از نکات روانشناسی مربوط به روابط و زندگی مشترک و موضوعات متنوع دیگر می باشد.

شوهرداری حضرت زهرا

در ادامه به گوشه ای از رفتار و خصلت های آن حضرت(س) در مسائل خانوادگی خواهیم پرداخت.

ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان

حجت الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند در ماهنامه پیام زن می نویسد: در سیره عملی حضرت زهرا (س) توجه به شخصیت بخشی فرزندان و ایجاد اعتماد به نفس در آن ها کاملا مشهود است. از جمله ابزارهایی که روح اعتماد به نفس و مشکل ستیزی را در کودک زنده نگه می دارد، مسابقه و رقابت های سازنده است. رو به رو ساختن کودکان با مشکلات و فراهم کردن امکان رقابت برای آن ها، باعث بالا رفتن حس اعتماد به نفس در آن ها می شود. این مسئله به قدری ارزشمند و سرنوشت ساز است که والدین کودک باید برای آن برنامه ریزی کنند. حضرت زهرا(س) برای ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان خود آن ها را به مسابقه و ورزش تشویق می کردند. از جمله نمونه های دیگر برای شخصیت بخشی به فرزندان، تقویت روحیه شادابی، نشاط و محبت در بین افراد خانواده است؛ چرا که افراد خموده و پژمرده، برای انجام امور کارایی لازم را ندارند.

محبت و مهرورزی به فرزندان

دانشمندان علوم تربیتی معتقدند کودکان در هر سنی به محبت و اظهار علاقه نیازمندند. کودک می خواهد پدر و مادر او را دوست داشته باشند و نسبت به او اظهار علاقه کنند. برخلاف تصور برخی والدین کودک پیش از آن که به لباس، خوراک و محل زندگی توجه داشته باشد به این توجه دارد که آیا والدینش او را دوست دارند یا نه؟ درس محبت در خانه حضرت زهرا(س) به طور کامل ارائه می شد و آن حضرت که خود از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا(ص) سیراب شده و قلبشان کانون محبت به همسر و فرزندانش بود، در این باره نیز وظیفه مادری خود را به بهترین شکل انجام می دادند.

سلمان فارسی می گوید: روزی حضرت فاطمه زهرا(س) را دیدم، که مشغول آسیاب کردن غله است. فرزندش حسین(ع) به گریه افتاد و بی تابی می کرد.

عرض کردم: برای کمک به شما، غله را آسیاب کنم یا بچه را آرام کنم؟ حضرت فرمودند: من به آرام کردن فرزند اولی هستم، شما آسیاب را بچرخانید. (کتاب الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س) نوشته آیت ا… سیدمحمد حسینی شاهرودی)

آیین همسرداری

برای یک زن بزرگ ترین موفقیت و ارزش، این است که در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد و از هر گونه عملی که موجب ناراحتی شوهر می شود پرهیز کند.

حضرت علی(ع) می فرمایند: «جهاد زن، خوب شوهرداری است» زن برای این که بتواند در این جهاد پیروز باشد، باید تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرد تا خانه را محل آرامش مرد قرار دهد. الگوی همسرداری حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است. رفتار حضرت زهرا(س) با همسرشان امیر مومنان(ع) در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود. نه تنها هرگز خاطر ایشان را نرنجاندند بلکه یاوری مهربان برای ایشان بودند.

حضرت علی(ع) می فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود.» (کتاب الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س)) و همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمودند: «هرگاه به چهره زهرا(س) نگاه می کردم، هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.» (کتاب کرامات و مقامات عرفانی حضرت زهرا(س) نوشته سیدعلی حسینی)

شوهرداری عالی

گاهی به همسرتان عشق ندهید تا عشق بگیرید

نخستین باور اشتباهی که در میان بیشتر زنان رواج دارد، این است که : «برای گرفتن عشق و عاطفه بیشتر از مرد خود، باید عشق و توجه خودت به او را زیاد کنی». بسیار دیده ایم، زنان شروع می کنند به خریدن هدایای ویژه برای مردان خود و دایم در گوش آن ها تکرار می کنند تا چه اندازه به آن ها علاقه مند هستند و دوری آنها برایشان غیر قابل تصور است. برای مردهای خود غذاهای عالی تهیه می کنند و مدام در امور مختلف به او پیشنهادهای سازنده می دهند. خانم ها، با این کار شما فقط یک دهنده هستید و مرد فقط نقش مصرف کننده و گیرنده را دارد. بله، درست است. در هر رابطه ای قانون دادن و گرفتن مصداق دارد اما باید باور کنید هر چه بیشتر به مرد توجه کنید و همه نیازهای او را فورا برآورده کنید، باعث نمی شود تا مردتان بیشتر شما را دوست داشته باشد.

مرد همچون سایه است

مردها عاشق زنانی می شوند که بتوانند برای او کاری کنند. مرد دوست دارد جایگاه خود را داشته باشد. او خود را تامین کننده خانه می داند و تقویت این حس در او باعث می شود تا زن خود را بیشتر دوست داشته باشد. اگر شما هیچ نیازی نداشته باشید، از خود مراقبت نکنید یا احساسات خود را نادیده بگیرید، مرد نمی تواند آن طور که شایسته هستید شما را دوست داشته باشد.
به زبان ساده باید بگوییم، مردها هر چه قدر هم امروزی، عاشق زنانی می شوند که به آن ها احتیاج داشته باشند. مردها دوست دارند نیازهای زن را برآورده کنند و این به آن ها حس قدرت و عشق می بخشد. زنانی که همه وقت و انرژی و توان خود را در رابطه می گذارند و از مرد چیزی غیر از عشق نمی خواهند در خطر نادیده گرفته شدن قرار دارند. به قول مادربزرگ ها، مردان همچون سایه هستند؛ هرچه بیشتر به آن ها نزدیک شوید بیشتر از تو دور می شوند.

نیاز و حرف دلتان را به شوهرتان بگویید

اگر از ترس اینکه مبادا مرد خود را از دست بدهید، حرف های دل خود را با او در میان نمی گذارید باید بدانید بزرگ ترین اشتباه زندگی خود را انجام می دهید.شما در واقع در حال تخریب رابطه خود هستید. با ریختن حرف های خود در دلتان و نگه داشتن آن ها نمی توانید تا زمان زیادی دوام بیاورید و سرانجام جایی منفجر می شوید. به جای مخفی کردن نیاز ها، آن ها را با مرد خود مطرح کنید. اجازه دهید او نیز همه خواسته ها و نیازهای شما را درک و برای خوشحالی شما تلاش کند.

همسرتان را تحسین کنید

همسرتان را به عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید. همسر خود را به چشم یک شی ء مسئول ننگرید بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید. جنبه یا بخش هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می شود را مورد توجه و تحسین قرار دهید.

همسرتان را درک کنید

برای اینکه همسرتان با شما روراست باشد، سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید. اگر حرف ها و گفته های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرا به این وسیله بذر بی اعتمادی را در زندگی خود می کارید. وقتی همسرتان با شما درد دل می کند و راز دلش را با شما در میان می گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی رحمانه است.

از همسرتان انتقاد نکنید

به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد. نیازهای واقعی شوهرتان را دریابید. این امر اتفاق نمی افتد مگر اینکه همسرتان این نیاز ها را باز گوید و به همین جهت در مواقع مناسب با لحن ملایم در مورد نیاز هایش از وی سؤال کرده و دیدگاههای واقعی وی را به خود و زندگیتان دریابید و در نهایت جوابی را که شوهرتان می دهد، بدون انتقاد و جبهه گیری بپذیرید.

شوهرداری در اسلام

۱- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ان للرجل حقا علی امراته اذا دعاها ترضیه واذا امرها لا تعصیه ولا تجاوبه بالخلاف ولا تخالفه .
مرد حقی بر زنش دارد چنانچه او را صدا زند پاسـخ دهد، و هنگامی که او را دستوری دهد سرپیچی نکند و پاسـخ مخالف ندهد و با او مخالفت نورزد.
باران عشق و محبت
۲- امام رضا علیه السلام می فرمایند: اعلم ان النسآء شتی فمنهن الغنیمه والغرامه و هی المتحببه لزوجها والعاشقه له … .
بدان که زنان گوناگونند، برخی از آنان دستاوردی گرانبها و تاوان هستند و این زن کسی است که به شوهرش محبت می کند و عاشق اوست.
رضایت و شفاعت
۳– امام باقر علیه السلام می فرمایند: لا شفیع للمراه انجح عند ربها من رضا زوجها .
برای زن هیچ شفیعی نزد پروردگارش به اندازه رضایت شوهرش سودمندتر نیست.
عطر مهر و محبت
۴- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: للرجل علی المراه ان تلزم بیته وتودده وتحبه وتشفقه وتجتنب سخطه وتتبع مرضاته وتوفی بعهده ووعده .
حق مرد بر زن این است که ملازم خانه او باشد، و به شوهرش دوستی و محبت و دلسوزی کند، و از خشم وی دوری گزیند، و آنچه را مورد رضایت اوست انجام دهد، و به پیمان و وعده وی وفادار باشد.
سرانجام ناسپاسی
۵- امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ایما امراه قالت لزوجها: ما رایت قط من وجهک خیرا فقد حبط عملها .
هر زنی به شوهرش بگوید: من از تو هرگز خیری ندیدم، کارش از بین می رود.
بهترین زنان
۶- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: خیر نسائکم الودود الولود المؤاتیه وشرها اللجوج .
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد .»

سایت شوهرداری

برای مطالعه ی مطالب روانشناسی مربوط به روابط و زندگی مشترک می توانید از وبسایت های نوین اطلس و نوین بینش استفاده کنید.

مرد متولد بهمن

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.