no-img
نوین اطلس

کاهش استرس در روز خواستگاری


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

کاهش استرس در روز خواستگاری
zip
دی ۲۲, ۱۳۹۶

کاهش استرس در روز خواستگاری


این مقاله در مورد استرس دختر در خواستگاری، استرس ازدواج دارم، استرس قبل از عقد، ترس از ازدواج در دختر، رفتار دختر در مراسم خواستگاری، ترس از ازدواج در مردان، جلسه اول خواستگاری چه باید گفت، در خواستگاری چه بپوشیم می باشد.

استرس دختر در خواستگاری

– اصل اول: انتخاب درست
اولین و یکی از مهم ترین اصول کاهش استرس و اضطراب لحظه خواستگاری، رعایت اصول انتخاب صحیح همسر آینده است. اگر فرد در انتخاب همسر اشتباه کند و بعد از جلسه خواستگاری، یا خود و خانواده اش با دختر و خانواده او نظر منفی داشته باشند و پاسخ منفی بدهند، یک خواستگاری غیر موفق را تجربه کرده است. علاوه بر اینکه ممکن است از خواستگاری های ناموفق دچار ضربه روحی شود، همیشه این خاطره تلخ به همراهش خواهد بود و خود همین موضوع بذر استرس را در خواستگاری های بعدی می کارد. از این رو همیشه خواستگاری نخست خود را بر پایه یک انتخاب درست بگذارید. تناسب سنی، خانوادگی، تحصیلی و اعتقادات مشترک در کنار تفاهم اولیه قبل از شناخت کامل و حتی مقداری تناسب ظاهری، از اصولی است که باید در انتخاب همسر آینده بدان توجه داشت. در این صورت دلیلی برای استرس و اضطراب وجود ندارد.

– اصل دوم : هماهنگی های پیش از خواستگاری
از چند روز قبل از مراسم خواستگاری همه چیز را بررسی کنید، حتی مسیر رفتن به منزل دختری که انتخاب کرده اید هم اهمیت دارد.

وقت شناسی را خیلی جدی بگیرید، چرا که در اولین برخورد برای خانواده دختر خیلی مهم است که خواستگار به موقع در مراسم حاضر شود. آشنایی با حساسیت های خانواده دختر به کاهش اضطراب شما کمک بسیاری می کند. این حساسیت ها را می توانید پیش از رفتن به خواستگاری بدون هیچ تعارفی از دختر مورد نظرتان بپرسید و او هم باید این واقعیت را درک کند که دادن این اطلاعات نه تنها بد نیست، بلکه به شناخت شما از خانواده وی کمک می کند.

البته در خواستگاری هایی که دخالت سنتی دارند و دختر و پسر پیش از خواستگاری همدیگر را ندیده اند، نمی توان بسیاری از این اطلاعات را دریافت کرد؛ اما باز هم راه چاره ای در این مواقع وجود دارد و آن هم تحقیقی است که خانواده پسر باید پیش از مراسم انجام دهند تا برخی از این حساسیت ها را در یابند.

در هر صورت شایسته است هماهنگی های پیش از خواستگاری با دقت فراوانی صورت بگیرد تا زمینه های ایجاد استرس و اضطراب به حداقل ممکن کاهش یابد.

استرس ازدواج دارم

خواستگاری و مراحل قبل از ازدواج یکی از لذت بخش ترین مراحل زندگی به شمار می رود. اما، بعد از اتمام آن شور و شوق اولیه، اضطراب پدیدار می شود. این اضطراب می تواند آنقدر رشد کند که بعد از ازدواج هم ادامه پیدا کند. براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها،در کشورهای غربی بیست درصد از ازدواج ها بعد از ۵ سال به طلاق ختم می شوند. فردی که قصد ازدواج دارد باید به خوبی با مسئله ازدواج کنار آمده باشد و اگر بخواهد که جزئی از این آمار نباشد باید بر این اضطراب غلبه کند.

آنهایی که نتوانستند با آن اضطراب و ترس ازدواج کنار بیایند تا مرحله پارانوئید شدن پیش می روند. خیلی ها بیشتر از اینکه به عشق و محبت درون ازدواج فکر کنند به طلاق احتمالی و رنج و عذاب ناشی از آن فکر می کنند. مخصوصاً مردان مجرد به دلایل مختلف هیچ عجله ای برای ازدواج ندارند. ۵ مورداز آن دلایل عبارتند از:

۱) امکان رابطه جنسی بدون تعهد

۲) امکان داشن همسر بدون ازدواج قراردادی

۳) جلوگیری از خطر و هزینه های طلاق

۴) تمایل به صبر کردن قبل از بچه دار شدن

۵) این واقعیت که ازدواج نیاز به تغییر و سازش دارد

چند نفر از ما، به استثنای زمانیکه نفع شخصیمان در آن باشد، از روی میل باطنی این تغییر را می پذیریم یا برای سازش آمادگی داریم؟ نه خیلی، حداقل برای مردان مجرد زیر ۳۵ سال خیر. دقت کنید که چطور این دلایل همه به سه تمایل اصلی در روابط کنونی تمرکز دارد: یعنی پول، رابطه جنسی و سازش.

شکست در روبه رو شدن با این سه عنصر تا حد مطلوب به خاطر خود رابطه ایجاد نمی شود بلکه با آن تشدید می شود. زمینه مواجه شدن با این عناصر با نیروهای نامرئی کنترل می شوند که از همان روز اول آشنایی وجود دارند—نیروهایی که راه و مسیر را به دو نفری که تصادفاً به سمت هم کشیده شده اند نشان می دهد و خصوصیات و ویژگی های مشخص فردی آنها را می پوشاند. این نیروها بسیار قوی بوده و در فرهنگ، ارزش ها، شخصیت، روحیه و درک ما جا باز کرده است و بطور مداوم با تجربیات و الهامات درونی ما تغییر می کنند. این نیروها رویکرد ما به زندگی را دیکته می کند و در زمان بحران، به وضوح هر چه تمامتر خود را نشان می دهند.

استرس قبل از عقد

اجازه ندهید که اضطراب و استرس زیاد روز عروسی از همه احساسات و عواطفتان خوبتان جلو بزند! این پیشنهادی است که اغلب عروس‌های جوان پیش از فرا رسیدن روز بزرگ زندگی‌شان با آن مواجه می‌شوند، ولی آیا چنین چیزی ممکن است؟فشار اینکه همه چیز مرتب و منظم و دقیق انجام شود، ممکن است شما را عصبی کند، بنابراین در اینجا پیشنهادهایی را ارایه می‌دهیم که به شما کمک می کند این احساس ( طبیعی) را کاهش و کارهایتان را در کمال خونسردی انجام دهید.

خودتان انجام دهید

شاید بهترین چیز برای برگزاری مراسم این باشد که شما هزاران نفر را داشته باشید که به شما در انجام کارها کمک کنند. اما آیا تا به حال این اصطلاح را شنیده‌اید که «اگر می‌خواهید کاری به خوبی انجام شود، خودتان آن را انجام دهید؟» خوب این درست است!برای چیزهای کوچک، مثلاً اینکه آیا همه وسایلی که باید گل و ربان زده می‌شده، آماده است یا خیر، اجازه دهید که مادرتان آنها را چک نماید. اما برای مسائل مهم، مانند چک کردن اینکه آیا حلقه‌های ازدواج از جواهر فروشی تحویل گرفته شده است، و یا اینکه آیا لباس شما بخار خورده و آماده است، خودتان آنها را انجام دهید. برای آرامش ذهن خود این کار را انجام دهید، ما ضمانت می‌کنیم که این توصیه سودمند، کمک می‌کند که در روز عروسی آرامش بیشتری داشته باشید.

مثبت بیاندیشید

به جای اینکه به عکس العمل ها و نظرهای دیگران درباره برنامه ریزی ازدواج گوش دهید، سعی کنید فکرتان را مثبت کنید. مثبت بیاندیشید و به خودتان انرژی دهید. همه دوست دارند که شما مراسم عروسی زیبایی داشته باشید، پس به یاد داشته باشید که همه شما برای یک هدف مشترک کار می کنید. اینکار باعث می شود که فشار و اضطرب کمتر شود. همچنین زمان بیشتری برای شما و کسانیکه در حال کمک کردن به شما هستند فراهم می کند تا کارها را به بهترین نحو انجام دهید. فراموش نکنید که شعار «من می توانم» و فکر مثبت رمز موفقیت در انجام دادن تمام کارها و برنامه ریزی های این روز است.

برنامه‌ی زمانی تهیه کنید

می‌خواهید موثرترین راه برای حفظ آرامش در روز عروسی را بدانید؟ منظم و سازمان‌دهی شده باشید! اگر یک برنامه‌ی زمانبندی داشته باشید، دچار استرس و حالت عصبی نخواهید شد. شما می‌دانید که شماره تلفن‌های شما کجاست، هر شخصی احتمالاً در حال حاضر کجاست و حدوداً چه زمانی در مراسم حاضر خواهد بود و بسیاری مسائل دیگر. بنابراین چند روز قبل از مراسم عروسی، یک برنامه زمانبندی برای خود ایجاد کنید و مطمئن شوید که آن را مرور و تکمیل نموده‎‌ و تمام موارد و مسائل لازم برای جشن عروسی را در آن آورده‌اید.

خودتان باشید

به یاد داشته باشید که عروسی، حول شما و همسرتان می گردد. اگر شما از اینکه در مرکز توجه قرار بگیرید احساس نگرانی می کنید، سعی کنید به آن روز به عنوان مراسمی صمیمی و خودمانی فکر کنید. هر چه نباشد شما در میان دوستان و اقوامتان هستید! سعی کنید هنگام صحبت با دوستان در چشمشان نگاه کنید. به این طریق با دوستانتان ارتباط برقرار کرده اید، خودتان هستید و از هر لحظه این روز لذت می برید.

ترس از ازدواج در دختر

علل تاخیر و یا گریز جوانان به خصوص دختران جوان از ازدواج را مى توان دلایل عدیده ای دانست ، اما در این دو مقاله قصد داریم به ۴ مورد شایع آن بپردازیم . در این مقاله دو علت گریزدختران جوان از ازدواج را مورد بررسی قرار می دهیم و در مقاله ی بعد به دو علت دیگر خواهیم پرداخت :

۱ـ ادامه تحصیلات در سطوح عالى
از موانع عمده اى که در سر راه ازدواج بسیارى از جوانان مطرح است، ادامه تحصیلات در سطوح عالى است. اینکه این موضوع اساسا بتواند به عنوان مانعى براى دانشجویى و فن آموزى رخ نماید ، در خور تامل و بررسى است، ولى به نظر مى رسد که شاید بتوان با قدرى تدبیر و چاره اندیشى با آن به طور شایسته کنار آمد.

ازدواج به لحاظ گوناگون عاطفى، اخلاقى، روانى و نیز جسمى نیاز جدى انسان است و استعدادهاى مختلف عقلى و عاطفى او در سایه ی پیمان زناشویى شکوفا شده و به بار مى نشیند ، موقعیت و شخصیت اجتماعى فرد به طور کامل با ازدواج شکل مى گیرد ، احساس مسوولیت و تعهد اجتماعى در پرتو تشکیل خانواده در وجود انسان بیدار شده و رشد مى یابد. با این وصف عاقلانه نیست، انسانى خود را از این همه ی مواهب و فواید محروم سازد و به بهانه هاى مختلف از آن سر باز زند.

۲ – نبود خواستگار دلخواه
دختر و پسر، در آغاز دوران بلوغ و مدتى پس از آن به جهت قوت غریزه و ضعف اندیشه ، بیشتر در پى اطفاى غریزه اند و کمتر به تشکیل خانواده و زندگى مشترک و چگونه بودن آن مى اندیشند و لذا به ندرت در این باره و در خصوص ویژگی ها و اوصاف شریک زندگى خود به تامل و محاسبه مى پردازند.

رفتار دختر در مراسم خواستگاری

بزرگترها حاضر باشند
پدر و مادر یا جانشینان آنها حتماً باید در منزل باشند و عدم شرکت آنها علامت نوعی مقاومت است. حضور بچه ها کلاً ممنوع است. برای پذیرایی از میوه‌ها و شیرینی‌های ساده استفاده کند نباید از شیرینی‌های بزرگ خامه‌ای و یا ترد و شکننده برای پذیرایی استفاده کرد، یک بشقاب کوچک شیرینی خشک نقلی روی میز یا محل پذیرایی بهترین است. یک ظرف میوه قابل خوردن، به نحوی که بدون آب ریزی، کثیف شدن سر و صورت باشد نظیر نارنگی، کیوی، گیلاس، آلبالو، زردآلو و … و نه میوه هایی نظیر انار، هندوانه، خربزه، پرتقال، گریپ فروت، آناناس و یک نوشیدنی مناسب فصل و فرهنگ نظیر چای، قهوه، شیر قهوه، نسکافه، آب میوه مثل آب پرتقال یا شربت معمولی نیز باید برای پذیرایی آماده باشد. دستمال برای تمیز کردن سر و صورت و دست ها، سطل زباله، وسایل قابل دسترس، نزدیک و جای راحت برای شستن لازم است.

نوع لباس‌ دختر ساده و ملایم باشد
لباس دختر باید مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و متناسب با چهره شاخص فرهنگی و مذهبی باشد. بهتر است لباس عروس خانم بسیار ساده و بلند، پوشیده و راحت باشد زیرا باعث قضاوت بد خانواده پسر می‌شود و سوء تفاهم پیش می‌آید و خانواده پسر چنین برداشتی از دختر دارند که می‌خواهد خودش را تحمیل کند؛ از سوی دیگر باید توجه داشت مردان ایرانی لباس‌های پوشیده را بیشتر می‌پسندند.

پذیرایی را از بزرگتر‌ها شروع کنید بهتر است دختر و یا خانواده او در مراسم خواستگاری با تعارف کردن چای به سمت بزرگ‌تر، احترامشان را نسبت به بزرگ‌تر ابراز کرده و باعث جلب رضایت بزرگتر‌ها می‌شوند.

ترس از ازدواج در مردان

دلایل عمده عدم تمایل آقایان به ازدواج چیست؟
ترس از تعهد: برخی از آقایان دچار نوعی درگیری ذهنی با عنوان “ترس از تعهد و سر سپردگی” هستند. این بدان معناست که تمایلی ندارند که مابقی عمر خود را تنها با یک خانم سپری کنند. آنها تصور می کنند که خیلی راحت می توانند زنهای مختلفی را برای زمانهای کوتاهی راضی کنند، اما راضی نگه داشتن یک خانم برای ۴۰ سال و یا بیشتر کار دشواری است. البته نباید فراموش کرد که در این قسمت گروه دیگری از آقایان هم وجود دارند که اصلاً چیزی در مورد روابط بلند مدت نمی دانند و چون از ابتدا کلیه روابط عاطفی آنها دوام زیادی نداشته به این نوع عشق ورزی عادت کرده اند و به همین دلیل کوچکترین تمایلی به ازدواج از خود نشان نمی دهند.

برداشت غلط از ازدواج: برخی از آقایان تصور می کنند که ازدواج یعنی “پایان زندگی”. آنها فکر می کنند که اگر ازدواج کنند دیگر قادر نیستند از زندگی لذت ببرند. دائماً افکار منفی در مورد زندگی مشترک در ذهن آنها رخنه می کند و بیشتر از این مسئله می ترسند که با انتخاب یک شریک برای همیشه زندگی جنسی آنها به بن بست می رسد. به هر حال هیچ یک از این تصورات صحت ندارند. متاسفانه برخی از آقایان به بی بند و باری عادت کرده اند و ازدواج برای آنها به منزله زنجیری است که به دور گردنشان می افتد و زمام امور را از دستشان می گیرد و به همین دلیل از ازدواج فراری هستند. شاید به خاطر تصورات غلطی است که این افراد از ازدواج دارند. لازم به ذکر است که آمار و ارقام موسسه ملی روانشناختی گویای این مطلب است که افراد متاهلی که از زندگی مشترک خود راضی هستند خیلی بیشتر از افراد مجرد از زندگی خود لذت می برند و به طور کلی انسانهای خوشحالتر، با نشاط تر و سرزنده تری هستند.

مسائل مالی: برخی از آقایان به این دلیل از ازدواج کردن سرباز می زنند که تمایلی به تقسیم اموال خود با کس دیگری ندارند. آنها می دانند که به محض اینکه زیر یک سقف بروند مجبور می شوند درآمد و کلیه دارایی هایشان را با همسر خود تقسیم کنند و این کاری است که هیچ تمایلی نسبت به انجام دادن آن ندارند. برخی از مردها آنقدر خودخواه هستند که به هیچ وجه دوست ندارند با افرادی ارتباط برقرار کنند که چیزی از آنها طلب کنند.

جلسه اول خواستگاری چه باید گفت

هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشید و دقت لازم را به عمل آورید تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانید به خاطر بسپارید و هنگامی که خودتان صحبت می کنید نیز سعی کنید سنجیده حرف بزنید.

در هنگام صحبت کردن با فرد مورد نظر، بنا را بر صداقت بگذارید و متعهد شوید که آن چه می گویید، کاملاً از سر صداقت باشد و به این تعهد خود نیز پایبند شوید. بهتر است به عنوان اولین سؤال، از فرد مقابل بخواهید خودش را به طور کامل معرفی کند و خلاصه ای از گذشته زندگی اش را برای شما بگوید و خودتان نیز متقابلاً خلاصه ای از سرگذشت خود را مطرح کنید.

در خواستگاری چه بپوشیم

شبیه خودتان باشید!
این اولین قاعده ظاهر شما در روز خواستگاری است. اگر اصولا چادری هستید، یکهو کشف حجاب نکنید. اگر هم اصولا حجاب ندارید، صرفا به خاطر کلیشه چادر سفید در شب خواستگاری چادر سر نکنید. اگر اصولا اهل آرایش نیستید، مجبور نیستید قلم مو به دست بگیرید و خودتان را نقاشی کنید. اگر هم همیشه دو سه سانت قطر آرایش روی صورت‌تان است، همان طوری خودتان را درست کنید.

دخترانه بپوشید.
کت و دامن، شلوار، لباس سرتاسر مشکی، پارچه‌های گیپور و دانتل یا کار شده اصلا مناسب خواستگاری نیستند. برای خواستگاری، لباس‌های مثل بلوز و دامن و پیراهن بهترین انتخابند. رنگ‌ها را هم تا جایی که می‌شود از رنگ‌های شاد و روشن انتخاب کنید. قرار است جوانی و دخترانگی‌تان را نشان بدهید، پس سراغ لباس‌های زنان جاافتاده یا لباس‌های مردانه نروید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

رفتار دختر در جلسه خواستگاری



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.