no-img
نوین اطلس

علت دعوا در دوران نامزدی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

علت دعوا در دوران نامزدی
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
zip
دی ۱۳, ۱۳۹۶

علت دعوا در دوران نامزدی


این مقاله درمورد علت دعواهای دوران نامزدی، قهر طولانی در دوران عقد، دعواهای دوران عقد، نشانه های سردی رابطه، مشکلات دوران نامزدی، حل اختلافات دوران نامزدی، حل مشکلات دوران عقد، مشکلات عقد طولانی می باشد.

علت دعواهای دوران نامزدی

سال های اول زندگی مشترک از این جهت سخت است که شما باید فوت کوزه گری همسرداری را بیاموزید. باید همسرتان را یاد بگیرید. اولین دعواها، اختلافات با خانواده ها، بی حوصلگی ها و خلاصه واقعیاتی که با آن روبه رو خواهید شد می تواند ناامیدکننده باشد، نباید توقع داشته باشید، زندگی مشترک مثل قصه ها باشد.

کیفیت زندگی مشترک هر کسی، نتیجه باورها، اندیشه ها، رفتار و کردار خودش است. مهارت های ضروری برای داشتن زندگی زناشویی موفق، یاد گرفتنی ا ست؛ به طوری که زوج ها با کسب آگاهی و مهارت های لازم می توانند زندگی مشترک مثبت و دلنشینی به وجود آورند.

قهر طولانی در دوران عقد

حتما درباره نامزدی هایی که با یک قهر طولانی مدت ها در بلاتکلیفی مانده اند شنیده اید. چه کار باید کرد که اختلافات دو نفر به قهر و تلخی و فاصله نرسد؟

قهر واکنشی است به یک رفتار نامطلوب. واکنشی که یک فرد نشان می دهد تا طرف مقابل را قانع کند حق با او است و از او رنجیده است. قهر در واقع یک واکنش منفعلانه و کناره گیری در موقعیتی است که قاعدتا یک فرد باید با شهامت وارد مساله شود، حرف بزند، حرف های دیگران را بشنود و به تحلیل و تصمیم گیری بپردازد.

به همین دلیل هم هست که گفته می شود قهر یک رفتار کودکانه است چون تنها کسی که قدرت تصمیم گیری درباره شرایط را ندارد، قهر می کند و کنار می نشیند. چنین فردی برای آن که مشکلش را حل کند، نیاز به شخص دیگری دارد و این ناتوانی را با مورد منت کشی قرار گرفتن، در ذهن خود حل و فصل می کند.

دعواهای دوران عقد

از کوره در نروید

همه ما ایرادهایی داریم که ممکن است طرف مقابلمان را آزرده کند. اگر قرار باشد هر کدام مرتب از همدیگر عصبانی شوید و سفره دل‏تان را پیش دیگران باز کنید که سنگ روی سنگ بند نمی‌‌شود. پیش پدر و مادرتان درددل نکنید و دعواها و اختلافات جزئی تان را به آنها نگویید. با این کار نه تنها آنها را نگران می‌‌کنید، بلکه باعث سست شدن پایه‌های زندگی تان هم می‌شوید. یادتان باشد که از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد. حرمت خانواده دونفره‌تان را حفظ کنید!

با هم باشید

اگر مى‏خواهید عشق و علاقه‏تان تداوم داشته باشد، باید زمان کافى براى با هم بودن و ابراز محبت کردن اختصاص بدهید. سعى کنید به انگیزه عشق و ازدواج‏تان بیندیشید؛ با همسرتان در باره نخستین روزهاى آشنایى و دوران خوشِ اولین روزها گفتگو کنید. یادآورى شادى‏ها و رویدادهاى شیرین، هم وجودتان را گرم کرده و هم تازگى و طراوت رابطه شما را با همسرتان حفظ خواهد کرد.

سازگاری را تمرین کنید

زندگی‌ای که به زودی شروع می‌‌کنید، پر از دردسر و سختی های جدید خواهد بود. قرار نیست بترسید، همه عروس و دامادها یک روز این دوران را گذرانده‌اند و با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند. تنها باید یاد بگیرید که انعطاف پذیر باشید و زود جا نزنید. برای این کار از اولین روزهای نامزدی‌تان تمرین کنید تا برای شروع زندگی آماده باشید.

نشانه های سردی رابطه

نشانه ۱ : اگر شما دعوای سختی با همسرتان داشته باشید، آیا چیزی به دوستانتان در این رابطه می گویید؟ در کل شما دوست دارید قسمت زشت زندگی خود را بپوشانید. اگر شما در مورد بحثی که با همسرتان داشتید با دوستان خود صحبت کنید در واقع ارزشی برای این رابطه قائل نشده اید.

نشانه ۲ : وقتی شما مشغول کار دیگری هستید اگر در مورد دعوای گذشته خودتان مکرر فکر کنید، همه ی مدت را رنج می برید و ناراحت هستید، ممکن است به این نتیجه برسید که به این زندگی ادامه ندهید.

نشانه ۳ : اگر شما هنگام دعوا حالت تدافعی به خودتان بگیرید و دهان خود را باز کنید و هر چه می خواهید بگویید رابطه خود را از بین برده اید.

نشانه ۴ : احساس میکنید زندگی مثل یک تله است؟ اگر شما هر دقیقه از روز این پشیمانی از رابطه را با خود حمل کنید، حتما سریعا با همسر خود صحبت کنید. فکر می کنید تفاوت های ناسازگاری با یک دیگر دارید؟

نشانه ۵ : اگر تا به حال در وسط بحث با همسرتان گفته اید از زندگیم برو بیرون یا بر عکس همسرتان به شما گفته ، خیلی اشتباه کرده اید چون اینجور الفاظ زندگی را تلخ می کند.

نشانه ۶ : آیا وقتی از کوره در میروید مجبور می شوید از حرکات فیزیکی استفاده کنید؟ این بسیار خطرناک است.

مشکلات دوران نامزدی

طولانی شدن نامزدی مشکل ایجاد می‌کند. یک دوره نامزدی نرمال بین شش ماه تا یک سال است. طولانی شدن دوره نامزدی سبب بروز سوء‌تفاهم و استرس در یک طرف این رابطه می‌شود. طولانی شدن رابطه نامزدی سوای ایجاد استرس باعث بدبینی نسبت به طرف مقابل می‌شود. نامزد مقابل به این فکر می‌کند که این فرد تصمیم دارد با من زندگی کند یا نه؟ آیا می‌خواهد از من جدا شود؟ آیا با فرد بهتری از من قصد ازدواج دارد؟ آیا به دنبال بهانه‌ای می‌گردد تا من از او جدا شوم؟ همین سوالات را خانواده هم مطرح می‌کند و مدام به دختر سرکوفت می زند که دو سال است تو را نامزد کرده چرا نمی‌آید تو را به خانه خودش ببرد؟ از طرف دیگر همسایه‌ها هم آتش این موضوع را با دخالت‌های بی‌جای خود روشن می‌کنند و می‌گویند پس چرا عروسی نمی‌کنی؟ متاسفانه جامعه ایرانی برای همه زندگی می‌کند جز خودش. مساله دیگری که رابطه دو نفر را با تنش مواجه می‌کند این است که مثلا پسر برای دیدن نامزدش می‌خواهد به خانه دختر برود. از این طرف پدر دختر مخالفت می‌کند و باعث بروز اختلاف در میان دو خانواده می‌شود.

حل اختلافات دوران نامزدی

گفتگو
بسیاری از مردها بر این باورند که زن‌ها هیچ‌گاه سراغ اصل مطلب نمی‌روند، بسیاری از زن‌ها هم فکر می‌کنند مردها هنگام گفت‌وگو، تند و خشن هستند. ما نمی‌خواهیم درستی یا نادرستی این باورها را اثبات کنیم، بلکه قصد داریم کمی از مهارت‌های گفت‌وگو با شما سخن بگوییم؛ مهارتی که به شما کمک می‌کند، بدون جرو بحث و دعوا، دلیل ناراحتی‌تان را بگویید و با انتقال یک پیام کامل از تکرار موارد مشابه آن جلوگیری کنید.

احساس‌تان را ابراز کنید
این‌که بتوانید مشکلات را مستقیم و بدون حاشیه بیان کنید یک بخش گفت‌وگوی کامل است. در مرحله بعدی شما باید احساستان را نیز بگویید احساساتی نظیر من ترسیدم، من نگران شدم، من احساس تنهایی کردم. مثلا اگر همسرتان تولد مادر شما را فراموش کرده است، علاوه بر گفتن این مساله که از او به دلیل این فراموشکاری ناراحت شده‌اید بیان کنید که شما چه احساسی از این فراموشی داشتید. مثلا بگویید من حس کردم مسائل خانوادگی برات مهم نیست. وقتی احساستان را برای همسرتان بیان می‌کنید، او متوجه عمق رنجش شما می‌شود.

مراقب کلامتان باشید
در بیشتر مواقع، وقتی می خواهیم احساسات و نیازهایمان را بیان کنیم، پیام هایمان دیگری را سرزنش یا تحقیر می کنند. این گونه پیام ها را «پیام های تو …» می نامند؛ این دسته پیام ها قضاوت ها یا ارزش گذاری های منفی ای هستند که هدفشان شخص دیگر است. در عین حال که در بیشتر مواقع از آنها برای بیان خشم، عصبانیت، ترس یا دلخوری استفاده می شود، مشخصاً پیام هایی نیستند که حرف دل را برسانند، چون نیازها یا علاقه های خود شما را بیان نمی کنند.

حل مشکلات دوران عقد

نامزدی با همه شیرینی اش، دوران پرتنشی است و اگر شما روش سازنده ای برای مقابله با تعارضهایتان به کار نبرید، ممکن است به سرعت از یکدیگر فاصله بگیرید و عطای این ازدواج را به لقایش ببخشید.

اگر تعارض حل نشود، به رشد خود ادامه می دهد و کم کم رابطه را از هم می پاشد. افرادی که با مشکلات و تعارض ها با بی مهارتی برخورد می کنند و مشکلات را بدتر می کنند، معمولا موقعی که در مورد مشکلی صحبت می کنند، مدام احساسات منفی را بیان می کنند و به جای این که اطلاعات را به صورت کامل بررسی کنند، کاملا انتخابی عمل می کنند و از همه بدتر به جای این که روی مسئله و مشکل پیش آمده تمرکز کنند، روی افراد متمرکز می شوند، مدام دنبال مقصر می گردند و در نهایت یک نفر می شود بازنده و طرف مقابل برنده. همین کار را برای مشکلات و تعارض های بعدی تکرار می کنند و آرام آرام صمیمیت و عشق را می‌کشند.

اما دسته دوم افرادی هستند که مهارت حل تعارض را بلدند و می دانند در موقع بروز مشکل چه کاری باید انجام داد. برای مثال آن ها بر مسایل حال به جای مسایل گذشته، متمرکز می شوند. هم احساسات منفی و هم احساسات مثبت را با یکدیگر در میان می گذارند. اطلاعات را به شیوه ای عنوان می کنند که هر کس مسئولیت خودش را نسبت به مشکل می پذرید و در جست و جوی شباهت ها هستند. هر دو همسر برنده اند و درنتیجه صمیمیت زیاد می شود و اعتماد در رابطه پرورش پیدا می کند.
مشکلات عقد طولانی

متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان از این روزهای شیرین و به یادماندنی به عنوان روزهای سختی و بدبختی یاد کرده و از آن گریزانند. برای آنها نه تنها دوران عقد، دوران زیبایی ها و شیرینی ها نبوده بلکه سختی و عذاب آن زبانزد خاص و عام است و هرگز افرد پس از ازدواج برای این دوران دلتنگ نمی شوند. براستی علت اصلی این امر چیست؟ چرا از اولین روزها و ماههای آشنایی و وصال باید به عنوان برزخ یاد شود؟

یکی از مهمترین و اصلی ترین علل این فاجعه طولانی شدن دوران عقد دختر و پسر است. برخی از زوجین به دلیل برخی مشکلات مادی،‌ معنوی،‌ تحصیلی و… تصمیم می گیرند مدت زمان بیشتری در دوران عقد سپری کنند، یقینا در کنار حل شدن برخی مشکلات در ذیل طولانی شدن دوران عقد، مشکلات عدیده دیگری برای زوجین پیش می آید که گاه زندگی مشترک آینده آنها را نیز به مخاطره می اندازد.

در واقع طولانی شدن دوران عقد باعث ایجاد برخی حواشی پررنگ تر از متن از طرف خانواده و اطرافیان و خویشاوندان می شود که عروس و داماد نمی دانند چطور باید با آنها کنار آمده و آنها را حل نمایند.

در شرایط معمولا دختر و پسر در برزخ بین زندگی متاهلی و زندگی مجردی قرار می گیرند از سویی باید همان وظایف و مسئولیت های خانه پدری را انجام دهند و دختر خوبی برای خانواده باشند و از سوی دیگر مسۆولیت مضاعفی را نسبت به فرد دیگری به عنوان همسر پذیرفته اند. ضمن آنکه هر دو خانواده توقعات خاص خود را داشته و انتظار دارند که عروس یا داماد، نقش خود را به بهترین نحو انجام دهد که این حالت احساس ناخوشایندی را به همسران منتقل می کند. در چنین شرایطی است که گاه زوجها به این نتیجه می رسند که ازدواج مانعی برای استقلال فردی و آزادی بیان آنها بوده و همسرشان به نوعی در این زمینه مقصر است.

مطالب مرتبط:

مشکلات عقد طولانی

جملات عاشقانه مخصوص نامزدها

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.