no-img
نوین اطلس

رفتار با همسر در دوران عقد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

رفتار با همسر در دوران عقد
zip
دی ۱۰, ۱۳۹۶

رفتار با همسر در دوران عقد


در این مقاله در مورد موضوعات میزان رفت و آمد در دوران عقد، مشکلات عقد طولانی، مشاوره دوران عقد، مشکلات دوران عقد، رفتار در دوران نامزدی، دوران عقد+روابط، طرز برخورد با شوهر، سیاست رفتار با مادر شوهر صحبت میکنم.

میزان رفت و آمد در دوران عقد

دوران نامزدی و عقد یکی از دوران به یادماندنی و تکرار نشدنی زنگی هر فرد می‌باشد. در بسیاری از خانواده‌ها مدتی را جهت دوران نامزدی و عقد در نظر می‌گیرند تا عروس و داماد آشنایی‌های اولیه را به‌دست بیاورند. از طرفی این دوران زمان مناسبی است تا خانواده‌ها بتوانند آمادگی خود را جهت انجام امور عروسی فراهم آورند. خانواده عروس می‌بایست در فکر تهیه جهیزیه و تکمیل آن باشند و خانواده داماد نیز در فکر تدارک جشن عروسی و منزلی جهت سکونت. همچنین می‌بایست زمان مناسبی برای چیدمان چهیزیه باشد تا طبق رسوم ایرانی‌ها قبل از عروسی خانه عروس چیده شده باشد و در صورتی که میهمانان بخواهند از خانه و جهیزیه عروس دیدن کنند شرایط فراهم باشد.

اما در کنار همه این مسائل مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد میزان رفت و آمد عروس و داماد در دوران عقد و نامزدی است. چه میزان برخورد و نزدیکی این دوران باید باشد؟ حد متعارف و صحیح برخوردها و دید و بازدیدها برای خانواده‌ها و بخصوص زوج جوان تا چه میزان مناسب است؟

ملاقات، گفتگو و دیدار زوجین در دوران عقد و رعوسی نه تنها به آرامش روحی آنها و ایجاد فضای مناسب جهت شناخت بیشتر کمک می‌سازد، بلکه مجال بیشتری را برای نزدیک‌تر شدن خانواده‌های دو طرف نیز فراهم می‌سازد. پس رعایت برخی نکات مهم در ملاقات‌ها می‌تواند به مفید بودن این برخوردها و رفت و آمد های دوران عقد و نامزدی کمک کند.

زوجین باید پیش از هر چیز، جهت قرار ملاقات‌ها با هم به توافق برسند. البته لازم است که خانواده‌ها را در جریان توافق خود قرار دهند. چرا که خانواده عروس باید از زمان حضور دامادشان مطلع باشند تا آمادگی لازم جهت پذیرایی را داشته باشند و آقای داماد با عدم هماهنگی برنامه‌ها و احیاناً نامناسب بودن اوضاع ظاهری عروس خانم روبرو نمی‌شود. پس اعلام تلفنی قبل از به راه افتادن کاری بسیار به جاست.

مشکلات عقد طولانی

طولانی شدن دوران عقد در کنار همه خطراتی که دارد، یک زنگ خطر خیلی ویژه را برای زوج های جوان به صدا در می آورد. شما فکر می کنید نسبت به یکدیگر سرد شده اید و همین عامل قهر و آشتی های پی در پی می شود.

مشاوران ازدواج می گویند بهترین طول مدت دوران عقد شش ماه تا یک سال است. فلسفه دوران عقد آشنایی بیشتر زوجین با یکدیگر و رسیدن به این قطعیت است که: “ما می خواهیم با هم زندگی کنیم.” دوران عقد به دلیل یک جا زندگی نکردن زوجین، نداشتن حریم خصوصی و رفت و آمدهای همیشگی، دورانی پر از فشار روانی و تنش است. هرچه این دوره طولانی تر شود فشارهای خانواده ها و امکان ایجاد اختلاف و بحث و مشاجره بیشتر می شود. به طور معمول ۳ سال برای دوره عقد زمان زیادی است.

ممکن است در این دوره، خانواده شما یا همسرتان کم کم خسته شوند و این خستگی را در قالب تغییر رفتارهایی نشان دهند که طبیعتا این فشارها از سوی شما یا همسرتان به دیگری منتقل و سبب کوک شدن ساز یک بحث و مشاجره می شود.

از سوی دیگر برخی تعامل های سازنده و اتفاق های مثبت، پس از ازدواج و فقط پس از انتقال به خانه جدید برای زوجین رخ می دهد. پس نوشداروی مشکل شما انتقال هرچه سریع تر به خانه خودتان است.اما تا زمانی که امکان این امر خیر میسر شود، توصیه های زیر به شما در بهبود روابط کمک می کند .

مشاوره دوران عقد

۱.محدودیت ارتباط دوران عقد: امکان دارد سبب دور شدن پسر از دختر شود بخاطر اینکه بعد از مدتی رابطه ها برایش تکراری و بی لذت می شود
علاوه بر اینکه این محدودیت از نظر شرعی درست نیست چون تمکین بعد از عقد واجب است مگر اینکه شرط شده باشد یا شوهر قبول کند
در چنین شرایطی هرچه زودتر عروسی کنند یا مراعات یکدیگر را بنمایند یعنی حتی الامکان زن اجازه دهد و مرد اجبار نکند

۲.راههای خلوت دوران عقد با وجود مخالفت خانواده: اول: با هم مسافرت بروید دوم : همسر را با اطلاع خانواده اش به منزل پدری شما ببرید و آنجا خلوت کنید، سوم: به بهانه بیرون رفتن با همدیگر به منزل پدر خود یا هتل و مسافرخانه بروید، چهارم همسر شما به بهانه کاری از منزل خارج شود و با هم دیدار داشته باشید
در دیدار خصوصی کاملا احتیاط کنید و رابطه کامل نداشته باشید چون گرچه حلال است اما اگر اتفاقی بیفتد ضربه روحی بدی به همسرتان می زند.

۳.عدم جذابیت ظاهر همسر بعد از عقد: جواب: اولا: اگر زمانی که با او رابطه نزدیک دارید برای شما جذاب است ممکن است با عروسی مشکل حل شود چون رابطه کامل زناشویی دل شما تدریجا محبتش را در دل شما زیاد می کند
ثانیا:با ارایش و پوشیدن لباس های زیبا جذابتر خواهد بود
ثالثا:مشاهده اخلاق و رفتار خوب او، جذابیتش را بیشتر خواهد کرد
رابعا: به این فکر کنید که اگر دختر زیباتر از همسر شما هست، از کجا معلوم که از سایر جهات، بهتر باشد یا اینکه به شما جواب مثبت بدهد یا خانواده اش موافقت کنند یا مهریه و هزینه های بالا درخواست نکند

۴.عدم توجه به نیازهای زن در دوران عقد: ممکن است علت آن عدم علاقه باشد که به دو صورت قابل تصور است اول اینکه علاقه داشته اما تدریجا کم شده و دوم اینکه از ابتدا علاقه نداشته
اگر علاقه داشته و کم شده باید دید که علتش چیست
اگر از اول علاقه نداشته همسر باید با ایجاد جذابیت اخلاقی رفتاری او را به خود جلب کند و در صورت امکان از جذابیت ارتباط جنسی استفاده کند
اگر این کارها جواب نداد می تواند با او صحبت کند و علت را جویا شود

۵.ایجاد علاقه به زن : در دوران عقد، وقتی ظاهر او مطلوب نیست
اول: کنار گذاشتن نظر ایده ال گرایانه در مورد ظاهر همسر
دوم: عدم مقایسه قیافه همسر با دیگران
سوم: توجه به نقاط مثبت همسر در قبال ضعف قیافه
چهارم: توجه به اینکه استرس نسبت به خراب شدن زندگی اینده مانع علاقه است و سعی در کنار گذاشتن آن
پنجم: نگاه به کردن به همسر با پوشش و ارایش زیبا
ششم: دیدن قیافه همسر به عنوان خود او نه در مقایسه با دختران زیبا سبب می شود زیبایی های او به چشم بیاید
هفتم: توجه به اینکه بعد از عروسی رابطه زناشویی علقه به همسر را زیاد خواهد کرد در جهت کاهش استرس

۶.منطقی شدن علاقه: کم شدن اظهار علاقه در دوران عقد بعد از دیدن نقائص همسر طبیعی است چون علاقه شدید طرف بخاطر ایده ال دیدن همسر در همه جهات است که تدریجا با مشاهده نقاط ضعف کم می شود

۷.ازدواج زوری : من با اجبار عقد کردم ما از هم متنفریم می خواهند اجبارا عروسی کنیم جواب: قبل از جدا شدن علت تنفر را بررسی و در صورت امکان پیش مشاور بروید تا شاید بتوانید به همدیگر علاقه مند شوید اعلام کنید اگر بعد عروسی نتوانستیم ادامه دهیم قول بدهید که با پذیرش مسئولیت این خرابی با جدایی ما موافقت کنید و خود را برای شرمندگی در برابر دختری که بخاطر ابرویتان بدبختش کردید اماده کنید

مشکلات دوران عقد

ارتباط با خانواده ی همسر در دوران عقد یکی از مهمترین مسائل همسران عقد کرده است. حالتهای مختلف رقابت، جنگ، یارگیری، طرد، پذیرش و صمیمیت در ارتباط با اعضای خانواده همسر به طور پیچیده و سیال بوجود می آید. هرچه خانواده همسر گسترده تر باشد روابط پیچیده تری شکل می گیرد.
پذیرش: زمانی که عروس یا داماد از طرف یک عضو یا چند عضو اصلی خانواده مورد قبول واقع شود. معمولاً افرادی که موافق ازد واج بوده اند، سعی می کنند حس پذیرش خود را به عروس یا داماد منتقل کنند و از دیگران نیز می خواهند تا او را در جمع خانواده بپذیرند.
طرد: زمانی که عروس یا داماد از طرف یک عضو یا چند عضو اصلی خانواده مورد قبول نباشد. زمانی که برخی از اعضای خانواده با ازدواج انجام شده موافق نباشند، پس از انجام عقد، معمولاً عدم موافقت خود را یا به صورت کلامی یا به صورت غیرکلامی یا به طور هشیار یا به صورت ناهشیار بیان می کنند. معمولاً یکی از مسائل مهم عروس یا دامادی که از طرف خانواده ی همسر مورد قبول واقع نشده، این است که پذیرش آ نها را بدست آورد. عروس یا داماد معمولاً متوجه عدم پذیرش اعضا یا یک عضو خانواده ی همسر می شود. پذیرش فرد جدید در جمع خانواده کاری است که تاحدود زیادی از دست همسر نیز خارج است. مگر اینکه همسر، در خانواده از قدرت زیادی برخوردار باشد.
عروس یا داماد طرد شده معمولاً در مقابل طرد خانواده همسر آن گونه واکنش نشان می دهند که قبل از ازدواج و در دوران مجردی به طرد واکنش نشان می دادند. در مقابل طرد، برخی باج می دهند، برخی محبت می کنند، برخی عصبانی می شوند و مقابله به مثل می کنند و برخی در خود فرو می روند. برخی روابط پذیرایی را با دیگران بنا میکنند و… شما اگر طرد شوید چه می کنید؟
رقابت: حضور برخی از افراد ما را به طور ناهشیار به سوی رقابت با آنها سوق می دهد. هرفردی رقبای خاصی را در زندگی داشته و از رقیب تصور خاصی دارد.
ممکن است هم سن و سال بودن ما را به رقابت وا دارد. ممکن است هم جایگاه بودن مانند جاری بودن یا با جناق بودن، ما را به رقابت وادارد. ممکن است موضوعات کاری، درس، پول، ارتباط و … ما را به رقابت وادارد. به هرحال ورود به یک خانواده جدید، امکان رقابت با افراد جدیدی را بوجود می آورد. رقبای شما معمولاً دارای چه ویژگیهایی هستند؟
گاهی ما موضوع رقابت می شویم بدون آنکه بخواهیم. گاهی بدون اینکه تمایل به رقابت با فرد خاصی را داشته باشیم او سعی می کند با ما رقابت کند. خواهر شوهری که با عروس خانواده رقابت می کند، عروس را در شرایط پیچیده و دشواری قرار می دهد.
برادر زنی که با داماد خانواده وارد رقابت می شود، شرایط مشکلی را برای تازه داماد ایجاد می کند. شناخت این رقابتها و مهارت در کنار آمدن با اینگونه رقابتها موقعیت عروس و داماد را در خانواده جدید ارتقا می دهد. اگر کسی بخواهد با شما رقابت کند چه می کنید؟
جنگ: تضاد و خصومت ما را به جنگ وا می دارد. ما جنگ را در سطح جامعه و کشور به خوبی می شناسیم و از آثار و تلفات آن تاحدودی باخبریم. اما از جنگ فرد با فرد به ویژه در محیطهای خانوادگی شاید تصور روشنی نداشته باشیم.
جنگ یک شیوه ی حل تعارض است که با استفاده از قدرت، تعارض را حل می کند. در بدو ورود به خانواده جدید، احساس ناخوشایند دیگران به ما یا احساس ناخوشایند ما به دیگران ممکن است به صورت جدال و جنگ خود را آشکار کند. جنگ بیشتر در حوزه قدرت رخ می دهد. جنگ عروس با مادر شوهر، جنگ داماد با مادر زن، معمولاً جنگ بر سر تملک، قدرت، زمان، توجه و محبت است.
یارگیری: وقتی دو نفر در یک خانواده باهم رقابت می کنند یا در سطح بالاتر باهم وارد جنگ می شوند، معمولاً به فکر یارگیری می افتند. خواهر شوهر در رقابت با عروس یا عروس در رقابت با خواهر شوهر احتمالاً تلاش می کنند اول از همه از برادر یا همسر به عنوان یار در رقابت خود استفاده کنند. در مراحل بعدی پدر خانواده، مادر خانواده و دیگر اعضا به عنوان یک یار در این رقابت مورد استفاده قرار می گیرند.
صمیمیت: رابطه ی با محبت و صمیمانه با یک عضو خانواده بدون رقابت، جنگ و یارگیری همراه با پذیرش، یک رابطه صمیمانه است. هرچه عروس یا داماد روابط صمیمانه تری با اعضای خانواده همسر داشته باشد پذیرش او در خانواده جدید بیشتر می شود و هرچه پذیرش بیشتر شود صمیمیت بیشتر می شود. متقابلاً هرچه اعضای خانواده همسر با عروس یا داماد رابطه صمیمانه تری داشته باشند، صمیمیت بیشتری را در این عضو تازه وارد باعث خواهند شد.

رفتار در دوران نامزدی

نامزدی را طولانی نکنید

شرایط رفتن به خانه بخت را ندارید اما می خواهید با به رابطه تان رسمیت دهید؟ پیشنهاد می کنیم اگر نمی توانید پس از ۶ماه یا نهایتا یک سال از نامزدشد ن به خانه خود بروید، به جای عجله کردن در رسمیت بخشیدن به این رابطه، برای فراهم کردن مقدمات ازدواج تان تلاش کنید. نامزدی طولانی می تواند به رابطه شما آسیب بزند.

کار را تمام شده ندانید

نامزدی تنها دوره شناخت است نه بخشی از دوران متاهل شدن شما. اجازه ندهید تعهدی که در این دوره ایجاد می شود، بر تفاهم میان شما مقدم شود و حق تصمیم گیری درست و منطقی را از شما بگیرد. چشم های تان را باز کنید. چه تفاوت ها و چه مشابهت هایی دارید؟ این تفاوت ها تا چه اندازه می توانند باعث زیر پا گذاشته شدن خطوط قرمز شما شوند؟ در برابر کدام شان می توانید چشم های تان را ببندید و کدام شان اگر یک عمر در زندگی تان تکرار شوند، می توانند آرامش شما را بگیرند؟ نباید به خاطر ترس از حرف دیگران یا نگرانی در مورد احساسات فرد مقابل تان خود را موظف به نشستن پای سفره عقد بدانید. شاید اگر نامزد بودن تان را فریاد نزنید و آن را تنها به اطلاع آشنایان نزدیک برسانید، برهم زدن این قرارداد در صورت نبود تفاهم برای تان آسان تر باشد.

فاصله ها را حفظ کنید

حتی اگر صیغه محرمیت میان تان جاری شده، باز هم تا گرفتن جشن عروسی و رفتن به خانه خودتان، فاصله ها را حفظ کنید تا بخاطر درگیر شدن بیش از اندازه احساسات تان چشم های شما بر واقعیت ها بسته نشود. ممکن است به خاطر آغاز کردن رابطه زناشویی در این دوره، احساس کنید که امکانی برای قطع این ارتباط، به هم زدن نامزدی و ازدواج در آینده با فردی دیگر وجود ندارد. از آنجا که قرار نیست نامزدی شما زیاد طول بکشد، به خودتان این مجال را بدهید که بدون وجود عواملی از این دست، با چشم باز یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی تان را بگیرید.

دوران عقد+روابط

توصیه‌هایی برای داشتن روابط بهتر در دوران عقد
در ملاقات‌هایی که در دوران عقد با یکدیگر دارید مواردی وجود دارد که به نظر بسیار با اهمیت‌تر هستند:

آراستگی
توجه به خود و آراستگی ظاهر خود داشته باشید. آراستگی پسر این است که به وضعیت اصلاح موهای خود و مرتب بودن آنها، تمیز بودن کفش و لباس‌ها، استفاده از عطر مناسب و مورد علاقه همسر توجه داشته باشد. آراسته بودن دختر نیز این است که لباسی بپوشد که برازنده اوست. خود را به نحوی مطلوب و زیبا آرایش کند. موهای خود را به شکلی مناسب و زیبا مرتب نماید و از عطری مناسب که مورد علاقه همسرش است و جذابیت او را بیشتر می‌کند استفاده نماید.

گفت و گو
سعی کنید در این دیدارها با یکدیگر گفت و گو داشته باشید. زیرا صحبت نکردن با یکدیگر موجب سردی در روابط میان شما می‌گردد. ضمن اینکه با انجام این گفت و گوها، می‌توانید از یکدیگر شناخت بیشتری پیدا کنید و با روحیات و خصوصیات رفتاری یکدیگر آشنا شوید. از همسر خود تعریف کنید. از نوع رفتار او، وضعیت ظاهری، از عطری که استفاده کرده است و… این‌ها از جمله عواملی است که بر جذابیت ملاقات‌های شما می‌افزاید و موجبات دلبستگی بیشترتان را فراهم می‌کند. توجه داشته باشید که لازم نیست تمام اسرار زندگی خود یا خانواده خود را با همسرتان در میان بگذارید. اسراری را که به زندگی زناشویی شما چندان ارتباطی ندارد و آشکار شدن آن به روابط شما با همسرتان لطمه وارد می‌سازد، تا پایان عمر محفوظ داشته و برملا نسازید.

توجه: از قهر کردن و ترک گفت و گو بپرهیزید. ترک کردن گفتگو به حالت قهر باعث آسیب‌های روانی می‌گردد. ضمن اینکه در دوران عقد، ممکن است موجب تردید در ادامه زندگی مشترک شود.

روابط جنسی
داشتن رابطه جنسی در دوران نامزدی یکی از مهم‌ترین مسائل و گاهی مشکل‌سازترین موضوعات پیش آمده در این دوران است. در دوران عقد، دختر و پسر از لحاظ قانونی و شرعی زن و شوهر هستند و می‌توانند نزدیک‌ترین رابطه زناشویی را با هم داشته باشند، ولی محدودیت‌هایی که جامعه و خانواده‌ها در این دوران قرار داده‌اند، باعث می‌شود که برقرای رابطه آزادانه جنسی در این زمان محیا نباشد. در دوران عقد احساسات عاطفی شکل می‌گیرد و رابطه جنسی اگر کنترل شده و خفیف باشد می‌تواند به شکل‌گیری و ظهور این احساسات کمک زیادی کند. با این حال، رابطه جنسی تنها هدف ازدواج نیست و هیچ ازدواجی که تنها براساس این رابطه شکل بگیرد پایدار و استوار نمی‌ماند. اما واقعا سوال خیلی از دختر و پسرهای عقد کرده این است که حد این روابط کجاست؟

رابطه جنسی در دوران عقد تعاریف خاص خودش را دارد. شما شرعا همسر هستید و اگر یک رابطه کامل با هم داشته باشید که حتی منجر به بارداری شود، باز هم شرعا و قانونا کسی نمی‌تواند به شما خرده بگیرد. اما آنچه در این میان شک و تردید به وجود می‌آورد، عرف است. شما باید در دوران عقد از فرصت محرمیت و نزدیک‌تر شدنتان برای شناخت بیشتر استفاده کنید. در این بین حد متوسطی از روابط نزدیک جسمی می‌تواند عاطفه میان شما را تقویت کند و شما را با روحیات هم بیشتر آشنا کند اما این حد، اگر نادیده گرفته شود و رابطه جنسی کاملی شکل گیرد، شما قدرت تصمیم‌گیری در آینده را از دست خواهید داد. یک رابطه جنسی کامل، شما را پایبند یکدیگر می‌کند. احساس تعهد می‌آورد، وابسته می‌کند و باعث می‌شود در جایی که باید تفکر منطقی داشته باشید احساسی تصمیم بگیرید.

علاوه بر این بسیاری از خانواده‌ها و همچنین برخی از مشاوران، زوج‌های جوان را از برقراری روابط کامل جنسی در دوران عقد، منع می‌کنند. ترس و نگرانی آنها از مسائلی مثل: احتمال به هم خوردن ازدواج، امکان باردار شدن ناخواسته عروس، کمتر شدن اشتیاق دو طرف و خصوصا پسر برای برگزاری هرچه سریع‌تر عروسی و… است. از طرف دیگر محدود کردن غریزه جنسی و خودداری از برقراری رابطه کامل زناشویی می‌تواند عواقب زیادی نیز داشته باشد. سرپوش گذاشتن بر میل سرکش شهوت آن هم زمانی که دو طرف احساس می‌کنند این حق قانونی و شرعی آن هاست که از یکدیگر بهره ببرند، می‌تواند باعث برخی اختلافات و کج خلقی‌ها در زمان قبل از عروسی شود. اما اگر تصمیم به برقراری رابطه جنسی کامل در دوران عقد دارید بهتر است به نکته زیر حتما توجه داشته باشید:

احتمال به هم خوردن ازدواج شما به هر دلیلی از مهم‌ترین ریسک‌هایی است که باید به آن فکر کنید. در صورت به هم خوردن ازدواج شما، چنانچه رابطه زناشویی به طور کامل بین شما برقرار شده باشد، هردوی شما آسیب خواهید دید. بنابراین هرگز به خاطر نامزدتان کاری را که آمادگی آن را ندارید انجام ندهید.

طرز برخورد با شوهر

۱. مردان موجوادات قدرت طلب و سلطه جویی هستند؛ از این رو اولین نکته ای که در گفتار، تأثیر فراوانی در روان شوهرتان دارد و این گفته موجب افزایش علاقه شوهرتان به شما خواهد شد ، «تحسین کردن شوهر و احترام گذاشتن به این ویژگی ذاتی او » است. با توجه به این ویژگی روانی مردان لازم است تمام کارهایی که موجب اقتدار مرد در محیط خانواده می شود را انجام دهید و تمام کارهایی که اقتدار مرد را زیر سوال می برد را ترک کنید. این رفتار شما مهم ترین نیاز روحی یک مرد است؛ زمانی که شما در راستای بر طرف کردن نیازهای روانی او تلاش می کنید او نیز به صورت خودکار در راستای بر طرف کردن نیازهای شما تلاش می کند.
هنگامی که مرد در آستانه شکست قرار می گیرد و زمانی که در آتش ناکامی می سوزد و احساس می کند که همه چیز علیه میل و اراده او در جریان است به زنی نیاز دارد که به او اعتماد به نفس بدهد و روحیه اش را تقویت کند . همان گونه که اتومبیل بدون بنزین ، روغن و آب به حرکت در نمی آید ، مرد نیز بدون داشتن یک مشوق که به او ایمان داشته باشد قادر به پیمودن مدارج موفقیت نیست . تشویق و ترغیب باعث تقویت فکری و روحی مرد می شود . تشویق ، شکست یک مرد را به فتح تبدیل می کند.
تشویق کردن شوهر یک نمودی از دوست داشتن اوست ؛ از این رو پیامبر (ص) نیز به عنوان حق مرد بر زن بیان نموده است. قالَ الرَسولُ الله(ص) : یَا حَوْلَاءُ لِلرَّجُلِ عَلَى المَرْأَهِ أَنْ تَلْزَمَ بَیْتَهُ وَ تَوَدَّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تُشْفِقَهُ وَ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُوفِیَ بِعَهْدِهِ پیامبر (ص) فرمودند : حق مرد بر زنش این است که پایبند خانه اش باشد ، با او مهربانی کند و دوستش بدارد و دلسوزش باشد، و او را ناراحت نکند ، و در پی رضایت او باشد، و به عهد او وفا کند ( مستدرک ‏الوسائل ج ۱۴ ، ص ۲۴۴)
خانم محترم ! شما باید به نوعی با شوهرتان حرف بزنید و رفتار کنید که احساس سر بلندی و افتخار کند و حرف های شما موجب تشویق او شود . خوار و خفیف کردن شوهر، گناه غیر قابل بخشش و غیر قابل جبران است که یک زن مرتکب می شود . جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود و امکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نامطلوب دائمی بگذارد . یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را فراموش کند (آیین همسرداری ، دوروتی کارنگی ،ص۵۸).
۲. با محبت سخن گفتن؛ دیگر آن که زن با الفاظ شیرین و عاشقانه نسبت به شوهرش ابراز محبت کند؛ این کار موجب علاقه مندی همسرش به او خواهد شد. پیامبر اسلام (ص) این با محبت صحبت کردن را از حقوق مرد بر زن می داند. قالَ الرَسولُ الله(ص) : یَا حَوْلَاءُ لِلرَّجُلِ عَلَى المَرْأَهِ….وَ تَوَدَّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تُشْفِقَهُ. پیامبر (ص) فرمودند : حق مرد بر زنش این است …. با او مهربانی کند ودوستش بدارد و دلسوزش باشد ( مستدرک‏ الوسائل ج ۱۴ ، ص۲۴۴)
علی (ع) : اعْلَمْ أَیْ بُنَیَّ أَنَّهُ مَنْ لَانَتْ کَلِمَتُهُ وَجَبَتْ مَحَبَّتُه. حضرت علی (ع) به امام حسین (ع) می فرماید : بدان پسرم به درستی که هر کسی کلامش ملایم باشد ، محبت او بر دیگران واجب می شود (بحارالأنوار ج۷۴ ،ص۲۴۱ ) .
وقتی مرد احساس کرد زن او را لایق و با جرأت می داند، به خود می بالد و این شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند. او از لیاقت خود اطمینان می یابد و همین است باعث موفقیتش می شود .امام صادق (ع) فرمودند : زن برای جذب و موافقت شوهرش از سه چیز بى ‏نیاز نیست که عبارتند از : حفظ کردن خود از هر پلیدی وآلودگی تا دل شوهرش در هر شرایطی خوشایند یا ناخوشایند نسبت به اومطمئن باشد؛ مراقبت از شوهر و پرستاری از وی تا اگر لغزشی از او سر زند ، به مهربانی با او برخورد نماید؛ اظهار عشق به او با عشوه و دلبری و خود را آراستن به زیبایی که مورد نظر شوهرش است.( تحف العقول،ص۳۳۷)
یکی از مشخصات زیبا سخن گفتن ، عیب نگرفتن از شوهر، یا به قول مردان « نق نق» نکردن و دائم از شوهر ایراد نگرفتن است. امام علی (ع) به امام حسن (ع) فرمودند : خواهى با تو نیکى کنند با دیگران نیکویى کن. برادرت را با هر خصوصیّتى که دارد بپذیر و تحمّل کن. بسیار گلایه مکن که کینه را برانگیزد و به دشمنى سخت کشاند.( تحف العقول ، ص۸۵) و ( بحارالأنوار ج۷۴ ص ۲۱۲ )
زیبا خطاب کنید تا جواب زیبا بشنوید.(غرر الحکم انصاری، ص۱۸۱)
لوئیس ترمان عالم و روان شناس مشهور، مطالعه بسیار دقیقی در زندگی ۱۵۰۰ خانواده به عمل آورده است؛ نتیجه آزمایش ثابت کرده است که شوهر ها نق نق کردن زن را بزرگترین وکشنده ترین عیب می دانند. گالوپ روان شناس دیگر نیز همین را کشف کرده است و می گوید : « مردها نق نق کردن زن را رأس عیوب آنها قرار می دهند » . جونسون تمپر امنت(روان پزشک) در تحقیقات علمی خود به این نتیجه رسیده که هیچ صفتی به اندازه عیب جویی ونق نق زن در بدبختی خانواده مؤثر نیست ! (آیین همسرداری ، دوروتی کارگی، ص۱۴۷.)
۳. پذیرش بی قید و شرط همسر، یک شرط اساسی روابط عاشقانه است. می‌توانید بدون انتقاد از یکدیگر، در زمینه‌ها‌ی مختلف یا درباره اشخاص، نظرات متفاوتی داشته باشید. می‌توانید بدون قضاوت و سرزنش، نقاط ضعف همسرتان را قبول کنید. این پذیرفتن‌ها عمیقاً اطمینان بخش هستند و به زن و شوهر احساسی از پذیرش خود می‌دهند. البته پذیرفتن به معنای دربست قبول کردن و چشم فرو بستن بر نواقص و اشکالات همسر نیست. اما در فضای پذیرفتن می‌توانید به اتفاق هم با هر آنچه از به هم نزدیک‌تر شدن شما جلوگیری می‌کند برخورد کنید.
۴. رعایت خواسته‌ها‌ی همسر و توجه به نگرانی‌ها‌ی او، برای ایجاد روابط بهتر ضرورت دارد. با آنکه بعضی‌ها طبیعتاً حساس‌تر از دیگران هستند، ولی حساسیت ویژگی‌ای پرورش دادنی است. اگر همسرتان نسبت به بعضی از رفتارها حساسیت بیش از اندازه نشان می‌دهد، می‌توانید از این رفتارها دوری کنید. می‌توانید با ملایمت با همسر خود صحبت کنید و از نگرانی‌ها و خواسته‌ها‌ی او آگاه شوید. در برخورد با واکنش‌ها‌ی بی‌تناسب همسرتان خونسردی خود را حفظ کنید.
۵. علاقه نشان دادن به مسائل همسر، از اهمیت زیادی برخوردار است. می‌توانید به سخنان همسرتان با علاقه گوش دهید و نشان دهید که او را درک می‌کنید. به مسائلی که همسرتان مطرح می‌کند، از دریچه چشم او بنگرید و احساسش را درک کنید.
۶. دوستی و رفتار دوستانه با همسر، از جمله عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی زناشویی است. اگر این خصوصیت در ازدواج‌ها نباشد کیفیت آن‌ها تا حد نامناسبی کم می‌شود.

سیاست رفتار با مادر شوهر

هرچند هیچ عروسی سربازی نرفته ولی خیلی از آنها تا اسم مادر شوهر را می شنوند به حالت خبردار ایستاده و آماده ادای احترام می شوند. رابطه عروس و مادر شوهر همیشه ی تاریخ و درهمه جای این کره خاکی جای حرف و حدیث فراوان داشته است.

انسان های زیادی سعی کرده اند این معادله دومجهولی را حل کنند .هیچ چیز برای یک تازه عروس ارزشمند تر از یک خود آموز ارتباط مناسب با مادر شوهر نیست.

این بحث برای خانم‌های جوان خیلی داغ است. وقتی به تالارهای گفتگوی خانوادگی سر می‌زنید، علاقه‌مندان زیادی را در آنجا می‌بینید. وقتی پای صحبت خانم‌ها می‌نشینید هم حرف‌های زیادی هست که مورد مشورت قرار می‌گیرد، اما مردم‌داری، شوهرداری، همسایه‌داری، خانواده‌داری و همین‌طور مادرشوهرداری هم فوت و فنی دارد که باید آن را بیاموزید.

اگر شما با همه افراد روابط خوبی برقرار می‌کنید و هنر ارتباط برقرار کردن را دارید، بعید نیست که روابط خوبی نیز با مادر همسرتان داشته باشید زیرا ارتباط یک مهارت اجتماعی است. اما پیش از هر چیز خوب است مادرشوهر را بشناسید.

برای داشتن یک رابطه خوب و بدون تنش با مادر شوهرتان، لازم است بدانید او چه احساسی دارد و در ذهنش چه می گذرد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

مشکلات عقد طولانی

سیاست های زنانه برای وابسته کردن شوهر

درمان مرد خسیس



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.