no-img
نوین اطلس

درمان دلشکستگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

درمان دلشکستگی
zip
دی ۱۰, ۱۳۹۶

درمان دلشکستگی


این مقاله در مورد علائم سندروم قلب شکسته، تسکین دل شکسته، شکستن قلب یک بیماری واقعی است، قلب شکسته دختر، شعر دل شکستگی، سندروم قلب چیست، چگونه دل شکسته را بدست آوریم، شکستن دل تاوان دارد می باشد.

علائم سندروم قلب شکسته

تشخیص این وضعیت معمولا زمانی رخ می‌دهد که فردی با نشانه‌های حمله قلبی وارد اورژانس یک بیمارستان می‌شود و آنژیوگرافی روی او اجرا می‌شود، عملیاتی که میزان گرفتگی شریان‌های قلب را می‌آزماید. حین انجام آنژیوگرافی پزشکان متوجه می‌شوند که انسداد عروق دلیل بروز این نشانه‌ها نبوده‌است، آنها به انقباضات غیرعادی بطن چپ قلب که با سندروم قلب شکسته در ارتباط است پی می‌برند.

درحدود دودرصد از افرادی که نشانه‌های حمله قلبی را دارند و تحت آنژیو قرار می‌گیرند به سندروم قلب شکسته مبتلا هستند. با این‌همه هیچ تردیدی وجود ندارد که این وضعیت هنوز ناشناخته‌است.

چندین دلیل بر ناشناخته بودن این سندروم وجود دارد. اول اینکه در زمان اولین تشخیص سندروم قبل شکسته در ژاپن،‌ غربی‌ها نسبت به این حالت که پدیده‌ای نادر و کمیاب به شمار می‌رفت کمترین علاقه‌ای نشان ندادند. همچنین استرس در الگوی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی که در آن عواملی مانند فشار خون، کلسترول، سن و وزن را می‌توان برای مدیریت خطر و درمان با دقت اندازه‌گیری کرد،‌جایگاه قابل قبولی ندارد. از سویی دیگر درک ناقص انسان از سندروم قلب شکسته توانایی او را در تشخیص تمامی شرایطی که ممکن است نشانه‌های این سندروم ظهور کنند را محدود ساخته‌است.

این وضعیت می‌تواند منجر به مرگ شود،‌ اما مرگ ناشی از TTC پدیده‌ای بسیار نادر است که معمولا به واسطه همزمانی با بیماری درحال درمان دیگری رخ می‌دهد. خبر خوب این است که بیشتر مبتلایان به سندروم قلب شکسته طی چند هفته سلامت کامل خود را باز می‌یابند، با این‌همه ممکن است این وضعیت در برخی از افراد حالتی تکرار شونده باشد.

 

تسکین دل شکسته

از غم نترسید

اینکه شما پس از چنین شکستی، یک دوره از زندگی‌تان را با اندوه و تأسف بگذرانید اتفاقی عادی است اما شما می‌توانید دوره این اندوه را کوتاه کنید، برای این کار لازم است از دوستان و آشنایان نزدیک‌تان کمک بگیرید و برای گذراندن لحظاتی شاد در این روزهای سخت تلاش کنید. مهم نیست آنچه پیش از این شما را شاد می‌کرده و خنده بر لب‌تان می‌آورده در این دوره برای‌تان بی‌اهمیت به‌نظر برسد، مهم این است که برای برگرداندن شادی‌ها تلاش کرده و سعی کنید هر روز که می‌گذرد، بهتر از روز قبل زندگی کنید.

اطرافیان را فراموش نکنید

زندگی خیلی گسترده‌تر از یک رابطه رمانتیک است. زندگی پرمحبت تنها بخشی از آن چیزی است که در زندگی دارید. هنوز هم خانواده، دوستان و کارتان هستند تا با لذت بردن از بودن در کنارشان، احساس زنده و شاد بودن بکنید.

مراقب خودتان باشید

به‌خودتان برسید. آراستن ظاهرتان را تنها به این دلیل که کسی نیست تا به شما توجه کند فراموش نکنید. برای خودتان خرید کنید و لباس‌هایی که دوست دارید را بپوشید. شما شایسته خوب زندگی کردن هستید پس به بهانه شکست در رابطه و اندوه‌تان، خود را از ساده‌ترین انگیزه‌های شاد بودن محروم نکنید. دوست خودتان باشید و فراموش نکنید‌اگر شما به‌خودتان توجه نکنید کسی به شما توجه نخواهد کرد، پس مراقب خودتان باشید و به‌خود احترام بگذارید و با این روش به دیگران هم بیاموزید که به شما احترام بگذارند.

در تنهایی حبس نشوید

شاید شما وقت زیادی را با نامزدتان می‌گذراندید و حالا که رابطه‌تان را از دست داده‌اید احساس تنهایی می‌کنید. قرار نیست شما به‌دلیل مجرد بودن‌تان تنها بوده و از تمام تفریحات‌تان بگذرید. کمی برای خودتان وقت بگذارید و سعی کنید تفریحات تازه‌ای را تجربه کنید. اگر احساس می‌کنید تنهایی از تفریحات لذت نمی‌برید، از دوستان‌تان کمک بگیرید و بیشتر با آنها وقت بگذرانید همچنین می‌توانید وارد جمع‌های تازه‌ای شده و با افراد تازه‌ای آشنا شوید که بودن در کنارشان شما را خوشحال می‌کند.

 

شکستن قلب یک بیماری واقعی است

سندرم قلب شکسته اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط پزشکان ژاپنی شناسایی و به عنوان «تاکوتسوکاردیومیوپاتی»، نامیده شد. تاکوتسو ظرفی است که ژاپنی‌ها در آن ماهی می‌ریزند، عکس‌هایی از قلب افرادی که تجربه ابتلا به این سندرم داشته‌اند نشان می‌دهد که….  گاهی هنگام شنیدن یک خبر بد مانند از دست دادن یک عزیز، ناگهان احساس دردی در قفسه سینه می‌کنیم.

 

این نوع عکس العمل- درد در قفسه سینه و یا چیزی شبیه حمله قلبی هنگام شنیدن خبر بد- پدیده ای است که پزشکان آن را سندرم «قلب شکسته» می‌نامند.

محققان کلینیک مایو در آمریکا می گویند: این پدیده اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط پزشکان ژاپنی شناسایی و به عنوان « تاکوتسوکاردیومیوپاتی»، نامیده شد. تاکوتسو ظرفی است که ژاپنیها در آن ماهی می‌ریزند، عکس‌هایی از قلب افرادی که تجربه ابتلا به این سندرم داشته‌اند نشان می‌دهد قلب هنگام شنیدن خبر بد مانند ظرف تاکسوتسو می‌شود.

علت ایجاد سندرم قلب شکسته چیست؟ به نظر می رسد افزایش ناگهانی سطح هورمون های استرس مانند آدرنالین، ممکن است به طور موقت باعث آسیب به قلب شود. اگرچه هنوز به طور کامل مشخص نیست که این هورمون ها چگونه به قلب آسیب می رسانند. اما آنچه که کاملاً مشخص است، سندرم قلب شکسته بعد از یک رویداد ناراحت کننده فیزیکی یا احساسی ایجاد می‌شود.

 

قلب شکسته دختر

احکامی در مورد شکستن دل

احکام شکستن دل در احادیث و آیات نورانی قرآن کریم آمده است که طبق فرمایشات کفاره هم دارد ولی قبل از انکه به آنها بپردازیم بهتر است شعری از سهراب بخوانید تادر ادامه مطلب با احکام و کفاره شکستن دل بنده ی خدا بپردازیم.

آنگاه که غرور کسی را له میکنی،

آنگاه که بنده ای را نادیده می انگاری،

آنگاه که کاخ آرزوهای کسی را ویران میکنی،

آنگاه که شمع امید کسی را خاموش میکنی،

آنگاه که حتی گوشت را می بندی تا صدای خرد شدن غرورش را نشنوی!

آنگاه که خدا را می بینی و بنده ی خدا را نادیده می گیری ،

می خواهم بدانم، دستانت را بسوی کدام آسمان دراز میکنی تا برای خوشبختی خودت دعا کنی؟!!

 

شعر دل شکستگی

کسی دیگر نمی کوبد در این خانه متروکه ویران را
کسی دیگر نمی پرسد چرا تنهای تنهایم!!!

ومن شمع می سوزم ودیگر هیچ چیز از من نمی ماند
ومن گریان ونالانم ومن تنهای تنهایم !!!

درون کلبه ی خاموش خویش اما
کسی حال من غمگین نمی پرسد!!!

و من دریای پر اشکم که توفانی به دل دارم
درون سینه ی پرجوش خویش اما!!!

کسی حال من تنها نمی پرسد
ومن چون تک درخت زرد پاییزم !!!

که هر دم با نسیمی میشود برگی جدا از او
ودیگر هیچی از من نمی ماند!!!

سندروم قلب چیست

سندرم قلب شکسته به شرایط بالینی حادی اطلاق می شود که یک استرس روحی مستقیما بر عملکرد جسمی قلب تاثیر می گذارد و از این رو به عنوان یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته می شود.

 

سندرم قلب شکسته را کاردیومیوپاتی ناشی از استرس نیز می گویند و در واقع شرایطی است که عضله قلب مخصوصا در ناحیه بطن چپ، بزرگ و متسع می شود. در نتیجه توانایی قلب در پمپاژ خون کاهش یافته و خون کافی به اعضای بدن نمی رسد.

 

در واقع فشارهای شدید روحی و روانی نظیر مرگ عزیزان و یا سایر بحران های عاطفی باعث افزایش شدت و یکدفعه ای هورمون های استرس در بدن می شود. در این زمان است که قلب واقعا بهت زده می شود و در بسیاری از موارد نتیجه ی این بهت زدگی، تظاهر علائمی نظیر درد قفسه سینه، تنگی نفس و حتی نارسایی قلبی خواهد بود.

 

سندرم قلب شکسته بر خلاف باور عموم، کاملا با حمله کلاسیک قلبی که به ظاهر هم معنی هستند متفاوت است. سندرم قلب شکسته هیچ تعلقی به سابقه بیماری قلبی و عروقی ندارد و می تواند در افراد سالم هم تظاهر کند. اما خوشبختانه علائم آن قابل درمان و شرایط ناشی از آن کاملا قابل بازگشت هستند.

 

 

چگونه دل شکسته را بدست آوریم

۱٫     سعی کنید دلیل ناراحتی خود را بفهمید. دقیقاً چه موقع این حس ناراحتی در شما به وجود آمد؟

۲٫     به این فکر نکنید که تقصیر که بوده است. همه اشتباه می کنند. اصلاً خودتان را نگران آن نکنید.

۳٫     برای اینکه حس راحت تر و بهتری پیدا کنید، یک فعالیت تسکین بخش و ریلکس کننده انجام دهید. یک حمام داغ، مدیتیشن، خواندن کتاب یا هر کاری که آرامتان کند.

۴٫     بعد از یکی دو ساعت، یعنی هر زمان که احساس کردید آمادگی آن را دارید، به این فکر کنید که آیا می توانید احساسات آن فرد را بپذیرید یا نه.

۵٫     اگر توانستید خود را بقبولانید، به او زنگ بزنید، برایش یادداشت بگذارید یا هر کاری که لازم باشد را انجام دهید. شاید دوست داشته باشید که رو در رو با او صحبت کنید. البته این امکان وجود دارد که آنها نخواهند شما را ببینند یا با شما حرف بزنند، اما باید تلاش خود را بکنید. حتی اگر از شما رو برگرداندند، حداقل با خودتان می گویید که تلاشتان را کردید. شاید آنها هم متوجه تلاش شما بشوند.

۶٫     پیش بروید. وقتی حس کردید که می توانید دوباره دریچه قلبتان را رو به دیگران باز کنید، کس دیگری را برای خود پیدا کنید.

۷٫     لبخند بزنید. جدی می گویم. لبخند زدن به شما کمک می کند که حس بهتری پیدا کنید و اگر چند تا دوست خوب و نزدیک پیدا کنید و با هم بخندید و اوقات خوشی را بگذرانید، مطمئناً دوباره یادتان می آید که زندگی بدون آن فرد هم چقدر زیباست.

۸٫     قانون دو ساله را به خاطر آورید. یاد گرفتن یک کار، عادت کردن به یک شهر جدید، و همچنین التیام قلب شکسته دو سال زمان می برد. اگر قبل از اینکه این فکر به خاطرتان بیفتد، مراحلی که در این مقاله عنوان می شود را دنبال کنید، بیش از اندازه خوشبین و دلسرد خواهید شد. نتیجه واقعی زمانی حاصل می شود که انتظار معقولی داشته باشید.

 

شکستن دل تاوان دارد

شکستن دل انسان مۆمن که به تعبیر روایات، احترام او از کعبه بیشتر است، دارای آثار وضعی و جانبی فراوانی است و دلی که شکست به سادگی التیام نمی یابد و جبران آن دشوار است.

مطالب مرتبط:

دعا برای از بین بردن علاقه

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
درمان و بهبود

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.