no-img
نوین اطلس

درمان افسردگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

درمان افسردگی
zip
دی ۱۰, ۱۳۹۶

درمان افسردگی


این مقاله در مورد بهترین داروی افسردگی، درمان افسردگی با داروهای گیاهی، درمان سریع افسردگی، درمان افسردگی مزمن، درمان افسردگی خفیف، افسردگی چه مدت طول میکشد، درمان افسردگی بدون دارو، درمان قطعی افسردگی می باشد.

بهترین داروی افسردگی

امروزه در بین همه ی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب، قرص “سرترالین” که به “آسنترا” و “زولوفت” نیز مشهور است بیش از هر داروی دیگری شهرت پیدا کرده است.تاثیر ِ عالی و کم بودن عوارض این قرص باعث استقبال زیاد مردم از آن شده است.
-تا ده پانزده سال قبل روانپزشکان مجبور به تجویز داروهای سه حلقه ای و چهار حلقه ای(مانند ایمی پرامین،آمی تریپتیلین،نورتریپتیلین،ماپروتیلین) بودند.داروهایی که بعلت خشکی دهان،خواب الودگی،تاری دید،چاقی،سرگیجه و اُفت فشار خون هنگام بلند شدن از زمین ،عوارض سنگینی را به بیمار تحمیل می کردند و بیماران از خوردن این داروها اکراه داشتند.به همین خاطر بود که در آنزمان بعضی از مردم می گفتند ما با مصرف داروی اعصاب حالمان بدتر از قبل شده است!
– خوشبختانه از حدود دو دهه ی قبل داروهایی سروتونینی(سروتونرژیک) وارد کشور ما گردیدند.سروتونین ماده ای است که در سلول های عصبی در مغز همه ی ما انسانها وجود دارد و موجب داشتن آرامش و خلق و خوی شاد می گردد(در علم پزشکی به این گونه مواد،ناقل عصبی یا نروترانسمیتر می گویند)

درمان افسردگی با داروهای گیاهی

در حال حاضر یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد افسردگی که دارای خاصیت دارویی و خواص ارزنده دیگری نیز می باشد ، دارویی است که از عصاره گیاهی با نام علمیHYPERiCUM PERFURMATUM ، که در جهان با نام علمی St.JOH NS WORT مشهور است ، تهیه می شود . این گیاه در ایران با نام های علف چای ، گل راعی ، علف هزارچشم و هوفاریقون شناخته می شود

درمان سریع افسردگی

پژوهشگران معتقدند که شیوه زندگی مهم‌ترین عامل ایجاد افسردگی است و با اصلاح ۶ عنصر می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

این عناصر عبارتند از:

رژیم غذایی سالم و اسیدهای چرب امگا ۳

فعالیت‌های ذهنی

ورزش

نور خورشید

خواب کافی

شرکت در فعالیت‌های اجتماعی.

نتیجه حاصله از رعایت و تغییر این عناصر سه برابر بیشتر از مصرف داروهای ضد افسردگی است. قطعاً استفاده از این دستورالعمل‌ها ارزش تلاش کردن را دارد.

درمان افسردگی مزمن

تغییر در سبک زندگی روشی ساده ولی قدرتمند برای درمان افسردگی است. در برخی از موارد این روش می‌تواند به تنهایی کافی باشد. حتی درصورتی‌که شما به روش‌های درمانی دیگری هم نیاز داشته باشید، تغییر در سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی برای درمان افسردگی مؤثر باشد. همچنین این روش می‌تواند راه خوبی برای جلوگیری از بازگشت افسردگی پس از درمان آن باشد.

تغییرات سبک زندگی که می‌توانند برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرند:

ورزش: ورزش منظم می‌تواند به اندازه‌ی داروهای ضدافسردگی در درمان این عارضه مؤثر باشد.

تغذیه: خوردن وعده‌های غذایی کوچک و متعادل در طول روز به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کرده و تغییرات خلق‌وخوی را کنترل کنید. بااینکه ممکن است به دلیل انرژی‌زایی سریع، به سمت غذاهای شیرین جذب شوید، استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد.

خواب: خوابیدن اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر روی خلق‌وخوی دارد. زمانی که به‌ خوبی نخوابید، علائم افسردگی شما بدتر خواهند بود. مطمئن شوید که هر شب به مقدار کافی می‌خوابید.

حمایت اجتماعی: روابط اجتماعی قوی می‌توانند انزوا و کناره‌گیری را کاهش دهند که عاملی کلیدی در ایجاد افسردگی است.

کاهش استرس: در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید که باعث کاهش و مدیریت استرس شوند. جنبه‌هایی از زندگی که شما را مضطرب می‌کنند را تحت نظر داشته باشید.

درمان افسردگی خفیف

تشخیص به موقع و درمان افسردگی خفیف شدت و مدت علایم و همچنین احتمال به وجود آمدن یک دوره افسردگی شدید را کاهش می‌دهد. استفاده از تست‌های روانشناسی مانند تست افسردگی بک یا تست افسردگی دکتر برنز نیز می‌تواند به تشخیص درست کمک کند. برای درمان این نوع افسردگی نیز، روانپزشکان و روانشناسان ممکن است از روان‌درمانی یا به کارگیری داروهای ضدافسردگی، و یا ترکیبی از اینها استفاده کنند اما به کارگیری برخی نکات عملی در زندگی روزمره نیز می‌تواند کمک شایانی به درمان افسردگی خفیف کند.

افسردگی چه مدت طول میکشد

انجمن سلطنتی روانپزشکی انگلیس اظهار می‌کند که داروهای ضدافسردگی به معنی واقعی کلمه اعتیادآور نیستند، یعنی لازم نیست به خاطر عادت کردن بدن به آنها به تدریج در همه بیماران دوز آنها افزایش پیدا کند و بیماران دچار عوارض بعد از ترک هم نمی‌شوند.

اما تحقیق دیگری توسط این انجمن نشان می‌دهد که ۶۳ درصد بیماران تحت درمان با این داروها، دچار نشانه‌های قطع دارو یا withdrawal می‌شوند که بیشتر بعد از قطع داروهای ضد افسردگی دسته SSRI (مانند فلوکستین) رخ می‌دهد. اتقاقا این دسته بیشتر از سایر دسته‌های دارویی در درمان افسردگی استفاده می‌شوند.

این علایم شامل اینها هستند: ناراحتی‌های گوارشی، علایم شبیه آنفلوآنزا، اضطراب، گیجی، کابوس دیدن و احساس شوک‌های الکتریکی در سر.

این علایم می‌توانند تا ۲ ماه طول بکشند. پس یک وابستگی بدنی یا روانی به دارو تا حدی می‌تواند وجود داشته باشد.

مطابق یک پژوهش که در سال ۲۰۰۸ در فنلاند انجام شده بود، از حدود ۲۶۰ هزار شخصی که تحت درمان با داروهای ضدافسردگی قرار گرفته بودند، ۵ سال بعد، هنوز ۴۵ درصد همچنان داروها را استفاده می‌کردند.

حالا سؤال این است که چه زمانی داروهای ضد افسردگی را می‌توان قطع کرد؟

واقعیت این است که مسلما پاسخ واحدی به این سؤال نمی‌توان داد و این مورد بستگی به هر بیمار، طول مدت افسردگی و شدت علایم افسردگی دارد.

یک نکته در قطع داروهای ضدافسردگی این است که هیچگاه نباید خودسرانه و به صورت ناگهانی قطع شوند. اگر پزشک صلاح دانشت که داروها قطع شوند، قطع آنها باید به صورت تدریجی با کم کردن دوز یا اصطلاحا taper آنها در طی ۴ تا ۶ هفته انجام شود.

به صورت کلی روانپزشکان توصیه می‌کنند که بیماران افسرده، ۶ ماه تا یک سال بعد از احساس بهبودی، همچنان به مصرف داروهای ادامه دهند.

پاسخ بیمار به درمان باید سه هفته بعد از شروع دارو و سپس در فواصل ۳ تا ۶ ماهه توسط روانپزشک بررسی شود.

پزشکان هم علایم ترک دارو را با برگشت افسردگی اشتباه نگیرند و از بیم بازگشت علایم افسردگی بی‌جهت، دوباره داروها را شروع نکنند. چنین چیزی می‌تواند یک عمر بیماران را وادار به مصرف دارو کند.

اگر علایم خیلی سریع بعد از قطع دارو رخ بدهند و خیلی سریع بعد از شروع دوباره دارو برطرف شوند، به احتمال زیاد، علایم ایجاد شده به خاطر قطع دارو بوده‌اند و نه بازگشت خود افسردگی.

به عنوان یک نکته جانبی، قطع دارو در شروع تابستان، بهتر از سایر اوقات سال مثلا وسط زمستان است.

درمان افسردگی بدون دارو

یوگا
تائید بسیاری از مطالعات بر آن است که یوگا به بهبود افسردگی کمک شایانی می‌کند. به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۳، ۵۰ دانشجوی دختر که از افسردگی حاد رنج می‌بردند به مدت ۳۰ روز و هر روز ۳۰ دقیقه حرکت شاواسانای یوگا را تمرین نمودند. این تمرینات میزان افسردگی آنها را در اواسط و پایان دوره‌ی درمان تا حد قابل توجهی کاهش داد. تیاگان به مدت ۱۵ سال در نیوزلند، استرالیا، پرو و مکزیک به آموزش یوگا و غلبه بر انزواطلبی می‌پرداخت. او برنامه‌ایی آنلاین برای آموزش یوگا و مدیتیشن تهیه نمود تا به صورت رایگان در اختیار افرادی که از افسردگی رنج می‌برند و بارها روش‌های دارویی را امتحان کرده‌اند، قرار گیرد. وی تصریح می‌کند که چنانچه به تمرینات یوگا به چشم درمان بنگرید، بسیاری از علائم افسردگی در شما کاهش خواهد یافت. حرکات و مکث در اندام‌ها و در عین حال تمرکز بر تنفس موجب تخلیه‌ی انرژی‌‌های بدن که در قالب افسردگی محصور شده می‌گردد، از بدن خارج و آزاد می‌شود. تجسمات فکری، تنفس و مولفه‌های تمرینات مدیتیشن به مساعدت و تجدید قوای مغز پرداخته و الگوی شکل‌گیری تفکرات جدید را تقویت می‌کند. یوگا ابزاری قدرتمند است که به تحولات عمیق را در پی دارد.

بازخورد زیستی
بازخورد زیستی فرایندی است که به شما آموزش می‌دهد تا با استفاده از حسگرهای الکترونیکی که به تولید بازخورد می‌پردازند، کنترل بهتری بر ذهن و بدن خود داشته باشید. بازخورد زیستی این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا در صفحه‌ی نمایش ببینید که افکار خاص چگونه تغییرات پیچیده‌ای را در بدن شما ایجاد می‌کنند و چگونه موجب آرامش یا تنش در عضلات شما می‌شوند و بالطبع چگونه بر افکار شما تاثیر می‌گذارند. با کمی دستکاری موفقیت‌آمیز در ذهن و بدن، قادر خواهید بود بر افکار خود غلبه کرده و بدن خود را نیز تحت کنترل درآورید. بازخورد زیستی در درمان انواع بیماری‌های فیزیکی و روحی موثر است از جمله فشار خون، دردهای مزمن، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و بیماری‌های سندرم عروقی موسوم به Raynaud و این روش به ویژه در درمان بیمارانی که امکان مصرف دارو ندارند یا درمان‌های دارویی برایشان موثر نیست، بسیار مفید است.

درمان شناختی بر پایه‌ی آگاهی
همانطور که چند روزپیش در مقاله‌ی خود در زمینه‌ی آگاهی ذکر کردم، در مطالعه‌ای جدید که در دانشگاه آکسفورد صورت پذیرفت مشخص شد، درمان شناختی بر پایه‌ی آگاهی به اندازه‌ی داروهای ضدافسردگی در جلوگیری از عود افسردگی موثر واقع می‌شود. مطالعات دال بر آن است که هم درمان‌شناختی بر پایه‌ی آگاهی و هم طرح‌های کاهش استرس بر پایه‌ی آگاهی، تاثیرات گسترده‌ای بر علیه‌ی افسردگی و اضطراب دارد و موجب کاهش پریشانی‌های ذهنی متداول می‌گردد. سال گذشته یک دوره‌ی آموزشی۸ هفته‌ای را گذراندم. درنتیجه بیش از پیش از واکنش‌های عصبی‌ام آگاهم و پیش از آنکه استرس مرا از پای درآورد، برای کاهش آن تلاش می‌کنم. من از آنچه موجب استرسم می‌شود، آگاهم. آگاهم که انتقادهای درونی و تصور آینده مضطربم می‌کند. از مزایای این روش جای گرفتن استرس در نقطه‌ی خاصی از بدن( ذهن) است و تمرکزم فقط بر آرام کردن آن نقطه معطوف می‌گردد.

درمان قطعی افسردگی

بخندید

در هنگام بروز علایم افسردگی خود را در معرض شرایط خنده‌آور قرار دهید. تماشای یک فیلم کمدی، خواندن کتاب‌های طنز و ملاقات با دوستان شوخ‌طبع می‌تواند بهترین داروی شما باشد. مهم نیست که خنده‌های عمیق شما کودکانه، احمقانه و یا عجیب و غریب قلمداد شود. برای خود یک جیره روزانه خندیدن لحاظ کنید تا از بسیاری از آسیب‌های روحی و روانی دور بمانید.

حفظ تعاملات اجتماعی

بخشی از بیماری افسردگی انزوای اجتماعی است که خود به عنوان یکی از دلایل اصلی پیشرفت بیماری شمرده می‌شود. ظاهرا خروج از تعاملات اجتماعی واکنش‌هاس استرسی و منفی مغز را افزایش می‌دهد. بنابراین در دوران افسردگی با دوستان و اطرافیان قابل اعتماد خود معاشرت کنید و اجازه دهید که درگذر از این بحران به شما کمک کنند. اما مراقب باشید با افرادی که افکار منفی شما را بیشتر می‌کنند ارتباط نداشته باشید.

گروه درمانی

شرکت در گروهای درمانی و پشتیبان این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا از کسانی مشکلات مشابه دارند بیاموزند. به کسانی که علاقه‌ای به صحبت کردن ندارند توصیه می‌شود در گروه‌هایی شرکت کنند که به آن علاقه مندند، مثل کلوپ‌های کتاب و یا یوگا.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
درمان و بهبود

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.