no-img
نوین اطلس

ترمیم رابطه بعد از خیانت


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ترمیم رابطه بعد از خیانت
zip
دی ۹, ۱۳۹۶

ترمیم رابطه بعد از خیانت


یکی از اصلی ترین دلایل طلاق و جدایی خیانت زوجین است. وقتی یکی از زوجین متوجه خیانت همسر خود می شود فورا صحبت از جدایی و طلاق به میان می آید. اما زمانی که هر دو طرف کمی آرام تر شوند و عصبانت آن ها فروکش کند متوجه می شوند که می توان به ترمیم رابطه بعد از خیانت نیز فکر کرد.

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

ترمیم رابطه بعد از خیانت زمان بر و دشوار است اما غیر ممکن نیست. در این راستا لازم است به مشاوره مراجعه کرده و مراحل درمان را برای رابطه سپری کرد. برای ترمیم رابطه بعد از خیانت و جلوگیری از طلاق و جدایی لازم است صبر و حوصله به خرج دهید، وقت بگذارید و به توصیه های مشاورتان به طور جدی گوش کرده و به آن ها عمل کنید. درمان خیانت، بهبود رابطه بعد از خیانت، بازسازی رابطه بعد از خیانت و اعتماد دوباره قوانینی دارد که باید آن ها را بشناسید و به آن عمل کنید.

می خواهید بدانید چگونه می توانیم خیانت را جبران کنیم؟ پس این مقاله را بخوانید.

درمان خیانت

برای ترمیم رابطه بعد از خیانت چندین قانون مهم وجود دارد:

قانون اول: حمایت
عامل نارضایتی و ناخشنودی همسرتان نباشید. قطعاً همه ما انسان ها با ویژگی های طبیعی مانند توانایی عصبانی شدن، خودخواهانه رفتار کردن، نامحترمانه برخورد کردن و… متولد شده ایم. اما همین توانایی ها، تهدید کننده های جدی زندگی مشترک بوده و در حقیقت طوفان عشق به شمار می روند و می تواند رابطه عاشقانه و عاطفی که می توانید با همسرتان داشته باشید را به اصطکاک بکشاند. حال آنکه شما می توانید با توجه و عمل به قانون حمایت، عشق همسرتان را برای همیشه حفظ کنید. یعنی طوری رفتارتان را انتخاب کنید که از گرایشات تخریبی (مانند عصبانی شدن، رفتارهای غیرمحترمانه، خودخواهی و…) دوری کرده و با حذف این گرایشات رابطه عاطفی تان را تضمین کنید.

یکی از راه های دیگر برای جلب حمایت همسرتان، توافق مشترک است یعنی در زندگی زناشویی تان هیچ کاری را بدون توافق دو طرفه انجام ندهید. با این اقدام هیچ کاری در زندگی زناشویی، علی رغم میل دیگری صورت نمی گیرد و همواره در مورد هر مساله ای با همسرتان صحبت و توافق کرده و راه حل هایی را انتخاب می کنید که مورد پذیرش هر دوتان باشد.

قانون دوم: توجه
برای ترمیم رابطه بعد از خیانت باید به همسرتان توجه کنید. مهم ترین نیازهای عاطفی همسرتان را بشناسید و بر طرف کنید. تنها عاملی که باعث می شود، عشق در یک رابطه زن و شوهری همواره زنده بماند و طراوت و شادابی خود را حفظ کند، توجه دائمی زوجین به یکدیگر و به نیازهای عاطفی یکدیگر است.

حال این نیازهای عاطفی در هر دوره ای از زندگی شکلی خاص به خود گرفته و اولویت ها مورد تغییر و تحول قرار می گیرد اما مساله مهم همان «اصل توجه» است که احساس عشق را در زندگی مشترک زنده نگه می دارد. پس سعی کنید، اول نیازهای عاطفی همسرتان را بشناسید و سپس یاد بگیرید که چگونه آن نیازها را برطرف کنید که برای خودتان هم لذت بخش خواهد بود.

قانون سوم: زمان
این قانون یکی از مهم ترین قوانین ترمیم رابطه بعد از خیانت است. زمان ویژه ای برای خلوت کردن با همسرتان و توجه کامل به او اختصاص دهید.

بهبود رابطه بعد از خیانت

قدم دوم برای ترمیم رابطه بعد از خیانت، تلاش برای بهبود رابطه بعد از خیانت است.

۱- برگرداندن اعتماد

نخستین گام و آسان ترین راه برای بهبود رابطه بعد از خیانت، اظهار پشیمانی و بیان عذرخواهی از سوی همسر پیمان شکن است. عذرخواهی صادقانه معجزه می کند، مخصوصا اگر همسر پیمان شکن فردی مغرور باشد که به سختی اشتباهش را قبول می کند اما برای ایجاد اعتماد، قوت قلب دادن زبانی و عذرخواهی به تنهایی کافی نیست بلکه باید با رفتارهای مشخص آن را نشان داد.

۲- بازنگری در ازدواج

اعتمادسازی دوباره برای رهایی از آسیب های ناشی از خیانت زناشویی کافی نیست. بازنگری در ازدواج، فرآیندی است که به هر دو همسر کمک می کند تا بتوانند مهارت های تازه ای به دست بیاورند و این بحران را پشت سر بگذارند.

نارضایتی زناشویی، ناتوانی در گشودن گره مشکلات، ناتوانی در برقراری ارتباط و بیان عواطف را می توان از دلایل ایجاد رابطه های فرازناشویی دانست. پس نقاط ضعف رابطه تان را در طول زندگی مشترک شناسایی کنید و در راه به دست آوردن مهارت های لازم برای برداشتن موانع تلاش کنید. می توانید از کتاب، کارگاه های آموزش خانواده و روانشناس نیزکمک بگیرید.

۴- بازنگری در وقایع سرنوشت ساز زندگی

وقایع سرنوشت ساز زندگی، شامل بحران های شخصی یا شرایط تنش زایی است که مستقیم یا غیرمستقیم در وقوع خیانت دخالت داشته اند؛ بحران هایی مانند مرگ یک عزیز تا تغییرات شرایط مالی یا جایگاه اجتماعی، ناکامی های شخصی، از دست دادن شغل، ورشکستگی، نازایی، تولد فرزند، مصرف الکل و مواد مخدر.

معمولا رابطه فرازناشویی حاصل یک عامل به تنهایی نیست، بلکه گاهی چندین رخداد همزمان و چندین عامل پیش بینی نشده پیدا و ناپیدا، همسران را در چنین موقعیت بحرانی قرار می دهند. شناسایی و سپس گفتگو درباره این وقایع، آن هم بدون متهم کردن یکدیگر، می تواند در بازسازی، بهبود و ترمیم رابطه بعد از خیانت نقش مهمی داشته باشد. البته شناسایی این وقایع دلیل موجهی برای خیانت نیست اما می تواند به درک این نکته کمک کند که نقش های روزمره زندگی تا چه اندازه در روابط زناشویی اثرگذار است.

بعد از خیانت همسر چه کنیم

سوالی که بعد از خیانت همیشه ذهن زوجین را درک می کند این است که اکنون چه کنیم؟

واقعا باید بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

برای ترمیم رابطه بعد از خیانت دو قانون مهم زیر را در ذهن داشته باشید:

برقراری امنیت دوباره در رابطه
نیاز به برقراری تدریجی اعتماد وجود دارد. قطع کردن تماس فرد با رابطه نامشروعش ضروری است. این امر باید به طور واضح انجام داده شود، به طوری که زوجین در رابطه موجود ، هر دو بدانند که سایر روابط تمام شده است. برای اطمینان دادن به فرد که همسرش دیگر رابطه نامشروع ندارد، همسر فرد باید توافق کند که کارهای عادی روزمره اش را تغییر دهد؛ برای مثال اگر رابطه نامشروع با کسی در محیط کار رخ داده باشد، شخص ممکن است مجبور شود به طور جدی به تغییر شغل فکر کند یا حداقل واحد کاریش را در داخل شغل تغییر دهد، به طوری که هیچ تماس جدیدی با همسر نامشروعش نداشته باشد.توافق بر سر یک تعریف قابل قبول از رابطه، به طوری که شبهه ای در آن نباشد، مهم است. عنصر دیگر در این مرحله ، گوش کردن و معتبر دانستن تجربه زوجین است. این کار به این معنی است که به فرد اجازه می دهد تا درد و خشمی را که غالباً احساس می کند، بیان کند و همسر خطا کارش بیان احساسات او را بشنود و بپذیرد.
بیان عاطفی کنترل شده، عبارت است از این که زوج آشفته احساساتش را در شرایط کنترل شده خاصی بیان کند یعنی در آن شرایط بیان رنج تقویت نمی شود، و جایی است که فرار از احساسات منع می شود.

برقراری مجدد رابطه درست
گاهی اوقات یکی از زوجین نمی خواهد به رابطه ادامه دهد. احساس بحران و خشم ممکن است فروکش کرده باشد. زوجین ممکن است یکدیگر را برای آن چه اتفاق افتاده است بخشیده باشند ، اما هنوز احساس می کنند که رابطه شان ، آن چیزی نیست که آن ها دوست دارند. آن ها باید از آن چه اتفاق افتاده درس بگیرند. این یادگیری ممکن است آن ها را شخصاً قوی کند و شاید به آن ها امکان بدهد که با مشکلات کمتری وارد رابطه های بعدی شوند. گاهی اوقات روابط نامشروع به این علت رخ می دهد که رابطه زناشویی دارای مشکلات مهمی است. تعامل ضعیف، رابطه جنسی ضعیف و کمبود هیجان و علاقه در رابطه، می تواند غالباً یک رابطه نامشروع را جذاب تر بسازد.بنابراین مهم است که به شرایطی که باعث ایجاد رابطه نامشروع می شود توجه کنیم. واقعا چه چیزهایی از رابطه زناشویی حذف شده و چگونه باید آن ها را احیا کرد؟

بازسازی رابطه بعد از خیانت

ترمیم رابطه بعد از خیانت با تلاش برای بازسازی رابطه استحکام پیدا می کند. اگر برای رابطه با آن فرد ارزش قائل هستید و آن رابطه برایتان اهمیت دارد، پس باید به هر طریق ممکن تلاش لازم برای ترمیم آن رابطه را صرف کنید. با فرد تماس بگیرید و بگویید که برای دوستی با او ارزش قائل هستید و دوست دارید که در این رابطه با او حرف بزنید. اول اجازه دهید طرف مقابلتان نظراتش را مطرح کند. کاری کنید که بفهمد نظراتش برای شما اهمیت دارد.

اولین پاسخ شما باید این باشد که حرفهایش را کاملاً فهمیده اید .

بدبینی را رها کنید گاهی خیانتی در کار نیست و فقط بدبینی ماست. و گاهی بدینی ما باعث تحریک خیانت در زندگی می‌شود.

در زیر پنج کاری که “نباید ” در مقابل همسر خیانتکارتان انجام دهید را برایتان شرح میدهم

او را از خانه بیرون نکنید یا خانه را ترک نکنید.
در مورد احساساتتان با هر کسی صحبت نکنید.
خیانت او را نادیده نگیرید یا وانمود نکنید که اتفاقی نیفتاده است
اکثر مشاوران خانواده بر این نظرند که شما باید همسرتان را متوجه کارش زشت خود کنید. اما با یک برنامه ؛زمان و مکان مناسبی برای صحبت در مورد آن پیدا کنید.
زمان و انرژی تان را برای شناختن و صحبت کردن با معشوق همسرتان هدر ندهید.

گاهی یک زندگی ارزش باسازی دوباره را دارد او را از خود ، همسر و فرزندانتان دریغ نکنید

اعتماد دوباره

ترمیم رابطه بعد از خیانت نیاز به اعتماد دوباره دارد. چنانچه شما در گذشته در قبال یک مرد از موضع ضعف برخورد کرده‌اید، حال وقت آن رسیده است که عزت نفس خود را بازستانید. شما اولین قدم را برداشته اید بدین معنی که فردی را که موجب ناراحتی شما بود را ترک کرده‌اید. دومین قدم آن است که به این حقیقت اعتراف کنید خودتان بودید که از موضع ضعف برخورد کرده‌اید و این اقتدار و توان را به او داده‌اید تا به شما آسیب بزند.
برای اعتماد دوباره به مردان به گذشته خود منصفانه نگاه کنید. بدین ترتیب خواهید فهمید چرا چنین شخصی را به زندگی خود جذب کرده بودید و چگونه می‌توانید از اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اید درس‌هایی آموزنده بگیرید. از اشتباهاتی که در روابط خود مرتکب شده‌اید فهرستی تهیه و برای خود و روابطتان قوانینی وضع کنید.
این قوانین را می‌توانید در دفترچه‌ای جداگانه بنویسید. هر چه درک آگاهی و شناخت شما از تصمیمات جزئی اما ناسالمی که در زندگی زناشویی خود گرفته‌اید افزایش یابد بیشتر متوجه این حقیقت خواهید شد که این بلاها از آسمان بر سرتان نازل نشده بلکه همگی قابلیت پیش‌بینی و جلوگیری بوده است.
اما هرگز نمی‌توانید از وقوع دوباره‌ی اینگونه حوادث در زندگی خود جلوگیری کنید مگر آنکه متعهد شوید به آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد توجه کنید و مهار احساسات و عواطف خود را به دست گیرید.

چگونه خیانت را جبران کنیم

برای ترمیم رابطه بعد از خیانت باید یاد بگیریم چگونه خیانت را جبران کنیم:

۱. در خصوص خیانت تان صادق باشید
درست است که گفتن تمام حقیقت نه تنها سخت است که حتی می تواند مخرب هم باشد.اما در همین حال صداقت اولین قدمی است که برای بازگرداندن اعتماد مخاطبتان باید انجام دهید. شما می توانید به جای گفتن همه ی حقیقت روی جزئیات آن کمی سرپوش بگذارید. کلیات کاری که انجام داده اید را خلاصه و کامل تعریف کنید و اجازه دهید چیزی بین شما نماند. انتظار نداشته باشید این ترفند به سرعت کار کند حتی ممکن است در ابتدا مخاطب تان عصبانی هم بشود اما به مرور صداقت کارخود را خواهد کرد.

۲. گارد نگیرید
شما اگر در حالت دفاعی باشید یا به خود حق بدهید کمتر فرصت خواهید کرد حرف هایی که همسرتان دارد را بشنوید. او حتما از دست شما آزده شده و حرف های زیادی دارد اما در صورتی که مدام حق را به خود بدهید و از خود حرف بزنید او هیچگاه فرصت نخواهد کرد آن چه در دلش مانده به شما بگوید. این حرف های نگفته خود اولین دلیل دوری شما در طولانی مدت خواهند بود.

۳. در مورد علت خیانت حرف بزنید
حتما همسر شما مدام از خود می پرسد که چه دلیلی داشت که باعث شود شما به او خیانت کنید. او مدام خود را سرزنش می کند و حتی ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. همین کلافکی و ناآگاهی و شک می تواند او را روز به روز سرخورده تر و یا خشمگین تر کند. اگر خودتان مقصر هستید جرعت اعتراف داشته باشید و در صورتی که او مقصر است به او بگویید تا حداقل دیگر احتمالات را فراموش کند. و پس از آن سعی کنید عامل را برطرف کنید تا دیگر مثل آتش زیر خاکستر زندگی شما را مورد تهدید قرار ندهد.

۴. حریم شخصی تان را دونفره کنید
دیگر روی موبایل تان رمز نگذارید. قرار های مشکوک نداشته باشید. به همسرتان اجازه بدهید از همه چیز خبر داشته باشد. خودتان متن مسیج هایی که دریافت می کنید را بلند بخوانید و برنامه روزان تان را با او درمیان بگذارید. این کار نه تنها بهانه ای برای حرف زدن و بهتر کردن رابطه تان به شما می دهد بلکه دلیلی برای شک برای به همسرتان نمی گذارد.

۵. عهد خود را تجدید کنید و از او بخوایهد به شما اعتماد کند
به یاد بیاورید که به او چه قول هایی داد اید و هم اکنون آن ها را زیر پا گذاشته اید. پیش او و یا دوستانی که از اوضاعتان اطلاع دارند بگویید که می خواهید باز هم به او قول بدهید که خوب بمانید و این بار هرگز قول تان را نخواهید شکست. شاید مدت ها طول بکشد تا دوباره اعتماد همسرتان را باز پس بگیرید و حتی شاید هرگز شبیه گذشته نشوید اما لازم است تمام این کار ها را برای التیام قلب شکسته ی همسرتان انجام دهید و صبور باشید تا او دوباره آرامش خود را پیدا کند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

بهبود رابطه بعد از خیانت

اعتماد دوباره

چگونه یک رابطه شکست خورده راترمیم کنیم

خیانت زناشویی علل و درمان

برگشت بعد از جدایی



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.