no-img
نوین اطلس

حساسیت بیش از حد


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

حساسیت بیش از حد
امتیاز 3.00 ( 1 رای )
zip
مرداد ۹, ۱۳۹۵

حساسیت بیش از حد


تعریف حساسیت بیش از حد

 حساسیت زیاد و بیش از حد، ویژگی است که باعث می شود بیش از اندازه عوامل بیرونی بر شما تاثیر بگذارد؛ عواملی که تاثیری روی افراد معمولی ندارد. به عنوان مثال، عدم توانایی در تحمل کردن انتقاد سازنده که معمولا افراد معمولی می توانند تحمل کنند نشانه ای است از حساسیت بیش از حد که منجر به زودرنجی می شود.

اگر بیشتر پاسخ های شما به پرسش های زیر مثبت است پس شخصیت بسیار حساسی دارید.

آیا بعضی کلمات یا نظراتی که در مورد شخصیت تان است می تواند شما را آزار دهد؟

آیا نمی توانید انتقاد دیگران را تحمل کنید؟

آیا از صدا یا موسیقی بلند متنفر هستید؟

آیا دردها و رنج های دیگران را بیشتر از هر کس دیگری احساس می کنید؟

آیا لاغر هستید یا اندازه ی بدنتان نسبت به همتایان تان کوچکتر است؟ ( نوع بدن اکتومورف، ۹۹% مواقع شخصیت بسیار حساسی دارد)

آیا وقتی با یک تصادف در خیابان مواجه می شوید، بیش از سه دقیقه به تماشای آن می پردازید؟

آیا احساس می کنید تحمل دمای بسیار پایین و یا بسیار بالا برای تان خیلی دشوار است؟

آیا احساس می کنید حتی با تمرین زیاد عضله سازی برای تان مشکل است؟

آیا در نتیجه ی رویدادهای کوچک، نوسانات بسیاری را در خلق و خوی خود تجربه می کنید؟

زندگی شخصیت حساس

 اگر پاسخ شما به بیشتر این پرسش ها مثبت است، پس به احتمال زیاد شخصیت بیش از حد حساسی دارید. زندگی یک شخصیت حساس و زودرنج بسیار متفاوت تر از زندگی افراد معمولی است.

شخصیت بیش از حد حساس، دردها را به شکلی اغراق شده احساس می کند و در تحمل سختی های زندگی مشکل دارد. شخصیت بسیار حساس، خیلی سریع نسبت به دیگران یک لنگر یا پیوند ارتباطی ایجاد می کند . به عنوان مثال، اگر در مسافرت به کشور دیگری، تجربیات بدی کسب کند، وقتی بازگردد کلا از آن کشور متنفر می شود زیرا دردی که احساس کرده است را به آن مکان مرتبط می کند.

حساسیت بیش از حد و نوسانات خلقی

افرادی که شخصیت بیش از حد حساس دارند، بیشتر نوسانات خلق و خوی و افسردگی را تجربه می کنند و بداخلاق می شوند زیرا خلق و خوی آنان تحت تاثیری کوچکترین حادثه ای تغییر می کند.

شخصی که از لحاظ عاطفی حساس است، یک شخصیت شکننده دارد و باید با احتیاط با وی برخورد شود. مسئله ی اساسی این است که بیشتر مردم دانش کافی ندارند که متوجه شوند با یک شخصیت عاطفی حساس در ارتباط هستند و در نتیجه بدون اینکه خود متوجه شوند باعث درد و رنج این افراد می شوند.

حساسیت بیش از حد و جدایی

مردان یا دخترانی که شخصیت بسیار حساس دارند، به سختی می توانند فردی که عاشقش بودند را فراموش کنند و دلیل آن فقط این است که درد ناشی از این جدایی برای آنها بسیار اغراق شده است.

فاروق رضوان در کتاب چگونه عشق خود را در چند روز فراموش کنیم توضیح می دهد چگونه اقدامات کوچکی مثل گوش ندادن به آهنگ های رمانتیک، سوزاندن عکس های قدیمی و پرهیز از بازدید مکان هایی که قبلا به آنجا می رفتید می تواند به شما کمک کند خیلی سریع بهبود یابید حتی اگر یک شخصیت بیش از حد حساس داشته باشید. ( نگاه کنید به مراحل بهبودی پس از جدایی و طلاق)

شما بد نیستید!!

ویژگی هایی مثبت بسیاری نیز در مورد شخصیت های حساس وجود دارد. اول اینکه شخصیت عاطفی حساس، درد و رنج مردم را بیشتر از دیگران احساس می کند و به همین دلیل در اغلب اوقات فردی مهربان با شخصیت دوستانه است که می تواند به خوبی دیگران را درک کند.

افرادی که احساسات حساسی دارند معمولا توانایی های خلاقانه ای دارند و به همین دلیل است که گاهی در شعر و هنر بسیار عالی هستند.

شخصیت بسیار حساس و زخم ها عاطفی

آب هرگز باعث درد نمی شود اما اگر روی زخم تازه آب بریزید این درد را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل است که وقتی آسیبی ببینیم، چیزهایی که ممکن است در گذشته باعث ناراحتی ما نمی شده، اکنون باعث درد و رنج ما شود.

رد شدن در دوران کودکی، عدم اعتماد به نفس و مشکلات مربوط به بد پنداری درونی همه مثال هایی هستند از زخم های درمان نشده که می توانند باعث حساسیت بیش از حد شما به چیزهایی شود که برای دیگران اهمیتی ندارد. اگر می خواهید بیشتر در مورد زخم های احساسی بدانید این مقاله رو مطالعه کنید.

برخورد صحیح با شخصیت بسیار حساس

راه های بسیار وجود دارد که به شما کمک می کند با حساسیت بیش از حد خود کنار بیاید اما بیشتر این حساسیت ها ریشه در یک منبع دارد که نوع فکر شما است. با تغییر نحوه ی تفکر خود و درک شناختی که نسبت به محیط اطراف خود دارید می توانید این حساسیت را کم کنید.

به هر حال حتی اگر شخصیت بسیار حساسی دارید، تا وقتی برای رویدادی مفهومی نسازید، احساس بدی پیدا نخواهید کرد. اگر بتوانید نحوه ی تفکر و نگرشخود را تغییر دهید می توانید از ویژگی های مثبت حساس بودن استفاده و از مضرات آن دوری کنید. به یاد داشته باشید هر حرف یا رفتاری آن معنی را ندارد که شما فکر می کنید. این نتیجه گیری ها، فقط در ذهن شما و بر اساس تجربیات شما است و ممکن است دیگران چنین نگاهی را به رویداد ها یا صحبت هایی که می شود نداشته باشند چون تجربیات شما را نداشته اند.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین اطلس به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که به زبانی ساده ترجمه شده است. نوین اطلس بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین اطلس منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی برای کتاب را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین اطلس در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین اطلس

آیا سوال دیگری دارید؟

آزاد کردن احساسات سرکوب شده

رهایی از وابستگی عاطفی

چگونه شخصی که عاشقش هستید را تغییر دهید

چگونه رفتار و شخصیت خود را تغییر دهیم

تاثیر خودپنداره در رفتار شما

می خواهم  در مورد نظریات شخصیت بدانم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


    دیدگاه ها


    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.