no-img
نوین اطلس

رهایی از وابستگی عاطفی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

رهایی از وابستگی عاطفی
امتیاز 3.33 ( 3 رای )
zip
تیر ۲۷, ۱۳۹۵

رهایی از وابستگی عاطفی


چرا باید یاد بگیریم جلوی وابستگی خود را بگیریم

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید به دلایل خیلی مهمی وابستگی به شخص خاصی برای تان خوب نیست. در چنین شرایطی، بهتر است یاد بگیرید چگونه از وابستگی عاطفی خود رها شوید و به آن فرد خاص دلبستگی پیدا نکنید. یکی از مهمترین فواید جلوگیری از وابستگی عاطفی این است که موجب می شود در آینده آسیب نبینید.

حتی وقتی می خواهید فردی که دوست دارید را به خود جذب کنید، به دو دلیل عاقلانه است که به خودتان اجازه ندهید خیلی به آن شخص وابسته شوید. دلیل اول این است که هر چه عواطف شدید تری داشته باشید، احتمال اینکه خطایی از شما سر بزند بیشتر می شود و دلیل دوم این است که در صورت وابستگی اگر به نتیجه نرسیدید آسیب بسیار زیادی خواهید دید.

جلوگیری از وابستگی همچنین باعث می شود ترسی از جدایی و از بین رفتن رابطه نداشته باشید و در نتیجه خود را شخصی ضعیف و ناامید نشان ندهید. به عبارت دیگر رهایی از وابستگی عاطفی به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند و موجب می شود جذابیت تان نیز بیشتر شود.

چگونه مانع وابستگی عاطفی شویم

در این چا به دلایل وابستگی اشاره می کنیم و توضیح می دهیم چگونه می توانید وابستگی عاطفی را از بین ببرید.

  • خیال بافی: وقتی شروع به خیالبافی در مورد فردی کنید، ذهن شما به آن خیالات وابسته می شود. هر چه بیشتر آینده ی خود را با آن فرد تصویر سازی کنید، بیشتر احتمال دارد به فرد مورد علاقه ی خود وابسته شوید. مطمئن شوید هرگز یک آینده ی زیبا را تصور نمی کنید مگر اینکه مطمئن باشید آن شخص نیز به شما علاقه دارد. ( نگاه کنید به چگونه فردی را وادار کنیم عاشق ما شود)
  • فکر کردن به وی: هر چه بیشتر فکر کنید در کنار فردی هستید، بیشتر به آن فرد وابسته می شوید. حتی اگر شخصی را انتخاب کنید که چندان علاقه ای به او ندارید و تصمیم بگیرید وی را به خود علاقه مند کنید، این احتمال وجود دارد که به دلیل فکر کردن مداوم به وی به آن شخص وابسته شوید. قبلا در مقاله ای به نام چگونه فردی را که به ما علاقه ای ندارد به خود جذب کنیم، گفته ام که کلید جذب دیگران به خود این است که با گیج کردن هدف کاری کنیم وی اغلب اوقات به ما فکر کند. ( نگاه کنید به چگونه فکر شخصی را به خود مشغول کنیم)
  • گرفتن تایید از دوستان: یکی از چیزهایی که باعث می شود نتوانید از وابستگی عشقی را ترک کنید این است که دوستان شما فرد مورد نظر را تایید کنند. وقتی دوستان تان تایید کنند فردی که به دنبالش هستید عالی است، بیشتر به ان فرد وابسته خواهید شد. اگر می خواهید از چنین وابستگی احساسی نجات پیدا کنید مطمئن شوید چنین مسائلی را محرمانه و خصوصی نگاه می دارید؛ حداقل تا وقتی مطمئن شوید توانسته اید آن فرد را به خود جذب کنید. ( نگاه کنید به چگونه دوستان تان در زندگی شما تاثیر می گذارند)
  • صحبت کردن در مورد آن شخص: هر چه بیشتر در مورد فردی صحبت کنید، بیشتر به آن فرد وابسته خواهید شد. در مقاله ی خود به نام برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه توضیح داده ام که ذهن انسان توسط القائات برنامه ریزی می شود و یکی از قدرتمند ترین این القائات تکرار باور خود در مقابل دیگران است. هر چه بیشتر در مورد فردی صحبت کنید، بیشتر به آن شخص وابستگی غشقی پیذل خواهید کرد.
  • فراموش کردن دیگر گزینه ها: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم وقتی فردی را دوست دارند مرتکب می شوند این است که فراموش می کنند گزینه های دیگر نیز همیشه وجود دارد. هرچه بیشتر به فردی فکر کنید در حالی که همه ی گزینه های دیگر را حذف کرده اید بیشتر احتمال دارد به آن شخص وابستگی عاطفی پیدا کنید  و نتوانید از آن رها شوید. فقط کافی است مدام به خود یادآوری کنید فردی که به دنبالش هستید بهترین آدم دنیا نیست و همیشه اشخاص بهتری وجود دارند حتی اگر هنوز آن ها را ملاقات نکرده اید.

باور هایی که باعث وابستگی می شود

گاهی اوقات باور های ما یکی از عمده دلایلی هستند که باعث می شوند به شخصی وابسته شویم و استقلال هویت خود را از دست بدهیم. در ادامه به عبارات تاکیدی اشاره می کنم که با تکرار و باور به آنها می توانید از هر گونه وابستگی دوری کرده و آرامش بیشتری در زندگی خود تجربه کنید. ( نگاه کنید به چگونه از عبارات تاکیدی استفاده کنیم)

  1. دیگر قربانی نیستم
  2. به خود اعتماد دارم
  3. احساساتم را می پذیرم
  4. از خود مراقبت می کنم
  5. خود را دیگر عذاب نمی دهم
  6. شک و تردید در من نیست
  7. واکنش نشان نمی دهم
  8. وابستگی عاطفی ندارم
  9. مسئولیت زندگی را در اختیار دارم
  10. نیازهای من در اولویت هستند
  11. من حق انتخاب دارم
  12. با واقعیت های زندگی می کنم
  13. در روابطم استقلال دارم
  14. ارتباطم با دیگران حد و مرز دارد
  15. در صحبتم صادق هستم
  16. به توانایی خود تکیه می کنم
  17. به خداوندم توکل می کنم
  18. انتخاب من، زندگی در بهبودی

چه زمانی اجازه دارید وابسته شوید

وقتی مطمئن شوید شخص مورد نظرتان شما را دوست دارد یا زمانی که مطمئن شده اید رابطه ی تان در شرف جدی شدن است سپس می توانید به خود اجازه دهید تا وابسته شوید.

اگر این کار را زودتر انجام دهید ممکن است از یک جدایی بد آسیب ببینید. حرکت عاقلانه این است که بدانید چه وقتی باید صبر کنید و چه وقت باید به سمت جلو حرکت کنید.

مطالب مرتبط:

مراحل بهبود پس از جدایی و طلاق

حقظ رابطه ی عاطفی از راه دور

طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

از دست دادن علاقه در یک رابطه

جدایی انداختن بین دو نفر

اعتیاد به روابط عاطفی و عشق

راهنمایی نهایی برای بازگرداندن شریک دلدادگی

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

 



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.