no-img
نوین اطلس

NLP، نشانه های حرکتی چشم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

NLP، نشانه های حرکتی چشم
zip
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۵

NLP، نشانه های حرکتی چشم


نتایج تحقیقات نشان می دهد که بین فرایند تفکر یک فرد و جهتی که چشم وی به سمت آن حرکت می کند رابطه ی مستقیمی وجود دارد. چشم در شش جهت مختلف جا به جا می شود که این شش جهت عبارتند از : بالا سمت راست، بالا چپ، وسط راست ، وسط چپ، پایین راست و پایین چپ.

هر جهت نشان دهنده ی یک عملکرد مختلف در داخل ذهن است.

در زیر توضیحی از حرکات مختلف چشم و معانی مربوطه شان ارائه شده است (توجه کنید که جهات زیر توصیف کننده ی موقعیت های چشم کسی است که رو به روی شماست):

NLP، نشانه های جابجایی چشم

  • بالا سمت چپ، ساخت دیداری (VC): وقتی فردی به یک تصویر دیداری مثل رنگ خودروی مورد علاقه اش فکر می کند به چنین جهتی نگاه می اندازد.
  • بالا سمت راست، یادآوری دیداری (VR): وقتی فردی یک صحنه ی دیداری را به یاد بیاورد به این جهت نگاه می کند. مثلا وقتی از شخصی در مورد رنگ خودروی وی پرسیده شود.
  • وسط سمت چپ ، ساخت شنوایی (AC): وقتی فردی به این جهت نگاه می کند که در حال ایجاد یک آوا یا صدا در ذهنش باشد. مثلا وقتی از فردی این سوال پرسیده شود: ” به نظر شما وقتی فردا جو را ملاقات کردید به شما چه خواهد گفت؟”.
  • وسط سمت راست ، یادآوری شنوایی (AR): وقتی فردی آوا یا صدایی را به یاد می آورد به این جهت نگاه می کند. مثلا وقتی سوال رو به رو از فردی پرسیده شود: ” دیروز صدای مدیرتان چگونه بود؟ “.
  • پایین سمت، چپ جنبشی (K): وقتی فردی در حال دستیابی به احساسات اش باشد به این سمت نگاه می کند. مثلا وقتی از فردی چنین سوالی شود:”چه احساسی داشتی وقتی در آزمون شکست خوردی؟”.
  • پایین سمت راست ، دیجیتال شنوایی (AD): وقتی فردی به این جهت نگاه می کند که در حال صحبت کردن در مورد خودش باشد.

نشانه های جابجایی چشم و تشخیص افراد دروغگو

این مفاهیم می تواند در شناخت اینکه آیا کسی راست می گوید و یا درغگو است بسیار مفید باشد.

برای مثال، اگر از فردی در مورد رنگ ماشینش سوال بپرسید، چشمان وی به سمت بالا سمت راست حرکت می کند ( یادآوری مجازی). ولی اگر چشمان وی به سمت ساخت دیداری حرکت کند، احتمالا در حال ساختن یک تصور است نه یادآوری پس می توان نتیجه گرفت وی اصلا ماشینی ندارد.

همین موضوع وقتی در مورد مکالمه ای که دیروز اتفاق افتاده است می پرسید نیز صحت دارد. اگر به وسط سمت راست ( ساخت شنوایی) نگاه کرد به این معنی است که وی دروغ می گوید.

توجه کنید: دقت کنید استفاده از چنین روشی برای اینکه تشخیص دهید شخصی دروغ می گوید یا نه ریسک بسیاری دارد. قبل از استفاده از این روش، نکاتی وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. در ادامه لیستی به عنوان راهنما برای شما آماده شده است که وقتی می خواهی دروغ شخصی را تشخیص دهید باید به آن توجه کنید؛ در نتیجه همه ی افراد اطراف خود را دروغگو تصور نخواهید کرد!!:

این شش مسیر در بعضی افراد برعکس است! اگر از مسیر های چشم طرف مقابلتان و معنای متقابل آن مطمئن نیستید برای اطمینان از این موضوع می توانید به صورت آزمایشی از وی چند سوال بپرسید که جواب آن را می دانید. با اینکار مسیری را که چشم وی برای یادآوری ( حقیقت حداقل از دید خودش) و مسیری را که برای ساختن ( دروغ یا حداقل حدسیات)به آن سمت حرکت می کند خواهید شناخت. اکنون می توانید سوالی که می خواهید را از وی بپرسید و سپس دقت کنید که آیا چشمان وی به سمت متفاوتی نسبت به سوال قبل حرکت می کند یا خیر. به عبارت دیگر با مقایسه ی حرکت چشمان وی وقتی به صورت آزمایشی از وی پرسش می کردید و حرکت چشمان وی وقتی سوال اصلی را پرسیدید می توانید به جواب خود برسید.

اگر شخص مورد نظر سعی کند چیزی را که به تازگی اتفاق افتاده است به یاد بیاورد، چشمانش ممکن است به هیچ سمتی نرود و همانجا وسط بماند زیرا رویدادی که قصد دارد آن را به یاد بیاورد همچنان در حافظه ی کوتاه مدت وی است.

بعضی افراد تمایل دارند با تمرکز کردن و دوباره تمرکز کردن بدون اینکه چشمانشان به جهت خاصی حرکت کند چیزی را به یاد بیاورند، در این شرایط کاری از دست شما بر نمی آید. خوشبختانه این افراد بسیار کم هستند.

ذهن یک دستگاه خارق العاده است با صد ها تفکر که در یک لحظه به آن وارد و از آن خارج می شود. بسیاری از افکار می توانند در یک ثانیه وارد ذهن شوند و در نتیجه چشم ها ممکن است بر اساس هر تفکر به هر سمتی حرکت کند و شما را به اشتباه بیندازد مثلا ممکن است وقتی از وی سوالی می پرسید به هر دلیل اول به موضوع دیگری فکر کند و بعد به سوال شما؛ در نتیجه باعث شود شما تحلیل غلطی کنید. پس وقتی از فردی سوال می پرسید به این موضوع نیز توجه کنید.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: NLP، نشانه های حرکتی چشم

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

آشنایی با ان ال پی / برنامه ریزی عصبی کلام

تشخیص دروغ از طریق زبان بدن

نقش خوب گوش دادن در ارتباطات بین فردی

 چگونه به شکلی صادقانه یک تصویر خوب از خود نشان دهیم

چگونه دیگران را با تحریک احساساتشان کنترل کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.