no-img
نوین اطلس

۶ اصل در مطیع سازی دیگران


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

۶ اصل در مطیع سازی دیگران
zip
اسفند ۱۶, ۱۳۹۴

۶ اصل در مطیع سازی دیگران


۶ اصل مطیع سازی

رابرت سیالدینی، روانشناس اجتماعی مشهور مطالعه ای در مورد مطیع کردن دیگران انجام داد. وی برای پیدا کردن اصول  مطیع سازی، تصمیم گرفت بر روی کسانی کار کند که وی آن ها را متخصصین یا خبرگان تسلیم نامید. متخصصین تسلیم افرادی هستند که موقعیت آنها ( مالی یا هر چیز دیگر) بستگی به توانایی های آنها در تسلیم کردن دیگران داشت. به عبارت دیگر این افراد در زمینه ی تسلیم کردن دیگران متخصص بودند. این مهارت ها معمولا در حوزه های مربوط به سیاست، کلاه برداری، دلالی، فروشندگی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد.

وی برای انجام این تحقیق هویت خود را بین آنها پنهان کرد و شغلی در یکی از موارد نام برده بدست آورد. بر اساس تجربه ای که از این تحقیق بدست آورد به این نتیجه رسید که اگرچه فنون مطیع کردن دیگران، شکل های مختلفی به خود می گیرد اما همه ی آنها تا اندازه ای بر شش اصل اساسی استوارند ( سیالدینی، ۱۹۹۴). هر یک از این اصول شامل تکنیک ها و راهکارهایی برای خود است:

دوستی / علاقه

به طور کلی، احتمال دارد ما بیشتر تسلیم کسانی شویم که خواسته ی خود را دوستانه به ما پیشنهاد می کنند یا افرادی که جذابیت دارند و نه کسانی که غریبه هستند. برای اجرای این اصل باید با راهکار های فنون “مدیریت برداشت” آشنا شوید. این فنون به ما می آموزد چگونه در اولین ملاقات برداشت مثبتی از خود به جا بگذاریم. تکنیکی که هم در فروش و هم در علاقه مند کردن دیگران می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

تعهد / همخوانی

وقتی ما خود را به موضوعی یا عملی متعهد کنیم، بیشتر تمایل خواهیم داشت تا تسلیم دیگران شویم و کاری که از ما تقاضا کرده اند را انجام دهیم. برای انجام این اصل باید با تو تکنیک معروف آشنا باشید که شام تکنیک جای پا بازکردن و دانه پاشیدن است.

کمیابی

به طور کلی، ما تمایل داریم برای تولیدات و چیزهایی که دست نیافتنی هستند، ارزش بیشتری قائل شویم و در نتیجه تلاش بیشتری برای رسیدن به آنها کنیم. در واقع، می توان اینگونه گفت که انسان ها بیشتر تسلیم پیشنهاداتی می شوند که تمرکزشان بر کمیابی باشد. دو فن اصلی برای نشان دادن کمیاب بودن فن ” تلاش سخت برای به دست آوردن” و “فن موعد مقرر” است .

تقابل

تقابل به معنی ایجاد احساس دین می باشد. انسان ها معمولا ترجیح می دهند تسلیم تقاضای شخصی شوند که قبلا به آنها لطفی کرده است نه شخصی که اینکار را انجام نمی دهد. دلیل آن این است که در چنین موقعیتی انسان ها احساس دین می کنند و تمایل دارند این دین را تلافی کنند. برای اینکه دیگران را با ایجاد احساس دین مطیع خود کنیم باید با تو فن به “مرگ بگیر تا به تب راضی شود” و فن “این تازه همه اش نیست” آشنا شوید.

اعتباریابی اجتماعی

انسان ها به طور کلی به دنبال کسب اعتبار در بین دیگران هستند. حتی بسیاری از رفتار، فعالیت ها و عملکرد های ما انسان ها به دلیل کسب همین اعتبار اجتماعی است. به همین دلیل می باشد که معمولا شما مواظب رفتار و کردار خود هستید تا اعتبار خود را از دست ندهید. در حقیقت وقتی تقاضا یا پیشنهاد شما به نوعی دارای چنین اعتباری باشد و باعث افتخار شود بیشتر احتمال دارد نیروی مطیع کنندگی داشته باشد.

اقتدار و صلاحیت

به طور کلی ما تمایل داریم تسلیم تقاضای کسانی شویم که اقتدار یا صلاحیت مشروع را داشته باشند یا حداقل به نظر بیاید که اینگونه است.

نوشته ی شاهین زند – مشاور و پژوهشگر.

منبع این مطلب را می توانید در سایت نوین بینش مشاهده کنید: ۶ اصل در مطیع سازی دیگران

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

source: novinbinesh.com

 

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه ضمیر ناهوشیار دیگران را برنامه ریزی کنیم  

چگونه دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش

آشنایی با توانایی های ذهن

آشنایی با دو تیپ شخصیتی معروف

دلایل وابستگی ( چرا وابسته می شویم)

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.