no-img
نوین اطلس

نظریه های شخصیت و انوع مختلف آن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نظریه های شخصیت و انوع مختلف آن
امتیاز 4.00 ( 2 رای )
zip
اسفند ۲, ۱۳۹۴

نظریه های شخصیت و انوع مختلف آن


چه نظریه هایی در مورد شخصیت بیان شده است؟

نظریه های شخصیت، نظریه هایی هستند که انسان ها را به گروه های مختلفی طبقه بندی می کنند؛ این طبقه بندی بر اساس ویژگی های شخصیتی آنان می باشد.

هر نظریه انسان ها را به گروه های مختلف بر اساس ویژگی های رایج شخصیت تفسیم بندی می کند. وقتی بدانید به کدام گروه تعلق دارید می توانید در مورد ویژگی های شخصیت خود بیشتر بدانید و با استفاده از این اطلاعات شناخت بهتری از خود و دیگران به دست آورید. در واقع می توانید به شخصیت شناسی و خود شناسی برسید.

آیا نظریه های تبپ شخصیتی اطلاعات کامل شخصیت را ارائه می کند؟

البته که نه، هر نظریه تنها بعضی ویژگی های شخصیتی را نشان می دهد و نه همه آن ها را. در نتیجه با آگاهی از همه ی این نظریه ها می توانید اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های شخصیتی دیگران و خود بدست آورید ولی نه لزوما همه ی آن ها را.

خبر خوب این است که همچنان می توانید اطلاعات بیشتر و دقیق تری با ترکیب این نظریه ها با یکدیگر بدست آورید. مثلا شخصی که تیپ شخصیتی A دارد ویژگی های این شخصیت را براساس همین نظریه از خود نشان می دهد و اگر نوع بدن مزومورف داشته باشد که بر اساس یک نظریه ی دیگر است ویژگی های شخصیتی این نوع بدن را نیز دارد. در چنین موردی این شخص هم ویژگی های شخصیتی نوع A را دارد و هم ویژگی های شخصیتی نوع بدن مزومورف.

نظریه های رایج در مورد انواع شخصیت

نظریه های بسیاری در مورد تیپ های شخصیتی و انواع آن وجود دارد اما معروف ترین آن ها موارد زیر است:

نظریه شخصیت شناسی بر اساس ساختمان جسمی توسط ویلیام شلدون: نظریه ی شخصیت شناسی بر اساس ساختمان جسم، انسان ها را به سه گروه اصلی طبقه بندی می کند. این طبقه بندی بر اساس ظاهر بیرونی آنان می باشد. نکته ی مثبت این نظریه این است که بسیار دقیق بوده و با کمی توجه به ظاهر فیزیکی شخص مورد نظر می توان از آن استفاده کرد. (هیچ نیازی به برقراری ارتباط نیست)

شخصیت شناسی یونگ از مایرز بریگز: این نظریه به توصیفات مایرز بریگز در مورد شاخص های نوع شخصیت نیز معروف است و با علامت اختصاری (MBTI) نشان داده می شود. این مورد یکی از معروف ترین نظریه های شخصیت می باشد. در این نوع از شخصیت شناسی انسان ها به ۱۶ گروه مختلف تقسیم بندی می شوند؛ این تقسیم بندی بر اساس چهار مبنا صورت می گیرد: (درون گرا و برون گرا، احساس گرا و شهودی، فکر و احساسی، قضاوت کننده یا درک کننده). ترکیب متفاوت این چهار مبنا باعث ترکیبی از ۱۶ نوع شخصیت منحصر به فرد می شود. هر یک دارای ویژگی های شخصیتی خود می باشد. مشکل MBTI این است که برای شخصیت شناسی فرد مورد نظرتان نیاز دارید با وی در ارتباط باشید.

ویژگی شخصیتی نوع A و نوع B: این نظریه افراد را به چهار گروه تقسیم می کند. تیپ شخصیت A، تیپ شخصیتی b، تیپ شخصیتی c و تیپ شخصیتی d. مثلا نوع A شخصی است که به دنبال دستاورد است، همیشه متوجه ی زمان بوده و در آرام کردن خود مشکل دارد. از سوی دیگر نوع b، شخصیتی آرامی داشته و چندان به زمان توجهی ندارد.

چهره خوانی: چهره خوانی روشی است که با استفاده از آن می توانید ویژگی های شخصیتی دیگران را با توجه به ویژگی های چهره ی آنان تشخیص دهید. حتی اگر دقت و صحت آن ۱۰۰% نباشد اما همچنان ارزش این را دارد که با آن آشنا شویم.

پیش بینی رفتار بر اساس اقدامات گذشته: این نظریه، نظریه ی مورد علاقه من نیز است. زیرا از روانشناسی فقط برای شخصیت شناسی دیگران استفاده نمی کند بلکه حتی رفتار دیگرا را در آینده نیز پیش بینی می کند.

آیا این نظریه ها کافی هستند؟

خیر. انسان ها موجوداتی بسیار پیچیده هستند و شناخت آنان به سادگی چند نظریه صورت نمی گیرد به همین دلیل به شدت توصیه می کنم از زبان بدن، چهره خوانی، خط شناسی و هر نظریه دیگری که با آن برخورد می کنید به علاوه ی موارد بالا استفاده کنید تا به بهترین شکل ممکن به شناخت شخصیت دیگران پی ببرید.

استفاده از همه ی این نظریه های به شما مهارت قابل توجهی در شناخت دیگران می دهد که باعث می شود بعضی افراد را حتی بهتر از خودشان بشناسید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر

برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین اطلس در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین اطلس

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه خود و دیگران را بشناسیم: آموزش همه ی تکنیک ها

شناختی شخصیت از طریق انتخاب موسیقی مورد علاقه

شخصیت شناسی با رنگ چشم

شناخت شخصیت دیگران از طریق زبان بدن

نحوه ی راه رفتن و شناخت شخصیت

شناختی شخصیت از طریق انتخاب موسیقی مورد علاقه

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

متولدین آذر

معرفی کتاب

1555 - Copy



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.