no-img
نوین اطلس

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۱۸, ۱۳۹۴

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش


ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش چیست؟

در مقاله ی قبلی توضیح دادم که وقتی دو اعتقاد یا شناخت با یک دیگر در تناقض باشند یک آشفتگی احساسی ایجاد می شود و در نتیجه نگرش ما در بعضی موارد تغییر می کند در واقع ارتباطی بین ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش وجود دارد.

مثلا اگر به سیگار کشیدن علاقه داشته باشید و از طرف دیگر آن را یک رفتار مضر قلمداد کنید، در نتیجه ناهماهنگی شناختی را در خود ایجاد کرده اید که به عنوان دو اعتقاد متناقض در نظر گرفته می شود.

وقتی بدانید چگونه انسان ها با این ناهماهنگی شناختی کنار می آیند، ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش بیشتر برایتان مشخص خواهد شد.

در این مقاله توضیح خواهم داد چگونه ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد تغییر در باور، اعتقادات و نگرش می شود و این تغییر در زمانی رخ می دهد که شخصی تمام تلاش خود را می کند تا از احساس ناخوشایندی که بر اثر تناقض در اعتقاداتش ایجاد شده رهایی یابد.

ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش

به دلیل این که ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد آشفتگی احساسی می شود بسیاری از افراد تحت تاثیر این آشفتگی سعی می کنند نگرش، باور و اعتقادات خود را تغییر دهند.

مثلا شخصی که سیگار می کشد و می داند کشیدن این سیگار زیان آور است باور خود را در مورد مصرف سیگار تغییر می دهد و با گفتن این جمله یک باور جدید در خود ایجاد می کند: ” من همیشه یک شخص کاملا سالم بوده ام، پس کشیدن سیگار به تنهایی هرگز نمی تواند تاثیر بدی روی من بگذارد”. بعضی افراد حتی ممکن است در ایجاد باوری هماهنگ با کشیدن سیگار زیاده روی کرده و ادعا کنند سیگار کشیدن حتی فوایدی هم برای سلامتی دارد.

اکنون بهتر متوجه می شوید که چگونه شخصی نگرش خود را تغییر می دهد تا بتواند اعتقادات متناقض خود را از بین برده و از ناهماهنگی شناختی دوری کند. اگر شخصی یک نگرش مثبت نسبت به چیزی داشته باشد احتمال دارد نگرش های متناقض خود را نسبت به آن تغییر دهد و حتی ادعا کند از آن فقط به این دلیل لذت می برد که یک احساس خوب به وی می دهد.

برای اینکه نشان داده شود چگونه ناهماهنگی شناختی می تواند باعث تغییر نگرش شود و رابطه ی ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش مشخص شود، یک تحقیق علمی انجام شد. در این تحقیق مقدار کمی پول به افرادی پرداخت شد و سپس از آنها خواسته شد که دروغی بگویند تا آنها را مورد آزمایش قرار بدهند. در واقع از آن افراد خواسته شد به دروغ بگویند این تحقیق بسیار جالب بوده است درصورتی که اصلا این گونه نبود.

از آنجایی که دلیلی برای دروغ گفتن خود نداشتند (زیرا مقداری پول هم دریافت کرده بودند) احساسات متناقضی در آنها پدید آمد و ناهماهنگی شناختی ایجاد شد. در نتیجه آن ها باور خود را با این نگرش تغییر دادند که تحقیق بسیار جالبی بوده است و حتی در پایان تحقیق نیز همچنان بر سر حرف خود بودند و می گفتند که این تحقیق واقعا خسته کننده نبوده است!!

پس آنان نگرش خود را نسبت به این آزمایش تغییر دادند تنها برای اینکه احساسات متناقض خود را از بین ببرند. با وجود اینکه این تحقیق کاملا خسته کنند بود، باور کردند که واقعا از آن لذت بردند!!

چگونه می توان از ناهماهنگی شناختی برای تغییر نگرش، باور یا اعتقادات دیگران استفاده کرد

ناهماهنگی شناختی یک وسیله ی تحریک کننده ی قدرتمند می باشد که می توانید برای تغییر نگرش دیگران از آن استفاده کنید که ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش را نشان می دهد.

برای اینکه نگرش، باور یا اعتقاد شخصی را تغییر دهید باید در ذهن طرف مقابل نوعی ناهماهنگی شناختی ایجاد کرده و آن را شدت دهید. بیاید تصور کنیم شخصی یک نگرش منفی نسبت به یکی از دوستانش دارد. در این مورد، می توانید به او بگوید که آن دوستش پشت سر وی صحبت های خوبی کرده است.

به محض این که چنین کاری کنید احساسات متناقضی در وی ایجاد می شود و دوست شما ممکن است نگرش خود را تغییر دهد و بگوید ” خیلی هم پسر بدی نیست، قبلا نیز کارهای خوب زیادی برایم انجام داده است”. اینگونه می توانید از ناهماهنگی شناختی برای تغییر نگرش و باور دیگران استفاده کنید.

همیشه در دوره های اعتماد به نفس توضیح می دهم که ناهماهنگی شناختی می تواند باعث یک تغییر نگرش شود و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. مثلا شخصی ممکن است از این حقیقت فرار کند که اعتماد به نفسش کم است و باور های جدید ایجاد کند تا این حقیقت را پنهان کند به جای آنکه بر روی بهبود اعتماد به نفس خود تمرکز کند.

در نتیجه ی این تغییر نگرش، چنین شخصی در دام افکار خود باقی مانده و نمی تواند پیشرفت کند.

نوشته ی شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین اطلس یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. سایت نوی اطلس بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین اطلس منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین اطلس در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین اطلس

 

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن

آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

نفوذ و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه دیگران تحت تاثیر ما قرار می گیرند

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy

 



درباره نویسنده

شاهین زند 7 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.