no-img
نوین اطلس

ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۱۸, ۱۳۹۴

ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن


ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و سیگار کشیدن

قبل از این که در مورد ارتباط این دو صحبت کنیم اجازه دهید اول نگاهی به مفهوم ناهماهنگی شناختی داشته باشم.

شناخت را می توانید نوعی اعتقاد تصور کنید. اگر سیگار کشیدن را دوست دارید پس این دوست داشتن یک شناخت محسوب می شود. از سوی دیگر آگاهی از این موضوع که سیگار مضر است یک شناخت دیگر می باشد.

اکنون دو شناخت وجود دارد (مثل مواردی که با آن اشاره شد) که با هم در تناقض بوده و ناهماهنگ هستند؛ در نتیجه می توانید این پدیده ها را ناهماهنگی شناختی نام گذاری کنید.

چون بیشتر افرادی که سیگار می کشند می دانند سیگار کشیدن یک تجربه ی بد است پس ناهماهنگی شناختی را تجربه می کنند. اما سوال اینجاست که چرا بیشتر سیگاری ها هرگز از کشیدن سیگار دست بر نمی دارند حتی اگر بدانند ناهماهنگی شناختی را تجربه می کنند.

این سوالی است که در این مقاله قصد دارم با صحبت در مورد ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و رفتار سیگار کشیدن به آن پاسخ دهم.

چگونه سیگاری ها با ناهماهنگی شناختی کنار می آیند

به دلیل اینکه ناهماهنگی شناختی یک موضوع آزار دهنده است، در نتیجه سیگاری ها تمایل دارند تغییری در اعتقادات خود در مورد خطرهای سیگار کشیدن ایجاد کنند.

یکی از معروف ترین مثال ها در مور تغییر اعتقاد در مورد خطر کشیدن سیگار گفتن این جلمه است ” من مرد ۷۰ ساله ای را می شناسم که از سن ۲۰ سالگی سیگار می کشیده و کاملا هم سالم و سلامت می باشد”.

هماهنطور که مشاهده می کنید، سیگاری ای که در مثال اشاره شده است در این شرایط ناهماهنگی شناختی را با منحرف کردن اعتقادش از بین می برد. شخصی را می شناختم که به شکل دیگری بر ناهماهنگی شناختی اش در مورد سیگار کشیدن غلبه می کرد. وی با یادآوری این موضوع که هر موقع بخواهم می توانم سیگار کشیدن را ترک کنم خود را فریب می داد. به این دلیل می گویم خود را فریب می داد زیرا هرگز موفق به انجام اینکار نشد.

بعضی سیگاری ها ناهماهنگی شناختی را با اضافه کردن شناخت های جدید از بین می برند مثل ” من مواد نمی کشم، پس سیگار کشیدن آسیب چندانی به من وارد نمی کند زیرا شخص سالمی هستم”

بعضی دیگر از سیگاری ها از ناهماهنگی شناختی به شکل دیگری دوری می کنند. آنها از هر حقیقت جدید که باعث ایجاد ناهماهنگی شناختی شود فرار می کنند. مثلا ممکن است از خواندن و مطالعه کردن در مورد خطرات سیگار کشیدن فرار کنند.

چگونه سیگاری ها می توانند از ناهماهنگی شناختی به شکل صحیح دوری کنند

همانطور که مشاهده کردید، بیشتر سیگاری ها وقتی با ناهماهنگی شناختی مواجه می شوند خود را فریب می دهند. قدم اول برای دوری از ناهماهنگی شناختی، روش صحیح برای متوقف کردن فریب دادن خویش و دروغ گفتن با ایجاد یک الگوی جدید شاختی است.

در جلسات آنلاین نیز همیشه تاکید کرده ام بسیاری از افراد اعتماد به نفس خود را از دست می دهند زیرا ناهماهنگی شناختی خود را به شکل غلط از دست می هند. به جای اینکه واقعیت را بپذیرند و بر روی مشکل خود کار کنند، آنها را مخفی کرده و یک شناخت جدید ایجاد می کنند.

ما انسان ها، استادان فریب خود هستیم و اگر متوجه نشوید که چگونه با ناهماهنگی های شناختی کنار بیایید در نهایت باعث فریب خود می شوید و هرگز نمی توانید کشیدن سیگار را کنار بگذارید.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت  نوین اطلس یک سایت پزشکی پیچیده یا یک دائره المعارف آنلاین و خسته کننده نیست؛ در حقیقت مکانی است که شما می توانید هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید که بر اساس علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا به راحتی متوجه شوید و این اطلاعات را به کار بگیرید. سایت نوی بینش بزرگترین منبع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم توسط سایت نوین اطلس منتشر شده است. این کتاب شانس شما را برای عاشق کردن هر شخصی به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.

برای عضویت در کانال تلگرام ما کلیک کنید.

می خواهید بیشتر بدانید؟

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش

آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

مشکل سیگار کشیدن نوجوانان

نفوذ و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

1555 - Copy



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

شاهین زند 7 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.